Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona-80 Buford T. Justice Racing
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (41600 totalt)
D0GG3
Kalmar
Här sen Apr 2007
Inlägg: 73



Blir ju mekdag på söndag så efter det lär vi kunna rapportera om hur motorn funkar (eller inte funkar)

_________________
Douglas Richardson
Mazda Rx-7 FD3S (såld)
Nyinköpt Rx-7 Re amemiya
Suzuki Swift GTI (brukis)
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



D0GG3 skrev:
Blir ju mekdag på söndag så efter det lär vi kunna rapportera om hur motorn funkar (eller inte funkar)


Ja men oskar och jag börjar i morgon så bara dyk förbi om ni kan slita er från andra tråkigheter

_________________
Jon Rolfsson
Citera
Enkie
Kalmar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 7



SNÄLLA!!! Någon som har ett .PDF elschema över Ascona B med 8st säkringar? Den fina Haynesmanualen vi lånat är för bilar med 8st säkringar, är lite sugen på att lägga sista handen på elsystemet och starta upp maskineriet. Har ju inte hört skönsången ännu. Batteriet bor numera i bagageutrymmet.

DÅ... när baksätet ska ur så vaknar instikterna till, jag hittade öglorna för ryggstödet oväntat lätt. JAG måste ha gjort det förr, kompisens farsa hade en sportigt röd Ascona 1.9 - jag tror vi kanske monterade bilstereo i den. Och så har jag gjort samma manöver i en Manta.

Elsystemet ser nästan proffsigt ut, och rejsig startknapp har den fått i en ny mittkonsol vi tillverkat i mitt favoritmaterial - aluminium.
Jag sågade upp två hål för extramätare, oljetemp och tryck tänkte viss oss.
Men eftersom det ju är skit samma, inget man kan göra när man inser att motorn har noll i oljetryck eller att vi borde skaffat oljekyl. Så kanske man skulle ha en ekonometer och halkvarnare istället.

Bytt olja har vi hunnit med och så har vi lärt oss att oljefilteret är 3/4" UNC och inte 19mm. Ny olja av riktig racingsort har vi letat fram Swedol 10W-40, mest för att skölja ur motorn med. Fast vi drömmer om en 20W-50...

P.P har skrapat asfaltsmatta (och hittat mer rost!).

Annars så kämpar vi oss framåt. Mekaniken får någon annan titta på, har vissa motgångar med min egen vagn så självförtroendet är inte på topp.

_________________
Oscar Persson
5papp Ascona B 2.2 -80 Buford T. Justice
Alfa Romeo GTV 3.0 24V -98 & 75 3.0 America -90
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228



Men snälla ni vad ska ni med el-schema till????
Dra bort alla sladdarna ni hittar och koppla in det ni vill ha.
Gammelbilar har ju inget annat än + & -

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator
Trådstartare
Gammelbil? Humpf... Jag tror mest oscar är nervig över att han skall elda upp vårt styrsystem om han kopplar in det fel. Här kommer den bildsatta storyn i lång version som o beskrev här ovan (jag hade den på g i förmiddags, men den försvann när kompisen skickade en youtubelänk han tyckte jag borde se...)

Det var byggmöte i måndags. Även om vi alla har samma mål har det känts som om det finns sju olika viljor att nå dit. Vilket är lite fel då det bara är sex medlemmar i teamet...
Så jag kallade till möte, skrev ner massa frågor vi måste gå igenom och lyckades samla nästan alla. Vad vi kom fram till lär ni märka vartefter. Må vår motävlare förvirras, förskräckas och förundras.



Jerre och Jon hitade varandra med en gång och det tog inte lång tid innan de rullade runt på golvet tillsammans. Här har de kommit på den banbrytande taktiken att vi kör ÖVER våra motståndare.



Hålborr och tigersåg är till för kärringar, vi gör lättningshål med hammare!



Gårdagen innehöll diverse småpillande. Bl.a. tog vi bort baksätet och hittade mer bevis på fyrfotade vänner.



Som sagt... Det här berättar vi inte för fabror SBP va? Det kommer ändå aldrig att sitta någon i baksätet något mer. Eventuell omreggning med bur och sportig 2-sitsighet blir nästa års bekymmer.



Startsekvensen med knapp och nyckel är nu skrotad till förmån för en Biltema-pryl. Alu-plåten tillkapad av undetecknad och den kommer kompletteras med ett par helt onödiga mätare (behöver Opel oljor?).



Min kollega undrade om jag ville ha en sportratt ifrån hans gamla skrotade Golf, och eftersom gratis är gott så... Därför har vi nu en Intersport-ratt, aningen större än den tidigare Luisi-kringlan så att Jerre skall orka styra också. Rattdistansen (of sort...) är till för att man inte skall fastna med finrarna mellan ratt och instrument när det börjar vevas.



Funderingar finns numera på att åka lite isracing om vintrarna då vår bilen inte bara har en...



utan två motorvärmare... Riktigt varför vet vi inte då den skall ha tillbringat hela sitt liv i Blekinge, där vinter aldrig på riktigt är just vinter.



Ett halvt oljebyte har som sagt skett, och en spännade plan på vad det skall åkas på i skarpt läge har börjat utarbetas... Det kan bli saker som anpassats för oanade tryck och påfrestningar.



Riktigt vilken teori som ligger bakom den svetsade oljestickan vet vi inte, men eftersom vi inte förstår den måste det vara avancerat och därmed bra, så den får vara kvar.



Vid skrapningen kom vi fram till vart den glömda soppåsen legat. J...ar vad det luktade när jag satte värmepistolen mot asfaltsmattan passagerarsidan bak... Jon försvann ut, grön i ansiktet, oscar kommenterade lugnt ifrån under instrumentpanelen att det doftade och jag slog upp ett nytt ventilationshål i ren desperation.



Sen gjorde vi ett tappert försök att se prydliga ut. Vi misslyckades... Och eftesom dammsugaren nu innehöll ännu mer död och förintelse-doft så...



fick jag slå upp ett lufthål till. Jon och Jerre kommer ha fullt upp med svetsen nästa helg. Jag kanske t.o.m. kommer hinna få något gjort på Påssen då?



Något kilo blev det i alla fall.



Av någon anledning sitter det två röda stripes på den mattsvarta huven (skall det vara flerfärgat som regg-beviset säger så skall det...). Eller satt kanske man skall säga, innan Jon gick lös med det finstilta verktyget slött stämjärn. Det blev riktigt plåtrent på sina ställen... Allt var frid och fröjd ända tills att han konstaterade att huven var ohjälpligt kexig i framkant där ev sprintlås skall fästas, så den måste ju ändå bytas. Lustigt att ingen lyssnat på mig de 10 ggr jag påpekat det. Ingen som har en diesel-huv till salu? Scoop är ju ett måste!

Sen gick vi hem och laddade för söndagen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Enkie
Kalmar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 7



Elsystem är viktiga saker, bilens hjärta det får man inte slarva med inte!

Eftersom jag som 5åring lärde mig att bilbatterier får sladdar att ryka och bli varma så har jag lärt mig att vara försiktig. Skämt åsido, jag försöker vara noga med säkerheten, har ett förflutet med bilstereonbyggen och där var de lite kinkiga.

Nåja, idag så fick jag fatt på 10mm kabelskor hos MECA, så nu är huvudbrytaren på plats. Kopplade på det fulladdade batteriet och satte mig tillrätta, vred om den stora huvudbrytaren, sedan upp med flygplansknappen och så START och startmotorn drog runt motorn ett kvarts varv innan det stoppade strömtorsk! Letade fram ett annat batteri, och gjorde om prodceduren, men glömde flygplansbrytaren ingen respons - HEL... hmm... just det brytaren! KONTAKT, Opelmotorn rasslade till och ruskade på sig för att misstända några gånger och dö! Aha ingen bensin kanske, fram med strömtjuv till pumpen och göra om proceduren (med tryck i systemet) och motorn startade på samma vis. Kopplade mer permanent strömtjuv och den brummade igång, men väldigt vad den lukar bensin... GHAAA det sprutar soppa på grenröret. Igång med garage kompressor för att kunna kyla och blåsa ut ev. brand. När det hela lagt sig lite, men vad det rinner soppa då, JÄ..ar strömtjuven, pumpen är ju på.

Nya slangklämmor och nytt försök, motorn brummar fint och ljudligt. Ljudorgien vid pådrag vittnar om avgasläckage vid grenrör modell större. Tyvärr är fläktens slirkopplingen lite sådär (svetsad eller nått) så det blåser herrejösses under huven så att se läckaget var inte möjligt.
Motorn går dock riktigt fint, och svarar rappt på pådrag.
Tankmätaren fungerar nog (om vi fyller mer soppa), tempmätaren rörde sig inte ur fläcken dock.

Inpektion av sopparelät visar att någon försökt pilla isär relät före oss, men nu är det kopplat som det ska och ska felsökas.

Sedan så ska vi nog se över laddningen, och vindrutetorkarna - men de lyset fungerar fint, liksom blinkers!
Startmotorn fungerar suveränt.
Man får vara glad för det som fungerar.

_________________
Oscar Persson
5papp Ascona B 2.2 -80 Buford T. Justice
Alfa Romeo GTV 3.0 24V -98 & 75 3.0 America -90
Citera
jeremia
Kalmar
Här sen Mar 2004
Inlägg: 62



UNDERBART

_________________
Jeremia Gadd

Honda civic VT
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det där hade jag velat vara med och filmat När skall vi kolla hur mycket däcksrök antifriktionsdäcken kan åstakomma? Ny orgie på bilprovningen kanske, efter tidigare utprovat mönster

Fläkten är svetsad, ja. Det var därför jag undrade om fläktköp ifrån Elmia, varje hk vi kan återta lär ju göra nytta...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



Härligt oskar Den lever, attans va gutt, får vi bara ta och göra en rejäl överblick va vi absolut måste ta och fixa fram för delar till pärlan, så vi har nån möjlighet att få den att gå

Släp är fixat till helgen och ska ge mig på plåt jakt underdagen

/ Jon

_________________
Jon Rolfsson
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



härligt projekt

Svetsade stickan är väl så att orginal så sitter det en böj i oljetråget där stickan går ner men tar man bort denna så visar stickan fel. Har iaf för mig att det var så... så behåll stickan och berätta inte för någon om mina Opelkunskaper

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
¤pia¤
Kalmar
Här sen Maj 2004
Inlägg: 228



Ska bli kul att se resultatet och jämför med ursprunget

_________________
Pia Olofsson
www.stcs.nu
Sekreterare i www.eccc.se
SAAB 900-94
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator
Trådstartare












Hej då, bilen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Skroten redan?

Tja det är ju en Opel


_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hörru, din ofrälse. Här skrotas inget i första taget, här återvinner vi! Eller, försöker åter vinna i alla fall.

Nädå, det var en inplanerad tripp till Dogges garage, där det bokats upp en helhelg på lyft för att kunna svetsa underedet. Enligt "the master plan" skulle bilen ha hamnat på lyften redan på fredeagskvällen för en förberedande inspektion, men en Evo 6 var visst i vägen. Så det var inte förrän 08,00 på lördagsmorgonen som telefonen ringde hemma. Det var Jerre och han var lite... upprörd. Det jag kunde tyda ut mellan gråtattackerna handlade om en grav brist på balkar. Jag lovade att komma runt efter frukost.



När jag klev in i garaget såg det ut som en snårskog under bilen. Varje tejpremsa motsvarar en del som måste åtgärdas med svets... Och då hade de fullständigt ignorerat huven och dörrarna, de var bortom all räddning. Min förklaring att bilar i 5k-klassen, och framför allt oplar ser ut så här mottogs inte helt väl Efter lite dividerande kom vi i all fall fram till att grabbarna skulle offra en dags arbete och se vad de hann med, så fick bilens vidare öde bestämmas sen.



Jag skulle ändå jaga tag på en avdragare innan jag åkte ut till min bil, så jag passade på att köpa lite grövre plåt att göra balkar av också. När jag lämpade av den presenterade Jon ett annat fynd. I en skrothög utanför lokalen hade nån vänlig firma lämnat ifrån sig några meter lagom kraftig, färdigbockad plåt, och livet såg nu betydligt ljusare ut.



Några timmar senare arbetades det för fullt.



och resultaten började synas.





Även om det var långt kvar till färdig bil... Riktigt vad det var som höll ihop den tidigare vet vi inte, för att...



prylarna som satt där innan kan omöjligen ha gjort jobbet

Söndag morgon inleddes utan panik(och terapi)samtal, så jag åkte upp till min polare Benke för att låna det alla seriösa räsers vill ha: Loggningsprylar!



Förhoppningsvis skall vi komma åt och mäta vad några av ändringarna gör för prestandan thumbs up



Mer och mer saker började se, om än inte bra, så åt minstone inte vedervärdiga ut.



När saker såg som mörkast ut bestämde sig grabbarna för att det var dags att få en "pimped up ride", så feta alusar hängdes på. 6x14 ATS, fett värre.



Självkritiskt granskande av ett nytt golv, men också en brist på yttertröskel. Ekonomiplåt ligger nära till hands just nu...



Men först lite mer nya balksektioner.



Ingen som har ett par bättre skärmar liggande? Det var lite väl mycket spackel på den här för att det skulle vara värt jobbet...

Någonstans här tog gasen slut (nyfylld i på lördagsmorgonen) och efter vad jag förstår så trodde de att det var två helgers svetsande kvar innan bilen var klar. Tyvärr är möjligheten att ha den på lyften borta nu, vilket försvårar en del, så vi får se vad, när och vart något händer hä näst.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



P.P. skrev:
.. gasen slut...


ojojoj, mina ölbackar känns ganska säkra..

_________________
--
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator
Trådstartare
Försök inte, de kommer vara utomordentlig morot för att få ungtupparna att ta nya tag. Just nu måste vi bara utarbeta en plan.

Skall jag chefa och bestämma lite, eller vill ni andra komma med tips om upplägg?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3097



Det måste ju vara det absolut sämsta tänkbara projektet att utgå ifrån, moppemeckad, sönderrostad och allmänt förskräcklig . Vilka hjältar ni är som försöker ge rosten nytt liv, hoppas ni snart är ute och vinglar på banan !!!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator
Trådstartare
Vi har i.o.f.s. övervägt att utöka vagnsparken... Istället för de där löjliga fyrhjulingarna folk har som depåmoppar så tänte vi oss http://www.blocket.se/vi/21291088.htm?ca=18_s Perfekt att kryssa runt i och dricka upp Fredriks öl i efteråt är den med

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Bramstedt
Göteborg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 23



Ja herregud vilket lik ni fått tag i! hahaha, sparkade lite på bilen när jag va i dogges garage i helgen

_________________
Lukas Bramstedt
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator
Trådstartare
VA Är du elak mot vår bil? Se upp så jag inte är elak tillbaka emot AGA, och skruvar bort skon eller något sånt

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Bramstedt
Göteborg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 23



haha! aga mår lite dåligt även han! Izze hissade upp bilen i en tröskel i söndags, det sa bonk och så försvann domkraften in i bilen ungefär
Sen gick en drivaxel så den enhjulsburnar hela 3.an ut.

Ni har mycket rost att laga så bara fortsätta slita! psst, lacken kommer bli grym! thumbs up

_________________
Lukas Bramstedt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona-80 Buford T. Justice Racing
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (41600 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande