Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 7 besök senaste veckan (74518 totalt) |
Han är som sagt bil-intresserad, så han har flera, tror att han har en V6 manuell åxå. Med en lätt bil är iofs skillnaden inte så stor. Kontakta honom så har du en låda när du kommer hem.
Nej, jag har ingen projekttråd på Rejsa. Två orsaker; - Bygget har gått långsamt, så det hade inte blivit så spännande. - Rejsa har policys för projekt-trådar. Jag vill inte hamna i konstiga resonemang om rätt/fel. Vilket dessutom är orsaken till att jag bygger en bil som farbror blå inte ska kunna klaga på. Där måste jag tacka Gustaf therealpinto för all hjälp med kravspecen! _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
Hallå Sverige nu är jag tillbaks i vårt avlånga land.
Har änligen fått in Caprin i mitt nya garage i Boden och för första gången sedan jag köpte bilen fått gå igenom den riktigt och plocka ur allt som följde med. Vet inte vad alla delar är och dett tänkte jag att ni skulle hjälpa mig med. Har även upptäckt att jag saknar lite saker för att göra bilen komplett. Innan resan på 53mil påbörjades. ![]() Har tagit lite nya bilder. efter att jag fick upp bilden på pallbockar. Bagageluckan är redigt hålborrad, Det hade jag inte sätt innan ![]() Kollade bakbromsarna, helt renoverade med nya prylar överallt. 9tum är trummorna ![]() ![]() Tanken ser utbytt ut eller så är den urplockad och uppmålad. Slangar för luftning och påfyllning ser också nyare ut än -69. ![]() Översikts bild på hjuluppgningen, nya skivor så är det biff. Bromsoken är renoverade dock inga belägg men det är lätt fixat. ![]() Den ända rosten jag har hittat på bilen än så länge. Hjulupphägningen bak kom också med, ska ta bätte bilder senare. Givetvis är det rost på den uppkapade bräddningen också. (: ![]() ![]() Här är alla prylar som följde med som ni ska få hjälpa till att identifiera några av ![]() Nu ska det bli jäkligt skönt att komma igång! _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Välkommen tillbaka, och välkommen norrut!
Spännande att se vad som händer med Caprin nu. Delarna på bänken kan bli lite kluriga att identifiera men det ska nog gå. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Identifiering av växellåda, motorblock, insug, och förgasare. UPPDATERAD
Växellådan har följande markering 71 BG 7006 A-C Här får jag fram följande 71 Betyder att delen kom år -71 BG betyder B Taunus/Cortina och G Germany Saxat från Ford Club Sweden. Tydligen ska det finnas ytligare ett nummer på lådan då det jag hittade endast visar vilket år den är tillverkad. ![]() Blockets markering är jäkligt svår att läsa så jag joxxade lite med kontrasten osv. står det 20 TM 6015 CA kanske? Får inga vettiga träffar på google iaf. ![]() ![]() Förgasaren är av märket Solex, har inte hittat någon markering på den än. ![]() Insuget är av märket FoMoCo och har följande märkning 0142536 ![]() ![]() _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Tackar! steg ett är nog att sätta svetsen i caprin och se till så allt plåtjobb blir gjort samt fixa rosten i bakpartiet samtidigt som jag försöker identifiera alla delar, motor, växellåda osv osv. Ja kan nog blir lite klurigt. Tänkte kanske ta tag i det och fota allt och lägga det i backar idag. vi får se om jag hinner (: _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Det är ju en Cologne V6, med förgasare såldes de i Sverige som 2.0, 2.3 och 2.6 liter, i Granada bara 2.3 och 2.6. Eftersom fram- och bakvagn ser ut att komma från Granada 2.3 (solida skivor, 9" trummor) så är det väl troligt att det är en 2.3.
2.6 kom 1976 som den avgasrenade varianten och de bilarna hade normalt sett ventilerade skivor och oftast större bakbromsar. Dessutom hade motorn massa EGR och annat spännande. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Mest sannolikt att det är en 2.3 men jag vill tro att det är en 2.6 för det var vad jag fick berättat för mig när jag hämtade bilen, samt att om motorkoden stämmer "TM" är motorn från Mars 77, kollade även att söka på "TH" då får jag inget resultat. Måste se om jag hittar mer nummer på motorn eller försöka tyda det som finns bättre.
Tills motsatsen är bevisad är det en 2.6 ![]() Vart på man tag på sprängskisser till dessa motorer? saknar generator med fästen och startmotor. Skulle vilja lära känna motorn lite bättre, finns det något motsv www.realoem.com för ford? _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Fick lite bättre träffar när jag sökte på 70TM 6015CA istället för 20 i början av motorkoden.
Om motorkoden är 70TM 6015 CA och söker på det på http://www.burtonpower.com/tuning-gu Sedan hittade jag denna pdf och om motorkoden är 70TM 6015 CA så landar man in på en v6 caprimotor i denna lista om man söker på "70TM" verkar som att topparna ska ha samma märkning om dem inte är bytta. måste kolla det så fort jag kan. http://www.guiaautomotrizcr.com/imag 6015 verkar bara vara ett gjutnummer för motorblock? Vad CA betyder har jag inte listat ut än Detta är det ända vettiga jag hittar när jag söker runt. ![]() _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
6015 är numret för motorblock, det stämmer.
Det finns ingen samlad databas för Ford. www.capri.pl har en hel del mikrofilm för Capri MkII/III men man kan inte riktigt lita på skisserna. http://www.capri.pl/garage/ och http://www.capri.pl/library/microfil Dessutom måttskisser på karosser: http://www.capri.pl/garage/body-fram Det finns också en tysk leverantör ad Forddelar, Motomobil, som har en del skisser i sin katalog. http://www.motomobil.com/ford-specia Om motorn är 2.3 eller 2.6 spelar egentligen mindre roll förutom när du ska handla delar. 2.6 från Granada hade egentligen inte mer effekt än den tidigare 2.3... ;-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tack Gustaf för länkarna, grym sida med reservdelar blir nog en beställning rätt snart så motorn blir komplett. Skönt att euron är låg just nu (:
Plockade ut inredning helt idag och letade rost.. blev glatt överraskad. Bilderna får tala för sig själv. ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Har inte haft så mycket tid till bilen senaste tiden eftersom jag varit i Härnösand under semestern.
Men har hunnit med att fundera lite angående motor och just nu lutar det åt en Cosworth 24v V6 BOA från Scorpio på 195hk och 275nm. Det är ju ändå lite kul att åka fordmotor i en ford ![]() Har inte alls uteslutit Saabmotorn än. om det dyker nått bra så kan det mycket väl bli en sådan också. Men just nu står det mellan Saab 2.3t och Cosworth 24v v6. Har även kollat lite breddningen och kommit fram till att jag ska testa lite med en Golf MK1 skärmkant och se hur det blir då jag hittade en i mitt gamla ungdomsgarage ![]() _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Det låter bra! BOA är en trevlig maskin och den går fint.
Satsa på den tillsammans med en MT-75 växellåda från Sierra/Scorpio 2.9, det kommer att bli en bra drivlina. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ska ring på den som ligger ute på blocket och höra lite tänkte jag.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Cosworth_v6_motor_41649369.htm?ca=4&w=3 Har läst att MT-75 ska funka mot dessa motorer, antar att man får ta svänghjul, koppling samt startmotorn från en vanlig 2.9 för att få ihop ett komplett motorpaket med vxllåda. Hur är det med dom växellådorna går dom via vajer eller är det hydralisk kopplig på dem? isf måste jag bytta om pedalstället lite också eftersom det är vajer på caprin nu. _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Det verkar vara en vettig maskin. Lyft gärna ventilkåporna och kolla efter kladd, en del tidiga BOA hade krångel med vevhusventilationen. Det handlar mest om att göra rent men bra att veta.
MT-75 har vajer löpknut (utom vissa sena versioner). Svähjul etc. Från 2.9 12v är vad du behöver, glöm inte stödlagret i vevaxeln för växellådans tapp. Koppling från Sierra Cosworth passar, om du vill ha något som är lite kralligare än standard 2.9. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tack för tipset med ventilkåporna!
Tanken var en MT-75, skönt att den går med vajer, slipper man bygga om pedalstället. då var det som jag trodde med svänghjul osv. Ja man får inte glömma pilotlagret. antar att det går att köpa hos Ford. Fråga, motorn levererar rätt mycket vrid, klarar jag mig vid en besiktning om jag uppgraderar till ventilerade skivor fram från 2.8-3.0 Granada, dvs 262mm med Volvo 240 4-kolvsok? Nu börjar jag äntligen få lite ordning i nya garaget med arbetsbänk och hyllor så man kan sätta igång ![]() _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Tja...det är väl lite gränsfall, men jag har godtagit liknande effekt och vrid (runt 200 hk) tidigare i Capri/Escort med cirka 260 mm ventilerade skivor. Det fungerar och med vettiga ok (som 240-oken) så räcker bromsarna normalt sett till. Men med R-däck och tajt bankörning är marginalerna små.
Det kan vara idé att fundera på större skivor direkt, även om det kräver lite ombyggnad. Ska du köra 15" hjul passar 280 mm skivor fint och jag tror att man kan hitta Mercedesskivor som passar rätt bra. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Gustaf
Som jag trodde då att det skulle vara precis på det berömda ![]() Maruder Tack för tipset! Är det dessa du menar nr :64-018? om inte vilka? låter helt klart intressant, du har inget tips på bromsok som passar bra till den skivan? gärna motsv 240 4-kolv. behöver inte vara aluok. Själv kom jag och tänka på Audi A3, har en skiva som ligger som man kan testa lite med ikväll om jag hinner. Höjden på den skivan är 42mm kontra MB som är på 31mm om jag läst rätt. Jag tror att mer höjd kommer att underlätta monteringen. Någon som vet hur stora skivor 240 4-kolvs ok sväljer? _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Njae, det är standard skivorna. Jag tror det är "64644" som är dom jag menar, det finns tre olika satser om man söker på "mercedes sport", vad som skiljer dom vettefan. Gå in i butiken och kläm på grejerna
![]() Jag vet att 740 taxi hade större skivor än vanliga, så nånting borde skilja med oket/okhållaren mot standard. Kanske är värt att luska i? _________________ Robin Bergdahl Mercedes C230 Sport Kompressor |
||||
Var till garaget och kollade lite med audiskivan precis. Tror dock inte att det är något alternativ. Den går inte över navet ens och om det skulle göra det så hamnar den för långt ut.
EDIT! Men kom på att jag tänkt helt fel nu i efterhand.. måste åka och kolla lite igen imörra (: Navet behöver nämligen inte få plats "i" bromsskivan! (: ![]() ![]() _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
Var ut en snabbis och testade lite mer med Audiskivan, kan nog funka om man har en spacer mellan skivan och insidan av navet. Några bilder och funderingar.
![]() Skivan går precis över navet. ![]() alltså inte över den innersta "klacken" som är till för originalskivan utan den centreras av ganska bra av bara själva navet. ![]() Även fast skivan redan har 10 hål så finns det även utrymme för att borra upp nya hål 5x95mm ![]() Provisoriskt monterat observera att skivan på bilden nu sitter längst ut på navet. med en spacer mellan nav och skiva kan nog även audiskivor fungera på Granadans framvagn ![]() Bild på hur det skulle kunna se ut med en 312x25mm audiskiva monterat. Denna skiva har en totalhöjd på ca 49,6mm och många av MBs skivor har en totalhöjd på 64.5mm. Audi 312x25mm, Total höjd:49,5mm Navhål: 65mm ![]() MB 312x28mm, Total höjd:64,5mm Navhål: 67mm ![]() Nackdelen med MBs skivor är att dom inte kommer att centrera lika bra. Men kan man slippa en spacer mellan nav och skiva så tror jag att det är bättre. _________________ Fredrik Östman E34 M54 Turbo E39 528i Turbo SFRO |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 7 besök senaste veckan (74518 totalt) |