Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (47100 totalt)
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
GustafB skrev:
Hankook td221 bäst grepp men jag undrar om inte v70 i soft ger snarlikt grepp. Tycker slitaget på hankook är bättre än v70.
R888 är bra om man kör mkt gata. Långsammare än övriga 2 skulle jag säga.

Har bara kört Kumho i medium och de är ruggigt hala innan de fått temp.


Okej intressant det där med slitaget, håller de typ lika bra så finns det ju ingen anledning att åka v70 då. Du har inte några erfarenheter av Yokohama A048? Svårt såhär när man ska köpa första uppsättningen, får försöka lyssna på lite olika och bilda sig en uppfattning

_________________
Martin Israelsson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4334



BMW-Izze skrev:
GustafB skrev:
Hankook td221 bäst grepp men jag undrar om inte v70 i soft ger snarlikt grepp. Tycker slitaget på hankook är bättre än v70.
R888 är bra om man kör mkt gata. Långsammare än övriga 2 skulle jag säga.

Har bara kört Kumho i medium och de är ruggigt hala innan de fått temp.


Okej intressant det där med slitaget, håller de typ lika bra så finns det ju ingen anledning att åka v70 då. Du har inte några erfarenheter av Yokohama A048? Svårt såhär när man ska köpa första uppsättningen, får försöka lyssna på lite olika och bilda sig en uppfattning


Har inte kört A048r i samma bredd som övriga så jag kan inte jämföra. Min känsla är att de är rätt hårda så de större dimensionerna verkar passa tunga bilar bäst.
För övrigt var jag nöjd med Kumho. Riktigt bra grepp (medium-däcken) när man fått temp.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
GustafB skrev:
BMW-Izze skrev:
GustafB skrev:
Hankook td221 bäst grepp men jag undrar om inte v70 i soft ger snarlikt grepp. Tycker slitaget på hankook är bättre än v70.
R888 är bra om man kör mkt gata. Långsammare än övriga 2 skulle jag säga.

Har bara kört Kumho i medium och de är ruggigt hala innan de fått temp.


Okej intressant det där med slitaget, håller de typ lika bra så finns det ju ingen anledning att åka v70 då. Du har inte några erfarenheter av Yokohama A048? Svårt såhär när man ska köpa första uppsättningen, får försöka lyssna på lite olika och bilda sig en uppfattning


Har inte kört A048r i samma bredd som övriga så jag kan inte jämföra. Min känsla är att de är rätt hårda så de större dimensionerna verkar passa tunga bilar bäst.
För övrigt var jag nöjd med Kumho. Riktigt bra grepp (medium-däcken) när man fått temp.


Nähä okej., då är det ju svårt att jämföra. Stor tack för infon om de olika däcken thumbs up

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Inte hänt så mycket här, men har hunnit med att renovera en uppsättning bakre bromsok från E46 330 som kommer ett ersätta original bakbromsar. De nya skivorna till dessa ok är 320mm samt ventilerade istället för de gamla solida 284? mm som är original. Väntar på Carbotech XP8-racebelägg innan det kan monteras.



_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Bakre bromsarna monterade och luftade då beläggen kommit hem.


Har även monterat isär bromsvågen då jag inte var nöjd med hur det varit monterat tidigare. Dels så var vågpinnen vinkelrät mot cylindrarna i viloläge och således sned under tryck, vilket alltså är fel då det ska vara tvärt om enligt det jag nu läst. Sedan var det ett ordentligt glapp mellan gafflar och hylsan på pedalen i sidled, vilken inte heller känns så bra så får ordna två brickor här. Hur mycket spel ska man ha här tros? (När man drar vågpinnen fram och tillbaka alltså)




Funderar på att fixa en ratt så man kan justera bromsvågen under färd, eller är det bortkastade pengar? Borde gå himla mycket smidigare att justera in bromsbalansen?

_________________
Martin Israelsson
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Självklart ska du ha justerratt till bromsvågen, som du når fastspänd i stolen.
Hela grejen med vågen tycker ja att kunna justera balansen på banan.

Riktigt snyggt bygge för övrigt thumbs up thumbs up


Edit: Det måste vara ett korrekt spel mellan gafflarna på var sida vågen, så den kan snedställas utan att bottna då cylindrarna trycks olika långt.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 875



Er meget imponeret af dit hjemmelavede gearskift, mange kan få ideen men både få ideen og have evner til at lave det er virkelig flot, super projekt, du gor ikke som alle andre men folger egne ideer og stil, det er fedt thumbs up

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
E21 Racing skrev:
Självklart ska du ha justerratt till bromsvågen, som du når fastspänd i stolen.
Hela grejen med vågen tycker ja att kunna justera balansen på banan.

Riktigt snyggt bygge för övrigt thumbs up thumbs up


Edit: Det måste vara ett korrekt spel mellan gafflarna på var sida vågen, så den kan snedställas utan att bottna då cylindrarna trycks olika långt.


Ja det får bli en justerare nu. Håller på att gå igenom hela vågen så allt skall bli rätt så skall även se till att det finns spel på varje sida som du nämnde. 1,5 mm läste jag i PFC:s guide. Det borde funka, men ska kolla så den verkligen kan snedställas tillräcklig med det spelet.

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
sirhiss skrev:
Er meget imponeret af dit hjemmelavede gearskift, mange kan få ideen men både få ideen og have evner til at lave det er virkelig flot, super projekt, du gor ikke som alle andre men folger egne ideer og stil, det er fedt thumbs up


Kul att du gillar idéerna, hoppas de funkar på banan med

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Nu är det färdigskruvat med bromssystemet för denna gång.
Har gjort några förbättringar som jag hoppas är positiva, det lär iallafall inte bli sämre nu.

+ Fräst av och shimsat upp bromspedalens infästning så den sitter centrerat mellan bronscylindrarna. Känns som att den som svetsat ihop pedalstället lyckats förskjuta infästningen då det var en diff på 6mm mellan pedalcentrum och de båda cylindrarna.

+ Slipat ur hylsan i pedalen så att ledlagret glider lätt

+ Mätt avståndet mellan cylindrarna och sett till att montera gafflarna på samma avstånd på vågpinnen, vilket dessutom gav lagom spel mellan gafflarna och hylsan för ledlagret

+ Justerat längden på cylinderstängerna så att vågen är vinkelrät mot cylindrarna under lätt belastning (och lutar utan belastning)

+ Sett till att pedalen blir stumm när den är lodrät

+ Beställt en justerwire samt vred så balansen kan justeras från förarposition




_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Framöver blir det en frontsplitter och kanske plangolv med, så då behöver ju luften som tas in i fronten ventileras ut någon annan stans än ner under bilen. Plockade fram sticksågen och körde upp hål i huven som förhoppningsvis befinner sig i en lågtryckszon eller iallfall inte i en högtryckszon. Kommer plasta tillbaka de ursågade bitarna så grälar bildas där luften förhoppningsvis kommer att hitta ut...




_________________
Martin Israelsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Vad är det för extra stag i pedalerna....och vad är brytarna till ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Vad är det för extra stag i pedalerna....och vad är brytarna till ?


Stagen påverkar bara brytare, det var den lösningen som blev just den dagen

Microbrytaren på broms är ju till bromsljuset, den på kopplingen som påverkas när pedalen är helt nedtryckt är till växlingssystemet för att man inte ska kunna lägga i växlar utan att kopplat, och den andra på kopplingen är tänkt att användas till shiftcut (om man inte kör det genom växlingssystemet)

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Har vägt bilen idag på riktiga vågar, nåde med och utan mig i. Det blev 1197kg med mig i förarutrustning samt en del bränsle. Var riktigt nöjd med fördelningen av vikten, visst, kunde vägt lite mer bak men var bättre än väntat. Diagonalerna är tydligen viktigt att de väger lika och där skiljer det bara 0,6%. Fram hade jag 51,6% av vikten och på vänstersidan låg 51,2%. Nu ska man bara klura ut hur man kan lätta mer




_________________
Martin Israelsson
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Grymt häftig bil. ser enormt välbyggd ut.

Är det en Arduino du styr växlingsmekanismen med?


MVH

_________________
MVH
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Coolt bygge! Finns det några filmer på den?

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Nisse Järnet skrev:
Coolt bygge! Finns det några filmer på den?


Finns ingen bra "ny" film, men det kommer till sommaren.
Men har en gammal från 2013 från de först bankörningarna och lite annat. Dock har det hänt en del under skalet sedan dess som ses här i tråden. https://www.youtube.com/watch?v=hg8kcR4CwQI

_________________
Martin Israelsson
Citera
RoGGaH
Sundsvall
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Grym bil! BMW 4:a och turbo är grejer de

Vad kommer luftrenaren i från?

_________________
Roger Hyrskylahti
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



BMW-Izze skrev:
Nisse Järnet skrev:
Coolt bygge! Finns det några filmer på den?


Finns ingen bra "ny" film, men det kommer till sommaren.
Men har en gammal från 2013 från de först bankörningarna och lite annat. Dock har det hänt en del under skalet sedan dess som ses här i tråden. https://www.youtube.com/watch?v=hg8kcR4CwQI
Nice Hoppas på lite nya filmer framöver!

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
RoGGaH skrev:
Grym bil! BMW 4:a och turbo är grejer de

Vad kommer luftrenaren i från?


Den kommer från mitt garage
Har gjutit den själv i glasfiber/polyester efter en mall som måttanpassades efter det utrymme som fanns.

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Skruvat dit justering för bromsvåg åtkomlig från pilotstolen samt donat vidare med huven...



_________________
Martin Israelsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (47100 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande