Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (27648 totalt) |
Det (för mig) nya avgassystemet anlände till slut!
![]() ![]() ![]() Kolla in den blanka skorstenen baktill, lägg till 17" hjul och 30mm sänkning, klar posörbilsvarning börjar det bli här nu känner jag... ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Ett elände att montera junket, men nu sitter det på plats hjälpligt, verkar inte skramla eller ligga emot nånstans för stunden i.a.f, och det läcker mindre än orginalsystemet gjorde i.a.f.
![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Har förstått genom att ha läst en del trådar på Clioforumet att de där systemen för rätt mycket oväsen ja. ![]() ![]() Dom hade även fått in den nya Clio sporten, tjatade inte ens om att få provköra eftersom jag hade väldigt lite tid, men det såg faktiskt mycket bättre ut live än på bild måste jag säga. Inredningen hade ju fått sig ett rejält lyft såg det ut som tyckte jag, såg betydligt modernare ut, stolarna såg väldigt lika ut de som satt i Ford Fiesta ST märkte jag då jag var inne och klängde i en sån precis innan jag åkte till Renaulthandlarn. Ratten såg bättre ut också, ingen större risk för fläcktyfus som den jag har fick, fläckvis skinnavfall s.a.s... ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Hej Peter, de där mojängerna är jag sjukt intresserade av! Kollade runt lite på bilmodecenters hemsida utan att hitta dem, vet du vad det är för artikelnummer på dem så jag kan köpa dem direkt från H&R här nere? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
De bilderna jag tog på lådan med bultarna i står det TC212 på och jag antar att det är artikelnummret. Men det visade sig ju när jag skulle montera att det inte var M12 utan M14 bultar så jag fick ju byta, och då tror jag att jag fick TC214 istället, fanns olika längder också tror jag, de som jag har är de längsta och dom räcker gott och väl till. Så prova det nummret annars vet jag inte. ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Dax för en uppdatering igen, har ju varit ute och kört några gånger till med bilen nu.
![]() Var ute och körde ett sprint med svkg på 'parkbanan' den 19/8. Vädret var inte av den bättre sorten med bitvis riklig nederbörd. ![]() ![]() Började med att få kört några uppvärminngsvarv av typen 'följa John' i vanlig ordning, fick hur som helst 5:e bästa tid för dagen (1,48,68) och det var jag riktigt nöjd med, så i regn verkar den ju gå fint. ![]() ![]() ![]() ![]() Lite fuktig väderlek kan man säga ja... ![]() Full fart framåt. ![]() ![]() Mjuk och fin i framvagnen denna bilen, bättre stötdämpare önskas runt om... ![]() Sen när svkg-gänget begav sig hemåt intogs stället av körsugna Renaultfantaster, så det var körninga större delen av dagen där ute. ![]() ![]() Bild på slänten jag for ner för. ![]() ![]() ![]() Senaste tillskottet i kofångarens battlescars, men så länge det bara är lite färg på en kofångare så gör det väl inget. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Uppdatering nummer två för kvällen kommer här.
![]() Körde med Peugeot Sport Club på Kinnekulle på 'Francophilia' som det kallas, endbart franska vagnar inbjudna, plus några ekipage från rejsa. ![]() En trevlig tillställning med mycket körtid. Bilen kändes väl ungefär som sist, provade lite andra lufttryck i däcken utgick från 1,7 fram och 1,4 eller 1,5 bak svårt att få nån bra värme i dom ändå känner jag, inte alls lika lätta att ha och göra med som a032r som jag tidigare har kört med. ![]() Lägger väl upp några bilder nu då, dessa bilder är tagna av 'stjärnan' och 'waern' ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fullt ös över Molins knäpp, följande högerkurva är inte en kurva som Clion gillar alls. 'Gungar' nåt helt löjligt där fram, man kan ju nästan tro att däcken ska krängas av. ![]() ![]() Liten och bra kö ut till banan. ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Då var ett nytt äventyr på Kinnekulle avklarat, körde i lördags med Gtiklubben och Opel Sport Club (eftersnackstråd med bilder). Ett väldigt bra arrangemang som vanligt, snyggt jobbat alla inblandade!
![]() ![]() Bilen gick väl som vanligt ungefär, inga ändringar hade gjorts heller så det var väl inte helt oväntat. ![]() Dax att börja leta efter nya stötdämpare så man har nåt att göra på vintern, funderingarna går åt Konis gula variant. Frågan är hur bra detta blir med mina H&R fjädrar, kanske fortfarande väldigt mjukt? Även nya r-däck kan behövas. ![]() Har letat som skam efter bilder på mig och gunghästen i lördags, men utan resultat. Så finns det NÅGON vänlig själ som har tagit några bilder på mig och min bil in action så var inte blyga att lägga in dessa i tråden. ![]() ![]() Fick tagit en bild i alla fall under ett depåstopp i Götene på vägen hem, läge att trycka i lite luft i Clion och pysa ur lite i Fabia RS:en. Premiär för Tobbes Skoda på banan, 1200mil har väl precis körts så då var det läge. Dagen till ära kördes den på raps från Lidl, allt för rökutvecklingen. ![]() ![]() ![]() Mycket folk och bilar i rörelse i depån, 86 ekipage hörde jag att det var. ![]() ![]() Edit: Jani kan man lita på, här kommer två bilder från honom. ![]() ![]() Full sjögång i kurvan precis innan Molins knäpp. ![]() ![]() Samma kurva fast bilden är tagen från andra sidan banan. _________________ Peter Karlsson |
||
Då var det dax att jaga liv i den här tråden igen.
![]() Idag var det banträff för mig och Clion igen, SSK arrangerade förarutbildning/licenskurs, och licens är något jag inte har skaffat mig än (det har ju gått bra ändå än så länge ![]() ![]() Ett evigt regnande hela vägen upp till Kullen, man somnade ju inte till i.a.f. med r-däcken monterade, alla som har läst testerna av Clio Sport i t.ex. EVo kommar kanske ihåg att dom skrev att den 'talar' så bra med en bilen genom styrningen, detta är inget den slutar med i regn, hjulvinklarna kanske förstärker ryckandet och slitandet något också kanske? ![]() Upplägget på kursen var som följer att på förmiddagen från 09-12 var det teoretisk genomgång och vid 12-tiden så var det körning för hela gruppen på 18(?) man, ett gäng rutinerade SSK-förare med Leif Blyberg i spetsen infann sig och agerade instruktörer. Fick några käcka tips från framkrafsföraren Leif som åkte med några varv, nyttigt att se vad man gör för fel ibland, man lägger ju sig till med lite fula ovanor eller vad man ska säga ibland. Detta gjorde susen på flytet i körningen, tackar Leif. ![]() ![]() ![]() Dagens depåbild, i väntan på starträning. Efter lunchen var det en timme teori till medans det ösregnade ute igen, detta passet innehöll bl.a. ett litet test på vad vi hade gått genom under dagen, lite kom man ju ihåg ändå visade det sig... ![]() ![]() Det var väl en någorlunda bra kurs ändå får man säga, billigare kurser har man ju sett, men man fick ju köra en del och licensen fick man ju också så det var ju bra. En väldigt stor blandning på folk som körde och även bilarna som kördes. En hel hög med gocartförare som skulle kliva upp till bilkörning var med, några väldigt duktiga förare i det gänget måste jag säga. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sen åkte vi hemåt och det började regna mer och mer, men r-däcken var ett bra val ändå för dagen såpass med körning som det ändå blev. ![]() Pratade även med nån herre som verkade äga nån Clio Cup som skulle avyttras till nån av juniorerna i gruppen, han hade stått och kikat lite på när jag körde och hade vissa funderingar på mitt avgassystem. Han reflekterade över att det var så tyst, man hörde insugsljudet mer än det brummade där bak eller vad man ska säga. ![]() ![]() Detta var väl ändå sista gången det blev bankörning i år? Till nästa år vill jag fortfarande ha bättre dämpare, bättre däck och en bättre stol, i den ordningen, får se hur detta går. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Idag kopplade jag in ABS:en igen, och ABS-tricket funkade kanon kan jag så här efteråt intyga, när man kopplade in kontakten under bilen så hoppade abs:en igång igen, och efter att man har börjat att köra fortare än 15km/h så slocknar servicelampan och abs-lampan.
![]() ![]() ![]() Jag och bilen ska till svenskbilbekämpning och få årets dom nu på fredag. Nu börjar man få besiktiga bilen en gång varje år, något som känns mindre lockande. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Fortsätter monologen.
![]() En dålig (ja den var verkligen dålig på riktigt ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Nej det var ju inte så dåliga poäng med tanke på ursprungslandet på bilen
![]() ![]() Är det körbart på söndag vare sig du fått bytt eller inte?? Inget skoj att missa en körning på hemmaplan menar jag. Ska tjipp med och rasta Fabia eller?? |
||
Nä precis, det håller väl inte längre antar jag. ![]() ![]() ![]() Jag hoppas att jag lyckas byta grejerna i morgon, hoppas det är lätt att byta, men det verkar bara vara två bultar att skruva bort. ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Ytterligare en helg avklarad med lite bilkörning.
![]() ![]() Denna gången var det Blackrace som organiserade en variant som kallas Blackstage, brukar vara rätt så blandad typ av bilar, rätt sån många brukar ju vara på raktframkörningarna som Blackrace ordnar på 'bananpiren' här i Göteborg, men vissa ur det gänget gillar ju faktiskt att svänga med sina bilar också. ![]() Asfalten är inte av bästa sort och det är lite grusigt och guppigt, men det funkade förvånansvärt bra tyckte jag, en hel del understyrning men det verkade ju de flesta vara drabbade av. ![]() En 7:e plats blev det för min del med Clion och tiden stannade på 35,742s. De som hann före mig var två 'sevenbilar' två S2000, en M3 e36 & en viss Jani Hast med sin Mitsubishi Evo 1. ![]() Här kommer några bilder som Patrik Jacobsson som fotar för www.racebilder.nu tog på plats i söndags. ![]() Full sjögång. ![]() ![]() Full gas från starten in mot första kurvan, provade att köra hela varvet både på 1:an och 2:an, ettan kändes lite elak och ryckig att åka på, men bevisligen gick det snabbare. Bottendraget finns dock i maskinen så det funkade gott att åka även på 2:an. ![]() Å hej och hå va det understyrde ibland! ![]() Vändningen runt en kona med en framkrafsare av denna sorten brukar kunna se ut så här. Jag hoppas kunna få bytt spindelleden denna veckan så jag kan ombesiktiga bilen snart, hoppas styrningen blir lite bättre. Försökte få bort eländet i lördags utan lycka, alla muttrarna lossnade men bulten genom spindeln satt som berget, så jag hoppas kunna få lite experthjälp av en polare nu i veckan. _________________ Peter Karlsson |
||
Spindelleden är nu ytbytt efter lite pyssel, är det nån som är sugen på att byta på sin Clio så funkar Mekonomens, fast man får borra upp hålen där den ska bultas i länkarmen. Men så fort vi hängde av hjulet så märkte en annan tråkig sak, drivaxeldamasken var kass, hittade inget hål på den, men mängden fett i anslutning till framvagnen verkade inte lovande.
![]() Men nu verkar bilen styra riktigt igen, den hade nog varit dålig länge spindelleden, synd bara att säsongen är slut nu mer eller mindre. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Då var även drivaxeldamasken nybytt av hovmekanikern, så det blev gjort nån gång...
![]() ![]() Så nu är det nybesiktigat för dagen, och vintern för Clion tror jag blir helt fri från modifieringar och garagebesök, där är det verkligen fullt numera med V8-båt och tjoffochpoff Saab samt min lilla Golf. Tänkte jag skulle skrämma upp Golfen lite som jag har, tänkte förstå mig på den ädla konsten med att leka med Webrar och arbetet där är tänkt att påbörjas i morgon. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
om jag hinner bli av med den innan den bilen jag har tänkt köpa är såld, så ja. ![]() ![]() Blir jag nu inte av med den på en stund så är det väl inte hela världen heller, den funkar ju kanon att åka med. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (27648 totalt) |