Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova -72 | << 1, 2, 3, 4, 5 13 besök senaste veckan (29666 totalt) |
blir bara solida bussningar, flyttad övre bärarms infästning(guldstrand mod.) samt nån form av fortsättning på buren från torpeden förbi motorn samt nått tvärstag därframme. det är det jag har tänkt än så länge, får se om man kommer på nått mer att göra _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
Såg att du en gång i tiden funderade över c-clips och c-clip eliminator kit.
Dessa kit är inte tänkta för bankörning eller gata, endast dragracing. De börjar läcka igenom olja efter bara några mil ibland. Ska man göra något så ska man byta ändar på bakaxeln, och därmed få fasta lager. _________________ Daniel Gustavsson |
||
det kommer bli en axel från en nyare camaro som hamnar i bilen istället.. då får jag skivbromar på köpet bak en liten uppdatering: lägger lite tid på att få subframen lackad o ska väl "snart" börja plocka ihop framvagnen nya motorn står i garaget o väntar.. ska ta med mig en kamera o dokumentera den lite oljetrågat skall byggas om, dels för att rymma mer olja samt att lite väggar o skvalpskydd ska på plats har en förhoppning om att bilen ska vara körklar till sommaren _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
Köp inte en 9 bultad Holden axel det finns inga utväxlingar eller diffklumpar att få tag i(om man inte råkar hitta beggade axlar då gärna från en 87a som har 3.27 utvxl).
Dessa axlar satt på Irocs med 350 motorn dom tål mycket effekt och har inga C-clips,från 89 och framåt satt det 11.86tums skivor och PBR 2kolvs aluok på dom vilket är sjysst i och för sig,kom oxå utrustade med diff. Det finns dock lite hopp tydligen är Richmond i staterna på gång med nytillverkning av carriers/diffar osv till dessa axlar till hösten enligt siter i staterna,då nya Pontiac GTon tydligen har en nära släkting till denna axel. mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||
okej bra info att veta! men har inte haft råd att köpa någon axel ännu.. Men det kommer nog till hösten. nu vill jag bara få ihop allt annat
håller på med det sista till subframen nu. det har vart massa strul då jag inte har något varmgarage att lacka i utan har fått försöka orda det på andra håll.. men nu är det nästan klart. ska försöka få i en bur så fort som möjligt oxå men ang. axel. vilken camaro axel är vettigast att köpa? har vart inne på om man skulle kolla på en ännu nyare från gen 5 ? har dock inte nån bra koll på vad för olika utförande de olika axlarna fanns i. så här ser det ut för tillfället i garaget.. har inte hänt så jätte mycket sen sist _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
varför inte köra med orginal axeln sålänge?
Utvxl? Hojta om du vill ha ngn sorts handräckning, vore kul med en till nova i sommar _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Den som sitter på gen 4 är en 10 bult, 7.5". Den är inte alltför stryktålig, och om jag inte missminner mig så hade du ca 400-450hk i motorn. Camarocup-bilarna har något liknande, och de får lägga ner ett antal kronor på sina 7.5" bakaxlar för att de ska hålla en säsong utan strul. Och ja, de kör med c-clips. Iaf de jag tittat inuti.
Gen 5 vet jag inte vad den har för bakaxel (den kommer väl inte förrän 2008?), men risken är väl att det är samma som corvette där växellådan sitter ihop med bakaxeln och då är det inte helt lätt att sätta den på din bil. Den du har är väl en 8.2" eller 8.5" den lär hålla bättre iaf. Tyvärr börjar det kosta pengar om du behöver byta utväxling samt ev. skaffa diffbroms till den. Men jag skulle nog köra med den och se om jag hittade något annat vartefter, alt uppgradera den du har. Chevolet 12 bult kostar guld nuförtiden och är nog inget alternativ. Har också c-clips. Ford 9" är ju biffig, men trögdriven pga pinionens läge. Ganska eftertraktad på beg. marknaden också. Ford 8.8" stark som en Cheva 12-bult, har c-clips. Finns som IRS också... Dock har de gått sönder oftare som IRS än stel axel. Ford 8" som en 9" men mindre. Tål inte hur mycket stryk som helst. Inga c-clips. Chrysler 8 3/4" bra axel, finns olika hus, alla delarna passar inte mellan, samt finns inga utväxlingar till något hus. Svårt att hitta alla smådelar. De flesta beg. diffbromsar är idag slutkörda (kondiffar). Dana 44 - ej c-clips, finns delar att få tag på. Akta för gamla dana 44 då det ej tillverkas alla delar till dem längre. Jaguaraxlarna är dana 44. Som du ser finns det inget alternativ som är kanon, utan det är kompromisser med samtliga. _________________ Daniel Gustavsson |
||
hmm menade den senaste gen camaro. är det 4?
svårt o hålla reda på alla olika generationer snackade lite med Persåker i höstas om bakaxeln i deras camarocup bil o enligt honom så var det bara diffen de bytt ut till en auburn annars så skulle allt annat vara orginal.. _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
om du vill ha skivbromsar kan du få låna mina fästen att malla av. Passar direkt på axeln och audi bromsok, funkar klockrent.
Edit: glömde att säga att tom orginal handbromsvajer funkar suveränt med audioken! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Du har 10bultade 8.5 axeln på nu om ingen gjort byten känns igen på 2 klackar som sticker ut i nederkant på axeln,den här axeln satt på gen 2 Camaron samt på 70tals Novorna/Cheveller men på Novorna så var det andra avstånd på bladfjäder infästningarna om jag kom ihåg rätt,har du bild på axeln så är den rätt lättidentifierad.
Denna axel är mycket stryktålig jag har åkt med 383a och 100gas med gatslicks på klistrad strip utan problem runt 450-500hk och skapligt vrid. om du kan få ihop en kombo som Björn verkar ha tillgång till så ser inte jag nån anledning varför du skulle byta axel,diffklumpar utväxlingar finns i överflöd till just denna axel och bra priser(relativt såklart),om du vill byta utvxl eller fixa diff renovera axel mm så ska du prata med "NovaJörgen" Jörgen Karlsson,mycket duktig på bakaxlar håller till söder om Stockholm brukar inte vara alltför dyr heller(Jörgen byggde min axel). Camaro generationerna och deras axlar. 67-69 gen 1 8.2/8.75 axel 10/12bult 70-81 gen 2 8.5/8.75 axel 10/12bult vissa 70er kom med 8.2 82-92 gen 3 7.5/7.75 axel 9/10bult blandat skivor trummor,9bultade 7.75 alltid skivor vent satt på Irocs. 93-02 gen 4 7.5 axel 10bult 09-xx gen 5 samma 9bultade axel som Pontic GTo ?? mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||
Sant, jag har samma axel. kört med camaroaxel oxå skiljer sig på bredden både över fjäder infästningarna och totallängd ( iof kanke modellbereoende)
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
det är en 10 bult 8,2 axel jag har utan diffbroms med orginal utväxlingen.. Jörgen är en govän så honom har man haft en del snack med ang. axeln. Men vi kom fram till att det skulle bli rätt dyrt att bygga vidare på min axel så det var därför camaro axlarna kom in i bilden..
men som sagt man kanske ska ta o räkna på det igen för det känns ju som en dum ide att skicka iväg en vettig axel.. ska ta ett snack med Jörgen igen Björn, jag jag vill jätte gärna ha mallar av dina fästen! spar en del arbete _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
ok det var ju synd att du hade en 8.2 i din vagn den tillverkades väl inte på 70talet jag kanske har fel inte jättehemma på Novorna....på sikt är det nog vettigt att gå på en gen4 axel som du tänkt borde inte vara alltför dyrt beggat,flytta över fjäder infästningar från din nuvarande axel osv.
Hälsa Jörgen om du träffar honom från Mats Uppsala med svarta Camaro 70an(han slet en hel j-la helg med min axel stackarn). mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||
Hej,
Mitt första inlägg... Trevligt med gamla chevor på bana. Fösöker själv få lite väghållning i min Nova -69, dock blir det bara "bolt on" grejor då den är en helt original BB396 (dock är blocket ej matching-nr, då det står sprucket i garaget) ), så den ska kunna gå att få original igen utan för mycket jobb. Har hitills bara fått dit nya a-armar med coilovers från GW, det som står på tur är nya bakdämpare och urethan bussningar på bladfjädrarna. sen blir det nog GWs subframe connectors + alu bussningar till framramen. Sen skall den nog provas lite på bana . Vi får hoppas BB motorn håller då jag såg att den inte var lämplig på bana utan fixat oljesystem. meckar dock i ouppvärmt båt tält så det bli inga långa mekpass under vintern. Men hoppas den skall vara körbar innan Maj. Mvh Niklas _________________ Niklas Eriksson |
||
_________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova -72 | << 1, 2, 3, 4, 5 13 besök senaste veckan (29666 totalt) |