Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 x2 CSN Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
18982 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Götesson skrev:
På de bilderna så ser kanalerna inte riktigt färdiga ut tycker jag...

Har foto på datorn på en M30 topp från Musen..Med ilägg i kanalerna..å den ser betydligt bättre ut än dem!

Kanalerna ser ju ut som ett D...å i de spetsiga hörnen kan det väll inte vara mycket till flöde ...?
Ja må kanske ha fel, men det är vad jag tycker..!


Just att D-porta är ett koncept som inte är så "hemligt" längre. Vet att Grottis var tidig med det blandannat och att man kunnat mäta drastiska flödesförbättringar iom plana golv i kanalerna samt att det är enklare att få till en radie som är rätt och inte ger luftsläpp/turbulens. Sen har hörnen en liten radie som man kan se om man kollar noga.

Visst kan man lägga ner ännu ngn timme på topparna kanske, men allt har sitt pris och frågan är om det är värt det på en gatmotor då det kanske ger nga ynka kusar till. På en ren racemaskin så vore det en helt annan sak.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



Där ser man..alltid lär man sig något nytt...

Vi har en här i skogarna som gör liknande ilägg i kanalerna men han är fruktat dyr..(Min åsyn)

Har en jobbarkopis som har sin M30 motor hos honom..å bara toppen skulle gå på uppåt 20tusen..

Då jag var i kontakt med Musen så hade han hyffsade priser på sina arbeten..Då hade han i prencip börjat med det.
Har inte haft någon kontakt med honom på länge nu å vad jag förstår så har han utökat sin verksamhet..!

Får nog bli att ta kontakt med Musen då det börja bli dags för motorn...

_________________
Jonas Götesson
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Götesson skrev:
Där ser man..alltid lär man sig något nytt...

Vi har en här i skogarna som gör liknande ilägg i kanalerna men han är fruktat dyr..(Min åsyn)

Har en jobbarkopis som har sin M30 motor hos honom..å bara toppen skulle gå på uppåt 20tusen..

Då jag var i kontakt med Musen så hade han hyffsade priser på sina arbeten..Då hade han i prencip börjat med det.
Har inte haft någon kontakt med honom på länge nu å vad jag förstår så har han utökat sin verksamhet..!

Får nog bli att ta kontakt med Musen då det börja bli dags för motorn...


Tycker jag du gör helt rätt i Några 20 loppor tar han iaf inte för en M30 topp.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ta och prata med musen en stund om dina planer så ska ni säkert komma fram till en bra lösning som funkar för dina behov thumbs up


Jag tror inte du kommer ångra ett samtal med honom.. det handlar om mer än bara gräva i en topp när han sätter sig in i projektet

thumbs up
Starkt rekomenderad

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Nja jag får väl hoppa in med ett inlägg eftersom det är jag som har min M30 topp ute i skogen, för övrigt så ligger hela motorn i skogen.
20 loppor var ju inte bara för portning utan med massa annat jobb med bearbetade ventiler, förbränningsrum, portning, sen var det tillverkning av nya insugsrör plus plenum så jag tycker inte det är så dyrt.

Men som sagt nu har det dragit ut på tiden och det har spårat ur, så nu är planerna ändrade.

Toppen går efter samma prinsiper med kanaler osv. men det kommer sitta 3 par spjäll, alutrattar Görans egna, kam från 635 Gr.A Dr. Shrick, Blocket kommer jag nog inte göra så mycket åt, ska försöka väga in kolvar och stakar, vill nog lätta dom lite eftersom jag tänkt varva runt 7500rpm vill ju givetvis mer men vet inte om man vågar.

Styrsystem blir Autronic SMC, tändsteg antagligen Haltech inte redigt bestämt mig.

Men det här med D potningen ser intres. ut, på min plastas det men inte så mycket som kanalerna som visats tidigare här, ska försöka ta lite kort på mina senare.

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Blev lite nyfiken när jag tittade på flödes testet....

Mäts vid 10" systemtryck, vad får ni för värde om ni ökar systemtrycket, eller vet ni att Evo III toppen är mätt vid 10" från fabrik?

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Denna mätning av EVo III-toppen är gjort vid vid 10" vp av "oberoende part".
Vill man ha motsvarande värde vid ett annat tryck är det bara att räkna.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Har en liten fråga till, mäter ni bara i kanalerna i toppen eller har ni gjort mätningar med spjällhus och trattar monterade också?

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Det är enbart kanalerna. Har för mig att Musen har mätt upp en S14 topp med spjäll osv på men minns inte resultatet exakt

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



hörru Lidström...

det står en krockad M3 02 på Uppsala bildemontering.
motorn är ok säger dom, vore något att trycka i din lille bil...

_________________
Johan Dahl
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Team CSN var på en liten utflykt igår med min Mazda-van, och detta är resultatet



som om källaren inte var full redan

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Micke Eriksson skrev:
som om källaren inte var full redan


Jag har plats över, ganska mycket dessutom..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Anton Lillsund skrev:
Micke Eriksson skrev:
som om källaren inte var full redan


Jag har plats över, ganska mycket dessutom..


Det går att göra plats över i mitt motorrum också
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Team CSN kan numera erbjuda ganska mkt i form av delar och saker att fila på...
Fast saker är ju bra att ha så vi behåller nog och gör ngt kul av "skrotet"...som tjejen kallar det.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Vad ska det bli av allt det där?
Har ni fått ihop någon maskin helt och hållet ännu?

Vad har ni gjort/kommer att göra åt insug och grenrör? Blir det separata spjäll?
Går det inte att få spjällhus och grenrör att passa från S14 maskinen?

_________________
Jonas Edling
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Tjena

Hittade en bild på insugskanalerna från min 2,8a D-port orginal men det är bara formen som är orginal här


_________________
Jan Ekehage
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



M3Jonas skrev:
Vad ska det bli av allt det där?
Har ni fått ihop någon maskin helt och hållet ännu?

Vad har ni gjort/kommer att göra åt insug och grenrör? Blir det separata spjäll?
Går det inte att få spjällhus och grenrör att passa från S14 maskinen?


Själv så kommer jag bara att baffla oljetråget samt använda remskivan med triggerhjul...ev så kommer kolvarna att svarvas av nån mm och vevstakarna att viktjusteras....ev asså

Ang sep spjäll så se den andra tråden.
Du kan ju PM'a pris på spjällen m3jonas om dom e till salu?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



JanneZ3 skrev:
Tjena

Hittade en bild på insugskanalerna från min 2,8a D-port orginal men det är bara formen som är orginal här



Är riktigt nyfiken om du flödestestade toppen?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



[quote="Micke Eriksson]

Själv så kommer jag bara att baffla oljetråget samt använda remskivan med triggerhjul...ev så kommer kolvarna att svarvas av nån mm och vevstakarna att viktjusteras....ev asså
quote]

Hmm, svarva av kolvarna säger du?! Ska du montera en avgasbroms eller vad är tanken? Trodde nämligen att det var bra med hög kompression om man skulle ha mycket effekt...
Angående spjällen så har jag inte klurat så mycket på att sälja dem, kom mest att tänka på dem när jag läste tråden och såg hur seriöst allting verkade.
Lägg ett bud om du är intresserad så får vi se.

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



M3Jonas skrev:

Hmm, svarva av kolvarna säger du?! Ska du montera en avgasbroms eller vad är tanken? Trodde nämligen att det var bra med hög kompression om man skulle ha mycket effekt...
Angående spjällen så har jag inte klurat så mycket på att sälja dem, kom mest att tänka på dem när jag läste tråden och såg hur seriöst allting verkade.
Lägg ett bud om du är intresserad så får vi se.

MVH Jonas


om jag använder dom kolvarna så måste jag ju kompensera med nån form av andningshjälp. Har inga planer på det i dagsläget men jag gillar att ha möjligheten sas

Spjällen är inte speciellt aktuella för mig, har ju så mkt annat som står högre upp på listan. Men blir det aktuellt så är det ju bra att veta var såna finns

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



Kommer det blir någon bankörning 2006 Anderas? Eller blir det "bara" tävling med SAABen?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 x2 CSN Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
18982 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande