Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault clio v6 -03 Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
37418 besök totalt
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



ola80 skrev:
Dignell skrev:
ljungberg skrev:
Är tyvärr ett vanligt fel att kylfläktarna slutar att fungera på Clio V6. Så dessa måste man hålla koll på.

Ditt nya avgas kommer väga bra mycket mindre mot original :-) vad kör du för märke? Quicksilver hade jag på min gamla. Lät riktigt fint.

mvh
J


Ett tipps kan vara att koppla in ett extra relä som på cup racer bilarna så man har en manuell switch där man slår på fläktarna på 100% när man ska ut på banan. Tänker göra så på min framöver som en ren säkerhets åtgärd.


jättebra idé, riktigt rått hade det blivit med en swith panel eller på ratten kanske. som du säger mårten då kan man ju höra att fläktarna susar innan man sätter på motorn och ger sig ut, safety first thumbs up mitt mantra -2010

vet inte hur man kringgår orginal "slå på när det är tillräckligt varmt" dock. relä!?! hur funkar det!?!


Du kan ju märka switchen "RACE" så är det ju tydligt vad den gör

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3463



ola80 skrev:
[url=https://rejsa.nu/im/_garaget/18073_2010-04-27-1.jpg]

kontakt till generatorn, smällt plast som runnit ner i kontakten, gissar jag. tuffast var att dela på kontakten, hann snegla på avbitartången, sen var det hyfsat lätt att pilla bort plasten med en liten skruvmejsel.


en kvart senare...


Dom kontakterna finns att köpa lösa, krävs lite letande men för 25kr på volvo för plastkåpan kan det vara värt det... Jag fick tag på ännu billigare (min kabelhärva också var lite brand/värmeskadad) på en bilelfirma för under 20kr komplett med tätningar och stiften. Finns även en gummikåpa att sätta som en dragavlastare till sladden, om man vill ha.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
detta är ström till startmotor/generator. full av smält plast


samma kabel efter lite kärlek


rött blev svart


denna tejpen använde jag i huvudsyfte för att laga det skadade röda gummihöljet. att denna tejp vål viss värme är bonus (ca 200-300C). eftersom denna kablen så gott som går "inuti" grenröret skall den kläs ytterligare med en värmestrumpa.

_________________
Ola
BMW
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

ola80 skrev:
Dignell skrev:
ljungberg skrev:
Är tyvärr ett vanligt fel att kylfläktarna slutar att fungera på Clio V6. Så dessa måste man hålla koll på.

Ditt nya avgas kommer väga bra mycket mindre mot original :-) vad kör du för märke? Quicksilver hade jag på min gamla. Lät riktigt fint.

mvh
J


Ett tipps kan vara att koppla in ett extra relä som på cup racer bilarna så man har en manuell switch där man slår på fläktarna på 100% när man ska ut på banan. Tänker göra så på min framöver som en ren säkerhets åtgärd.


jättebra idé, riktigt rått hade det blivit med en swith panel eller på ratten kanske. som du säger mårten då kan man ju höra att fläktarna susar innan man sätter på motorn och ger sig ut, safety first thumbs up mitt mantra -2010

vet inte hur man kringgår orginal "slå på när det är tillräckligt varmt" dock. relä!?! hur funkar det!?!


oj du det där har jag inte koll på garagepolaren är elektriker och försökte förklara ett det är skitenkelt. Men jag tror att jag överlåter det elektriska till honom.

Personligen funderar jag på att kasta ut stereon, flytta upp AC'n till stereons plats (bara elklablar bakom så det går), sätta dit en platta på AC'ns nuvarande plats med cigg uttag, OBD2 kontakt, switchar och mätare.

Har du skaffat en rejäl oljekyl förresten? Kanske sitter original på V6?

Kan också tippsa om att kasta all mjuk ljudisolering till motorrummet och ersätta med Nimbus heatshield i aluminium = inget som kan brinna. Vill man vara riktigt seriös köper man den Nimbus som består av en två-lagers konstruktion. Mer info om hur jag gjorde finns i min tråd.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
avgassystemet som snart skall monteras kostade ganska mkt deg. därför vill man ju motivera sitt köp

jag har delat upp det i tre kategorier effekt, vikt, dB.

jag skrev till k-tec innan jag köpte avgassystemet och fick svar på dB samt effekt. dessa uppgifter kommer jag givetvis inte att kunna verifiera i efterhand, inte vetenskapligare än känsel/hörsel iaf. men vikten däremot är ju lite lättare att ta reda på. detta är ju nog så viktigt för mig som har en bil som väger strax under 1500kg och har en viktfördelning 20/80

resultat:

orginal: (som jag tidigare berättat om) 37.8 kg


k-tec: 25,0 kg

_________________
Ola
BMW
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ser fint ut, svart sprayat och fint också ser jag thumbs up Kommer bli kanon det där.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



ola80 skrev:
Dignell skrev:
ljungberg skrev:
Är tyvärr ett vanligt fel att kylfläktarna slutar att fungera på Clio V6. Så dessa måste man hålla koll på.

Ditt nya avgas kommer väga bra mycket mindre mot original :-) vad kör du för märke? Quicksilver hade jag på min gamla. Lät riktigt fint.

mvh
J


Ett tipps kan vara att koppla in ett extra relä som på cup racer bilarna så man har en manuell switch där man slår på fläktarna på 100% när man ska ut på banan. Tänker göra så på min framöver som en ren säkerhets åtgärd.


jättebra idé, riktigt rått hade det blivit med en swith panel eller på ratten kanske. som du säger mårten då kan man ju höra att fläktarna susar innan man sätter på motorn och ger sig ut, safety first thumbs up mitt mantra -2010

vet inte hur man kringgår orginal "slå på när det är tillräckligt varmt" dock. relä!?! hur funkar det!?!

behåll orginal styrning till fläktarna men koppla in så du kan köra dom manuellt oavsett vad tempstyrningen säger

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Dignell skrev:
ola80 skrev:
Dignell skrev:
ljungberg skrev:
Är tyvärr ett vanligt fel att kylfläktarna slutar att fungera på Clio V6. Så dessa måste man hålla koll på.

Ditt nya avgas kommer väga bra mycket mindre mot original :-) vad kör du för märke? Quicksilver hade jag på min gamla. Lät riktigt fint.

mvh
J


Ett tipps kan vara att koppla in ett extra relä som på cup racer bilarna så man har en manuell switch där man slår på fläktarna på 100% när man ska ut på banan. Tänker göra så på min framöver som en ren säkerhets åtgärd.


jättebra idé, riktigt rått hade det blivit med en swith panel eller på ratten kanske. som du säger mårten då kan man ju höra att fläktarna susar innan man sätter på motorn och ger sig ut, safety first thumbs up mitt mantra -2010

vet inte hur man kringgår orginal "slå på när det är tillräckligt varmt" dock. relä!?! hur funkar det!?!


oj du det där har jag inte koll på garagepolaren är elektriker och försökte förklara ett det är skitenkelt. Men jag tror att jag överlåter det elektriska till honom.

Personligen funderar jag på att kasta ut stereon, flytta upp AC'n till stereons plats (bara elklablar bakom så det går), sätta dit en platta på AC'ns nuvarande plats med cigg uttag, OBD2 kontakt, switchar och mätare.

Har du skaffat en rejäl oljekyl förresten? Kanske sitter original på V6?

Kan också tippsa om att kasta all mjuk ljudisolering till motorrummet och ersätta med Nimbus heatshield i aluminium = inget som kan brinna. Vill man vara riktigt seriös köper man den Nimbus som består av en två-lagers konstruktion. Mer info om hur jag gjorde finns i min tråd.


tittade lite på nimbus hemsida och det verkar vara seriösa produkter?

jag tog bort isoleringen under motorhuven (motorhuven, fram alltså) till dem senare bankörningarna ifjol, inte för bantningens skull men den såg ganska tråkigt ut. den kan man kanske ersätta med n. heatshield?

blev sjukt förvånad när jag kände på fjäderbenstaget fram under en bankörning hur varmt det blev. först trodde jag att jag hade monterat staget fel så att det var värme omvandlat från rörelseenergi men sen förstod jag att mina två +16" fläktar i nosen verkligen gör sitt jobb. denna värmen skulle jag helst vilja leda ut? man kanske skulle leta upp en reservhuv på skroten att sätta tänderna i?

_________________
Ola
BMW
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013




_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005
Inlägg: 331



Hallå ola
Helt rätt led upp den varma luften över bilen . Dom lärde säger att det inte får gå under bilen.
Sexigt Avgas du köpt. Du får komma ut i Flädie o visa bilen någon dag.

_________________
Marty Cronvall
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Nimbus verkar fungera bra, skulle inte bry mig om att klä insidan av huven med det dock. Snarare toperdvägg samt värmesköldar till avgas i så fall.

volymmannen skrev:
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1288&appid=6


Synd att den är så otroligt vulgo bara, ser ju inte klok ut. Principen är dock korrekt att ha utsläppet tidigt på huven där det är undertryck.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
äntligen är jag klar med all värmeisolering. värsta krister fugelsang tejp thumbs up




_________________
Ola
BMW
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Golf racing skrev:
Hallå ola
Helt rätt led upp den varma luften över bilen . Dom lärde säger att det inte får gå under bilen.
Sexigt Avgas du köpt. Du får komma ut i Flädie o visa bilen någon dag.


hallå marty.

jag och peter kommer så fort vårt bilar står på backen igen. ska bli mycket kul att se hur ditt projekt fortskridit sedan vi var där senast. det brukar alltid ge oss nya ideér/drömmar efter att tittat in hos er.

jag minns dåligt men är det tänkt att du skall komma ut på bana redan i sommar?

_________________
Ola
BMW
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
okej igårkväll var en sådan typisk kväll då man går ut i garget för att gör en sak (montera avgas tex) och slutar med att man hittar på ngt helt annat.



dessa två stag håller tanken på plats samtidigt som det finns en gängtapp på dem som håller plast underredet. jag ville helst köpa nya men i vanlig ordning kostade det rent för mycket, ca 1700.- (inpris) thumbs down

så det blev till att laga istället. redan första gången jag hade av underredet under bilen såg jag detta:



i ena hållaren är gängtappen borta och ersatt av en plåtskruv >

skruven gör givetvis jobbet men så här kan vi inte ha det. började med att bygga upp stöd under bilen så att tanken inte trillade ner:



åkte i ilfart till hofterup och fick hjälp av kompisens farsa, stort tack janos



klart thumbs up efter lite svets+färg



monterat och klart


_________________
Ola
BMW
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
15 mil med nytt avgas så händer detta

motorlampan lyser och bilen går inte på alla cylindrar >



...på väg från england, bara jag är på rätt spår så är nog bilen igång snart igen. felkoderna skvallrade lite om att det nog kunde vara tändspolarna som jävlas.

_________________
Ola
BMW
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare

inte tidernas mest upphetsande beställing från K-tec men dock väldigt behövliga grejer. passade på att beställa en helt ny uppsättning spolare så har man i reserv

jag är helt säker på att det är min tidigare "motortvätt" med pulversläckare som slagit ut tändspolarna. dem två spolarna längst till höger är dem som var närmst branden, pulversläckare, suck >


ni vet alla känslan av när man dammsuger i juni månad och fortf. hittar barr under soffan efter fjollårets julgrann
känslan är samma här! syns kanske inte så tydligt på bilden men här är det gott om pulverrester

_________________
Ola
BMW
Citera
ljungberg
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 26



Garanterat tändspolen, också ett vanligt föremkommande fel. Du gjorde rätt som beställde ifrån England. Kostar minst det dubbla att köpa via Renault i Sverige.

mvh
J

_________________
Johan Ljungberg

Nissan Skyline GT-R34 V-spec Såld
Clio V6 MK1 Såld
Audi RS4 PM Racing Såld
Audi RS4 B7 Såld
Subaru Impreza PSE II SMR Såld
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



ljungberg skrev:
Garanterat tändspolen, också ett vanligt föremkommande fel. Du gjorde rätt som beställde ifrån England. Kostar minst det dubbla att köpa via Renault i Sverige.

mvh
J



a de e helt sant som ljunberg säger... Och du gjorde helt rätt i att beställla alla tyvär så går dom sönder på löpande band t-spolarna på v6 maskinerna...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
det blir mkt diss mot renault och priser i denna tråden men det är tyvärr inte oförtjänt
eller vad sägs om en orginal SAGEM tändspole för 1000.-

i england fick jag 6 st VALEo för 2000SEK. bör nämnas att jag kunde köpa SAGEM spolar hos renault för samma pris som england men jag är så j**la nöjd med k-tec thumbs up

en kompis till mig som jobbar med ovannämna bilmärke brukar ibland delge mig när det blivit lite tokiga prisöversättningar, ni skall inte slå till på ett 1,4 liters klisterdekal (modell baklucka) till en vanlig renault för nätta 500.-SEK eller om ni hellre är intresserade av en bakspoiler till clio v6 för 18' SEK

_________________
Ola
BMW
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ska du sälja Clion eller lever du i monogami med M3'an

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253


Trådstartare
Dignell skrev:
Ska du sälja Clion eller lever du i monogami med M3'an


hej mårten.

nä clion är min banbil och ska så förbli. den byter jag inte från jag känner att den begränsar min körning och där är vi inte än

gt:n tänkte jag göra i fint orginalskick sen får den nog bli "köpaglass räcer" samt fungera som ringenräcer till jag är modig nog att köra clio v6 på ringen.

inte för att jag har gått så långt med clion men känner ibland att det inte finns så mkt mer jag vill göra med den. coilovers och r-däck sen är jag nog nöjd. sen småpill finns det ju alltid, tex: broms -/oljekylning, oljetemp mätare m m.

har läst om din ringen tur! vilket ställe va!?! jag är helt lyrisk. sitter ofta på jobb och drömmer tillbaka. jag satsar på att komma ner dit 2011 oxå, men kan bli tufft med familjen dock, din fru/sambo verkar ha vettigare intressen än min

_________________
Ola
BMW
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault clio v6 -03 Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
37418 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande