Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (27648 totalt)
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Det (för mig) nya avgassystemet anlände till slut! Jag ska i morgon åka iväg i rimlig tid och försöka leta upp en omgång rostfria rörklämmor i rätt storlek, sen ska jag försöka lägga mig och ägna resten av dagen åt att fila sönder det gamla eländet.
Kolla in den blanka skorstenen baktill, lägg till 17" hjul och 30mm sänkning, klar posörbilsvarning börjar det bli här nu känner jag...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Ett elände att montera junket, men nu sitter det på plats hjälpligt, verkar inte skramla eller ligga emot nånstans för stunden i.a.f, och det läcker mindre än orginalsystemet gjorde i.a.f. Sen om det lät så mycket tuffare, det var väl som med fjädrarna knappt märkbart bättre. Nja, lite bättre kanske, nån succé på torget gör det nog inte en fredagskväll i varje fall, trots kromet baktill. Ska utvärdera det lite under morgondagen om det funkar till belåtenhet, bilder kommer kanske då också...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Låter det för lite kan du få köpa mitt avgassystem från K-tec för en billig peng. Det har bara den bakre dämparen och låter så tufft att jag (26år) känner mig för gammal för att åka med det

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Lars Aldebo skrev:
Låter det för lite kan du få köpa mitt avgassystem från K-tec för en billig peng. Det har bara den bakre dämparen och låter så tufft att jag (26år) känner mig för gammal för att åka med det

Har förstått genom att ha läst en del trådar på Clioforumet att de där systemen för rätt mycket oväsen ja. Hade du varit i mitt garage igår under tiden jag höll på med systemet under bilen och försökte få det att passa så hade jag gett dig multum för det systemet om det hade haft bättre passform. Har nu kört lite med det och det funkar väl rätt okej får jag säga, det verkar inte som det skramlar och håller på i.a.f. Var på Bil Nilsson (Renaultnasaren där jag köpte bilen, Alingsås) och köpte alla två avgassystemsupphängningarna och dessa var nästan oväntat billiga, typ 200:- styck, blev lite rädd när jag läste på forumet att nån hade gett typ 800 spänn men dom kanske är förgyllda i england, montering lär ju i vilket fall ske först i morgon.

Dom hade även fått in den nya Clio sporten, tjatade inte ens om att få provköra eftersom jag hade väldigt lite tid, men det såg faktiskt mycket bättre ut live än på bild måste jag säga. Inredningen hade ju fått sig ett rejält lyft såg det ut som tyckte jag, såg betydligt modernare ut, stolarna såg väldigt lika ut de som satt i Ford Fiesta ST märkte jag då jag var inne och klängde i en sån precis innan jag åkte till Renaulthandlarn. Ratten såg bättre ut också, ingen större risk för fläcktyfus som den jag har fick, fläckvis skinnavfall s.a.s... Det var väl denna veckan de första av de nya Clios sportarna kom ut på vägarna om jag fattade det hela rätt?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Barbapappa skrev:
Eftersom jag är både talanglös på att svetsa och lite lat så köpte jag en uppsättning bultar som man ska montera genom fjäderbenet/spindeln på bilen för att kunna justera cambern eftersom bilen är fri från sådana lyxigheter från början. Dessa inhandlades från www.bilmodecenter.se och kommer från H&R.


Hej Peter,

de där mojängerna är jag sjukt intresserade av! Kollade runt lite på bilmodecenters hemsida utan att hitta dem, vet du vad det är för artikelnummer på dem så jag kan köpa dem direkt från H&R här nere?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Christian Eick skrev:
Hej Peter, de där mojängerna är jag sjukt intresserade av! Kollade runt lite på bilmodecenters hemsida utan att hitta dem, vet du vad det är för artikelnummer på dem så jag kan köpa dem direkt från H&R här nere?

De bilderna jag tog på lådan med bultarna i står det TC212 på och jag antar att det är artikelnummret. Men det visade sig ju när jag skulle montera att det inte var M12 utan M14 bultar så jag fick ju byta, och då tror jag att jag fick TC214 istället, fanns olika längder också tror jag, de som jag har är de längsta och dom räcker gott och väl till. Så prova det nummret annars vet jag inte. Men handlaren ska ju veta sånt. Lycka till.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Dax för en uppdatering igen, har ju varit ute och kört några gånger till med bilen nu.

Var ute och körde ett sprint med svkg på 'parkbanan' den 19/8.
Vädret var inte av den bättre sorten med bitvis riklig nederbörd. Men det gick faktiskt överraskande bra till en början får jag säga.

Började med att få kört några uppvärminngsvarv av typen 'följa John' i vanlig ordning, fick hur som helst 5:e bästa tid för dagen (1,48,68) och det var jag riktigt nöjd med, så i regn verkar den ju gå fint. Lägger upp några bilder på spektaklet tagna av JC här på forumet. thumbs up


Lite fuktig väderlek kan man säga ja...


Full fart framåt.


Mjuk och fin i framvagnen denna bilen, bättre stötdämpare önskas runt om... Helt sjukt vad den kränger och har sig, men man börjat vänja sig lite nu.

Sen när svkg-gänget begav sig hemåt intogs stället av körsugna Renaultfantaster, så det var körninga större delen av dagen där ute. thumbs up Jag lyckades köra av banan en sväng, kunde gått värre än det nu gjorde, klarade mig med lite nya repor på bilen.


Bild på slänten jag for ner för.


Senaste tillskottet i kofångarens battlescars, men så länge det bara är lite färg på en kofångare så gör det väl inget.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Uppdatering nummer två för kvällen kommer här.

Körde med Peugeot Sport Club på Kinnekulle på 'Francophilia' som det kallas, endbart franska vagnar inbjudna, plus några ekipage från rejsa. thumbs up

En trevlig tillställning med mycket körtid. Bilen kändes väl ungefär som sist, provade lite andra lufttryck i däcken utgick från 1,7 fram och 1,4 eller 1,5 bak svårt att få nån bra värme i dom ändå känner jag, inte alls lika lätta att ha och göra med som a032r som jag tidigare har kört med. Men bättre än gatdäck är dom alla gånger.

Lägger väl upp några bilder nu då, dessa bilder är tagna av 'stjärnan' och 'waern' thumbs up




Fullt ös över Molins knäpp, följande högerkurva är inte en kurva som Clion gillar alls. 'Gungar' nåt helt löjligt där fram, man kan ju nästan tro att däcken ska krängas av.


Liten och bra kö ut till banan. thumbs up


_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Då var ett nytt äventyr på Kinnekulle avklarat, körde i lördags med Gtiklubben och Opel Sport Club (eftersnackstråd med bilder). Ett väldigt bra arrangemang som vanligt, snyggt jobbat alla inblandade! Jättekul att få köra tillsammans med alla gamla kändisar trots att jag åker 'fel' bil nu.

Bilen gick väl som vanligt ungefär, inga ändringar hade gjorts heller så det var väl inte helt oväntat.

Dax att börja leta efter nya stötdämpare så man har nåt att göra på vintern, funderingarna går åt Konis gula variant. Frågan är hur bra detta blir med mina H&R fjädrar, kanske fortfarande väldigt mjukt? Även nya r-däck kan behövas.

Har letat som skam efter bilder på mig och gunghästen i lördags, men utan resultat. Så finns det NÅGON vänlig själ som har tagit några bilder på mig och min bil in action så var inte blyga att lägga in dessa i tråden. Så mycket folk som sprang omkring med kameror måste man väl kommit med nån gång.

Fick tagit en bild i alla fall under ett depåstopp i Götene på vägen hem, läge att trycka i lite luft i Clion och pysa ur lite i Fabia RS:en. Premiär för Tobbes Skoda på banan, 1200mil har väl precis körts så då var det läge. Dagen till ära kördes den på raps från Lidl, allt för rökutvecklingen. thumbs up


Mycket folk och bilar i rörelse i depån, 86 ekipage hörde jag att det var.


Edit: Jani kan man lita på, här kommer två bilder från honom.


Full sjögång i kurvan precis innan Molins knäpp.


Samma kurva fast bilden är tagen från andra sidan banan.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Då var det dax att jaga liv i den här tråden igen.

Idag var det banträff för mig och Clion igen, SSK arrangerade förarutbildning/licenskurs, och licens är något jag inte har skaffat mig än (det har ju gått bra ändå än så länge ) men nu var det alltså dax då, kanske blir lite fler körtillfällen nästa år då. Platsen för spektaklet var för omväxlings skull Kinnekulle ring, det är nästan så att bilen hittar dit själv nu, är det fjärde körningen där i år tro för Cliolacken?


Ett evigt regnande hela vägen upp till Kullen, man somnade ju inte till i.a.f. med r-däcken monterade, alla som har läst testerna av Clio Sport i t.ex. EVo kommar kanske ihåg att dom skrev att den 'talar' så bra med en bilen genom styrningen, detta är inget den slutar med i regn, hjulvinklarna kanske förstärker ryckandet och slitandet något också kanske?

Upplägget på kursen var som följer att på förmiddagen från 09-12 var det teoretisk genomgång och vid 12-tiden så var det körning för hela gruppen på 18(?) man, ett gäng rutinerade SSK-förare med Leif Blyberg i spetsen infann sig och agerade instruktörer. Fick några käcka tips från framkrafsföraren Leif som åkte med några varv, nyttigt att se vad man gör för fel ibland, man lägger ju sig till med lite fula ovanor eller vad man ska säga ibland. Detta gjorde susen på flytet i körningen, tackar Leif. Vi körde hur som helst en och en halv timma och sen tog vi lunch. I början av passet var det rätt fuktigt men det torkade upp allt efter som vi körde och på slutet innan lunch var det riktigt torrt.


Dagens depåbild, i väntan på starträning.

Efter lunchen var det en timme teori till medans det ösregnade ute igen, detta passet innehöll bl.a. ett litet test på vad vi hade gått genom under dagen, lite kom man ju ihåg ändå visade det sig... Sen var det körning igen en timma och då hade det torkat upp riktigt fint, så det blev 2,5 timmar körda idag kan man säga, rätt okej ändå. Bilen drog hela 1,1L/mil under körningen till och från från banan samt 11mil (tror jag det blev) på banan, kanon.

Det var väl en någorlunda bra kurs ändå får man säga, billigare kurser har man ju sett, men man fick ju köra en del och licensen fick man ju också så det var ju bra. En väldigt stor blandning på folk som körde och även bilarna som kördes. En hel hög med gocartförare som skulle kliva upp till bilkörning var med, några väldigt duktiga förare i det gänget måste jag säga. Den ena av de två yngsta förarna hade provat att köra bil för första gången för nån vecka sedan. Han körde en flång ny Avensis combi som var under inkörning, vad ska man säga, en sån förare i en konkurranskraftig Clio av äldre årgång än min i Clio Cup, det kommer nog kunna gå riktigt bra tror jag! thumbs up Sen var det några avåkningar och sånt, men folk kom från banan för egen maskin så det kunde varit värre kanske.


Sen åkte vi hemåt och det började regna mer och mer, men r-däcken var ett bra val ändå för dagen såpass med körning som det ändå blev. thumbs up

Pratade även med nån herre som verkade äga nån Clio Cup som skulle avyttras till nån av juniorerna i gruppen, han hade stått och kikat lite på när jag körde och hade vissa funderingar på mitt avgassystem. Han reflekterade över att det var så tyst, man hörde insugsljudet mer än det brummade där bak eller vad man ska säga. Det kan nog ligga nåt i det, jag har ju alltid tyckt att den var tyst med detta systemet på, men jag har ju aldrig hört bilen när den är i rörelse med full spjäll. Han tyckte att en racekat vore nåt på min bil, jag är skeptisk, men det kanske är en höjdare...

Detta var väl ändå sista gången det blev bankörning i år? Till nästa år vill jag fortfarande ha bättre dämpare, bättre däck och en bättre stol, i den ordningen, får se hur detta går.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Idag kopplade jag in ABS:en igen, och ABS-tricket funkade kanon kan jag så här efteråt intyga, när man kopplade in kontakten under bilen så hoppade abs:en igång igen, och efter att man har börjat att köra fortare än 15km/h så slocknar servicelampan och abs-lampan. thumbs up Får tacka Clioförarna här för tipset. Fattar inte hur jag har kunnat köra den med abs innan, den går in och jobbar hela tiden för minsta grej, bankörning med den inkopplad är inte ens tänkbart känner jag.

Jag och bilen ska till svenskbilbekämpning och få årets dom nu på fredag. Nu börjar man få besiktiga bilen en gång varje år, något som känns mindre lockande.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Fortsätter monologen.

En dålig (ja den var verkligen dålig på riktigt ) spindelled på vänster fram och skyltbelysning fick jag som straff att fixa, två poäng alltså. Att spindelleden var så slut kanske kan ha bidragit till bilens något okonsekventa beteende ur väghållningssynpunkt, hoppas jag... Hoppas nu att jag fick rätt grejer från mekonomen bara så kanske jag för tummen ur redan i helgen och fixa det, om det inte verkar för jobbigt. Spindelleden på Bilia kostade bara +1100:-, just den spindelleden satt monterad på en länkarm. Mekonomen tog runt 300:- för en lös variant.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Nej det var ju inte så dåliga poäng med tanke på ursprungslandet på bilen .

Är det körbart på söndag vare sig du fått bytt eller inte?? Inget skoj att missa en körning på hemmaplan menar jag. Ska tjipp med och rasta Fabia eller??

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Junfors skrev:
Nej det var ju inte så dåliga poäng med tanke på ursprungslandet på bilen .

Är det körbart på söndag vare sig du fått bytt eller inte?? Inget skoj att missa en körning på hemmaplan menar jag. Ska tjipp med och rasta Fabia eller??

Nä precis, det håller väl inte längre antar jag. Full normal fransk kvalité, avgasystem och spindelleder som håller 5-6000mil. thumbs up Den gamle ettan bytte jag på förra året och den har gått 20000mil längre.

Jag hoppas att jag lyckas byta grejerna i morgon, hoppas det är lätt att byta, men det verkar bara vara två bultar att skruva bort. Tobbe har jag inte snackat med men det lär jag ju göra i morgon, får försöka locka med honom. Den lär passa dieseln bra denna typen av körning tror jag. Så körning på söndag hoppas jag verkligen att det blir.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Ytterligare en helg avklarad med lite bilkörning. thumbs up Denna gången var det konbana som gällde, årets första rena konbanekörning för min del, är inte så förtjust i det egentligen men det svänger ju så helt värdelöst är det ju inte.

Denna gången var det Blackrace som organiserade en variant som kallas Blackstage, brukar vara rätt så blandad typ av bilar, rätt sån många brukar ju vara på raktframkörningarna som Blackrace ordnar på 'bananpiren' här i Göteborg, men vissa ur det gänget gillar ju faktiskt att svänga med sina bilar också. thumbs up

Asfalten är inte av bästa sort och det är lite grusigt och guppigt, men det funkade förvånansvärt bra tyckte jag, en hel del understyrning men det verkade ju de flesta vara drabbade av. Rätt så tight och knixig bana och några större hastigheter kommar man inte upp i, men med tanke på storleken på asfaltsplanen så tror jag inte det blir så mycket bättre, bilarna verkade ju ta sig runt bra i.a.f.

En 7:e plats blev det för min del med Clion och tiden stannade på 35,742s. De som hann före mig var två 'sevenbilar' två S2000, en M3 e36 & en viss Jani Hast med sin Mitsubishi Evo 1. thumbs up

Här kommer några bilder som Patrik Jacobsson som fotar för www.racebilder.nu tog på plats i söndags.


Full sjögång.


Full gas från starten in mot första kurvan, provade att köra hela varvet både på 1:an och 2:an, ettan kändes lite elak och ryckig att åka på, men bevisligen gick det snabbare. Bottendraget finns dock i maskinen så det funkade gott att åka även på 2:an.


Å hej och hå va det understyrde ibland!
Vändningen runt en kona med en framkrafsare av denna sorten brukar kunna se ut så här.

Jag hoppas kunna få bytt spindelleden denna veckan så jag kan ombesiktiga bilen snart, hoppas styrningen blir lite bättre. Försökte få bort eländet i lördags utan lycka, alla muttrarna lossnade men bulten genom spindeln satt som berget, så jag hoppas kunna få lite experthjälp av en polare nu i veckan.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Spindelleden är nu ytbytt efter lite pyssel, är det nån som är sugen på att byta på sin Clio så funkar Mekonomens, fast man får borra upp hålen där den ska bultas i länkarmen. Men så fort vi hängde av hjulet så märkte en annan tråkig sak, drivaxeldamasken var kass, hittade inget hål på den, men mängden fett i anslutning till framvagnen verkade inte lovande. Förmodligen skavde väl jag hål på damasken när jag skulle krångla dit länkarmen igen förra lördagen.

Men nu verkar bilen styra riktigt igen, den hade nog varit dålig länge spindelleden, synd bara att säsongen är slut nu mer eller mindre.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Då var även drivaxeldamasken nybytt av hovmekanikern, så det blev gjort nån gång... Denna köptes som orginaldel och kunde köpas löst sån tur var, annars på Mekonomen m.fl. så var man tvungen att köpa hela drivaxeln för att få damasken. Man slapp tydligen även att demontera drivaxeln från lådan utan kunde montera den 'utifrån', men det var tydligen rätt så besvärligt.

Så nu är det nybesiktigat för dagen, och vintern för Clion tror jag blir helt fri från modifieringar och garagebesök, där är det verkligen fullt numera med V8-båt och tjoffochpoff Saab samt min lilla Golf. Tänkte jag skulle skrämma upp Golfen lite som jag har, tänkte förstå mig på den ädla konsten med att leka med Webrar och arbetet där är tänkt att påbörjas i morgon.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Kungmackan
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 16



Såg din annons på bilen. Vad är det som hägrar om du får den såld? Är det tillbaka till VW som gäller?

_________________
Marcus Lundqvist
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Kungmackan skrev:
Är det tillbaka till VW som gäller?

om jag hinner bli av med den innan den bilen jag har tänkt köpa är såld, så ja.

Blir jag nu inte av med den på en stund så är det väl inte hela världen heller, den funkar ju kanon att åka med. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Såld.
Lär förmodligen inte ses mer på banorna enligt den nya ägaren.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det blev en kort utflykt till Frankrike... Nåja, det ska bli kul att se lite mer av dig med något fordon som är mer lämpat för bankörning än de du har kvar!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (27648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande