Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 3.6 RSR *Proof of life* | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 49, 50, 51 >> 23 besök senaste veckan (451525 totalt) |
ok utveckla
Magnus...inte blanda in dina udda böjelser här nu...kan finnas barn som läser Men ok, alla har olika smak _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Du vet vart det här brukar sluta (du i fosterställning på köksgolvet) och ändå frågar du? Jaja... Jag hittar inte riktigt den där perfekta 80-talsvulgon men tänk dig I klädselväg men blinget ifrån men inte så mycket trä, men mer förgyllt kanske? Vill du ha mer? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Jag hittar inget bättre snabbt http://www.garaget.org/?car=362204 |
||||||
Barre kanske inte vill ha mer, men vi andra vill det garanterat! |
||||||
ja jisses, varför frågade jag ens Jag börjar undra om de här aningen självplågande böjelserna är nåt ni Porsche-ägare föddes med Förstår dock inte hur du kan få det till "helt er stil"...ter vi oss besitta dessa Porsche-symptom menar du _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Glöm inte att den ska vara knappstoppad också så det kräver skapligt med skumgummi bakom så djupet blir rätt vid knapparna _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Jag hittade faktiskt något som var värre redan när jag letade vulgovitt igår. Ta på er solbrillerna, de behövs...
Det går säkert att göra något liknande med foliering på ett enkelt sätt idag. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
P.P, sök hjälp inte för att jag tror att det hjälper mene....nä...det kommer inte bli bättre. Att acceptera läget är nog bästa alternativ
Nu har det dröjt ett lagom tag sedan senaste uppdateringen. Tack & lov så går inte jobbet på bilen i samma tempo Luftvägarna ses över del för del & bearbetas där det behövs. Spjällhuset har fått gå ett par varv i svarven & har nu mjuka fina radier rakt igenom, inga kanter, bearbetade skruvskallar & annat som stör. Topparna har fått smaka på stål dom också. Gjutskägg, felgjutningar, kanter & annat har putsats bort för att bättra på flödet. Inga portningar, endast putsning. Dessutom sitter ju här keramisk beläggning som i vissa fall ser horribel ut..... men men, vad göra....tuta & kör, lyder Porschefolkets utlåtande. Annars om någon har tips så mottages dessa varmt Nu fastnade jag vid dom svarta äckliga trattarna. Där begick Porsche en miss, enligt mig, när dessa tillverkades Om nu Porsche inte hade några baktankar med detta & ville att det skulle bli såhär? När man monterar dit nya o-ringar/packningar & spänner fast tratten mot toppen så pressas den inre sargen ut. Med tiden & värmen så minskar diametern. Från 41 mm har trattens innerdiameter krympt till 37 mm vid inloppet till toppen. Ur flödessynpunkt inte önskvärt. Märker man av detta? Troligtvis inte, MEN detta ihop med alla andra felaktigheter kan, med stor säkerhet, ge kännbara effekter. NU ska vi göra allt till det bättre istället Allt plockades isär & rengjordes. Sen testade jag med att värma & sakta trycka på en hylsa av önskad storlek för att få så stor/rätt diameter som möjligt....jo det funkade en bit på vägen. Mycket bättre men inte bra nog. Så nu bygger jag en jigg för att kunna bygga nya trattar i aluminium framöver. De nuvarande i plast kommer bearbetas så att o-ringen inte behövs & så att de får samma innerdiameter som ingående kanal på topparna. Blir detta så bra som jag önskar så skippar jag kanske Al-trattarna.... Ha en fortsatt trevlig helg _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
lite småpill har hunnits med men det större jobbet nu har varit att justera in alla ventiler, mäta sätestrycket & tryck vid max-lyft....på samtliga toppar. Övning ger färdighet såe...why not
Vad jag fått fram så är lyftet ut 10,9 & in 11,9 mm på dessa med 964-kammar. Rek minimum sätestryck skall vara 45 lbs & inspänd höjd 33,5 -+0,3 resp 34,5+-0,3 mm. Specat max-tryck på fjädrar/brickor skall vara 315 lbs. Någon som kan verifiera eller dementera ovan nämnda siffror? Vi bjuder på lite halvdassiga bilder....men det får ni leva med Trevlig helg på er _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Ett tips är att köpa nya plastmuffar men från 993. Nån mm större och klart billigare än till 964.
Generellt är 993 delar att föredra där det går då de är mycket billigare. T ex så skiljer det över 9000 på en bromscylinder vilket är galet. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
hey hey Där nämnde du nåt ja. Det stämmer att 993 har större, närmare bestämt 1mm större enligt det jag fått fram. Kostnaden jämfört med 964:ans verkar löjligt låg Tack för tipset
Vi har pratat med Mange om olika alternativ gällande dessa maskiner & folk som trimmar verkar byta bl.a. ventilerna, avgassystem & LMM. Vi kommer göra en specialarna med 964-trattarna. Dom är redan uppsvarvade till att matcha inloppen på topparna Nu ska bara bottenplattan fixas till så man slipper gummit & störningarna därvid. Mange har fått en sneak peek av min prototyptratt i Al. Om dessa blir verklighet beror på om plasten kommer funka som tänkt eller inte...vi må se. nu hoppas jag på lite mer mek-tid så vi kan börja montera instrumentering _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Aldrig har man kameran till hands när man vill nyttja den....eller så har man grisiga händer & vågar inte ta i en kamera, så mobilbilder får duga till dess att ni börjar klaga eller vi kommer ihåg att ha kameran med ut:p
Att det är tajt med plats runt vevaxeln är en sak...men detta är fan löjligt Stakarna tar fan i pump & block bara minsta lilla stakarna ligger fel. Hur lite utrymme är det när blocket är ihop? Stakarna måste verkligen slicka oljepumpen trots spåren som är gjorda i pumphuset... imorgon ska blocket ihop iaf.....ska nog inte ha glömt nåt nu. Checklistan är grön tror jag _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Lite tajt är det. Men motorn är ju upptagen från 2 liter 80mm x 66 mm till 3.6 liter 100mm x 76.4mm.
Dimensionerna på blocket (vevhuset) är samma från 1965. :-) _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Då har det all rätt att vara tajt Lillan sov & Fia kunde komma ut & hjälpa till med att få ihop block-halvorna På första försöket gick det åt pipan....fick inte på blocket & geggan stelnade Bort med halvan & skrapa allt rent....& sen gegga in kanterna igen & göra ett nytt försök... voila & nu ska vi ge oss på dessa rackare.... kanske redan senare ikväll då damerna ligger & ...om jag inte somnar i soffan _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Dress up kit kort-kort, högklackat & smink? ....jag fick ta hjälp av google... Jag gissar på att du menar pimpade skruvar & muttrar...typ... Gillar du inte våra hemmapimpade muttrar du din rackare där elelr menar du att man kan pimpa mera Nu vet jag ju inte vad folk tycker om det? Ni som tycker att det ser ut som skit får tycka det Ni som tycker det ser intressant ut, ni får också tycka så.....bra va Ha lite stake & stå för det iaf...& skriv gärna det också... Ska det vara original eller kan man sätta färg på grejorna & fortfarande uppskatta grejorna för vad dom är...utan att det blir rena "pride-paraden" i folks ögon? Vad säger ni? Det var inte långt ifrån att blockmuttrarna hamnade i spisen dom också, men det står en bil i vägen...så dom fick nöja sig med en rejäl tvätt istället Vi lämnar dom därmed som dom är & har då eventuellt nåt att pilla med framöver Kritiken ovan är INTE riktad mot erikjakan, utan till alla er som läser i övrigt. Erik har iaf stake nog att komma med kommentarer & har ett gott öga för detaljer. (enligt mig iaf) Så låt höra vad du tycker du också Allt uppskattas. Inte för att vi kommer plocka bort allt & göra om MEN det ger en intressant inblick i vad folk tycker & tänker. Är det bara för att det är en Porsche...? Hade det varit ok på min Audi? Uppenbarligen då folk sagt att motorrummet ser bra ut med just dessa "pimpningar" i min bil.... Får man kombinera race & show på en Porsche Med risk för att flera puritaner får hjärtinfarkt....det kommer mera _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Eftersom du tigger om kommentarer så får jag väl ge en igen då .
Även om jag inte begriper så mycket av vad ni håller på med. Jag är mest impad av hela grejen med att bygga ihop en motor. Jag läser dock varje uppdatering i tråden med stort intresse. Men jag blev impad av de hemgjorda, och jag antar väldigt funktionella, vevstaksskydden. En sådan grej hade jag nog aldrig tänkt på. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||
Alltså, Barre, vad folk säker och tänker är inte alltid samma sak. Men jag tycker man ska köra på efter eget huvud. I alla fall så länge man inte gör sönder något oersättligt och det är pimpat med lite stil. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 3.6 RSR *Proof of life* | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 49, 50, 51 >> 23 besök senaste veckan (451525 totalt) |