Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -73 Kompressorprojekt | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 4 besök senaste veckan (67450 totalt) |
Beror på. Från -74 är de metriska. Sen så var det ju även därför jag gängade om bulthålen innan jag drog i M12. I det nya blocket däremot vet jag att det är 1/2" till överfallen, så nu kör jag med orginal 1/2"-bult. Toppbultarna ska dock vara omgängningsbara till m12 då de är av en mindre tumdimention. |
||||||
åh trevligt. SM-racing vet ju vad dom sysslar med tror oxå att det kommer funka bra, funkade ju för Eric W. i hans b20 turbo. :P _________________ Roger Dahlén Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn! |
||||||
ooh, hämtade mitt svänghjul idag. Fasiken va lätt det var. Nånstans mellan 4 och 4.5 kilo skulle jag gissar på. Inga bilder dock, det ser likadant ut som på bilden jag la upp förut. Kommer kanske fler sen.
I övrigt så har jag nu fått klartecken att bilen ska dras på kärra till SM-racing i helgen (fredag eller lördag) där sen Guss-buren ska monteras... Härligt. Det blir nog innan årets slut iaf. Hade mina tvivel. Men ingen uppstart förrän tidigast Februari... |
||||||
Conny,
Du skrev att du skaffat en 360-styrväxel. Hur långt är det mellan ändarna på den? Det viktiga måttet är vridpunkten för inre lagringen för styrstaget, du får väl syfta lite för att få ett vettigt mått. Jag tycker 240-styrväxeln är så hemskt lång, när man kortat den till rätt längd är det ungefär en dm mellan fästpunkterna och det känns lite vingligt. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Håller på med Kompressorfästet medan SM-Racing omgrupperar för att få sin bil körbar så vi kan fortsätta med buren...
Började bygga med kompressorn liggande... Provmonterade lite med det gamla trasiga blocket och upptäckte att det blir väldigt brett... Det kanske får plats, men det är lättare att tänka om... Se bilder på den imponerande bredden: Så jag tänkte om lite och beslutade mig för att köra med kompressorn stående istället. Det är visst rekomenderat som bästa sättet av Autorotor så det är ju ingen B-lösning. Det måste dock byggas nytt insug men utloppet kommer fungera till skillnad från tidigare. Och utloppet är bra gjort. Det är inte insuget. Kommer få kapa och bygga om fästet lite. Men i stort sett är det samma konstruktion, så det är inget extrajobb, men jag förlorade väl några timmar idag på att tänka... Såhär ska den monteras istället: Guson... Jag kan mäta när jag kommer ihåg. Har inte styrväxeln hemma. Men om du funderar på att montera på en 140 så kan jag nog garantera att den passar bättre än 240-styrväxeln. Jag lovar att mäta, frågan är när... |
||||||
Nja, den ligger brevid bilen... Inte svårt att hitta den om du är där. Han vet var den är. |
||||||
Sådärja. Fästet nerkapat och provmontering igen... Bara lite småjobb kvar på det så är det färdigt sen. Buren går också framåt och nuförtiden är det mesta helsvetsat. Bara dörrsträvorna och bakre diagonalen kvar. Så håller vi på med rör som ska ersätta främre innerskärmarna också. Och så ska fästet för kuggstången i. Förhoppningsvis kan vi jobba undan det i helgen, så blir det hemtransport till mitt eget garage i nästa vecka för lite färg inuti bilen, och påbörjan av montering |
||||||
härligt me autorotorn själv hadde je en förstärkt 2089 som var specad över 300hk på min audi 90. bilen blev helt sinnes o lät goot vid fullt gas på drag.
sätt spjället på sug sidan av kompressorn så går den mkt tystare. sätter du spjället på tryck sidan så måste du ha ljud dämpare på dumpen för det låter mkt. (alternativvet är o bara köra fullgas ) Tänkl på att fästet till kompressorn hällst skall vara i alu eftersom stål och alu rörsig olika när de blir varma. ENEM varnade mig för detta nämligen när ja byggde. _________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||||||
Det är planerat så. Har ett 70mm spjäll jag hoppas är stort nog... De rekomenderar 75mm, men jag tror det går bra ändå.
Det visste jag dock inte. Men jag får väl hoppas på att överdimentioneringen av fästet (5mm vinkeljärn) är stabilt nog... Har ingen kunskap att svetsa i Alu. Men det visar sig om det sviktar, då får jag göra om. Förhoppningsvis blir det inte så varmt, då den sitter på motsatt sida från avgasportarna, och jag kör utan innerskärmar fram så bör det blåsa rätt väl också. Men tack för varningen. Ska hålla utkik efter det. |
||||||
sätt en tjock alu platta imellan kompressorn och ditt stål fäste så e det löst. _________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||||||
Dels så är ju motorblocket i gjutjärn, så ett alu-fäste skulle inte trivas perfekt i den änden..
Sedan tror jag att temperaturspänningarna blir minimala ändå, men för säkerhets skull kan vi ju bygga fästet så att det flexar på "rätt ställe". _________________ Axel Wall, SM-Racing 070-4687507 |
||||||
det är kompreson som ändrar sig med tempen.. den expanderar mer än blocket eftersom den e i alu..
vet inte hur noga det e med det men vad enem sa så var det wiktigt samt att monteringsyran e 100% plan _________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||||||
Jo, jag vet Men som jag sa så kan man ju bygga fästet så att det flexar där det ska flexa, dvs att kompressorn inte flexar. Kompressorn kommer inte att skruvas mot någon "monteringsyta" (heltäckande fläns) utan skruvas fast med diverse stag från ramen. _________________ Axel Wall, SM-Racing 070-4687507 |
||||||
borde funka fiiiint,, hur gör du med ole tillförsel?
skall du ha 1,5mm restriktor eller kör du separat smörnjning? _________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||||||
Den kommer att förses med olja från motorns ordinarie oljepump, resten får ägaren själv svara på _________________ Axel Wall, SM-Racing 070-4687507 |
||||||
Ja, mer än så är det inte att svara på den frågan.. Föregående ägare har kört med smörjning från motorn, så anslutningarna sitter där, bara att koppla i. Jag vet inte hur litet munstycket är i inlippet på kompressorn men runt 1mm ser det ut som. Tror det är rätt iaf. Vid såna här varv/laddtryck så är det helt enkelt inte säkert att köra med intern smörjning (eller vad det nu heter) av kompressorn vad jag hört... |
||||||
stämmer _________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||||||
Tja, vad händer... Buren är färdigbyggd, bilder kommer senare... Nu håller vi på med kuggstångsstyrningen. Det blir rattstång från en 245:a som verkar passa bra med lite ombyggnader. Ska jobba vidare på det i helgen.
Så kom mina bromsskivor på Bussgods idag. Rätt så okej storlek... 330mm i diameter och 32mm tjocka. Bättre begagnade, fast knappt slitna alls... S60R... Fast jag har inga ok Fick hem en uppsättning 17" Volvoplåtfälgar också. Dom är 4" breda nu (reservhjulsfälg, fast inte i nån tunnplåt, utan riktigt stabila). Ska väl breddas till 8,5" bak och 7,5" fram om allt går som det ska. |
||||||
Conny:
Lägg in dina bilder på rejsas server istället så är man "alltid" säker på att dom går att titta på...även i framtiden om du skulle välja att inte skriva mer om din trevliga bil. Trådar med döda bildlänkar är mkt störigt och vi försöker minska detta så mkt vi kan. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -73 Kompressorprojekt | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 4 besök senaste veckan (67450 totalt) |