Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45   >>
18 besök senaste veckan (240740 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Meantek skrev:
Martin G skrev:
Man måste gilla och beundra Scott McLaughlin!
Komma från V8 Supercars, som enligt uppgift från svensk som provat, skall kräva en väldigt speciell körstil för att gå fort till en STCC/Solution F mittmotorbil och vara med i toppen direkt! thumbs up

Med viss risk för att väcka viss ilska - är det inte lite det STCC är till för? En serie där random utlänningar som ingen någonsin hört talas om kommer och kör ett år, vinner och återgår till en karriär med utmärkta tolfteplatser i andra serier?


fast det är ju mera bara du som är oinformerad.... Scott är en klart grym förare med förmodligen en väldigt framgångsrik karriär framför sig och gjort grymma resultat redan.

sen tror jag inte det är så speciellt stor skillnad mellan dom två bilmodellerna och inte heller speciellt överaskande att han var med i toppen på stcc.....

Men själv är jag mest imponerad av ägarna till STCC... att det finns folk som orkar och vill skjuta till så mycket pengar år efter år.... för det måste ju vara ebberöds bank med alla utgifter och få intäkter.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Fredrik - SLC skrev:
Meantek skrev:
Martin G skrev:
Man måste gilla och beundra Scott McLaughlin!
Komma från V8 Supercars, som enligt uppgift från svensk som provat, skall kräva en väldigt speciell körstil för att gå fort till en STCC/Solution F mittmotorbil och vara med i toppen direkt! thumbs up

Med viss risk för att väcka viss ilska - är det inte lite det STCC är till för? En serie där random utlänningar som ingen någonsin hört talas om kommer och kör ett år, vinner och återgår till en karriär med utmärkta tolfteplatser i andra serier?


fast det är ju mera bara du som är oinformerad.... Scott är en klart grym förare med förmodligen en väldigt framgångsrik karriär framför sig och gjort grymma resultat redan.......................................


Ja.....försiktigt sagt.
Scott vinner race i V8 Supercar, där Dahlgren kom näst sist, varenda gång, med samma bil.

Så om Dahlgren skulle hålla hög klass, med svenska mått...så är ju Scott en övermänniska....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2798



Fredrik - SLC skrev:
fast det är ju mera bara du som är oinformerad.... Scott är en klart grym förare med förmodligen en väldigt framgångsrik karriär framför sig och gjort grymma resultat redan.


Nu var det inte främst honom jag tänkte på. Tänkte mest på ett par herrar vid namn Huisman och Colciago, från tiden när jag orkade hålla mig informerad.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Lönn
Bromma
Här sen Feb 2014
Inlägg: 19



Framtiden för STCC!

http://na.se/sporten/motor/1.3789139-sa-blir-framtiden-for-stcc

TCR regler 2017 i STCC kan stoppa volvo!

http://www.expressen.se/sport/motor/stcc-gor-om-reglerna---volvo-kan-s . . . .

http://www.touringcartimes.com/2016/05/03/volvo-could-leave-the-stcc-i . . . .

http://sla.se/sport/2016/05/13/volvo-kan-lamna-stcc


I WTCC åker de Volvo S60!

Nu säger de att de inte har någon modell för TCR-serien!

Men reglerna om bredd, längd och mycket att annat är samma i WTCC och TCR!

Volvo s60 t6 har 2liters turbo motor i original! Denna bil skulle funka i TCR enligt reglerna!

Känns konstigt att "Volvo Polestar" snackar skit om sina egna bilar som de säljer till alla kunder!

De bygger en Volvo S60 Polestar med 2 liters motor på 376 hk, och sedan säger de att detta inte är en br sportbil som det inte går att åka tävling med. Framför allt då TCR-reglerna bygger på att man skall behålla original hjulupphängning.

http://www.volvocars.com/us/cars/new-models/s60-polestar

_________________
Lars Bergström
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Är väl snarare som så att Volvo har analyserat sitt modellprogram och inte har en lämplig bilmodell med flera år kvar att bygga en vinnarbil av och producera till intresserade TCR team, ny lämplig modell + stort intresse så kan säkert Volvo komma tillbaka och producera och sälja tävlingsbilar för TCR. WTCC satsningen är inte gratis heller och någonstans måste man prioritera.

Volvos satsning på STCC har varit oerhört viktig för STCC och svensk racing men man kan inte låta en klass stå och falla med ett märke, det är alltså ett sundhetstecken att man vågar låta Volvo kliva av.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Hakka

Här sen Mar 2015
Inlägg: 45



I WTCC kör Volvo s60!

I WTCC och TCR så använder Honda samma bil typ dvs Civic!

Utvändigt, Aerodynamik; Tar vi regel mässigt WTCC kontra TCR så är det bara utsticket på splittern i fram som skiljer (100 mm resp 35 mm). Vad gäller storlek på vingar skärmbreddare så är det samma mått och regler. TCR hänvisar t.o.m till WTCC regler på detta område.

WTCC har plantgolv under bilen, det är inte tillåtet i TCR! Men det behöver man ju inte ha.

Den stora skillnaden är framvagnen.
I WTCC och TCR behåller man original framvagnsbalk och styrväxel.


Främre hjulhus; I WTCC gör man nya och alla måste ha McPerson ben.
I TCR har man kvar original hjulhus precis som med S2000 som gick i STCC fram till 2012. I TCR får man göra ny bärarmar.

Tittar man på Volvo så har original framvagnstyp av typen som sitter på Volvo S60 används på följande tävlingsbilar.
Volvo 850 i BTCC & STCC, Volvo S40 BTCC &STCC, Volvo S60 i S2000/STCC/ETCC och Volvo C30 i STCC och WTCC. Dessa Volvo bilar har vunnit mängder mästerskap tävlingar. Så vad är problemet?

Motormässigt så har Volvo en bra motor för TCR som sitter i Volvo S60 2 Liter och turbo, 250 hk, 306 hk, 376 hk. TCR kör produktionsmotor.

Men här var det TWR-racing och Prodrive som gjorde den första utvärderingen!

_________________
Håkan Andersson
Citera
Lönn
Bromma
Här sen Feb 2014
Inlägg: 19



Frågan kanske istället skulle var om Volvo har råd att förlora Carl Philip som förare?

http://www.expressen.se/sport/motor/stcc-gor-om-reglerna---volvo-kan-s . . . .

Med tanke på hans PR-värde!

Ute i världen har Volvo Cars flera varumärkes ambassadörer (sport stjärnor/kändisar) som får betalt för denna uppgift (se länk som exempel).
Prins Carl Philip & Sofia och kungahuset gör ju mycket reklam för Volvo.

http://www.autocarindia.com/auto-news/volvo-announces-new-brand-ambass . . . .

Vad gäller Carl Philip, så finns det säker andra bilmärken som står på kö för att han skall köra i STCC.

_________________
Lars Bergström
Citera
Ekeen
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 59



Hur kommer WTCC att ändras till 2017?

I sista WTCC tävlingen i Marocko var det 16-17 bilar!

http://www.motorsport.com/wtcc/news/wtcc-targets-major-cost-reduction- . . . .

Frågan är om de inte kommer att anamma TCR-regler för framtiden?

Vad gör Polestar Cyan racing då?

_________________
Peter Eriksson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Volvo gör sina egna bedömningar och tar sina egna beslut, är rätt övertygad att de har full koll på vad som krävs och klarar att läsa och väga regler mot varandra.

Expressen och annan media formulerar sina rubriker för att locka läsare och det är Expressens egna påstående att Prinsen inte kan tävla om Volvo slutar, vilket är rent struntprat.
Prinsen körde Porsche tidigare så byte till något annat är ingenting nytt.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Hakka

Här sen Mar 2015
Inlägg: 45



Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1510



Efter att ha tittat på TCR International-serien (på tv, tyvärr inte på plats) är jag inte så himla övertygad om att det reglementet är lösningen på racingvärldens alla problem, som det ibland framställs.

Sista racen har Seat/VW (jag räknar med att majoriteten av homologiseringsdelarna är likvärdiga och att bilarna som används delar plattform, motbevisa mig gärna) och Honda utgjort cirka 80% av gridden, med en (1) Alfa, en (1) Subaru eller två (2) Peugeots som utstickande element. Enligt mig blir det väldigt snabbt enhetsracing igen då, alternativt DTM-liknande märkestaktik vilket inte känns som rätt väg att gå.


BTCC verkar däremot fungera någorlunda, med varierande bilar och tight racing trots olika förutsättningar. Vad har de lyckats med? Jag säger inte att det reglementet är _lösningen_ (jag vet faktiskt inte vad som är lösningen), men det kan vara intressant att se vad de gjort rätt och försöka inspireras av det.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Ekeen
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 59



Läser man detta Polstar Cyan racing om V8 supercars och GRM motorsport;


Någon snurra på tråden är det, sådan här frågor brukar ju hamna i domstol!

http://www.touringcartimes.com/2016/05/04/volvo-confirms-v8-supercars- . . . .


http://www.speedcafe.com/2016/05/07/rogers-still-determined-run-volvos . . . .


PR och marknadsföringsmässigt är detta mycket klantigt och oproffsigt skött av Polestar Cyan racing!

Deras verksamhet baseras på att allt skall se snyggt ut Volvo Cars AB, lär inte gilla detta!

_________________
Peter Eriksson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Ekeen skrev:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PR och marknadsföringsmässigt är detta mycket klantigt och oproffsigt skött av Polestar Cyan racing!

Deras verksamhet baseras på att allt skall se snyggt ut Volvo Cars AB, lär inte gilla detta!

Jasså?
Varför då?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Observera att det är Polestar (inte Cyan) som meddelar att Volvo inte kommer att bygga någon TCR-bil i närtid. Ser inget klantigt eller oproffsigt i nedanstående.
http://www.touringcartimes.com/2016/05/03/volvo-could-leave-the-stcc-i . . . .

Däremot tycker jag att det sätt som Volvo kommunicerade utträdet ur V8SC verkar lite märkligt. Det naturliga sättet att dra sig ur borde väl vara ett gemensamt uttalande från samtliga inblandade parter?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Lönn
Bromma
Här sen Feb 2014
Inlägg: 19



Varför TCR istället för NGTC!

FIA har tagit TCR-tekniska regler för FIA ETCC mästerskapen (heter TCN2). Det är ju alltid bra om en SM-klass har internationell anknytning.




Magnus Bengtsson; Om du läser på länken från Australien så finns det inlägg vad Volvo fansen i V8 supercars tycker om agerandet. OBS! Engelsk text.

_________________
Lars Bergström
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Lönn skrev:
Magnus Bengtsson; Om du läser på länken från Australien så finns det inlägg vad Volvo fansen i V8 supercars tycker om agerandet.


Och det finns tre debattörsnamn på rejsa som verkar ha problem med att Volvo har en annan åsikt om hur Volvo väljer inriktning för sin racing... Först tjat om DNA och när fabrikanten inte vill att deras DNA skall användas så är det fel?

Att fabrikanter väljer sina egna vägar är mina vänner, ett bra skäl att nationell racing inte skall byggas på beroende av deltagande från fabrikanter.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1756



Magnus Bengtsson skrev:
Lönn skrev:
Magnus Bengtsson; Om du läser på länken från Australien så finns det inlägg vad Volvo fansen i V8 supercars tycker om agerandet.


Och det finns tre debattörsnamn på rejsa som verkar ha problem med att Volvo har en annan åsikt om hur Volvo väljer inriktning för sin racing... Först tjat om DNA och när fabrikanten inte vill att deras DNA skall användas så är det fel?

Att fabrikanter väljer sina egna vägar är mina vänner, ett bra skäl att nationell racing inte skall byggas på beroende av deltagande från fabrikanter.


+1

som även gör inlägg man knappt kan förstå.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1510



Babbe skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Lönn skrev:
Magnus Bengtsson; Om du läser på länken från Australien så finns det inlägg vad Volvo fansen i V8 supercars tycker om agerandet.


Och det finns tre debattörsnamn på rejsa som verkar ha problem med att Volvo har en annan åsikt om hur Volvo väljer inriktning för sin racing... Först tjat om DNA och när fabrikanten inte vill att deras DNA skall användas så är det fel?

Att fabrikanter väljer sina egna vägar är mina vänner, ett bra skäl att nationell racing inte skall byggas på beroende av deltagande från fabrikanter.


+1

som även gör inlägg man knappt kan förstå.


Jag tänker bara lämna den här länken som kommentar, ingen baktanke eller så: https://sv.wikipedia.org/wiki/Turingtest

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Hakka

Här sen Mar 2015
Inlägg: 45



Info om STCC, TCR och Polestar på svenska!

http://teknikensvarld.se/volvo-kan-lamna-stcc-om-tcr-infors-291954/

I artikel finns namn, bil som Volvo pratar om, m.m.

I artikeln säger;
Murdzevski (Motorsportchef polestar) la även till att andra alternativ vore att antingen balansera TTA-bilarna med TCR-bilarna eller försena introduktionen av TCR till när Volvo kan tävla.

Det lär också finnas ett tredje alternativ från STCC AB.

_________________
Håkan Andersson
Citera
Lönn
Bromma
Här sen Feb 2014
Inlägg: 19



Ja det ser ju som det finns en lösning för Volvo i STCC 2017.

http://teknikensvarld.se/volvo-kan-lamna-stcc-om-tcr-infors-291954/

http://teknikensvarld.se/stcc-tar-beslut-om-tcr-in-juni-291941/

På länkarna ovan (Teknikens Värld) finns det ju också kommentarer.

_________________
Lars Bergström
Citera
Hakka

Här sen Mar 2015
Inlägg: 45



Det här skrev Östgöta corr.. om Mantorp tävlingen 26 maj.
http://www.corren.se/sport/stcc-har-stora-problem-att-losa-om4154477.a . . . .

Ingen vill tydligen lägga pengar på ett "dyrt" vindtunneltest hos Volvo cars längre! De tar helt klart den billigare lösningen med 30 kg extra vikt istället.

Blir det TCR-bilar 2017 så förstår man varför de gör så.

_________________
Håkan Andersson
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45   >>
18 besök senaste veckan (240740 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande