Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318(is) -89 M50B25 Anderstorp TPC PB 1.58.33
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46
15 besök senaste veckan (247317 totalt)
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Det var många skojiga och jämna varv, våra bilar går verkligen lika thumbs up

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



och min är lite slöare men det är grymt kul att försöka jaga er två i alla fall

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Tänkte lägga upp en liten teaser av vad som komma skall...
Den värdelösa kvalitén på bilden kan vi väl låtsas göra saker o ting lite mer hemlighetsfulla eller nåt




Motorn har gått ungefär 15 000mil, och jag sitter och funderar på i vilken utsträckning jag ska renovera den innan den får trilla ner mellan benen på älsklingen. Rambenen alltså, på älskligsbilen

En helrenovering kostar ju ett par kronor, men då vet man iallafall att allt är 100%

I detta fallet är en helrenovering

Ram och vevlager
Alla packningar och tätningar
Inre och yttre rotor i oljepumpen
Vattenpump
Termostat
Alla kedjor och spännare

Sen är frågan om man ska lyfta toppen och slipa in ventiler osv. Kanske dra i helicoil till topplocksbultarna när man ändå är där.
Balansera vevpartiet kanske? Eller är det ovenkill?
Min nuvarande motor är balanserad ihop med svänghjul och tryckplatta och går kanon men...

_________________
Peter Sternersson
Citera
No Coast Racing
Forshaga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 175



Tyvärr måste ja göra dej besviken , den el fäkten du köpte (kina) kan du slänga för dom har sämre luft hastighet än en liten spal fläkt + att vid hög hastighet så tar vingbladen i skälva ramen thumbs down har en kompis som gått igenom en hel sommar med ny kina fläkt o STORA värme problem,2 varv på bana sen va det för varmt-nu slängde vi av kina fläkten o monterade en märkes fläkt o problemet va borta,,
skälva kyleriet är så viktigt så snåla inte men saker din,köp en större spal fläkt ist eller använd orginal för den funkar bättre än kina fläkten..,,

_________________
Bmw m3e30 replica Motorsport
BMW 328ci e46


Magnus Kristiansson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
JMK Racing skrev:
Tyvärr måste ja göra dej besviken , den el fäkten du köpte (kina) kan du slänga för dom har sämre luft hastighet än en liten spal fläkt + att vid hög hastighet så tar vingbladen i skälva ramen thumbs down har en kompis som gått igenom en hel sommar med ny kina fläkt o STORA värme problem,2 varv på bana sen va det för varmt-nu slängde vi av kina fläkten o monterade en märkes fläkt o problemet va borta,,
skälva kyleriet är så viktigt så snåla inte men saker din,köp en större spal fläkt ist eller använd orginal för den funkar bättre än kina fläkten..,,


Att kinafläkten var skit kom jag själv på fem minuter efter jag monterat den typ...

Dock har den inte med värmeproblemet att göra för motorn går varm även om man ligger på typ motorväg.
Men men. I samband med motorbytet i vinter ska min Mishimotokylare dit, och luften skall styras in lite bättre mot kylaren.

_________________
Peter Sternersson
Citera
No Coast Racing
Forshaga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 175



Då har du nog en kokad motor och en topp som är sne o behöver planas, ..

_________________
Bmw m3e30 replica Motorsport
BMW 328ci e46


Magnus Kristiansson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
JMK Racing skrev:
Då har du nog en kokad motor och en topp som är sne o behöver planas, ..


Den tar inte en droppe vatten, blandar ingen olja nånstans där den inte borde, och går kanon.

En del av "problemet" kan likagärna vara mina biltemamätare...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Peter_1982 skrev:
JMK Racing skrev:
Då har du nog en kokad motor och en topp som är sne o behöver planas, ..


Den tar inte en droppe vatten, blandar ingen olja nånstans där den inte borde, och går kanon.

En del av "problemet" kan likagärna vara mina biltemamätare...


Bara att göra som jag gjorde koka givaren tillsammans med labbtermometer så vet du hur den visar.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Har varit i kontakt med Hedströms motor i Vetlanda nu angående renovering av min nya motor.

Jobben jag bestämt att få utförda är att
* Balansera hela vevpartiet ihop med koppling och svänghjul osv.
* Planslipa toppen bara ifall den är skev.
* Fräsa till ventilsäten och ventiler

Utöver detta blir det nya packningar i hela motorn, nya ram och vevlager, oljepump, vattenpump, kedjor osv.

Någon som har nåt bra tips vart man köper prisvärda delar till en M52B28?
Varken Motornord eller KOED har mycket delar till dem.
Ebay.com och .de har inte heller nåt jättesortiment vad jag kunnat hitta.


På onsdag nästa vecka blir det körning på Anderstorp med TPC om det blir av. Tycker intresset verkar ganska svalt tyvärr.
Kan mycket väl vara så att det blir årets sista körning om det inte dyker upp nån i närheten. R-däcken börjar sjunga på sista versen och det känns onödigt att köpa nya däck såhär sent i säsongen som bara ska ligga o bli torra över vintern.

_________________
Peter Sternersson
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Kollat priser på BMW? Tror inte det är så jädra apdyrt där. Sedan har ju PPF nästan allt du behöver, vet inte i vilken kurs de ligger dock

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
pelko skrev:
Kollat priser på BMW? Tror inte det är så jädra apdyrt där. Sedan har ju PPF nästan allt du behöver, vet inte i vilken kurs de ligger dock


Har faktiskt inte kollat BMW ännu. En del av grejorna får man ju köpa därifrån, typ inre o yttre rotorn till oljepumpen och liknande specialare.

PPF hade en del, men inte så mycket till M52 ändå. Det mesta är ju samma som M50, men inte allt.
Sen låg de inte särskilt roligt till i prisbilden heller.

Kanske skulle man dra ett mail till BMW o fråga vad delarna kostar för en helrenovering, sen om man vill veta svaret är ju en annan femma

_________________
Peter Sternersson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Som medlem i BMWCS har man 10% rabatt på originaldelar
vi har varje vår och höst en klubbträff där det ges 20% rabatt på delar och 40% rabatt på Castrololja.
Kanske kan vara värt att vänta påom man skall handla massor av prylar.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Trötter efter en kvällskörning på Anderstorp med TPC. Var nog inte mer än 30 startande bilar, så det var gott om plats.
Hade fått låna en laptimer av Kinnby och bästa tiden noterades till 1,58,33, uppbackat av 1,58,34.

Hade även fått låna en Gopro HD som efter mycket om o men satt fast i rutan. Vet inte om jag fick igång den så den faktiskt filmade nåt, men jag hoppas det.

Kvällen avslutades med hemskt varma däck och lite väl mycket attack i kurvan efter start o mål, detta resulterade i en tripp baklänges ut på gräset

Ingen skada alls skedd så helt lugna puckar.

Provade att köra med bakkrängaren helt bortkopplad också, och upplevde att det gick bättre än med min originalkrängare kopplad. Perfekt, då kan man plocka bort ett par kilo till på bilen genom att slänga hela arrangemanget runt krängaren thumbs up

Jag trodde mina däck skulle vara helt sopslut efter denna träffen, men de överlever nog en körning till. Får se om jag hittar nån lämplig träff på nära håll innan det blir för kallt.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Peter_1982 skrev:
Hade fått låna en laptimer av Kinnby och bästa tiden noterades till 1,58,33, uppbackat av 1,58,34.

Hade även fått låna en Gopro HD som efter mycket om o men satt fast i rutan. Vet inte om jag fick igång den så den faktiskt filmade nåt, men jag hoppas det.

.


Riktigt bra tider thumbs up

Nu väntar vi bara på film

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Tack för varven! Både som passagerare och jagande din bil... Jag MÅSTE fixa en laptimer, knäckte jag 2minuter tro?

Men vilken känsla den bilen ger! Även som passagerare kunde man känna EXAKT var allt grepp var och sen diffen! wow... hoppas min änns kommer i närheten med bur och bättre bakvagn, tror visserligen inte det kommer ge mycket i ren tid men att ha en bil som beteer sig som den ska är värt mycket.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Peter_1982 skrev:
Hade fått låna en laptimer av Kinnby och bästa tiden noterades till 1,58,33, uppbackat av 1,58,34.

Hade även fått låna en Gopro HD som efter mycket om o men satt fast i rutan. Vet inte om jag fick igång den så den faktiskt filmade nåt, men jag hoppas det.

.


Riktigt bra tider thumbs up

Nu väntar vi bara på film


En kompis tog med sig kameran hem och jag antar att han tankar ut filmerna och på nåt vis skickar till mig för redigering av sopig körning på sina ställen


timmy1701 skrev:
Tack för varven! Både som passagerare och jagande din bil... Jag MÅSTE fixa en laptimer, knäckte jag 2minuter tro?

Men vilken känsla den bilen ger! Även som passagerare kunde man känna EXAKT var allt grepp var och sen diffen! wow... hoppas min änns kommer i närheten med bur och bättre bakvagn, tror visserligen inte det kommer ge mycket i ren tid men att ha en bil som beteer sig som den ska är värt mycket.


Tack själv! Var första gången jag åkte med någon. Måste erkänna att känslan är lite lustig, och att jag faktiskt blev lite åksjuk. Men jävligt bra kört! Jag ska gå igenom filmerna sen o försöka räkna ut vad du kan ha kört på.
Haha, var det inte du som sa att du inte brydde dig om tiderna?

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
PANIK!

Som vanligt

om någon har en fungerande soppapump till en E30 1989, tror det är samma till alla årsmodeller?, och kan få med den till Mantorp nu i helgen så blir jag jäääääääääätteglad.

_________________
Peter Sternersson
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Kan lösa en original M3 E46 pump för bra pengar om det är intressant, dock inte till Mantorp redan

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Hur går det Peter?

Har anmält mig till Anderstorp med TPC. Ses där

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318(is) -89 M50B25 Anderstorp TPC PB 1.58.33
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46
15 besök senaste veckan (247317 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande