Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -83 "Silverfisken"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24, 25, 26   >>
18 besök senaste veckan (185842 totalt)
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Jag kände ju lite dåligt samvete för att jag snott "anols" idé om kamerafästet, så jag fick göra om mitt lite .

En sväng via Biltema gav mig en Vakuumlyftare som spänns fast lite bättre än de sugproppar jag tidigare använt. Tidigare kunde kameran faktiskt ramla ner om man inte sett till att det var bra rent på rutan, samt att sugytorna på kopparna måste vara rena och fina. Men med denna nya lösning funkar det kanonbra. Lyftaren sitter verkligen rejält fast.

Det är tur att bakrutan är så plan som den är för annars hade denna lösning inte funkat. Det fungerar nog endast om man sätter lyftaren i vertikalplanet, eftersom rutan är mer välvd i horisontalplanet. Man får se till att man trycker lyftaren mot rutan precis innan man spänner sugkoppen för att den skall få maximal anliggning. Jag satte fast den på utsidan av rutan och kunde utan problem rucka bilen mha lyftaren.

På denna lyftares handtag borrade jag ett litet hål i vilket jag sedan monterade det lilla fäste för kameran jag redan hade gjort till det gamla stativet. Jag monterade kamerafästet i ena ändan av lyftarens handtag för att på så sätt kunna få kameran så högt upp som möjligt. Vill jag ha den längre ner är det ju bara att flytta ner lyftaren på rutan och i sista fallet vända den upp-och-ner. Ytterligare materialkostnad: 49,90 kr.





Är det inte lustigt hur gärna det blir onödiga grejor som åtgärdas först?

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



...och här formligen sprutar det goda och prisvärda ideer!
Den där kamerahållaren var ju sällsynt prisvärd, så den iden tror jag att jag ska sno rakt av-fast frågan är om man kanske ska skuva ihop bilen den ska placeras i först? Det börjar vara mycket grejor i garaget som bara ligger i kartonger och väntar på montering vid det här laget-så mycket att jag inte har plats att skruva på bilen
Men det är klart-om jag sätter fart och spikar ihop det nya garaget och flyttar alltihopa, så har jag plats att röra mig på också, så det kanske skulle vara vits att sätta igång med julstädningen så man får tillsånd att gå ut och snickra så man i förlängningen får tillstånd att gå ut och skruva

Hmmm...undrar om jag kanske får tillfälle att bygga kamerafäste lagom till säsongen -08, fast då har jag väl glömt hur det var gjort samt vart jag såg det...

Fin lampmodd dessutom, passar klockrent på bilen-lite synd på ljusbilden bara, men som du säger-det funkar garanterat till sommarkörning. Annars kan du ju alltid xenonmodifiera, det är säääääkert inget irreterande spridningsljus för mötande med dom där glasen

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Tobbe... skrev:
...och här formligen sprutar det goda och prisvärda ideer!
Den där kamerahållaren var ju sällsynt prisvärd, så den iden tror jag att jag ska sno rakt av

Sno på bara, det gör ju jag . Större delen av det jag visar här i denna tråd är snodda saker, hehe.
Tobbe... skrev:
Fin lampmodd dessutom, passar klockrent på bilen-lite synd på ljusbilden bara, men som du säger-det funkar garanterat till sommarkörning. Annars kan du ju alltid xenonmodifiera, det är säääääkert inget irreterande spridningsljus för mötande med dom där glasen.

Faktum är att ljusbildens höjd verkar stämma bra, det är mest länkningen åt höger som verkar sämst. Och att kanten på ljusbildens höjd är liiiite dimmig, hehe.

En xenonljusmod hade varit kul. Jag har läst om en som ser riktigt bra ut på www.pelicanparts.com i deras forum, men jag tror att man måste ha automatiskt ljuslängdsreglering i alla fall här i Sverige, och det blir för komplicerat. Men behövs inte det skall jag läsa lite mer om den modden och se om det går att utnyttja här . Det är ju inte helt omöjligt att det är i ett helbilsgodkännande som det är krav, och att jag på min gamla bil klarar mig utan detta.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Lysande Dennis!
Det här kallar jag produktutveckling
Den där lyftaren ser riktigt gedigen ut, den har jag ärligt talat missat.
Skall nog uppdatera mitt fäste till V2.0 jag med thumbs up

(Mina gamla sugproppar hade liksom dina en tendens till att släppa så jag brukade tejpa med silvertejp för säkerhetsskull)

_________________
Anders Olsson
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
anol skrev:
Det här kallar jag produktutveckling

Det är ju precis så som man vill att ett sådant här forum skall fungera. Att man skall få idéer och hjälp.

Kolla bara efter "vakuumlyftare" hos Biltema så hittar du den. Det finns med en, två och tre sugkoppar, men den med en kopp får man klämma ihop och hålla manuellt, man kan alltså inte låsa den.

Nu känns faktiskt fästet så bra att det säkert kan konkurrera med andra liknande grejor.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Cyberdennis skrev:

En xenonljusmod hade varit kul. Jag har läst om en som ser riktigt bra ut på www.pelicanparts.com i deras forum, men jag tror att man måste ha automatiskt ljuslängdsreglering i alla fall här i Sverige, och det blir för komplicerat. Men behövs inte det skall jag läsa lite mer om den modden och se om det går att utnyttja här . Det är ju inte helt omöjligt att det är i ett helbilsgodkännande som det är krav, och att jag på min gamla bil klarar mig utan detta.


Jo, det är helt riktigt att du måste ha "automatiskt ljuslängdsreglering" här, men det kan man ju skita i
Jag antar att fjädringen är relativt hård, och jag antar vidare att du inte lär ta Porschen när du åker till IKEA för att lasta ner bilen....Det man får göra är att orka sätta i halogenlampor när man besiktar-samt hävda för polisen om man blir stoppad att man bara har såna där "superhäftiga" blåa halogenlampor som finns att köpa på bla biltema, mekko osv. Coolblue heter osrams version.
Skillnad som natt och dag jämfört med halogen är det iaf!

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Tobbe... skrev:
Det man får göra är att orka sätta i halogenlampor när man besiktar

Låter ju som det blir mer och mer jobb inför varje besiktning som skall utföras

Tobbe... skrev:
samt hävda för polisen om man blir stoppad att man bara har såna där "superhäftiga" blåa halogenlampor som finns att köpa på bla biltema, mekko osv. Coolblue heter osrams version.

Ja, men de lär bli lite fundersamma när det ser ut så här i lamporna:

En bild utan "avskärmning" bakom xenonlampan:

I detta fall har han monterat in dimljus direkt i lamphuset också.

Bilderna "snodda" från denna tråd: http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?s=&threadid=272171
Allt ett härligt hemmapulande, sånt älskar jag, hehe.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Hmm... Har du löst "kameran tar bilder upp-och-ner" problemet i datorn än?

Vettigt att få fast kameran ordentligt. Dina sugkoppar håller nog för banåka.
Jag måste komma ur garage-comat och börja skruva. Lacka spoiler, broms-
kylning, mattsats är de SMÅ projekten. April är snaaaaart!

GOD JUL!

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
FLAT-SIX skrev:
Hmm... Har du löst "kameran tar bilder upp-och-ner" problemet i datorn än?

Cyberdennis skrev:
Filmen får jag alltså upp-och-ner, men det är peanuts att ändra det i windows movie maker.

Det är en jäkla skillnad i vidhäftningsförmåga med det uppgraderade fästet.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Nu har väl äntligen garage-koman släppt efter ett par timmars samvaro med bilen där.
Vi kör lite före/efter-bilder på vad som hänt och sedan upplägget mellan dem:
FÖRE


EFTER




Raskt över till arbetet.

Här är alltså gummibiten borta. Satt bara i två skruvar.

Innanför kofångaren sitter två tutor som i flera år bara fungerat som en. Och varför ser man här efter att jag bröt loss ena hornet bara genom att hålla i det.


På Biltema, där man nu nästan hälsar på mig med namn , hittade jag dessa två godingar som i storlek är liiiite större än standard, men jag tror nog jag klarar luftmängden till oljekylet i alla fall då jag inte märkt något problem med oljetempen hittills

Montering av standardfästena på fästena för Biltematutorna gör att de nya tutorna halkar ner en liten bit till framför kylet.

Här ser det ut som tutorna är myyycket större än de gamla, men det är faktiskt mer synvilla än det skiljer i verkligheten. Får skylla på dålig fotgraf också .


Så för tillfället har min bil "extra luftkylning för oljekyl", men det är inte säkert att det stannar vid det, hehe...

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
bergbom
göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 90



finns det någon särskild anledning att ha 2 tutor?

vill ju hålla nere vikten.

/filip

_________________
Filip Bergbom-Wallin
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
moat_mask skrev:
finns det någon särskild anledning att ha 2 tutor?

Egentligen inte, och en kan få stryka på foten om det blåser för lite genom kylet. Men för tillfället låter det bra med båda. En jäkla skillnad mot tidigare.

Men generellt är det väl för att få lite skillnad i frekvens mellan tutorna.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Punkt 14 på listan är delvis avklarad. En sväng till Gnosjö gjorde att jag har fullt av OMP Grip-stolar i vardagsrummet för tillfället.
Båda är beggade men i hyggligt skick. Den ena har nog fått en reva av något vasst någon gång, och fått en liten lapp över hålet. Lappen är i rätt material i alla fall, men sitter inte helt på plats. Jag får nog lägga lite bra lim på de ställen där det släppt, så den stannar. Ett par fästen fick jag med mig i köpet också, så nu får jag kolla hur jag kan få det att passa bra och lågt i bilen.







Någon kanske har ett bra tips på vad för lim man bör använda?

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Det blev inte så mycket mekat på bilen idag, men i alla fall lite röjande i garaget. Det känns ganska skönt så här i efterhand. Jag tog även en liten stunds mekande med bakljusen för att försöka flytta blinkersljuset från "blinkers" till "backljus", men det enda jag lyckades göra var att vrida sönder en bromsljuslampa när jag skulle lossa insatsen, hehe.

FÖRE:


EFTER:



Garagegrannen blir nog nöjd i alla fall .


Edit: Glömde ju att jag halvt ordnat punkt 24 också. Fick en brandsläckare av mor igår när släkten var här på lite fika och firande.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



"ordnung muss sein!", som någon myntade en gång ( ) har är aldrig varit så
viktigt som i ett mek-garage för de fyrhjulades finaste! Själv kommer jag inte in i mitt
p g a all ved, alla barncyklar och reservdelar till Discovery'n. Temperaturen får dock stiga
över nollan innan jag löser detta...


_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Jag känner att det mer blivit glamour i den här tråden än arbete sista tiden, så det är lika bra att jag fortsätter lite till .
Efter att ha kört "märkeslöst" några år har jag hittat något som jag tror skall passa fint bak på luckan på min "silverfisk":

Tack FLAT-SIX för att du ordnade det .

och så blev det en tur till Biltema för att införskaffa lite aluminiumslang till den kommande bromskylningen:

Jag har ingen aning om vad som är bästa valet av material till detta, men jag gör en ren chansning på detta först.

Det mest "sura" jag kommit fram till är nog att jag får skippa spolartanken/tankarna i vänster framskärm om jag skall lyckas få lite bromskylning på den sidan (i alla fall så som jag tänkt mig). Men jag får väl lösa det med någon annan behållare i bagageutrymmet. Antingen brevid batteriet med någon liten variant, eller i smugglarboxen. Frågan blir också om jag skall ha kvar båda spolningarna, på rutan och på lamporna. De är ju olika system till dessa olika spolningar.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Mer blingjobb... Tog mig ner i garaget efter dagens skidåkning på tv och i en periodvila i hockeymatchen Sverige - Finland.

Efter centrering och kontroll av horisontalplanet:

Färdigt:

Bättre bilder går tyvärr inte att få i mitt trånga garage.

Sedan fick jag kolla anslutningarna i motorrummet som går ut till lamporna bak. Jag kommer att göra min omkoppling av blinkers/backljus i anslutning till genomföringen istället för att göra den ute vid lamporna. Då kommer jag att skarva med hane/hona så det går lätt att återställa om jag någon gång skulle vilja det.
Vänster sida... Undrar om inte rosten kommit lite längre nu än sist jag tog en bild:

På höger sida är det definitivt inget problem att komma åt:


och så får man se till att laddningen funkar som den skall:


Mer hinner man inte med om man vill se hockey...

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



om du läst min tråd, så vet du nu att jag köpt delar från Stigs Garage!
Han hade grejorna på hyllan och likaså kunskapen att lösa det. Något
dyrare än type-911, men inte om man ser till helheten.

Vänta inte på mig för utlandsbeställningen m a o!

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
FLAT-SIX skrev:
om du läst min tråd, så vet du nu att jag köpt delar från Stigs Garage!

Jag har sett, fast jag varit på jobbet hela dagen....

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bromskylslang av såndär aluslang gör ingen glad. Allt för skör/bucklar lät och ska du ha bort fronten ngn gång så sabbar man den direkt. Fästa den går inte heller vettigt då man inte kan klämma ens lite på den och gör man en öppen ögla kring den så bucklar/viker den sig direkt när öglan gör sitt jobb.

Mao, åk till tex Hydroscand och köp på dig riktiga grejjer. Finns en orange, armerad, slang som är perfekt för detta. Minns dock inte namnet, men den går att böjja 90 grader med bibehållet tvärsnitt genom hela kröken. Får den en smäll återtar den formen. Värme tål den oxå.

Så det är bara att gör om och göra rätt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Bromskylslang av såndär aluslang gör ingen glad. Allt för skör/bucklar lät och ska du ha bort fronten ngn gång så sabbar man den direkt. Fästa den går inte heller vettigt då man inte kan klämma ens lite på den och gör man en öppen ögla kring den så bucklar/viker den sig direkt när öglan gör sitt jobb.

Jo, jag kände väl lite att det inte kommer vara särskilt bra med den slangen, men jag provar med den nu när jag har den liggande. Om inte annat så kan den ju få vara mall för hur en annan slang skall ta sin väg från front till bromsen .

Andreas Lidström skrev:
Mao, åk till tex Hydroscand och köp på dig riktiga grejjer. Finns en orange, armerad, slang som är perfekt för detta. Minns dock inte namnet, men den går att böjja 90 grader med bibehållet tvärsnitt genom hela kröken. Får den en smäll återtar den formen. Värme tål den oxå.

Så det är bara att gör om och göra rätt.

Tack för tipset. Lite av allt skrivande här är ju att kunna få tips, hjälp och hamna på rätt väg thumbs up .

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -83 "Silverfisken"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24, 25, 26   >>
18 besök senaste veckan (185842 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande