Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 39, 40, 41, 42 >> 18 besök senaste veckan (108345 totalt) |
Ny bensintank jämförd med original:
![]() ![]() Då tanken verkligen utnyttjar hela utrymmet, så måste man göra hålet upp till påfyllnadsslangen större, så man kan vinkla tanken på plats. Kablar och annat göms också undan i diverse skrymslen med gaffatejp ![]() ![]() ![]() Bensintanken borde vara på plats nu ikväll(Chefsmek har ju semester ![]() Tyvärr måste vi nog öppna växellådan och kolla läget där också, men det får bli senare när tid finnes. Så det är tyvärr slutkört för denna säsongen verkar det som ![]() ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Här är tvåans synkring och orsaken till det lilla osköna skrapet:
![]() Jag försöker dock fortfarande bli frikänd från handhavarfel, men det går inte så bra. Chefsmek började berätta om sin teori, att jag växlar fort från 2an till 3an och då det är hydralisk koppling, så hinner kopplingen inte med och jag sliter synkringen på väg ur växeln. Sedan berättade jag en sak...... Sedan vi bytte till Sinter-kopplingen våren 2006(alltså ett halvår före första synkringsraset), så vill kopplingen ibland ta fatt lite precis när man släpper upp pedalen, längst nere i botten. Den gör det bara ibland, särskilt när jag har haft kopplingen nedtryckt lite längre tid. Sedan bettar den som vanligt längst/längre upp. Detta har jag inte berättat för någon och särskilt inte Chefsmek ![]() ![]() Chefsmek undrade varför jag fan inte hade berättat det tidigare, för så skulle det minsann inte vara. Så nu tror vi att det är något fel med kopplingen, kanske slavcylindern eller luft någonstans i systemet som gör att kopplingen inte riktigt hänger med. Chefsmek skulle skruva ihop det lite provosoriskt och se om han kan lokalisera felet. Vi skall också byta till en annan växellådsolja denna gången. Dude har tipsat om någon Redline-olja som jag har nedskrivet på en lapp någonstans. Men det kan också vara så enkel att jag är en riktig Ernie bakom ratten... Jag är en smart kille egentligen ![]() ![]() ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Vet faktiskt inte, skall kolla med Chefsmek... ![]() *smider lite andra planer* _________________ Lasse Alfons |
||||
Jodå, detta har vi gjort. Catchtanken är nu ombyggd inuti plus att luftningen är större. Ny vattenpump, kamrem mm är kvar att montera. Växellådan är klar med nya synkringar och Redline olja. Sedan skall växelföringen bara justeras in. Håller dock på att kolla på en annan turbo, så vi får se om bilen kanske till o med övervintrar hos Chefsmek ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Är det en sådan Klasen säljer? Stephan är ju lite fåordig ibland, så jag blir inte klok på om den han säljer är från Astra VRX(OPC?), dvs samma modell som Courtney i England säljer. Pundet är ju billigt nu... ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Z20LEH är den som kommer från Astra VXR. Vad jag förstått ger ju den ganska bra resultat. Jag som för tillfället inte har några planer på några större uppdateringar motormässigt har sneglat på det som en väg till högre effekt om man skulle bli sugen på det i framtiden. Det verkar ju som att man klarar sig enbart med nya spridare om man kör den lösningen och man verkar ju få ganska bra hållbarhet också. Uppdatera oss gärna hur det går! Verkar spännande! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Enligt Klasen så behöver man inte nya spridare. Är Astra VRX den som säljs som Astra OPC i Sverige? _________________ Lasse Alfons |
||||
Ja, jag tror att det är exakt samma (är ju ingen Opel-kännare egentligen ![]() okej, det verkar ju bra isf. Om spridarna kan behållas. Jag förstod det som att man vill byta dem bl.a. för att öka kylningen av interna delar? Låter konstigt i mina öron men så har jag förstått det. Engelsmännen säger ju även att med originalmapp så kan Z20LEH agera ersättning för originalaggregat rakt av. Vad säger Klasen om IC-sidan om man mappar för högre effekter med detta aggregat då? Klarar man sig med IC eller måste man ha charge-cooler? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Klasen säger också att Z20LEH kan ersätta originalaggregatet rakt av. Med den större IC som jag har, så skall det fungera upp till ca 280-290 hk. Det där med spridarna skulle jag vilja veta mer om. Kyler det verkligen bättre? Är det inte samma mängd bränsle som kommer igenom spridarna oavsett hur stora dem är om programmeringen är den samma? _________________ Lasse Alfons |
||||
Jag har samma IC som dig och det är de effektsiffror jag också har hört! Vet du om Herr Klasen har en 'standard'-mapp för denna uppsättning så att man kan posta boxen till honom som vanligt? Som sagt, det där är de rykten jag läst, men jag håller med dig, det är därför jag tycker det låter konstigt i mina öron, jag tycker också det borde vara samma mängd soppa som kommer ut ur spridarna. Möjligen att nya spridare möjliggör högre flöde med annan programering. Men jag skall forska vidare i det, hör av mig om jag kommer fram till nåt revolutionerande! Som sagt, håll oss uppdaterade! Åtminstone jag är nyfiken på vad det leder till... //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Han har ett standardprogram han kan köra i boxen om man skickar den till honom, men det bästa är om man kommer ner till honom så han får mappa på rullande landsväg. _________________ Lasse Alfons |
||||
Var förbi Stephan Klasen och hämtade den nya LEH-turbon i tisdags kväll. Bifogar dålig bild.
Uppdaterade även ECU:n. Jag fick det programmet som han kallar Stufe 1.5 till Astra OPC. Det ger 270 hk till OPC, men i och med att jag har Milltek och större intercooler så tror Stephan att det bör bli några hk till i min. Vridet ökas bara marginellt, från ca 400 Nm till 420 Nm. Ihop med den nya turbon, så kommer motorn att få en lite annan karaktär, men det kommer att bli ännu bättre när jag har tid att åka ner med bilen till Stephan så han kan justera programmet på rullande landsväg. Då bör det bli runt 290 hk/440-450 Nm. Det kan bli lagom. Men det skall bli spännande nu i vår bara med denna modden ![]() Jag och Stephan hade missförstått varandra lite, han trodde att jag bara ville byta turbon rakt av och inte ändra programmeringen nu. Men i och med att den nu är omprogrammerad, så behöver jag större spridare och luftmängdsmätare. Spridarna hade han tyvärr inte hemma, men de skickas från Tyskland idag istället. Luftmängdsmätare skall jag in och beställa på Saab-Opel idag. ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Spännande!
![]() Vad var nu huvudanledningen till de nya spridarna? Avrapportera gärna hur detta går och vad resultaten blir! Som tidigare sagts så är ju detta en av de mer lockande vägarna till mer effekt för oss turboåkare. //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Intressant uppdatering, har kollat på det på Klasens hemsida. Är nästa steg för min motor så det skall bli intressant att höra vad du tycker. Inga nya kammar på g? Tänkte väl först lägga pengarna på att få chassit som jag vill ha det och få till väghållningen så att jag är nöjd men sen skall det tittas på motor igen. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
Balansen i bilen kan du knappast avgöra på en bild, om de inte är riktigt illa och du ser bilen från en annan vinkel. Vill du ha hjälp med dämparinställningar så får du beskriva hur bilen upplevs och hur din set up ser ut på hela bilen, höjder, fjädrar, klick, hjulvinklar, k-hämmare, däck. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 39, 40, 41, 42 >> 18 besök senaste veckan (108345 totalt) |