Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (47100 totalt) |
Okej intressant det där med slitaget, håller de typ lika bra så finns det ju ingen anledning att åka v70 då. Du har inte några erfarenheter av Yokohama A048? Svårt såhär när man ska köpa första uppsättningen, får försöka lyssna på lite olika och bilda sig en uppfattning _________________ Martin Israelsson |
||||||
Har inte kört A048r i samma bredd som övriga så jag kan inte jämföra. Min känsla är att de är rätt hårda så de större dimensionerna verkar passa tunga bilar bäst. För övrigt var jag nöjd med Kumho. Riktigt bra grepp (medium-däcken) när man fått temp. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Nähä okej., då är det ju svårt att jämföra. Stor tack för infon om de olika däcken _________________ Martin Israelsson |
||||||
Inte hänt så mycket här, men har hunnit med att renovera en uppsättning bakre bromsok från E46 330 som kommer ett ersätta original bakbromsar. De nya skivorna till dessa ok är 320mm samt ventilerade istället för de gamla solida 284? mm som är original. Väntar på Carbotech XP8-racebelägg innan det kan monteras.
_________________ Martin Israelsson |
||||||
Bakre bromsarna monterade och luftade då beläggen kommit hem.
Har även monterat isär bromsvågen då jag inte var nöjd med hur det varit monterat tidigare. Dels så var vågpinnen vinkelrät mot cylindrarna i viloläge och således sned under tryck, vilket alltså är fel då det ska vara tvärt om enligt det jag nu läst. Sedan var det ett ordentligt glapp mellan gafflar och hylsan på pedalen i sidled, vilken inte heller känns så bra så får ordna två brickor här. Hur mycket spel ska man ha här tros? (När man drar vågpinnen fram och tillbaka alltså) Funderar på att fixa en ratt så man kan justera bromsvågen under färd, eller är det bortkastade pengar? Borde gå himla mycket smidigare att justera in bromsbalansen? _________________ Martin Israelsson |
||||||
Självklart ska du ha justerratt till bromsvågen, som du når fastspänd i stolen.
Hela grejen med vågen tycker ja att kunna justera balansen på banan. Riktigt snyggt bygge för övrigt Edit: Det måste vara ett korrekt spel mellan gafflarna på var sida vågen, så den kan snedställas utan att bottna då cylindrarna trycks olika långt. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Er meget imponeret af dit hjemmelavede gearskift, mange kan få ideen men både få ideen og have evner til at lave det er virkelig flot, super projekt, du gor ikke som alle andre men folger egne ideer og stil, det er fedt
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||||||
Ja det får bli en justerare nu. Håller på att gå igenom hela vågen så allt skall bli rätt så skall även se till att det finns spel på varje sida som du nämnde. 1,5 mm läste jag i PFC:s guide. Det borde funka, men ska kolla så den verkligen kan snedställas tillräcklig med det spelet. _________________ Martin Israelsson |
||||||
Kul att du gillar idéerna, hoppas de funkar på banan med _________________ Martin Israelsson |
||||||
Nu är det färdigskruvat med bromssystemet för denna gång.
Har gjort några förbättringar som jag hoppas är positiva, det lär iallafall inte bli sämre nu. + Fräst av och shimsat upp bromspedalens infästning så den sitter centrerat mellan bronscylindrarna. Känns som att den som svetsat ihop pedalstället lyckats förskjuta infästningen då det var en diff på 6mm mellan pedalcentrum och de båda cylindrarna. + Slipat ur hylsan i pedalen så att ledlagret glider lätt + Mätt avståndet mellan cylindrarna och sett till att montera gafflarna på samma avstånd på vågpinnen, vilket dessutom gav lagom spel mellan gafflarna och hylsan för ledlagret + Justerat längden på cylinderstängerna så att vågen är vinkelrät mot cylindrarna under lätt belastning (och lutar utan belastning) + Sett till att pedalen blir stumm när den är lodrät + Beställt en justerwire samt vred så balansen kan justeras från förarposition _________________ Martin Israelsson |
||||||
Framöver blir det en frontsplitter och kanske plangolv med, så då behöver ju luften som tas in i fronten ventileras ut någon annan stans än ner under bilen. Plockade fram sticksågen och körde upp hål i huven som förhoppningsvis befinner sig i en lågtryckszon eller iallfall inte i en högtryckszon. Kommer plasta tillbaka de ursågade bitarna så grälar bildas där luften förhoppningsvis kommer att hitta ut...
_________________ Martin Israelsson |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Stagen påverkar bara brytare, det var den lösningen som blev just den dagen Microbrytaren på broms är ju till bromsljuset, den på kopplingen som påverkas när pedalen är helt nedtryckt är till växlingssystemet för att man inte ska kunna lägga i växlar utan att kopplat, och den andra på kopplingen är tänkt att användas till shiftcut (om man inte kör det genom växlingssystemet) _________________ Martin Israelsson |
||||||
Har vägt bilen idag på riktiga vågar, nåde med och utan mig i. Det blev 1197kg med mig i förarutrustning samt en del bränsle. Var riktigt nöjd med fördelningen av vikten, visst, kunde vägt lite mer bak men var bättre än väntat. Diagonalerna är tydligen viktigt att de väger lika och där skiljer det bara 0,6%. Fram hade jag 51,6% av vikten och på vänstersidan låg 51,2%. Nu ska man bara klura ut hur man kan lätta mer
_________________ Martin Israelsson |
||||||
Finns ingen bra "ny" film, men det kommer till sommaren. Men har en gammal från 2013 från de först bankörningarna och lite annat. Dock har det hänt en del under skalet sedan dess som ses här i tråden. https://www.youtube.com/watch?v=hg8kcR4CwQI _________________ Martin Israelsson |
||||||
_________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
Den kommer från mitt garage Har gjutit den själv i glasfiber/polyester efter en mall som måttanpassades efter det utrymme som fanns. _________________ Martin Israelsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (47100 totalt) |