Kort kring Cupdeltävlingarna 5 & 6 på Anderstorp:
Körde bilen upp, tankade, avverkade dagens pass och körde hem.
Blev två 5:e-platser, var nöjd med att hittat runt och fått hygglig fart.
Bilen kändes som vanligt understyd, måste ta tag i det.
Fortsätter med heldag med TPC:
Körde bilen upp, tankade och satte på slicks... fick fruns tillstånd att ta första passet för att känna på fästet men tyvärr tog det slut efter åtta varv med en punktering så det fick bli R-däck resten av dagen. Frun fick nog av värmen efter ett pass så jag tog ett par själv mest för rekreationen.
Bilen kändes som tidigare... ja, understyrd... MÅSTE TA TAG I DET!!!
Cupdeltävlingarna 7 & 8 på "himmabanan" Knutstorp:
En rejät mycket klenare hämmare fram satt på plats, nu skulle understyrningen bort!
Körde bilen upp på fredag kväll, fick den besiktad, reserverade lite plats i depån och körde hem.
Lördag morgon kör till banan i lagom tid till förarmötet.
Tidskval 1:
"Nya" däck, denna gången MPSC i 205/50-15, skulle testas. Ut på banan, värma och in i depå igen för justering av trycket. Ut igen och på 5:e varvet sattes dagens snabbaste tid 1:11.356, sen kom regnet igång på allvar.
Tidskval 2:
Regnar fortfarande, funderade på att stanna i depån och inte riskera något i vätan men som vanligt hetsade både Rikard och Håkan på så jag gav mig ut trots allt. Alla som säger att MPSC är värdelösa i regn har fel, de funkar helt okej så länge det inte öser ner. Kanade runt i 20 minuter och pressade inte särskillt hårt, fick till 1:25.263 och en fjärde kvaltid. Tyvärr (för min del) så valde tävlingsledningen att bortse från kval 1 helt och hållet. Tykte jag kunde fått Pole-poängen i alla fall...
Deltävling 7:
Hade innerspår bakom Rikard i starten men valde fel håll när Nydrätt inte kom iväg ordentligt. Hängde efter Rikard till vänster men där kom Per-ola och stängde dörren och plötsligt kommer Biörs på insidan så jag får släppa av och bara vänta medans ytterligare någon glider förbi. Dags att börja jaga Per-ola som ligger framför och det är ju bara så jävla roligt!
Vi kom långsamt närmre och närmre Ahlberg och snart började Per-ola göra ett par tappra omkörningsförsök. När Per-ola missar lite i start/mål-kurvan så kan jag ta mig förbi och ta upp jakten på Ahlberg. Kommer ifatt och här gör jag helgens första misstag, går till attack huvudlöst utan att ha riktigt slagläge i start/mål-kurvan. Slutar med en tur utanför det svarta och två tappade placeringar, vilken tabbe. Jobbar mig ifatt Mattias Cardevik som utan att streta emot släpper förbi mig så jakten på Per-ola kan återupptas. Kom aldrig riktigt ifatt men fick en plats när Ahlberg fick något problem. Målgång som 5:a, hade hoppats på bättre men lite glädjande att det gick desto bättre för Rikard som fick en tredjeplats.
Deltävling 8:
Startar i innerspår bakom Rikard igen. Under morgonens fria träning kändes allt kanon, nu gällde det att hålla huvudet lite kallare än dagen innan.
Starten går och det blir smått kaos och jag trycks ut på utsidan och gränslar curbsen i utgången på första svängen, tur man har X-brace för annars hade det varit slutkört. Kommer in på banan igen en bit bakom Rikard som även han har fått en jobbig start och börjar jaga (jepp, still fun!
). Kommer ifatt plätt-lätt och i slutet på rakan bromsar jag upp jämsides och tar mig förbi (teamorder?
). Fjärde plats och en tredje i sikte men denna gången tar jag det lugnt, ligger bakom och stressar så gott jag kan i säkert tio varv. I vänstern upp mot hårnålen har Ahlberg går jag på innern men Ahlberg viker in framför, får en liten sladd och jag touchar honom lätt så sladden blir lite extra stor. Misstag två, här skulle jag släppt tillbaka Ahlberg istället, det är inte meningen att man ska ta fördel av att man går ihop. Men jag valde att vika ut till höger och ge järnet förbi på utsidan upp mot hårnålen för att sen slicka insidan för att stänga dörren. Sen smäller det, jag snurrar runt, får motorstopp och får inte igång motorn igen med knappt två varv kvar. Öken... >
Summering av säsongen 2010 så här långt:
Bilen har hållt ihop oförskämt bra, bara tanka, köra och byta däck lite då och då.
Att tävla i BMW-Cup är ingen dans på rosor, det är hårt motstånd och många som är snabba men ändå är det sjukt roligt och alla försöker hålla stämningen uppe även när regnet står som spön i backen.
Som vanligt en eloge till alla arrangörer, funktionärer och övriga frivilliga som gör alla träffar och tävlingar möjliga.
Nu blir det paus, hoppar över Gotland och försöker skrapa ihop lite tid och pengar till Karlskoga.
Eventuella faktafel, namnförväxlingar m.m. är avsiktliga...