Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3,2 -88, SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5
47441 besök totalt
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 760



http://www.sifvert-skruv.se/sv/

här köper jag det mesta av mina bultar. Finns insex i 12.9 som passar bra för bromsok, drivaaxlar etc. De kan nog skicka.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
964 skrev:
http://www.sifvert-skruv.se/sv/

här köper jag det mesta av mina bultar. Finns insex i 12.9 som passar bra för bromsok, drivaaxlar etc. De kan nog skicka.


Tack för tipset, jag hittade på utzon, en annan modell än den jag först fick tips om som utzon rekommenderade och den kostade ca 25:- vilket var mer okej så den är beställd eftersom jag ändå behövde uppdatera med nya hjullager m.m.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2074



Speedster skrev:

Så vacker bild så man blir tårögd! Härlig bil du skaffat dig, i vanlig ordning smakfulla modifikationer väl dokumenterade i trevliga trådar med fina bilder! Följes!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Davve skrev:
Speedster skrev:

Så vacker bild så man blir tårögd! Härlig bil du skaffat dig, i vanlig ordning smakfulla modifikationer väl dokumenterade i trevliga trådar med fina bilder! Följes!


Roligt att du uppskattar tråd och bil David, det triggar nya uppdateringar Och snart en tråd med nya projektet...

Har genom åren köpt ett par saker här på rejsa som nu blivit en väggprydnad i garaget. Saknas bara hub och centrummutter... Lovade att lägga upp en bild när den kommit upp på väggen


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Nu var det dags att ta tag lite i den röde med

Peter här på rejsa stod för mycket bra service och tillverkade adaptrarna för 996 bromsarna.


Fram så fick navet fräsas ner för att skivan träs på utanför. Adapter och ok på plats, upptäckte dock att adaptern måste fräsas ner 1mm innan skivan centreras rätt. Inte lätt att få alla mått rätt innan man kan testa på plats... Det blev lager och packboxbyte också när ändå allt var nere


Bak var det VÄLDIGT trångt och för att få till allt perfekt så fick 5mm fräsas bort på okens klackar


Plåtarna bak som håller handbromsbackarna fick kapas av och "kortas" 6mm så att handbromsen hamnade rätt i linje med nya skivorna som har lite annat mått.


Så var allt på plats, nu ska jag bara fixa nya rör också


Sen ska jag vad jag läst mig till också ta bort reduceringen bak då denna uppsättning får ganska mycket broms fram och det blir bäst utan reducering bak

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Nu är äntligen bromsarna på plats, adaptrarna frästa och passar perfekt nu, tack Daniel thumbs up

Nu ska bara reduceringen bak bort så får jag lufta och kolla hur det känns. Om huvudcylindern inte skulle räcka till, vilken är det då man ska köra på? Från 930? Vart hittar men en lämplig för ok pris?

Och så lite bilder...

Adaptrarna bak, här var det väldigt trångt.


Adaptrar fram på plats


Och allt monterat, hoppas det blir bra skillnad mot dom halvslitna oken som satt på plats.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 325



Vilken dröm att kunna bygga 2 Porschar, jag följer dina trådar med stort intresse.
Om du behöver en större huvudbromscylinder är 930 cylindern bolt on.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22247056. Den här är från min gamla bil som numera är skrotad. Funkade hur bra som helst med Big Black framok och 930 bakok. En ny kostar runt 3000 spänn, ring och skambjud på den.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Jocke Rydell skrev:
Vilken dröm att kunna bygga 2 Porschar, jag följer dina trådar med stort intresse.
Om du behöver en större huvudbromscylinder är 930 cylindern bolt on.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22247056. Den här är från min gamla bil som numera är skrotad. Funkade hur bra som helst med Big Black framok och 930 bakok. En ny kostar runt 3000 spänn, ring och skambjud på den.


Tack för tipset, så din var från en 930, den du länkar till? Eller en annan modell?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 325



Länken är till min gamla bil och det sitter en 930 huvudcylinder på den.

_________________
Jocke Rydell
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 876



Hej
Jeg korer med 19mm hovedcyl. og det virker ok. Nogle upgrader til 23mm så er der kortere pedal vandring. Smag og behag er jo forskellig. Jeg korer jo også uden brems forstærker. Kobte den hos hovwdiaudi i Danmark.

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
-Bromsreducering bak rensad thumbs up
-Ny bromsvätska thumbs up
-Lufta bromsar thumbs up
-Justering ventiler thumbs up
-Ny olja/filter thumbs up

Nu är jag och bilen redo för våren, VAR ÄR DU?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2293



Speedster skrev:


Och allt monterat, hoppas det blir bra skillnad mot dom halvslitna oken som satt på plats.


Jag tycker pinnskruvarna spacerna är monterade med verkar korta, eller är det muttrarna som är långa?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
safe skrev:

Jag tycker pinnskruvarna spacerna är monterade med verkar korta, eller är det muttrarna som är långa?


Observant På bilden har jag bara skruvat dit muttrarna förhand så allt ligger inte kloss an plus att muttrarna har ganska mycket gänggång. När allt var åtskruvat så kom skivan och adaptern in några millimeter till thumbs up Nu sitter allt på plats och lagrena är nya och justerade.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Här har det inte skrivits mycket...men mesta tiden har lagts på den andre bilen och nybliven förälder har gjort att ban och konkörning uteblivit...

Men en del kvällsturer har det blivit och bilen fungerar kanon förutom att när jag fick till bromsbytet märkte att den fortfarande låste upp ganska tidigt på vänster fram, lite väl tidigt tyckte jag. Så vi körde en test för att kolla så att den inte vägde lätt på va fram. Tyvärr hade vi inte vågar som klarade bakaxeln.

Så äv med krängarna fram och bak och sedan upp på vågen som visade att det diffade en bra bit över 100 kilon mellan hjulen thumbs down inte kostigt att det låste up tidigt. Efter ganska mycket justerande, framför allt bak så fick vi till både höjd och viktfördelning bra samt ganska lite spänn i krängarna när vi skruvade tillbaks dom.

Här är slutresultatet med förare i bilen:




Det åkte på en uppsättning nya däck innan mätningen, blev inga R-däck men en uppsättning Bridgestone Potenza S02-A N3 med väldigt bra betyg från andra 911:a förare och med lågt treadwear vilket passar bra till min blandade körning.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Stocky
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 35



Vilken bil! thumbs up

_________________
Björn Dahlgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3,2 -88, SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5
47441 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande