Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67450 totalt)
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Nilz skrev:
är inte gängorna i en B20 tumgängor??????

Beror på. Från -74 är de metriska.
Sen så var det ju även därför jag gängade om bulthålen innan jag drog i M12. I det nya blocket däremot vet jag att det är 1/2" till överfallen, så nu kör jag med orginal 1/2"-bult. Toppbultarna ska dock vara omgängningsbara till m12 då de är av en mindre tumdimention.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86



C Upp skrev:
Blir en F-kam med SM-Racing-lättade lyftare. Tror det kommer funka bra.


åh trevligt. SM-racing vet ju vad dom sysslar med tror oxå att det kommer funka bra, funkade ju för Eric W. i hans b20 turbo. :P

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
ooh, hämtade mitt svänghjul idag. Fasiken va lätt det var. Nånstans mellan 4 och 4.5 kilo skulle jag gissar på. Inga bilder dock, det ser likadant ut som på bilden jag la upp förut. Kommer kanske fler sen.
I övrigt så har jag nu fått klartecken att bilen ska dras på kärra till SM-racing i helgen (fredag eller lördag) där sen Guss-buren ska monteras... Härligt. Det blir nog innan årets slut iaf. Hade mina tvivel. Men ingen uppstart förrän tidigast Februari...

_________________
Conny Uppvall
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Härligt att det börjar rulla igen! Motor bygget ser väldigt trevligt ut!

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Conny,

Du skrev att du skaffat en 360-styrväxel. Hur långt är det mellan ändarna på den? Det viktiga måttet är vridpunkten för inre lagringen för styrstaget, du får väl syfta lite för att få ett vettigt mått. Jag tycker 240-styrväxeln är så hemskt lång, när man kortat den till rätt längd är det ungefär en dm mellan fästpunkterna och det känns lite vingligt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Håller på med Kompressorfästet medan SM-Racing omgrupperar för att få sin bil körbar så vi kan fortsätta med buren...
Började bygga med kompressorn liggande... Provmonterade lite med det gamla trasiga blocket och upptäckte att det blir väldigt brett... Det kanske får plats, men det är lättare att tänka om... Se bilder på den imponerande bredden:



Så jag tänkte om lite och beslutade mig för att köra med kompressorn stående istället. Det är visst rekomenderat som bästa sättet av Autorotor så det är ju ingen B-lösning. Det måste dock byggas nytt insug men utloppet kommer fungera till skillnad från tidigare. Och utloppet är bra gjort. Det är inte insuget. Kommer få kapa och bygga om fästet lite. Men i stort sett är det samma konstruktion, så det är inget extrajobb, men jag förlorade väl några timmar idag på att tänka...
Såhär ska den monteras istället:



Guson... Jag kan mäta när jag kommer ihåg. Har inte styrväxeln hemma. Men om du funderar på att montera på en 140 så kan jag nog garantera att den passar bättre än 240-styrväxeln. Jag lovar att mäta, frågan är när...

_________________
Conny Uppvall
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det blir bra det, jag har ingen brådska. Sitter styrväxeln på bilen som står hos SM? Isf är det lätt för mig att åka förbi och kolla själv.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Guson skrev:
Det blir bra det, jag har ingen brådska. Sitter styrväxeln på bilen som står hos SM? Isf är det lätt för mig att åka förbi och kolla själv.

Guson


Nja, den ligger brevid bilen... Inte svårt att hitta den om du är där. Han vet var den är.

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare


Sådärja. Fästet nerkapat och provmontering igen... Bara lite småjobb kvar på det så är det färdigt sen.
Buren går också framåt och nuförtiden är det mesta helsvetsat. Bara dörrsträvorna och bakre diagonalen kvar. Så håller vi på med rör som ska ersätta främre innerskärmarna också. Och så ska fästet för kuggstången i. Förhoppningsvis kan vi jobba undan det i helgen, så blir det hemtransport till mitt eget garage i nästa vecka för lite färg inuti bilen, och påbörjan av montering thumbs up

_________________
Conny Uppvall
Citera
zlobo
växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 313



härligt me autorotorn själv hadde je en förstärkt 2089 som var specad över 300hk på min audi 90. bilen blev helt sinnes o lät goot vid fullt gas på drag.

sätt spjället på sug sidan av kompressorn så går den mkt tystare. sätter du spjället på tryck sidan så måste du ha ljud dämpare på dumpen för det låter mkt. (alternativvet är o bara köra fullgas )

Tänkl på att fästet till kompressorn hällst skall vara i alu eftersom stål och alu rörsig olika när de blir varma. ENEM varnade mig för detta nämligen när ja byggde.

_________________
________________________________________

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
zlobo skrev:
sätt spjället på sug sidan av kompressorn så går den mkt tystare. sätter du spjället på tryck sidan så måste du ha ljud dämpare på dumpen för det låter mkt. (alternativvet är o bara köra fullgas )


Det är planerat så. Har ett 70mm spjäll jag hoppas är stort nog... De rekomenderar 75mm, men jag tror det går bra ändå.

zlobo skrev:
Tänk på att fästet till kompressorn hällst skall vara i alu eftersom stål och alu rörsig olika när de blir varma. ENEM varnade mig för detta nämligen när ja byggde.


Det visste jag dock inte. Men jag får väl hoppas på att överdimentioneringen av fästet (5mm vinkeljärn) är stabilt nog... Har ingen kunskap att svetsa i Alu. Men det visar sig om det sviktar, då får jag göra om. Förhoppningsvis blir det inte så varmt, då den sitter på motsatt sida från avgasportarna, och jag kör utan innerskärmar fram så bör det blåsa rätt väl också. Men tack för varningen. Ska hålla utkik efter det.

_________________
Conny Uppvall
Citera
zlobo
växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 313



C Upp skrev:
zlobo skrev:
sätt spjället på sug sidan av kompressorn så går den mkt tystare. sätter du spjället på tryck sidan så måste du ha ljud dämpare på dumpen för det låter mkt. (alternativvet är o bara köra fullgas )


Det är planerat så. Har ett 70mm spjäll jag hoppas är stort nog... De rekomenderar 75mm, men jag tror det går bra ändå.

zlobo skrev:
Tänk på att fästet till kompressorn hällst skall vara i alu eftersom stål och alu rörsig olika när de blir varma. ENEM varnade mig för detta nämligen när ja byggde.


Det visste jag dock inte. Men jag får väl hoppas på att överdimentioneringen av fästet (5mm vinkeljärn) är stabilt nog... Har ingen kunskap att svetsa i Alu. Men det visar sig om det sviktar, då får jag göra om. Förhoppningsvis blir det inte så varmt, då den sitter på motsatt sida från avgasportarna, och jag kör utan innerskärmar fram så bör det blåsa rätt väl också. Men tack för varningen. Ska hålla utkik efter det.


sätt en tjock alu platta imellan kompressorn och ditt stål fäste så e det löst.

_________________
________________________________________

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



Dels så är ju motorblocket i gjutjärn, så ett alu-fäste skulle inte trivas perfekt i den änden..
Sedan tror jag att temperaturspänningarna blir minimala ändå, men för säkerhets skull kan vi ju bygga fästet så att det flexar på "rätt ställe".

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
zlobo
växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 313



det är kompreson som ändrar sig med tempen.. den expanderar mer än blocket eftersom den e i alu..
vet inte hur noga det e med det men vad enem sa så var det wiktigt samt att monteringsyran e 100% plan

_________________
________________________________________

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



zlobo skrev:
det är kompreson som ändrar sig med tempen.. den expanderar mer än blocket eftersom den e i alu..
vet inte hur noga det e med det men vad enem sa så var det wiktigt samt att monteringsyran e 100% plan


Jo, jag vet
Men som jag sa så kan man ju bygga fästet så att det flexar där det ska flexa, dvs att kompressorn inte flexar.

Kompressorn kommer inte att skruvas mot någon "monteringsyta" (heltäckande fläns) utan skruvas fast med diverse stag från ramen.

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
zlobo
växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 313



borde funka fiiiint,, hur gör du med ole tillförsel?
skall du ha 1,5mm restriktor eller kör du separat smörnjning?

_________________
________________________________________

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



zlobo skrev:
borde funka fiiiint,, hur gör du med ole tillförsel?
skall du ha 1,5mm restriktor eller kör du separat smörnjning?


Den kommer att förses med olja från motorns ordinarie oljepump, resten får ägaren själv svara på

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Axel_1750 skrev:
Den kommer att förses med olja från motorns ordinarie oljepump, resten får ägaren själv svara på


Ja, mer än så är det inte att svara på den frågan.. Föregående ägare har kört med smörjning från motorn, så anslutningarna sitter där, bara att koppla i. Jag vet inte hur litet munstycket är i inlippet på kompressorn men runt 1mm ser det ut som. Tror det är rätt iaf.
Vid såna här varv/laddtryck så är det helt enkelt inte säkert att köra med intern smörjning (eller vad det nu heter) av kompressorn vad jag hört...

_________________
Conny Uppvall
Citera
zlobo
växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 313



Citat:


Ja, mer än så är det inte att svara på den frågan.. Föregående ägare har kört med smörjning från motorn, så anslutningarna sitter där, bara att koppla i. Jag vet inte hur litet munstycket är i inlippet på kompressorn men runt 1mm ser det ut som. Tror det är rätt iaf.
Vid såna här varv/laddtryck så är det helt enkelt inte säkert att köra med intern smörjning (eller vad det nu heter) av kompressorn vad jag hört...


stämmer

_________________
________________________________________

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Tja, vad händer... Buren är färdigbyggd, bilder kommer senare... Nu håller vi på med kuggstångsstyrningen. Det blir rattstång från en 245:a som verkar passa bra med lite ombyggnader. Ska jobba vidare på det i helgen.
Så kom mina bromsskivor på Bussgods idag. Rätt så okej storlek... 330mm i diameter och 32mm tjocka. Bättre begagnade, fast knappt slitna alls... S60R... Fast jag har inga ok

Fick hem en uppsättning 17" Volvoplåtfälgar också. Dom är 4" breda nu (reservhjulsfälg, fast inte i nån tunnplåt, utan riktigt stabila). Ska väl breddas till 8,5" bak och 7,5" fram om allt går som det ska.


_________________
Conny Uppvall
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Conny:

Lägg in dina bilder på rejsas server istället så är man "alltid" säker på att dom går att titta på...även i framtiden om du skulle välja att inte skriva mer om din trevliga bil.

Trådar med döda bildlänkar är mkt störigt och vi försöker minska detta så mkt vi kan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande