Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (14513 totalt) |
Hur funkar iskörning med rwd, 500 häst och 1000kg bil egentligen? Känns som att det borde bli svårkört
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
jag vet faktiskt inte, det var 230hk som drev runt den på isen. Det kändes förvisso klent in emellan det går sjukt tungt med isdäck. Men jag skall återkomma i frågan med svar när jag har ett. Skulle vart till Årsunda Speed weekend med bilen, men som egen företagare å ensam satte jobbet stopp för det lilla roliga _________________ Johan Axelsson |
||||
Is körning är så sjukt roligt med vad man än har, kör oftast med min 745 16v på isen å den har typ nånstans där med, runt 140pållar räcker länge _________________ Johan Axelsson |
||||
Räcker bra för en novice i alla fall Nu tycker inte jag at min var svår att dra loss hällre, men du kanske har bättre isdäck enn jag? Hoj på isen, det känns farligt! _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Nej nej, hade man bott längre norrut med säker is om vintern hade jag förmodligen köpt helt nya isdäck, men nu köper vi nått begagnat skräp när det väl blir is. Det är ju bara en så sjukt rolig vinteraktivitet
farligt å farligt... är inte all motorsport farlig _________________ Johan Axelsson |
||||
Ett litet förtydligande av mig själv kommer här skrev på ett ställe att 230hk kändes klent ibland och på ett annat ställe att 140pållar räcker länge.
På Asconan råkade jag få tag i ett par i princip nya feta isdäck och dom greppade nånting så sjukt sen vet jag inte varför men det är svårt att få Asconan att släppa även på asfalt..... den bara sätter ner röven å drar, nästan tråkigt ibland när man känner för å leka lite, då får man vara väldigt elak med kopplingen jag får väl köpa nåra regumerade linglong eller nått när det skall lekas _________________ Johan Axelsson |
||||
Iskörningen var avklarad och kirurghanskarna åkte på, tror vi typ var framme i mars när vi rev bilen Men som den kanske bästa tidsoptimisten i sverige...... eller kanske tillåme' globalt så var ju maj och Time attack hur långt bort som helst
Sen kanske skall tilläggas att mitt yrke råkar ha med båtar att göra och våren är ju ingen stress med dom plastbaljorna alls........ Ja ja block å topp satt ju ihop, så ur med allt gammalt som hade med opel å göra. Hissade ner volvon och började centrera in den mot framvagnsbalk och torpedvägg, försökte få så mkt plats det bara gick, grenröret såg ju ut att passa som en smäck (alltid något) Insuget sket jag i för det visste jag att det aldrig kommer passa, motorn var ju rakställd så det dippa ju ner nått helt fruktansvärt...... senare problem. Fixade motorfästen å valpkuddar, det har jag hört är bra skit tanken är ju att den skall sitta i fyra valpisar till slut så då skall den väl förhoppningsvis inte röra sig så mkt. Upp med växellådan och på med den tänkta främre kardanbiten. Bultade fast kardanen med hardy å allt med tre skruv rakt i medbringarn, kardan har ju en styr pinne i mitten så gör man så blir ju allt så rakt det kan och fan så mkt lättare att rikta in. Även här hade jag en förbannad tur, det visade sig att det linade upp riktigt bra och tillåme' längden verkade bli bra _________________ Johan Axelsson |
||||
japp opel å volvo is the shit
Får väl erkänna att jag är mäkta imponerad av BMW också, vet dock inte så mkt om dom men hade jag inte haft denna "bigblock" ståendes så hade det förmodligen blivit en bmw rova _________________ Johan Axelsson |
||||
Finns ju så oerhört många bra motorer att välja mellan så har man inga preferenser och inget stående blir listan fort så lång att man inte kan bestämma sig
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Där har du helt rätt vill inte ens tänka på vad volvo motorn har kostat....... En JÄVLA volvo.... Nog för den levererar men ändå, lite avundsjuk är man ju på en bmwspis tex, 4-500 hästar utan å behöva öppna dom..... Inte rättvist _________________ Johan Axelsson |
||||
Några fler exempel på motorer som fixar 500häst oöppnade: Audi V8 Mercedes sexor och åttor Audi 2.7 biturbo Toyota 3SGTE (Celica gt4) Mitsubishi 4G63 (EVO) SAAB B234 M.fl.. Som sagt, utan preferenser och utan nått på förrådet är listan lång över möjligheterna _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ja ha vart var vi........ Jo, när motor och låda satt satt där det skulle var det bara att sätta igång att tänka. Ok hur ror vi iland detta på snabbaste vis....... ju mer jag kolla å tänkte ju mer insåg jag hur jä..... mkt det var att fixa. Och sen funkar ju min hjärna så att får jag för mig något så skall det bara vara så..... bra eller dåligt........ ja det tar iallafall dubbelt så lång tid ibland. Sen var det ju en annan liten detalj som smög sig in i allt På tiden det begav sig, när jag beställde allt till den var det ju ett måste att det skulle vara både kompressor å turbo..... man var ju bara tvungen att fullt ös från tusen-varvstopp.... och denna tanke låg ju såklart kvar uppe i hårddisken och kunde ju absolut inte delete:as
så vad gör man, jo man sätter ju full fart med å tillverka fäste, lägger en massa tid på å svarva remhjul å laina å bla bla bla ...... ja ni vet hur det är....... DET TAR EN FRUKTANSVÄRD massa tid så fort man skall hitta på en massa eget skit, samtidigt som tankarna snurrar å snurrar å snurrar lite till...... kommer det funka får jag ihop detta får det plats nu hade jag lagt bra med tid på detta å körde fast lite så jag hoppade på lite annat. Monterade dit turbon å insåg att, va fan, huven går ju inte å stänga...... ALDRIG i livet att jag kapar hål å låter den sticka upp..... det måste ju se ut som en bil. Ja ha, det var bara att kapa sönder grenröret å vika det tills huven gick på, Härligt mer jobb _________________ Johan Axelsson |
||||
När huven väl gick på och jag började kolla med alla alla rör som skulle till för å få ihop allt med kompressor å backventil och intercooler samt ett insug........ fy fan det blev mkt rör...... å alla som tittat på en ascona lite närmre vet att det är trångt redan från början Sen var jag ju tvungen att få till nya rör till kylningen HURRA ännu mer rör.... OK jag får börja med det viktigaste å sen får vi se hur mkt plats det blir kvar. Så full fart med kylningen, vilket innebar att även bränslesystemet fick ändras lite. Och när jag var å rörde i detta var ju bromsservon å cylindern ett problem........ va fan tar det aldrig slut...... det som gick så bra i början...... Så då började tankarna om bromsar som ledde till bakaxel och detta kommer aldrig gå...... Fast med bromsservon å det rasket borta så var det ju massor av plats för insug, för det skall ju tydligen vara en viss volym å se ut på vissa vis....... för annars går det ju inte ens å starta motorn om man skall lyssna på alla experter....... NEJ!!! INTE här inte, huven skall gå å stänga och det får bli som det blir. Skall väl tilläggas att jag såklart tänkt å räknat något på det,samt bollat med diverse människor om hur jag tänkt.... och åter igen var det EN som sa "det funkar aldrig" å ja de räckte för att nu blir det precis som jag tänkt. Här skall fan motbevisas..... funkar det inte alls får jag väl bygga om så det var som sagt bara att bygga å se glad ut
_________________ Johan Axelsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (14513 totalt) |