Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti -98 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (54457 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Roligt att bläddra runt lite itråden och minnas alla trevliga stunder som infunnits sig i somras!
Vill passa på att tacka för allt skoj, all hjälp osv...

Angående paketet får du väl avslöja själv men sexigt är det iallafall thumbs up



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5686



Johan Rius skrev:
Idag kom ett litet paket som förhoppningsvis ska göra livet på banan lättare


växellåda?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Som alla andra barn får ni vänta till hjulafton...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5686



Johan Rius skrev:
Som alla andra barn får jag vänta till hjulafton...


Är du så hårt hållen hemma

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Johan Rius skrev:
Idag kom ett litet paket som förhoppningsvis ska göra livet på banan lättare


växellåda?

okej, det är inte jul än men visst är det en växellåda!
Sexig... nja... men sex-växlad i alla fall.

Tyvärr blev det för mycket jobb så den är till salu, kom å köp!
En halvliter 2t-alkylatbensin och en vattenpistol ingår vid snabb affär...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Prisidé? och har du en bättre bild på vattenpistolen


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Äntligen börjar det likna något även här...

Buren har kompletterats, huvlås även på bakluckan, huvudströmbrytare har installerats, SBF-katt klämts på plats m.m. m.m.

Återstår bara några småsaker kvar inför vagnboksbes. 24/4.
Shakedown är tänkt på Sturup den 27/4 och BMW Cup den 8/5.
Kommer bli oerhört spännande med många deltagare i standardklassen och nya vikt/effekt beräkningar.

Lite bilder från igår:

Ett huvlås på en väääldigt smutsig bil.

Tight?

En annan kärra som det pulas med för fulla muggar. thumbs up


Ett stort tack för lånet av verkstadsplats, utan den hade det aldrig gått.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Vagnbok - Check!
Shakedown - Check!

Uppviktning, CW och Hjulinställning återstår.

Med nya fjädersetupen har bilen gått från roligt överstyrd till halvtråkigt understyrd, men farten är ungefär densamma och då är bilen (och piloten också! ) ett par kilon tyngre i år.
Vänster fram fick jag inte till samma camber som förra året, något tog emot och tiden/orken var knapp så jag har troligtvis en del toe-in fram på grund av detta.

Next stop, Mantorp 8/5 och BMW Cup.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Lycka till i Cupen

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
ojoj, vilken helg...

Resan upp:
Stoppad utanför Helsingborg för överlast, fick lasta av och köra upp istället.

Tidskval 1:
Tanken var att få koll på banan men mest koncentrationen gick till att få koll på bilen. Trots lätt duggregn kanade man mest runt, hopplöst. Kvalade 7:a i klassen och tidskval två ställdes in.

Race 1:
Nu regnar det och läget blir bara värre, däcken är värdelösa i regn. Hade Carlborg långt framför och Cardevik precis bakom. Kunde inte öka tempot och komma ifatt Håkan utan snarare så kom Cardevik närmre och närmre. Höll undan och slutade 6:a i klassen.

Race 2:
Den enes död, den andres... Fick låna Rikards Toyo R888or och jäääklar vilken skillnad!
Fick till en bra start och kom ifatt Biörs in i första svängen men Randau och Lundvall kom imellan i parisern. Fägerblad kom ifatt och förbi ganska omgående men lyckades ta mig förbi igen ett par varv senare och även Randau (som plötsligt tappade tempo) och låg sen sista varven bakom Lundvall. Slutade 5:a i klassen och 12:a totalt.

Ingen drömhelg precis men det kan inte alltid vara solsken och uppehåll, det är ju trots allt en utomhussport.

Som det ser ut nu blir det paus till Knutan 14-15/8 men vi får se, suget är fortfarande på topp.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Hej Johan,

Nu hann ju jag bara upp och såg andra racet men det såg väldigt stabilt ut i blötan! thumbs up
Tack för titten och hjälp med transport!

Mvh Anders Holm

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Frestelsen blev för stor, nu är man anmäld till Anderstorp.

I övrigt har inte mycket hänt, lättat bort lite av övervikten (+1300kg på Mantorp ) och avverkat en dag på Sturup med Alfa-klubben.

Understyrningen kvarstår, tänkte prova med en Z3M-hämmare bak men har inte fått tag i någon än.

Däckskontot börjar bli ansträngt så inför TPC-träffen på Knutan skulle billiga begagnade slicks sitta fint, någon som vet var/om man kan hitta detta?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gott att du anmälde dig, nu får du fresta mig lite

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636



Johan Rius skrev:

Däckskontot börjar bli ansträngt så inför TPC-träffen på Knutan skulle billiga begagnade slicks sitta fint, någon som vet var/om man kan hitta detta?


Kollat i garaget?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



Rikard Ahlin skrev:
Johan Rius skrev:

Däckskontot börjar bli ansträngt så inför TPC-träffen på Knutan skulle billiga begagnade slicks sitta fint, någon som vet var/om man kan hitta detta?


Kollat i garaget?


Har ni möjligen några slicks som skulle passa till 02:an också?
Det vore kul att testa...

_________________
--
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2636



om inte Rius skall ha dem så finns det 4 st 15" 190 eller 200 mm breda..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Du har inte fler Richard? hade varit ball att testa..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Johan Rius skrev:
Frestelsen blev för stor, nu är man anmäld till Anderstorp.


Säg som det är. Du klarade inte av att se att jag passerade dig i poängställningen...

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
MathiasLBR skrev:
Säg som det är. Du klarade inte av att se att jag passerade dig i poängställningen...

Jepp, ska bli skönt att rätta till världsordningen lite...

Däckstatus:
Nyskodd med tre nya Dunlop D02G och ett lätt skrubbat, alla köpta i vintras.
Hittade till slut ett set 16" slicks, ska bli spännande att prova på TPC-träffen.
Till Cupdeltävlingarna på Knutstorp har jag köpt fyra nya gummin som sägs vara riktigt snabba.

Bilstatus:
Nytvättad och nästan redo för Cuprejs, ska bara sätta i dörrsträvorna.
Nästa år plockar jag INTE ur dem inför besiktningen, blir tvungen att lägga någon timmes jobb att dela på buren för att få dit dem igen.

Ses på Anderstorp!

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Kort kring Cupdeltävlingarna 5 & 6 på Anderstorp:
Körde bilen upp, tankade, avverkade dagens pass och körde hem.
Blev två 5:e-platser, var nöjd med att hittat runt och fått hygglig fart.
Bilen kändes som vanligt understyd, måste ta tag i det.

Fortsätter med heldag med TPC:
Körde bilen upp, tankade och satte på slicks... fick fruns tillstånd att ta första passet för att känna på fästet men tyvärr tog det slut efter åtta varv med en punktering så det fick bli R-däck resten av dagen. Frun fick nog av värmen efter ett pass så jag tog ett par själv mest för rekreationen.
Bilen kändes som tidigare... ja, understyrd... MÅSTE TA TAG I DET!!!

Cupdeltävlingarna 7 & 8 på "himmabanan" Knutstorp:
En rejät mycket klenare hämmare fram satt på plats, nu skulle understyrningen bort!
Körde bilen upp på fredag kväll, fick den besiktad, reserverade lite plats i depån och körde hem.
Lördag morgon kör till banan i lagom tid till förarmötet.

Tidskval 1:
"Nya" däck, denna gången MPSC i 205/50-15, skulle testas. Ut på banan, värma och in i depå igen för justering av trycket. Ut igen och på 5:e varvet sattes dagens snabbaste tid 1:11.356, sen kom regnet igång på allvar.

Tidskval 2:
Regnar fortfarande, funderade på att stanna i depån och inte riskera något i vätan men som vanligt hetsade både Rikard och Håkan på så jag gav mig ut trots allt. Alla som säger att MPSC är värdelösa i regn har fel, de funkar helt okej så länge det inte öser ner. Kanade runt i 20 minuter och pressade inte särskillt hårt, fick till 1:25.263 och en fjärde kvaltid. Tyvärr (för min del) så valde tävlingsledningen att bortse från kval 1 helt och hållet. Tykte jag kunde fått Pole-poängen i alla fall...

Deltävling 7:
Hade innerspår bakom Rikard i starten men valde fel håll när Nydrätt inte kom iväg ordentligt. Hängde efter Rikard till vänster men där kom Per-ola och stängde dörren och plötsligt kommer Biörs på insidan så jag får släppa av och bara vänta medans ytterligare någon glider förbi. Dags att börja jaga Per-ola som ligger framför och det är ju bara så jävla roligt!
Vi kom långsamt närmre och närmre Ahlberg och snart började Per-ola göra ett par tappra omkörningsförsök. När Per-ola missar lite i start/mål-kurvan så kan jag ta mig förbi och ta upp jakten på Ahlberg. Kommer ifatt och här gör jag helgens första misstag, går till attack huvudlöst utan att ha riktigt slagläge i start/mål-kurvan. Slutar med en tur utanför det svarta och två tappade placeringar, vilken tabbe. Jobbar mig ifatt Mattias Cardevik som utan att streta emot släpper förbi mig så jakten på Per-ola kan återupptas. Kom aldrig riktigt ifatt men fick en plats när Ahlberg fick något problem. Målgång som 5:a, hade hoppats på bättre men lite glädjande att det gick desto bättre för Rikard som fick en tredjeplats.

Deltävling 8:
Startar i innerspår bakom Rikard igen. Under morgonens fria träning kändes allt kanon, nu gällde det att hålla huvudet lite kallare än dagen innan.
Starten går och det blir smått kaos och jag trycks ut på utsidan och gränslar curbsen i utgången på första svängen, tur man har X-brace för annars hade det varit slutkört. Kommer in på banan igen en bit bakom Rikard som även han har fått en jobbig start och börjar jaga (jepp, still fun! ). Kommer ifatt plätt-lätt och i slutet på rakan bromsar jag upp jämsides och tar mig förbi (teamorder? ). Fjärde plats och en tredje i sikte men denna gången tar jag det lugnt, ligger bakom och stressar så gott jag kan i säkert tio varv. I vänstern upp mot hårnålen har Ahlberg går jag på innern men Ahlberg viker in framför, får en liten sladd och jag touchar honom lätt så sladden blir lite extra stor. Misstag två, här skulle jag släppt tillbaka Ahlberg istället, det är inte meningen att man ska ta fördel av att man går ihop. Men jag valde att vika ut till höger och ge järnet förbi på utsidan upp mot hårnålen för att sen slicka insidan för att stänga dörren. Sen smäller det, jag snurrar runt, får motorstopp och får inte igång motorn igen med knappt två varv kvar. Öken... >

Summering av säsongen 2010 så här långt:

Bilen har hållt ihop oförskämt bra, bara tanka, köra och byta däck lite då och då. thumbs up
Att tävla i BMW-Cup är ingen dans på rosor, det är hårt motstånd och många som är snabba men ändå är det sjukt roligt och alla försöker hålla stämningen uppe även när regnet står som spön i backen.

Som vanligt en eloge till alla arrangörer, funktionärer och övriga frivilliga som gör alla träffar och tävlingar möjliga. thumbs up

Nu blir det paus, hoppar över Gotland och försöker skrapa ihop lite tid och pengar till Karlskoga.

Eventuella faktafel, namnförväxlingar m.m. är avsiktliga...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Trevlig rapport! Compacterna är kanon!
Trist med missödet, satt på läktaren och såg alltihop, det såg rätt farligt ut att ha fått stopp där i idioten
Skönt att det gick "bra" trots allt thumbs up

Tack igen för bälteslåset

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti -98 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (54457 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande