| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips sökes: Få bort fastbränt bromsdamm på fälgar
|
3 besök senaste veckan (16720 totalt) |
|
Hej! Har ett ordentligt fastbränt bromsdamm på mina fälgar som verkar sitta som berget. Kommer från Pagid-belägg. Har testat Spam multirengöring och borste, händer inte mycket. Testat Biltemas fälgrengöring med syra, händer ännu mindre. Det verkar nästan vara mekanisk nötning som gäller snarare än kemisk. Vågar man gå på med t ex Autosol och gnugga? Eller finns det några andra bra tips på mirakelmedel?
|
||
|
Sonax fälgrengöring är GRYM!!
Sen kan du prova att "skrapa" med något i lite hårdare plast lite försiktigt. Ett klassiskt "fiskben" funkar bra! Finns att köpa som verktyg hos Volvo handlaren.
_________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||
|
Tackar för tipset! Ska testas Sonax!
Någon som har erfarenhet av detta, Iron-X? http://www.streetpower-rekond.se/fal Står om en del på amerikanska forum. Verkar funka rätt bra: |
||
|
Sonax wheelcleaner fungerar bra! Har även testat IronX nu som verkar fungera på precis samma sätt.
Dock har jag hittils spenderat 1 flaska Sonax och ½ flaska IronX på en fälg och det är fortfarande en hel del bromsdamm kvar
Återkommer med resultat när det är färdigt. Antagligen ett antal flaskor senare... |
||
|
Hur funkar de medel du testat, löser de verkligen dammet som på din sista bild eller är det mest mekanisk nötning som gör jobbet? Jag följer detta med spänning då jag köpte begagnade fälgar och en av dem är hemskt tungtvättad. Det är mer smuts mellan mina ekrar än på din första bild och det tog mig ca en timme att rengöra ett utrymme ungefär motsvarande ditt smalaste på första bilden. Jag använde ett medel jag inte minns namnet på men garagegrannen påstod att det var jättebra. Jag var inte av samma uppfattning.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
Funkar faktiskt så som bilden antyder! Medlet verkar reagera med något i bromsdammet och löser upp det. Jag låter det verka ett tag och sen borstar jag lite. Upplever det faktiskt mer som att det rent kemiska löser mest och borstningen mindre. Sonax köpte jag på Mekonomen för 99kr. Dock får man spraya, borsta, skölja, upprepa MÅNGA gånger. Det är ungefär som att man "mättar" medlet så det kan inte äta sig igenom hur mycket som helst. Därför får man lägga på nytt för att bli av med liiite till av bromsdammet osv. |
||
|
Skulle faktiskt tro att detta funkar, har dock inte provat.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
|
Precis, satte min tillit till Spam först men det bet tyvärr icke.
Eventuellt kanske det skulle hända mer om man kunde bada fälgen i det, men det känns inte ekonomiskt försvarbart. Sonax fungerar över förväntan kan jag säga. Men som sagt, det är tjocka lager damm som ska bort och det försvinner bara lite varje vända. |
||
|
Re:
Kallavfettning och alkalisk avfettning. Det händer det nada med tyvärr. |
||
|
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Fastbränt metalldamm/spån.
Svårt att få bort med medel som inte tar underliggande Alu. Det är ju alltid nån del av det som gått igenom lacken. Blästring funkar. : Svartmålning också wave: |
||
|
Re:
Intressant tackar för tipset! Ska skriva och höra vart man får tag i det. |
||
|
På mina fälgar var det en blandning av asfaltstjära på insidan, gummirester och bromsdamm i hörnen.
Det gummiarmerade bromsdammet går att mjuka upp med 556/wd40 men det verkar inte så djupt, så det blir spraya-gnugga-spraya-gnugga-spraya-gnugga-spraya-gnugga... Asfalten slogs jag med länge men Biltemas label-off smälter den som smör i en stekpanna. _________________ Mattias Hellström |
||
|
Re:
Kan vara risk att det inte går att få bort utan att lacka om. Men testar allt som går innan!
|
||
|
Ang feta fläckar så funkar Bräkleen väldigt bra. Var tvungen att tvätta en bil med bräkleen efter den gått på biltransport och uppenbarligen stått bakom avgasröret.
Vax efteråt är nog ett vettigt val. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Liten update. Så här ser Sonax ut när det jobbar:
Fortsättning följer i vår. För kallt att stå ute och spola nu
|
||
|
Verkar ha blivit en segdragen och svårlöst grej detta.
Mitt tips. Lacka om dom och var mer noga med att det inte får fastna i framtiden. Men denna tanke har du nog redan haft...
_________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (16720 totalt) |