Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32, 33, 34   >>
11 besök senaste veckan (170267 totalt)
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Davve skrev:
Gjorde en liten rattnavs-spacer igår. Har inte justerbart rattläge på min och tycker jag har lite långt till ratten. Den jag gjorde igår blev ganska kort för att få den färdig snabbt, så jag gjorde den efter de längsta M5-skruvarna jag hittade, förlänger 17mm. En längre blir mer avancerad och kräver två uppsättningar skruv. Vill också prova mig fram och inte ha för långt till blinkers och vindrutetorkarspakarna.
Bilderna tagna med mobilkamera, så lite taskigare kvalitet. Har fått igång Bluetooth på datorn igen. Men det krävdes ominstallation.

Man börjar med något man hittar i skrotlådan, alu såklart:


På plats i bilen ser det ut så här:



Stiligt!
Kostnaden för att göra en till?

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187



Skitsnyggt - när jag såg ämnet så tänkte jag: f-n skall han sätta det i bilen?

Men ack vad han bedrog sig - jag skall ha på ett snappoff på min men skulle nog vilja ha ratten riktigt nära (DTM-aktigt....) så jag ställer mig i kö om du vill svarva fler....

_________________
Jonas Bostrand
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



+1

Finfina bitar! thumbs up

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



+1
Ratten är lite för långt bort för min smak också.
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073


Trådstartare
Som jag skrev, jag provar mig fram. För att jag kan, och är lat och började med den enklaste varianten att tillverka.

Men faktum är att dessa 17mm gjorde en klar skillnad, det räcker gott till gatbruk och kör man på bana åker ju stolsryggen upp ett hack eller två = ännu närmare ratten. Någon gång ska även jag köpa rejs-stol och då sitter man ju ordentligt upprätt hela tiden. Så jag är rätt nöjd ändå.

Tillverka åt andra vill jag inte göra utan att köpa in eget material, och det har jag inte gjort. Hoppas det finns förståelse för detta.

Det kommer att bli något liknande denna framöver, för att testa. Köper en gör jag inte när jag har möjlighet att göra en själv. Just denna är 59mm lång.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Hehe, det har man ju full förståelse för ang. tillverkning
Du får njuta av berömet istället för snyggt blev det!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073


Trådstartare
Nya krängare ryms inte i budgeten den här säsongen men jag funderar över typ powerflexbussningar till fästena. Är detta lönt?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073


Trådstartare
Anliggande broms vänster fram sedan en, två veckor tillbaka resulterade idag i de nya frambromsar jag köpt på mig. Varför renovera den gamle när man köpt nytt!?

Gammalt original:





Båda bromsskäldarna var knäckta/avrostade så jag fimpade helt enkelt dem:


Nytt och fräscht! Renoverade E36 325-ok, honade lopp, nya packningar och nymålade. Begagnade Carbotech XP8-belägg och nya ventilerade skivor (solida original) från Vaico (tillverkare av originaldelar).


Givetvis bytte jag bromsvätska i samband med bromsbytet. Underlättas något enormt med "kompisen" som sitter fastskruvad på bromsvätskebehållaren. Andra ändan tar tryck från ett däck, och det räcker med ca 1-1.5 bar.


Inget gott utan något ont. Tog tryck från ena vinterdäcket när jag luftade bromsarna och när jag skulle fylla upp till rätt däcktryck igen pajade ventilen, varför ska de paja med två tre veckor kvar på säsongen? Lade på sommardäcken fram istället, de åker på där bak också imorgon så jag kan prova de nya bromsarna. Är väldigt nyfiken på Carbotech-beläggen.
och så är det ju så att med nytt chassiekit, nya ventilerade bromsar och fräsch bromsvätska så är ju bilen klar för att rastas på bana! Än finns många bitar att förädla och förbättra, men jag ser grunden som klar.

Här är två bilder till jag passade på att ta idag om grejer som varit på tapeten i Compact-trådarna. Så här ser original luftkylning ut inifrån hjulhuset sett på bilar utan M-front:


och här är en IRL-bild på hur de berömda camber-brickorna monteras:

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Glöm inte ta på bältet när du testar din XP8, dom bettar rätt nice, se bara till att köra in dom enligt instruktionerna..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Glöm inte ta på bältet när du testar din XP8, dom bettar rätt nice, se bara till att köra in dom enligt instruktionerna..
Man får inga instruktioner med beggade och förhoppningsvis är de redan inkörda.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jo men det handlar ju om att belägg skiva skall lira ihop har jag för mig.

Läs mer här: http://www.ctbrakes.com/faqs.asp#bedding4


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073


Trådstartare
Tack ännu en gång Johan! Men ska inte du vara i garaget och byta motor?

Citat:
NOTE: The proper way to bed your brake pads and brake discs (rotors) is to bed them on the racetrack, NOT on the street (excluding the Bobcat 1521 compound).
Ja, vi får väl se hur det går med det. Får se om jag hittar någon öde landsväg och dra åt bälterna till ungarna extra hårt.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Ja mina gamla belägg är ju inkörda iaf, men på de nya fina skivorna behövs väl lite försiktighet, men kan inte tänka mig att det kräver samma inkörning som när allt är nytt, tror du kommer bli mycket nöjd med bettet iaf, jag gick från biltema belägg till xp8orna, en v'ldig skillnad .

När jag körde in dom körde jag ca 50mil utan stenhårda inbromsningar, utan långdragna från lite för hög hastighet till en lägre osv, 180-80 och liknande, fast det hände nog bara en gång, tyckte det va lite extremt bara för att köra in bromsar , men principen var sådan.

_________________
Viktor Starkman
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Trevligt med nya prylar! Jag ska själv göra samma sak i veckan. Mitt vänster framok hänger på något fruktransvärt
Har väntat på delar till bromsarna hur länge som helst. Men nu ska dom förhoppningsvis komma

Vart kommer du ta kylluft till bromsarna? I orginalhålen eller kommer du ta upp något annat?

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Trevlig uppdatering!
Inom den närmsta veckan kommer en likande uppdatering på min plus lite annat
Det börjar bli riktigt trevligt nu!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073


Trådstartare
Har ännu inte bromsat tokhårt då instruktionen till skivorna föreskriver 100-200km lugnt bromsande, men jag är snart där! Men man känner redan nu att det greppar på ett helt annat sätt runt skivorna med XP8. Med lugn inkörning på skivorna är inkörningen av XP8 dock helt omöjlig! Men eftersom de är beggade tror jag inte det har lika stor betydelse?

En annan sak. Har misstänkt det redan från köpet, men idag konstaterat att AC'n är tom på gas. Jag har AC i min andra bil så det är inget måste att ha det i Compacten. Det vore förstås ingen nackdel om den fungerade och kondensatorer är snorbilliga på ebay. Men bilen är ju till hälften banracer, så hur många kilo kan jag spara i fronten om jag tar ner kompressor, kondensor och torkfilter samt eventuellt en del rör?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



rensar du bort hela skiten kanske 10-20kg

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073


Trådstartare
Idag rensades AC ut! thumbs up Enligt uppgift i andra trådar rör det sig om ca 11-12kg och det i den svårlättade delen av bilen. Så det känns bra.
Som bonus hittades källan till skallret under bilen. Kåpan runt katten var lös, ful-fixerades med plåtskruv så den hamnar i spänn mot katten. En fråga om detta, skyddar detta hölje så värst mycket mot värme? Tänkte att eftersom det är sönder kan jag lika gärna fimpa det.

En hög med avplockade delar:


Mindre kul är att det nyligen gick upp för mig att gatbilskörningen är fullbokad på Mantorp. Jag har väntat med anmälan tills jag fick licensen, och den kom med posten idag. Och så blev det fullbokat på 30 timmar redan den 5 april. Får sätta hoppet till reservlistan.
Räkna med att jag ska ligga i startblocken för anmälan till Anderstorp (som ju egentligen är helt fel med 140hk...) och Knutan.
Ska se om jag kan hitta några alternativa möjligheter också. Öppna gatbilskörningar på Sviestad kan ju vara trevligt, men 20 mil enkel resa på en måndag kväll!? Nja, vi får väl se...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Davve skrev:

Som bonus hittades källan till skallret under bilen. Kåpan runt katten var lös, ful-fixerades med plåtskruv så den hamnar i spänn mot katten. En fråga om detta, skyddar detta hölje så värst mycket mot värme? Tänkte att eftersom det är sönder kan jag lika gärna fimpa det.


Min bil har exakt samma egenhet men jag tror det är bra om skyddet är kvar ur värmesynpunkt

Citat:

Ska se om jag kan hitta några alternativa möjligheter också. Öppna gatbilskörningar på Sviestad kan ju vara trevligt, men 20 mil enkel resa på en måndag kväll!? Nja, vi får väl se...


Gatebil Mantorp är ju rätt fritt fram att köra på... sista timmarna sista dagen brukar det vara riktigt tunt på banan så man kan testa lite som man vill

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Davve skrev:
Idag rensades AC ut! thumbs up Enligt uppgift i andra trådar rör det sig om ca 11-12kg och det i den svårlättade delen av bilen. Så det känns bra.
Som bonus hittades källan till skallret under bilen. Kåpan runt katten var lös, ful-fixerades med plåtskruv så den hamnar i spänn mot katten. En fråga om detta, skyddar detta hölje så värst mycket mot värme? Tänkte att eftersom det är sönder kan jag lika gärna fimpa det.

En hög med avplockade delar:


Mindre kul är att det nyligen gick upp för mig att gatbilskörningen är fullbokad på Mantorp. Jag har väntat med anmälan tills jag fick licensen, och den kom med posten idag. Och så blev det fullbokat på 30 timmar redan den 5 april. Får sätta hoppet till reservlistan.
Räkna med att jag ska ligga i startblocken för anmälan till Anderstorp (som ju egentligen är helt fel med 140hk...) och Knutan.
Ska se om jag kan hitta några alternativa möjligheter också. Öppna gatbilskörningar på Sviestad kan ju vara trevligt, men 20 mil enkel resa på en måndag kväll!? Nja, vi får väl se...



Jag skulle nog lämnat kvar värmeskölden, på min gamla E30 blev det ganska varmt med den borttagen nämligen

Funkar Anderstorp med 101hästar funkar det garanterat med 140 Det gäller dock att inte tappa någon fart i sektionen mellan den långa rakan och startrakan... där det svänger på banan helt enkelt
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073


Trådstartare
Får tacka Johan Sjöström för god grillkorv och en trevlig liten pratstund när jag var och hämtade nästa godisbit till Compacten. Bakre krängningshämmare 16mm från Johans 323ti som är lite grövre än 318ti's original på 14mm. Fram sitter redan tjockaste artilleriet från BMW, 25mm, så där går inget att göra utan att öppna lädret på vid gavel.

Andrew Petrykowski skrev:
Funkar Anderstorp med 101hästar funkar det garanterat med 140 Det gäller dock att inte tappa någon fart i sektionen mellan den långa rakan och startrakan... där det svänger på banan helt enkelt
Aha, knepet är att aldrig släppa gasen!?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32, 33, 34   >>
11 besök senaste veckan (170267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande