Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 SC -83 "Silverfisken" | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 24, 25, 26 >> 18 besök senaste veckan (185842 totalt) |
Då jag missade sista banmötet med PCS för säsongen fick jag göra lite nytta i garaget idag i stället.
Eller, nytta och nytta vet jag inte... När jag häromdagen var i Uddevalla och besökte Torp blev det lite fönstershoppande på Jula, Bauhaus och Biltema. Något kom med från nästan alla besökta butiker och nu är en liten detalj färdigställd. Jag har under mina få banmöten märkt några bilar som behöver lite extra luftflöde in i bilen under körpass och sett några finurliga konstruktioner. Då min egen hjälm blir ganska varm och blöt tänkte jag att jag också får hoppa på den banan med något liknande. Ett par avloppsrörsstumpar, en trasig diskhandduk, vinkelslip, slippapper och en färgburk och jobbet är klart... Först sätter vi ihop en rak rörstump med en 90-gradersböj. Den raka rörstumpen kortas en bit för att inte sticka ut onödigt mycket. Sedan lite kapande med vinkelslipen på ena sidan av 90-gradersböjen. Se till att det monteras en del av en diskhandduk mellan de båda delarna: Spraya allt i någon färg hyggligt passande bilen och montera. I morgon skall jag kolla funktionen. Om nu inte polisen tar mig för terrorist först, hehe. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Svar JA, på PCS banmöten i alla fall. Det är ofta ganska varmt under dessa tillställningar så man medger en viss öppning av sidorutan där man INTE sitter. Idén är ju inte heller min egen utan den har jag lånat från dessa tillfällen . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Funktionen på ram-lufts-scoopet var helt ok. Man känner klart draget från högerdörren och nu körde jag aldrig över 100 km/h. I värsta fall får jag kasta på en grövre dimension i ytterkant. Det ligger redan en övergång från 75 mm till 150 mm i bilen efter dagens resa till Bauhaus och Jula.
På Jula inhandlade jag nämligen sista delen till mitt kamerafäste i bilen. Idén är fullständigt snodd från "anol" men jag tyckte den var så enkel och genial att jag gärna visar hur jag gjorde. Första shoppingtillfället bjöd på Fixeringsverktyg (2 st/pack) 19,90:- från Biltema: En verktygshållare 19,90:- från Biltema: och dagens inköp på Jula: Ett kamerastativ för 49,90:- Verktygshållarnas utstickande delar får ändra riktning och sugkopparna monteras i ändarna på verktygshållaren (fyra m5-muttrar fanns hemma): Till slut monteras överdelen av kamerastativet på verktygshållaren (samma skruv som höll ihop benen). Vid denna montering visar det sig att min kamera är större än anols så jag får montera min kamera upp-och-ner istället och redigera den i datorn senare. Det känns som ett litet problem när man skapat sig ett fäste för digitalkamera med videomöjlighet i bilen för 90:-, hehe. På grund av mina böjande hit och dit ser verktygshållaren inte så snygg ut, men i värsta fall får jag väl köpa ett till och passera hundralappen i pris . Så här ser det i alla fall ut när fästet sitter på väggen: (jag hade ingen andra kamera tillgängligt för att ta en snygg bild av hela arrangemanget) Nu skall jag bara kolla fastsättning i bil i morgon och se hur en liten filmsnutt blir. Så får vi se hur många kommentarer det blir om dålig, osäker fastsättning och vådan av kringflygande utrustning i bilen . Tanken är bara att någon gång ha möjlighet att få några filmsnuttar vid enstaka tillfällen. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Imponerande finurligheter, som vanligt, och ett stort tack för tip/råd om hur
man får DVD-film över till .avi-format. Synd bara att varken Pinnacle eller XP Movie Maker vill kännas vid den resulterande filen... Jag ringer nog dig igen, snart, mycket snart! _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 GEVALIA, ett snabbkaffe |
||||
Japp, men nu är det för sent . Jag kunde inte släppa grejen när jag insåg hur billigt man kunde få till en infästning för kameran i bilen, hehe.
Jag tar det när jag börjat klura och bygga lite mer . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Kamerafästet monterat i bil och provfilmat:
Det skymmer bakåtsikten mindre än man tror. En film fick jag till också på ivägkörningen från Trollhättan mot Göteborg. Mitt nästa problem blir att lösa någon kamera som kör längre filmer än tre minuter, hehehe. http://video.google.com/videoplay?docid=-5002392745412835218 Filmen får jag alltså upp-och-ner, men det är peanuts att ändra det i windows movie maker. Fästet kan flyttas upp lite till för lite mer vy vinklad neråt. Samt att det går att zooma lite så man får bort lite mer av stolarna, men på det hela stora är jag nöjd. Det som hörs i bakgrunden är ozzy som vägleder mig via TomTom . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Som många andra som inte använder sitt baksäte var suget efter RS-baksäte ganska stort även för mig. Tyvärr räknar jag inte med att hela den drömmen kommer att uppfyllas eftersom jag gärna vill ha kvar mina bakhögtalare på sin vanliga plats.
Men jag ville ändå att baksätet skulle försvinna och gärna fuska lite med utseende . Jag gav mig iväg till närmaste biltillbehörsaffär som råkade bli Harald Nyborg (Micro var stängt pga inventering) och de råkade faktiskt ha vad jag var ute efter, bilmattor: Jag anade att detta kunde ge mig lite RS-känsla i alla fall och det stämde ganska bra. Först bort med ena sittdyna och ett litet test. Kan bakpassagerarmattan passa där sittdynan tidigare var? Jajemän! Nu är det dags att riva ryggstödet och ta bort säkerhetsbältet: Något liten nyansskillnad är det, men det är också i blixtljus... Höger sida ser fortfarande ut som standard: och den nya vänstra: När båda var färdiga blev det lite mer enhetligt: och utifrån ser det ännu bättre ut. Allt detta för 169:- och då har jag kvar mattor till framgolven . Bilderna ger faktiskt inte jobbet sin riktiga rättvisa för det ser betydligt bättre ut i verkligheten än de konstiga vinklar som bilderna ger. Men för det billiga priset och 20 minuters jobb så är jag nöjd. Jag kände att jag behövde göra något ytterligare för bilen innan vinterförvaring, hehe. I morgon bitti blir det chassikontroll. Svågerns kollega assisterar med deras utrustning. Det skall bli intressant att se hur väl mina halvmätta vinklar och mm står sig mot en riktig utrustning . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Tyvärr fick vi ingen ordning på chassimätningen. Vi hade inte mycket tid på oss och fick inte ordning på "laserburen" runt bilen. Min bil är lägre runt om än standardbilarna de normalt mäter där samt att det är en liten offset mellan fram- och bakaxel som kan ställa till det. Jag får komma på återbesök och se hur min bil mår .
Men raskt över till nästa sak. Jag har alltid velat ha ett högt bromsljus men inte riktigt hittat något som passar in bra och "försvinner" så det inte märks. En underbar idé poppade upp i mitt huvud om att använda kupéventilationen i bakrutans överkant. I denna lånade bild ser man de elva ventilationshål jag hade hoppats kunna få in en LED-rad bakom och stråla ut extra bromsljus Inköpt på Biltema blev ett långt, smalt och tunt LED-bromsljus med små ben. Det allra fräckaste hade varit att dela upp kretskortet som LED:erna sitter på och visa tre och tre i ventilationshålen, men dit orkade jag inte riktigt gå så det får bli latmansversionen från och med nu i detta inlägg. Skruva bort benen för att få den ännu tunnare. Eftersom jag insåg att motorn till takluckan tog allt utrymme i taket i centrum av rutan dog mitt projekt om att sprida bromsljuset genom ventilationshålen. Det fick bli plan två där lite butyltejpsaktigt klet fästes på bromsljuset på tre olika ställen och trycks fast på bakrutan i överkant mot gummilisten. Man får även se till att få en lagom vinkel bakåt så ljuset syns bra. Vikten på hela enheten är inte särskilt stor så jag tror nog att den kommer att hänga kvar på sin plats länge. Nu hade jag ju lite tur eftersom jag redan har lite störningar i det området pga Jägermeister-klistermärket som sitter där. Det skärmar lite utifrån och stör redan lite innifrån . Kablarna drog jag i rutlisten och ner till där rutan möter hatthyllan på bilens vänstra sida. Där finns en genomgång till motorrummet som man tydligt ser om man tar bort de fyra skruvar som håller hatthyllan. Lätt som en plätt att dra upp en kabel från motorrummet i det lilla hålet, tejpa ihop den med kablarna från bromsljuset och dra ner allt i motorrummet igen. Inte undra på att det låter en del i en elva, hehe. Bilden är tagen upp mot hatthyllan och man anar toppen på bränslefiltret i bildens nederkant. Sedan letar man reda på den svart-gula ledningen i kontaktstycket som går ut till lamporna, skarvar på pluskabeln från LED:erna och isolerar igen. Här ser man också att jag har lite jobb att göra för att få bort viss oxidation... Det hade jag inte märkt utan kameran . Jordning görs tillsammans med andra jordningar i en punkt på konsollen. och... Voilà! Varde ljus! Detta kommer nog att vara positivt både på väg och på bana i framtiden. Min enda ånger är att det hade varit fräckare att få till dioderna i ventilationen istället...... (men nu snor säkert anol denna idén och gör det, hehe) Vem vet, jag kanske gör om allt mitt i vintern när jag får ett anfall av arbetslust _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Det känns som att det är läge att försöka beskriva vad som behövs göras på bilen totalt och vad som kanske blir målsättningen innan nästa säsong
Det som noteras med GRÖN färg är sådant som är avklarat, oavsett prioritering. 1. Rost i dörrgavlar. 2. Rost på höger bakskärm under sidokjolen precis där oljeledningarna viker in i hjulhuset (samlingsplats för en massa skräp). 3. Småbubblor på höger framskärm framför lampan. 4. En framkofångare som är rejält oxiderad. 5. Byte av växellådsolja. 6. Quick shift (på ingång). 7. Täckplåt till lagring på svärdet, högersida. 8. Byte av vajrar till takluckan (nya ligger redan här). 9. Justera koppling och kontrollera den. 10. Valsa skärmkant höger framskärm. Vänster är redan gjord ganska mycket, men inte höger. 11. Demontera luftpump, rör och anslutningar till den. 12. Få på r-däcken på bilen 13. Ordna centrumkåpor till fälgarna med r-däck. 14. Leta sitta-fast-stol på passagerarplatsen/byta ut båda till något enhetligt. 15. Bromskylning. Ja, anol, det blir nog med mina USA-grejor . 16. Bromsuppgradering, nya ok som passar std-skiva. Kolla vad som passar till std-cylinder. Kolla lite vilka varianter som finns om man inte begränsar skivor och cylinder. 17. Uppgradera bromsslangar och diverse bromsledningar. 18. Avgassystem med lite bättre flöde finns också på önskelistan. 19. Sedan gillade man ju Stefans framlampor på Hulda så de kommer på önskelistan också . 20. Kanske dra om tredje bromsljuset så det syns i kupéevakueringen. 21. Turbons styrstag 22. Laga hastighetsmätaren så vägsträckan fungerar. 23. Byta lampa i vänster backljus. (bara så jag inte glömmer detta inför besiktning) 24. Fixa in brandsläckare i bilen OCH i garaget. (det kryper i mig varje gång jag tänker på värme nere i mitt trånga garage. I min försäkringstarm ) 25. Ändra om bakblinkers till att lysa genom backljuset, så man kan ha kvar de röda ytterändarna på lampglasen. Huvudfokus blir nog: 5, 6, 7, 9, 10, 12, 15, 22, 23, 24, 25 Mellanfokus: 8, 11, 13, 16, 17, 18, 21 Lägst fokus (för året): 1, 2, 3, 4, 14, 19, 20 Det är lika bra att spalta så mycket som möjligt här så man har ETT ställe att referera till anser jag. Samt att man kan få lite input på sina tankar här också. Det här är dock en lista som kan ändras under tiden och inte något slutgiltigt, hehe. Edit: Kom på ytterligare en sak som har väldigt låg prio: http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?s=92916d34f910bb3b434217ff2162649d&threadid=310854 _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Skall jag vara helt ärlig hade jag väl en kass mobilkamera, men ville inte använda den. Nu har jag en nyinförskaffad mobilkamera med bättre upplösning så jag får ta en ny bild för din skull, Anders . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Performance Products hade lite rea som blev fördelaktigt även om man bor på fel sida "pölen": och detta fick jag hem precis när FLAT-SIX skall demontera sitt och kränga av det. Nu får jag se hur det funkar i min bil. Om jag känner att stången blir för kort som han gör. I värsta fall får den väl bara förlängas då . Jag såg också en halvintressant annons på blocket men känner att det blir lite för mycket för mig nu: http://www.blocket.se/vi/9943404.htm och så var det kul att Karl Birgander hade vägarna förbi i lördags förmiddag och hjälpte mig att få lite plats i garaget genom att köpa mina fälgar som legat där till ingen nytta i flera år . _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Kul att ses! Svärfar var inte lika imponerad... 4 uppsättningar fälgar är tydligen för mycket? Hoppas man får jaga 11:an nån gång! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Ser ut som att du också har en del att pyssla med i vinter Min lista växer också från dag till dag.
Är också sugen på lite bromsuppgradering, först var jag inne på större ok, men nu lutar det åt nyrenoverade ok, standardskivor och Ferodo 2500DS belägg, ja också stålomspunna slangar. (det är ju inget fel på standardbromsarna, förutom att beläggen inte orkar med) Har hittat skivor och belägg till vettiga pengar i tyskland (genom en kontakt) Skivor fram = 590kr/st och belägg ca 700kr fram och 650kr för en sats bak. Det är bara att tjoa till om du är intresserad, gör nog min beställning om någon vecka eller så. _________________ Hans Petersson |
||||
Stefan, jag och en kollega diskuterade just häromdagen om vi skulle ta en sväng ner till dig någon gång gemensamt. Kanske även fånga upp FLAT-SIX på vägen . Dock inget datum närmare bestämt. Men du behöver inte hålla den speciellt för mig om någon annan hinner före. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Tack för förslaget. Jag skall fundera lite. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Hua....
Jag kom på att jag har ännu fler objekt att tampas med i vinter. Två porscheobjekt till borde bli färdiga om inte minst ett skall avyttras utan åtgärd. objekt ett har jag inte så hemskt mycket sug att färdigställa, men man vet aldrig när lusten faller på: objekt två däremot kommer jag garanterat att färdigställa någon gång. Den kommer definitivt inte att lämna min ägo. "*1/24 sport car series No. 208 * highly detailed static display model * complete engine bay detailing * realistic exterior and chassis undersurface * solid synthetic rubber tires * INTERIOR, ENGINE AND SUSPENSION VISIBLE THROUGH TRANSPARENT BODY" Dessa modeller har bara stått här ovanpå en bokhylla i flera år utan att jag tagit tag i byggandet. Kanske blir det under denna vinter som de blir färdiga och får en plats i finhyllan. Det känns som det kommer att kosta en del i färginköp, för jag tror att alla mina gamla färgburkar har torkat, hehe. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 SC -83 "Silverfisken" | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 24, 25, 26 >> 18 besök senaste veckan (185842 totalt) |