Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -75 Börjar bli klar... | << 1, 2, 3 ... , 32, 33, 34 >> 2 besök senaste veckan (88655 totalt) |
02an fick lite kärlek idag igen då, började att mäta lite för breddarna osv vilket är lite pill men det kan nog bli bra när det är klart, ska montera bakvagnen bara så att man ser var centrum på hjulet är så att den hamnar rakt. Här är några bilder från dagens pill:
Tog bort listerna runt om, skall lägga igen hålen är tanken. Bara diff & drivaxlar kvar nu: Målade diff samt lock, tog nån färg jag hade hemma bara... men det är ju ingen räserdiff direkt så resultatet det får duga tills vidare. Slet loss handbromswirarna, dem var svetsade i karossen så det var lite pill att få bort dem... skrapade även lite underredsmassa, såhär såg det ut under den: Bra sugen på att skrapa all underredsmassa och måla, men tar nog det nästa vinter ändå. Över & ut tills vidare _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Dålig bild, men nu är bakvagnen uppe iaf:
Kapat och provmonterat, ungefärlig ridehight detta, blir nog ganska lagom lågt.. Lagom camber med... Nu återstår bara att kapa på högersidan, samt att "pussla" ihop innerskärm och ytterskärm i vardera hjulhus. Samt breddarna fram föstås. Motorn lyfts i i helgen om allt går som planerat. Kanske kanske uppstart/provkörning nästa helg?? (17April) Vore trevligt.. _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Igenläggning av det som "sprack upp" när skärmen kapades bort:
Målade/lackade ute i blå hallen, resultatet blev sådär men får duga tillsvidare. Färdigt & på plats! Denna färg är lite mörkare men det blir ju ny lack på hela bilen i sinom tid så detta får duga helt enkelt. Hoppas på att bli klar med andra sidan tills på fredag i alla fall! _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Tack så mycket
Men fetare ska det bli... borde få turospoiler samt kofångare i glasfiber imorrn... det är ju fantastiskt vad det ska spåra ur jämt Svetsade klart andra sidan idag, så nu ska den bara kittas & underredsbehandlas, blir troligen gjort imorgon. Siktar på att lyfta i motorn på söndag, måste svetsa om växelspaken lite, har ju byggt om den till "shortsift" blev fina kortalägen och sådär men backen gick inte att få i så får göra om lite... Men lite (mycket) åka ska man väl hinna med i sommar tycker jag. _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Nu är andra sidan klar
Skulle bara byta ett bromsrör, det som går under bilen och delar sig i ett T-kors längst bak. O så går nippeln av i huvudbromscylindern!! Så är det någon som har en huvudbromscylinder och vill bli av med den så får du gärna höra av dig via pm eller här i tråden det är ju lite småakut med denna... _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Dagens arbete bestod av motor och bromspill, låda/urtrampningslager ville inte som jag ville men efter någon timme så satt låda och motor samman och var bara att lyfta i. Tog väl en 20min att lyfta i den när lådan väl satt på plats jaja nu är den där i alla fall.
Allt är i princip klart för uppstart nu är det bara alla vätskor kvar att fixa. Bromspillet borde bli klart till helgen, efter att motorn var "klar" så monterade jag ihop handbromsbackarna och sådär, så nu ska bara skivor & ok målas i bak.. Nästa helg ska det nog provköras som bara den... _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Stort tack till räddaren i nöden, Ricke_1602 här på forumet!! Nu är en ny huvudcylinder snart på plats
Kompisen hjälpte mig att svetsa om div. fästen och liknande, handbromsen måste bl.a fästena flyttas fram 5-6cm på för att kunna åka med 323 wirar. Lite paket: Vad hade vi här då? Jo turbospoiler och bakstötis i glasfiber. Testing testing: Lite lätt modifierad spak för att få tajtare växellägen, svetsat fast en mutter i varje ände samt satt i en gängstång, gängstången kapas till lagom längd samt att man flyttar upp "kulan" under spaken med distanser - tajt och fint & fullt justerbart. Vattenrör i RF, nu är det väl fan om det inte ska vara tätt! (ser lite tattaraktigt ut med slangklämmor men det ska ju på annat insug osv senare, och då byter jag nog slanklämmorna till någon sportigare modell. Skiva ok, bromsrör, fjäder. Nya stötdämpare / coilovers skulle vara något... Självklart ska skiva & ok få lite färg på sig, troligen imorgon. _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Tack ska du ha, nu börjar man se ljuset i tunneln i alla fall.. Tittade dock på lite besiktningstider... Och tidigaste verkade vara 11juni, jag som tänkte besiktiga nästa vecka, skit också. Får hoppas att någon bokar av, ev. får man väl åka till norrbotten om det så krävs.. _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
hmm.. Jag bokade en i nyköping 3/6 nyss och en 21/5 _________________ mvh. Fredrik Eklöf wastegate.se |
||||||
Då nöp väl du den sista tiden i maj då... . Får helt enkelt hoppas på att det blir några avbokningar, annars får jag väl besiktiga i juni istället, inte hela världen men ändå. Kapade sönder fronten idag i alla fall, så slänger väl upp spoilern samt breddarna fram imorgon. _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Kapat och underredsbehandlat:
Aningen bredare än original både fram och bak.. Linear inte riktigt.. men jag ville ha allting lite högre upp än vad det är tänkt (så man kan åka lite lägre.. ) så ska modda till det så det lirar snyggt framöver, får duga så länge. Satte dit njurarna med, ser ju lite småarg ut om jag får säga det själv.. kommer även svart nät i spoilern sen. (den ska lackas först dock) Köper troligen alla vätskor imorrn eller på lördag... blir till att lufta bromsar/koppling och sen är det väl start som gäller... _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Pillade lite idag, alla vätskor är påfyllda och det är i princip klart för start, bara lufta bromsarna kvar. När jag fyllde på glykol så möttes jag dock av klassikern... Det är hål i bröstkåpan strax under vattenpumpen! Fan att jag inte kollade det när jag smackade ihop maskin... men det är ju lätt att vara efterklok. Är ju dock inget tryck där så det är väl bara att täta med lite silicon. Eller har någon nått tips på något annat som tätar bra?
Troligen start imorrn i alla fall då.... _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Uploaded with ImageShack.us Nu är den nere på backen. Skulle haft ner den något varv till i fram bara då den lutar lite bakåt, men får köra sådär tills vidare. Allt är klart för att starta och "hålet" i bröstkåpan vart tätt m. lite silikon. Byggt avgassystem mm. idag, och städat tog fan halva dagen . Skulle bygga upp lite oljetryck innan start men bilen starta inte Så det är något skumt med startmotorn, alla kablar är dragna/kollade men måste ha glömt något men inte vad jag vet, byglar jag de båda anslutningarna med en "startknapp" så funkar det... Har ju dragit en batteriplus från batteriet i skuffen, sedan är det ju jordat som original i fästet vid startmotorn, sedan är det ju två kablar som går i samma härva som generatorkablarna, och dem går ju inte att koppla fel. Vad kan jag ha glömt? Tacksam för tankar och idéer, hoppas på start imorrn _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Felsökandet fortskrider... Det är ju fasen bara 2-3kablar som kan jävlas.
Gjorde nya fina jordpunkter idag men utan resultat, drog sedan fram en jordkabel direkt från batteriet till startmotorn för att utesluta att det var dålig jord. Har väl i princip provat det mesta men blir fortfarande inte klok på vad det kan vara för fel. Var övertygad om att det var dålig jord men det kan det omöjligt vara längre.. Startmotorn säger ingenting när man vrider på nyckeln, men ström får den, felet måste ju ligga i startmotorn tror man då, men känner jag mig själv rätt så har jag glömt något, kan bara inte komma på vad det är.. otroligt surt hur som helst. Väldigt tacksam för tankar & idéer kring detta. _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Har nu även provat att kortsluta anslutning 30 och 50 på startmotorn, gnistrar lite men säger inget mer.. Då måste det ju i princip vara kablarna från tändningslåset som lär bytas? otroligt surt detta, annars hade jag förmodligen varit ute och kört nu.. >
_________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Tja,
Ta en titt på detta elschema, visserligen till e30 M10.. http://shark.armchair.mb.ca/~dave/BM _________________ Mattias Österberg |
||||||
Tjenare! Tack för schemat, ska kolla lite närmare på det nu, har dock kollat alla kablar/mätt upp dom i den mån det går med hjälp av strömpenna och dem ska vara hela. Har även testat att "tjuvkoppla" men utan resultat, så startmotorn borde vara slut. Men tycker det verkar konstigt då den funkade när jag köpte bilen för ~2år sedan, då startade den ju, sedan rev jag ur motorn osv. Och glömde en kabel, som jag kom på nu, men då byglade jag skiten på något sätt så att den funkade, så det är om startmotorn tagit stryk vid byglingen och nu sagt upp sig helt. Ska försöka få tag i en ny startmotor nu och testa med, borde vara där felet ligger... _________________ Fredrik Ånestrand |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -75 Börjar bli klar... | << 1, 2, 3 ... , 32, 33, 34 >> 2 besök senaste veckan (88655 totalt) |