Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti Compact -95. SÅLD. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32, 33, 34 >> 11 besök senaste veckan (170267 totalt) |
Stiligt! Kostnaden för att göra en till? |
||||
Skitsnyggt - när jag såg ämnet så tänkte jag: f-n skall han sätta det i bilen?
Men ack vad han bedrog sig - jag skall ha på ett snappoff på min men skulle nog vilja ha ratten riktigt nära (DTM-aktigt....) så jag ställer mig i kö om du vill svarva fler.... _________________ Jonas Bostrand |
||||
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||
Som jag skrev, jag provar mig fram. För att jag kan, och är lat och började med den enklaste varianten att tillverka.
Men faktum är att dessa 17mm gjorde en klar skillnad, det räcker gott till gatbruk och kör man på bana åker ju stolsryggen upp ett hack eller två = ännu närmare ratten. Någon gång ska även jag köpa rejs-stol och då sitter man ju ordentligt upprätt hela tiden. Så jag är rätt nöjd ändå. Tillverka åt andra vill jag inte göra utan att köpa in eget material, och det har jag inte gjort. Hoppas det finns förståelse för detta. Det kommer att bli något liknande denna framöver, för att testa. Köper en gör jag inte när jag har möjlighet att göra en själv. Just denna är 59mm lång. |
||||
Hehe, det har man ju full förståelse för ang. tillverkning
Du får njuta av berömet istället för snyggt blev det! |
||||
Nya krängare ryms inte i budgeten den här säsongen men jag funderar över typ powerflexbussningar till fästena. Är detta lönt?
|
||||
Anliggande broms vänster fram sedan en, två veckor tillbaka resulterade idag i de nya frambromsar jag köpt på mig. Varför renovera den gamle när man köpt nytt!?
Gammalt original: Båda bromsskäldarna var knäckta/avrostade så jag fimpade helt enkelt dem: Nytt och fräscht! Renoverade E36 325-ok, honade lopp, nya packningar och nymålade. Begagnade Carbotech XP8-belägg och nya ventilerade skivor (solida original) från Vaico (tillverkare av originaldelar). Givetvis bytte jag bromsvätska i samband med bromsbytet. Underlättas något enormt med "kompisen" som sitter fastskruvad på bromsvätskebehållaren. Andra ändan tar tryck från ett däck, och det räcker med ca 1-1.5 bar. Inget gott utan något ont. Tog tryck från ena vinterdäcket när jag luftade bromsarna och när jag skulle fylla upp till rätt däcktryck igen pajade ventilen, varför ska de paja med två tre veckor kvar på säsongen? Lade på sommardäcken fram istället, de åker på där bak också imorgon så jag kan prova de nya bromsarna. Är väldigt nyfiken på Carbotech-beläggen. och så är det ju så att med nytt chassiekit, nya ventilerade bromsar och fräsch bromsvätska så är ju bilen klar för att rastas på bana! Än finns många bitar att förädla och förbättra, men jag ser grunden som klar. Här är två bilder till jag passade på att ta idag om grejer som varit på tapeten i Compact-trådarna. Så här ser original luftkylning ut inifrån hjulhuset sett på bilar utan M-front: och här är en IRL-bild på hur de berömda camber-brickorna monteras: |
||||
|
||||
Jo men det handlar ju om att belägg skiva skall lira ihop har jag för mig.
Läs mer här: http://www.ctbrakes.com/faqs.asp#bed _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Tack ännu en gång Johan! Men ska inte du vara i garaget och byta motor?
|
||||
Ja mina gamla belägg är ju inkörda iaf, men på de nya fina skivorna behövs väl lite försiktighet, men kan inte tänka mig att det kräver samma inkörning som när allt är nytt, tror du kommer bli mycket nöjd med bettet iaf, jag gick från biltema belägg till xp8orna, en v'ldig skillnad .
När jag körde in dom körde jag ca 50mil utan stenhårda inbromsningar, utan långdragna från lite för hög hastighet till en lägre osv, 180-80 och liknande, fast det hände nog bara en gång, tyckte det va lite extremt bara för att köra in bromsar , men principen var sådan. _________________ Viktor Starkman |
||||
Trevligt med nya prylar! Jag ska själv göra samma sak i veckan. Mitt vänster framok hänger på något fruktransvärt
Har väntat på delar till bromsarna hur länge som helst. Men nu ska dom förhoppningsvis komma Vart kommer du ta kylluft till bromsarna? I orginalhålen eller kommer du ta upp något annat? _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Trevlig uppdatering!
Inom den närmsta veckan kommer en likande uppdatering på min plus lite annat Det börjar bli riktigt trevligt nu! |
||||
Har ännu inte bromsat tokhårt då instruktionen till skivorna föreskriver 100-200km lugnt bromsande, men jag är snart där! Men man känner redan nu att det greppar på ett helt annat sätt runt skivorna med XP8. Med lugn inkörning på skivorna är inkörningen av XP8 dock helt omöjlig! Men eftersom de är beggade tror jag inte det har lika stor betydelse?
En annan sak. Har misstänkt det redan från köpet, men idag konstaterat att AC'n är tom på gas. Jag har AC i min andra bil så det är inget måste att ha det i Compacten. Det vore förstås ingen nackdel om den fungerade och kondensatorer är snorbilliga på ebay. Men bilen är ju till hälften banracer, så hur många kilo kan jag spara i fronten om jag tar ner kompressor, kondensor och torkfilter samt eventuellt en del rör? |
||||
Idag rensades AC ut! Enligt uppgift i andra trådar rör det sig om ca 11-12kg och det i den svårlättade delen av bilen. Så det känns bra.
Som bonus hittades källan till skallret under bilen. Kåpan runt katten var lös, ful-fixerades med plåtskruv så den hamnar i spänn mot katten. En fråga om detta, skyddar detta hölje så värst mycket mot värme? Tänkte att eftersom det är sönder kan jag lika gärna fimpa det. En hög med avplockade delar: Mindre kul är att det nyligen gick upp för mig att gatbilskörningen är fullbokad på Mantorp. Jag har väntat med anmälan tills jag fick licensen, och den kom med posten idag. Och så blev det fullbokat på 30 timmar redan den 5 april. Får sätta hoppet till reservlistan. Räkna med att jag ska ligga i startblocken för anmälan till Anderstorp (som ju egentligen är helt fel med 140hk...) och Knutan. Ska se om jag kan hitta några alternativa möjligheter också. Öppna gatbilskörningar på Sviestad kan ju vara trevligt, men 20 mil enkel resa på en måndag kväll!? Nja, vi får väl se... |
||||
Min bil har exakt samma egenhet men jag tror det är bra om skyddet är kvar ur värmesynpunkt
Gatebil Mantorp är ju rätt fritt fram att köra på... sista timmarna sista dagen brukar det vara riktigt tunt på banan så man kan testa lite som man vill |
||||
Jag skulle nog lämnat kvar värmeskölden, på min gamla E30 blev det ganska varmt med den borttagen nämligen Funkar Anderstorp med 101hästar funkar det garanterat med 140 Det gäller dock att inte tappa någon fart i sektionen mellan den långa rakan och startrakan... där det svänger på banan helt enkelt |
||||
Får tacka Johan Sjöström för god grillkorv och en trevlig liten pratstund när jag var och hämtade nästa godisbit till Compacten. Bakre krängningshämmare 16mm från Johans 323ti som är lite grövre än 318ti's original på 14mm. Fram sitter redan tjockaste artilleriet från BMW, 25mm, så där går inget att göra utan att öppna lädret på vid gavel.
|
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti Compact -95. SÅLD. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32, 33, 34 >> 11 besök senaste veckan (170267 totalt) |