Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
4 besök senaste veckan (68293 totalt)
Robbie
Höllviken
Här sen Nov 2005
Inlägg: 132



Mycket snyggt!
Smart att hyra maskin, var gjorde du det?

_________________
Robbie Kerr
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Ruggigt snyggt! Nu får jag nog smöra lite för kompisen som har bra utrustning .

Edit: och då menar jag utrustning att polera med innan Steffe hinner kommentera något annat

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Snyggt Jocke!!! Cobalt belönar mycket efter lite jobb!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 325


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Snyggt !

Min åkte iväg på lyx-spaa idag, kommer hem på söndag igen förhoppningsvis.

Cyberdennis skrev:
Ruggigt snyggt! Nu får jag nog smöra lite för kompisen som har bra utrustning .

Edit: och då menar jag utrustning att polera med innan Steffe hinner kommentera något annat


Helt rätt. Dessa bilar förtjänar att blänka.


Robbie skrev:
Mycket snyggt!
Smart att hyra maskin, var gjorde du det?


Ja med tanke på att en sådan maskin (Festo) kostar många tusenlappar så kan man hyra dem istället. Jag hyrde min på Barkmans som är en lokal färghandlare.

Pehr Johnsson skrev:
Snyggt Jocke!!! Cobalt belönar mycket efter lite jobb!


Visst gör det. Till och med dotterns kompis som är 6 år stannade upp och lämnade kommentaren.
- Vilken fin bil du har.
Det finns hopp för mänskligheten

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 325


Trådstartare
Hade en kanon dag på Mantorp igår. Hej igen ni rejsianer jag träffade där.
Vädret var perfekt med lagom sol och temperatur. AC:n lyckades hålla tempen nere i kupén och av någon anledning satt jag inte och tänkte på avsaknaden av skalstolar hela tiden utan det funkade bra ändå.

Nu var jag ännu mera observant på hur bromsar och växellåda betedde sig. Bromsarna funkade fin fint. Det är samma känsla som tidigare med det blir inte värre med sjunkande pedal eller sämre bromsverkan. Det är säkert en vanesak men nu känns det ändå som att man kan lite på bromsarna. Det blir nog inte bättre med standard belägg så jag kör slut på dessa belägg sedan får det bli något rejsigare.

Växellådan visade samma tjurighet som på Gelleråsen när den blev varm. Samma lösning som tidigare, aldrig ner på tvåan även om det skulle behövts på ett par ställen. Jag tror det är oljan som inte pallar värmen så jag börjar med att byta den innan nästa bankörning. Vad åker ni andra 964 åkare på för olja?


Har också fått bilder från en PCS:ares snälla flickvän, tagna på Gelleråsen.
Tack Rosie Karlsson.


Här har jag precis bromsat mig förbi en 997 GT3RS. Eller skulle jag snart bli en prick i hans backspegel? Kommer inte riktigt ihåg








Lite depå bilder.








_________________
Jocke Rydell
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4532



Trevligt att ses!

Jag saknar AC ibland....

Den är väldigt blank o fin i verkligheten också.

Jag har den v-låds olja i som PC häller i, vad det nu är? Inga problem här.
Jag har Ferodo DS 3000 belägg på min. Tycker det funkar bra.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Det var kul att ses igen! thumbs up
Jag har lite problem med växlingarna när jag svänger. Tror det beror mest på mig som förare men jag har planerat att byta motorfästen sedan tidigare så det ska bli spännande att se vad det gör för skillnad. Har ingen aning om vad jag har för olja i lådan.
Jens: Missade dig men såg att jag hade en jagande svart 964 bakom mig sista gången jag var ute och körde

_________________
D Ekholm
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 760



Jag kör med mobilube SHC LS (mobil1) som finns i två versioner. Jag har LS för diffbroms och det är den oljan som porsche rekommenderar till den 996 cup diff som jag har. På K3 går det att köpa på literflaska annars kan den vara svår att få tag i. PC har den normalt sett men bara på fat oftast. Kpstar dock, typ 180 kr litern.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 325


Trådstartare
Se där. Jag skall till Huddinge måndag och tisdag, då får det kombineras med ett besök på PC Haninge för olje inköp.
Tack för tipset.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Fasen så fin den är Jocke. Suget efter en 911 blir ju inte mindre när man ser den .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 325


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Fasen så fin den är Jocke. Suget efter en 911 blir ju inte mindre när man ser den .


Hehe, det är bara att slå till på en elva. Jag vet ju att du går och tänker på det hela tiden



Idag blev det inköp av växellådsolja. Efter konsulterande med Gunnar på PC Haninge fick det bli Mobilube PTX, han tyckte det var onödigt att åka på en olja med tillsatser för diffbroms om man inte har det. PTX:en är ju en "Porsche olja" så det blir spännande att se om det gör någon skillnad. Det kommer nog ta ett tag innan byte och utvärdering eftersom även bruksbilen pockar på uppmärksamhet av mig och min verktygslåda . Puh, det tar aldrig slut.

_________________
Jocke Rydell
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 760



Jocke Rydell skrev:
Fredrik C skrev:
Fasen så fin den är Jocke. Suget efter en 911 blir ju inte mindre när man ser den .


Hehe, det är bara att slå till på en elva. Jag vet ju att du går och tänker på det hela tiden



Idag blev det inköp av växellådsolja. Efter konsulterande med Gunnar på PC Haninge fick det bli Mobilube PTX, han tyckte det var onödigt att åka på en olja med tillsatser för diffbroms om man inte har det. PTX:en är ju en "Porsche olja" så det blir spännande att se om det gör någon skillnad. Det kommer nog ta ett tag innan byte och utvärdering eftersom även bruksbilen pockar på uppmärksamhet av mig och min verktygslåda . Puh, det tar aldrig slut.


Gunnar har helt rätt, det finns två varianter men jag hade för mig du hade diff. Men det kan nog göra lite skillnad. Vi hoppas på det!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Efter att jag monterat RS motorfästen -07 och bytt till PTX i min vxllåda har dessa problem försvunnit på min bil vid bankörning.

/Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 325


Trådstartare
Pelle E skrev:
Efter att jag monterat RS motorfästen -07 och bytt till PTX i min vxllåda har dessa problem försvunnit på min bil vid bankörning.

/Pelle


Hade du samma typ av problem när den blev varm? Jag har ju bytt motorfästen så nu återstår oljan då. Men jag kommer inte känna mig helt nöjd förrän växellådsfästet är bytt. Det borde bli ordentlig brytning i de stumma motorfästena om växellådsfästet är gammalt och mjukt. Fan nu får jag ångest.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Tjena,

Jag hade mest svårt att växla när motor och vxllåda var kalla vid kall väderlek, detta avhjälptes vid bytet till PTX.

Det har några enstaka gånger hänt att jag även idag kan ha lite svårt att få i trean vid långa stintar på max vid bankörning när det är väldigt varmt ute. Har fått det förklarat för mig att koppling, svänghjul dreven i vxllådan etc expanderar med värmen och att detta kan göra att det kan bli lite svårvxlat. Har dock ingen aning om detta stämmer. Kör även RS svänghjul och koppling på min C2a, men har standard vxllådsfäste.

Vet inte om jag hjälper dig eller om jag bara skapar mer förvirring...

Skulle kunna vara att du behöver lufta ur bromsvätskan genom slavcylindern som sitter på vxllådan, det är nog inte alltid detta görs vid bromsvätskebyte. Kanske du behöver byta den ena eller båda slavcylindrarna. Detta har jag gjort på min bil, har även bytt gummislangen som går till slavcylindern som sitter på vxllådan, då denna var i dåligt skick på min bil.

/P

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 325


Trådstartare
Nu har det hänt lite i garaget.

Växellådsoljan är bytt. 3,6 L skulle i så det blev ett jäkla krypande upp och ner under bilen eftersom jag hade en spruta på 3 dl för att fylla på med. Nu skall vi väl se om det hjälper mot tröga växlingar mellan 2:an och 3:an. Sitter på reservlistan till Gelleråsen om några veckor men det blir nog inget. Hoppas istället på Mantorp i september, får inte sova när det är dags för anmälan bara.

Passade också på att lufta slavcylindern till kopplingen och det var nog behövligt. Fy fan vilken gegga som sörplade ut därifrån. Fr.o.m. nu skall jag alltid byta vätskan till den samtidigt som bromsarna på våren.

Hade också tänkt trimma ljudet lite genom att borra lite hål i locket till luftfiltret men jag hittade inte min hålsåg, det får bli i morgon.

Sedan jag köpte bilen har jag stört mig på den lilla techartvingen som satt på så den tog jag ju bort förra sommaren. Jag kan inte påstå att hålen efter densamma varit prydande på bilen men åtminstone lättare att acceptera. Eftersom jag tror det hade blivit svårt att lägga igen hålen snyggt så har jag letat efter en ny vinge. Hade börjat sikta in mig på vilken färg som helst för att lacka om när jag trillade över en coboltblå 964 på en skrot i England. Bilen var smälld vänster fram och tyvärr var cupspegeln på den sidan i smulor, annars hade det smakat bra med sådana också. 3 dgr tog det att få hem den och vilket lyft det blev.

Nu skall bara bakrutetorkaren bort också så blir det lite stil på utseendet.

Den här sörjan kom ut från slavcylindern. Den var inte bara svart utan det kom även ut en och annan klump också.
















_________________
Jocke Rydell
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Snyggt lyft med vingen

Det var ingen vidare vacker syn det du fick ut ur slavcylindern på vxllådan, kan tänka mig att det är detta som ställt till det för dig vid växlingarna när bilen är varm.

Skall bli kul att höra om detta löst sig efter att du kört nästa banträff.

/Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Jocke Rydell skrev:
Den här sörjan kom ut från slavcylindern. Den var inte bara svart utan det kom även ut en och annan klump också.

Precis så såg vätskan ut som kom ut ur min gamla C4:as diffcylindrar, inklusive klumpar! Trots regelbundet bokförda bromsvätskebyten. Jag har en viss misstanke om att en del tar sig friheten att hoppa över sånt som sitter lite illa till så man gör kanske bäst i att övervaka verksamheten om man lämnar bort jobbet...

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Vilken flax att hitta en vinge rätt färg!!??

Snyggt!!! thumbs up

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Pehr Johnsson skrev:
Vilken flax att hitta en vinge rätt färg!!??

Snyggt!!! thumbs up

Min tanke också. Vilken skrot hittade du den på? Jag har köpt en hel del prylar genom åren på Douglas Valley, men finns det kanske fler bra skrotar, som dessutom har bilder på prylarna?

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 325


Trådstartare
Pelle E skrev:
Snyggt lyft med vingen

Det var ingen vidare vacker syn det du fick ut ur slavcylindern på vxllådan, kan tänka mig att det är detta som ställt till det för dig vid växlingarna när bilen är varm.

Skall bli kul att höra om detta löst sig efter att du kört nästa banträff.

/Pelle


Ja jag tror kombinationen av dessa kan ha ställt till det. Kopplingspedalen fjädrar inte tillbaks hela vägen ibland när man växlat ett tag, hoppas det berodde på sörjan i slavcylindern.


jonthi skrev:
Precis så såg vätskan ut som kom ut ur min gamla C4:as diffcylindrar, inklusive klumpar! Trots regelbundet bokförda bromsvätskebyten. Jag har en viss misstanke om att en del tar sig friheten att hoppa över sånt som sitter lite illa till så man gör kanske bäst i att övervaka verksamheten om man lämnar bort jobbet...

MVH Jonas


Så lär det absolut vara. Jag löser det problemet genom att skruva själv.

Pehr Johnsson skrev:
Vilken flax att hitta en vinge rätt färg!!??

Snyggt!!! thumbs up


Ja ibland stämmer allt. Men det hade underlättat med en svart eller röd bil.


jonthi skrev:
Pehr Johnsson skrev:
Vilken flax att hitta en vinge rätt färg!!??

Snyggt!!! thumbs up

Min tanke också. Vilken skrot hittade du den på? Jag har köpt en hel del prylar genom åren på Douglas Valley, men finns det kanske fler bra skrotar, som dessutom har bilder på prylarna?

MVH Jonas


Jepp, den är köpt från Douglas Valley. Klart bra utbud.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
4 besök senaste veckan (68293 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande