Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Understyrningsfråga ang. Audi RS4.
1, 2   >>
3571 besök totalt
Strandis
Sundbyberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
Understyrningsfråga ang. Audi RS4.

Hej på er alla!

Thomas heter jag och jag har varit aktiv läsare på detta forum under en längre tid. (det skrivs mycket vettigt här )

Jag äger en Audi RS4, den är utrustad med quattro GmbH chassie. Chassie satsen består av andra fjädrar och dämpare (något lägre och lite hårdare än orginal) i satsen ingår även en grövre krängningshämmare bak.

I veckan som gick fick äntligen chansen/möjligheten att prova bilen på en konbana.(Första gången med egen bil men garanterat inte den sista ) Jag körde på Pirelli P Zero Rosso 255/35-18 som hade 5-6mm kvar. I dom snabbare partierna så var det inga problem med understyrning utan bilen kändes ganska neutral* (* för att vara en Audi som är känd för att understyra! ) Men när man kom in i det knixigare partiet så var det svårt att undvika understyrning. Mycket av orsaken till understyrningen satt nog bakom ratten

Nu till min fråga.
Vad kan man göra för att få bilen mer neutral? Däck? Framvagn inställningar?
Förslag och ideér uppskattas!

_________________
Thomas Strandgård
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



förarutbildning?
Citera
Strandis
Sundbyberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
Är nog inte helt fel, men jag tror inte det löser alla problem med understyrning

_________________
Thomas Strandgård
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



provat saktare in i kurvorna och gasa ut ur dem mer?

kanske lider av det Magnus så fint kallar "abuse understeer" i de långsammare partierna?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Understyrningsfråga ang. Audi RS4.

Strandis skrev:
Nu till min fråga.
Vad kan man göra för att få bilen mer neutral? Däck? Framvagn inställningar?
Förslag och ideér uppskattas!


Hur långt du vill gå är väl en vettig parameter i det hela. Precis som du skriver så kan andra hjulvinklar och andra däck hjälpa. Min favorit med kränghämmare kan hjälpa oxo. Oxo fjädrar och dämpare såklart

Jag hade nog experimenterar med att demontera den främre krängningshämmaren inför en konbana (och återmonterat den sen igen såklart) Med rätt verktyg osv så gör man antagligen det på en halvvimme.

En grej som går att lämna bort är ju en framvagninställning, lite mer negativ camber fram och en gnutta toe out kan kanske hjälpa) Men då kanske den tappar en hel del av sitt bruksvärde... spårig och eländig på våra allt annat än spårfria vägar.

_________________
Pär Hylander
Citera
Strandis
Sundbyberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
Som jag skrev tidigare "Mycket av orsaken till understyrningen satt nog bakom ratten"

Provade att ta det lungnare in i kurvorna och visst blir det bättre, men när tempot blir högre så kommer understyrningen som ett brev på posten.


Men nu är det ju inget okänt fenomen att Audi understyr, och frågan kvarstår:

Vad kan man göra för att få bilen mer neutral? (bortset från att bli en bättre förare, vilket man förhoppningsvis blir med tiden)

_________________
Thomas Strandgård
Citera
Strandis
Sundbyberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
Re: Understyrningsfråga ang. Audi RS4.

Pär Hylander skrev:
Strandis skrev:
Nu till min fråga.
Vad kan man göra för att få bilen mer neutral? Däck? Framvagn inställningar?
Förslag och ideér uppskattas!


Hur långt du vill gå är väl en vettig parameter i det hela. Precis som du skriver så kan andra hjulvinklar och andra däck hjälpa. Min favorit med kränghämmare kan hjälpa oxo. Oxo fjädrar och dämpare såklart

Jag hade nog experimenterar med att demontera den främre krängningshämmaren inför en konbana (och återmonterat den sen igen såklart) Med rätt verktyg osv så gör man antagligen det på en halvvimme.

En grej som går att lämna bort är ju en framvagninställning, lite mer negativ camber fram och en gnutta toe out kan kanske hjälpa) Men då kanske den tappar en hel del av sitt bruksvärde... spårig och eländig på våra allt annat än spårfria vägar.


Tack Pär.
Jag har läst att det finns camber kitt att köpa så att man kan ställa in negativ camber. Vet någon vart man kan köpa det?

Ska kolla upp hur den främre k.hämmaren sitter och prova vid tillfälle om det märks någon skillnad.

Skulle R-däck ha någon inverkan på understyrningen?

Spårig är den redan, tjejen har order om att alltid köra med bägge händerna på ratten när hon lånar den

_________________
Thomas Strandgård
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Flytta motorn är ju ett alternativ . Motorn sitter ju mycket långt fram på Audi bilar, och är väl en
av de större orsakerna (antar jag) till understyrningen.

Såg ett test av S4:an vs BMW M5 kombi i teknikens värld. Audin hade 61% vikt fram, och 39% bak.
BMW'n hade 49% / 51% om jag inte minns fel.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



I den här tråden finns det några tips: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3231&highlight=camber+kit

Sedan så har Acecompetition under vintern byggt en RS4'a med riktigt grym väghållning, så slå en pling till dem så kan de säkert ta fram något. 033-141714

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Ändrade du luft trycket i däcken ? mer fram än bak .........

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Strandis
Sundbyberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
ThomasT skrev:
I den här tråden finns det några tips: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3231&highlight=camber+kit

Sedan så har Acecompetition under vintern byggt en RS4'a med riktigt grym väghållning, så slå en pling till dem så kan de säkert ta fram något. 033-141714


Tack för tråden!
Är det Eriks bil du tänker på?

_________________
Thomas Strandgård
Citera
Strandis
Sundbyberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
krister Andersson skrev:
Ändrade du luft trycket i däcken ? mer fram än bak .........


*skäms* Men jag glömde min egna lufttrycksmätare hemma och den som fanns till låns visade tokfel! Så det vart ingen justering av lufttryck.

Ska man ska ha mer tryck fram än bak om man vill motverka understyrning?

Annars får man väll köra som en då understyr den iaf inte!

_________________
Thomas Strandgård
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Strandis skrev:
krister Andersson skrev:
Ändrade du luft trycket i däcken ? mer fram än bak .........


*skäms* Men jag glömde min egna lufttrycksmätare hemma och den som fanns till låns visade tokfel! Så det vart ingen justering av lufttryck.

Ska man ska ha mer tryck fram än bak om man vill motverka understyrning?

Annars får man väll köra som en då understyr den iaf inte!


Måste säga att jag inte vet hur en 4 krafsare reagerar , men på min RWD så brukar jag ha så , finns säkert nån på forumet som ser den här tråden och svarar bättre än mig ( kolla även på sparade trådar) thumbs up

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag tror jag sett din RS4 i stan - det kan ju inte finnas så många i den färgen?

I en konbana är det kanske svårt, men kör du fort på bana - bortom vad du tror egentligen är möjligt, kommer den att överstyra.

Jag gjorde en film med en RS4 (original) på Nürburgring och den överstyr ganska fint och kontrollerat.

Annars kan du ju fuska


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Strandis skrev:
ThomasT skrev:
I den här tråden finns det några tips: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3231&highlight=camber+kit

Sedan så har Acecompetition under vintern byggt en RS4'a med riktigt grym väghållning, så slå en pling till dem så kan de säkert ta fram något. 033-141714


Tack för tråden!
Är det Eriks bil du tänker på?

Jo, det är Eriks jag har i åtanke. Det ska bli väldigt intressant att se hur den kommer att uppföra sig på bana. Tyvärr så måste jag säga att de RS4'or som jag sett på bana och framförallt i konbana har inte uppfört sig speciellt bra. Det är nog svårt att bygga bort det faktum att de har så pass mycket vikt framför framaxeln.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Mer Fakta

Lite mer: Jag kan inte tänka mig att RS4:an skulle gå så kanonbra i konbana när gränsen börjar närma sig.

Iofs är det väldigt förarberoende, men jag körde 1-2 sek. snabbare i Superstage än 1 st. 500 hk+ RS4 och 1 st. 380 hk RS4 med slicks. Jag körde 1.38 nånting i min A6 2.7T Avant - med automat och gatdäck.
De borde ju kunna komma ner under min tid tycker jag, utan problem.
Audi RS6 har ju försetts med något som kallas DRC - Dynamic Ride Control - ett enkelt system utvecklat av Yamaha för motorcyklar. Men det fungerar för RS6:an klarar storslalom overkligt bra.

Ta en titt på följande fakta:
Slalom Course 36 / 110m
RS4: 121 / 123 Km/h
M3 E46: 123 / 136 Km/h
RS6: 118 / 137 Km/h
Porsche GT3: 125 / 140 Km/h
M3 CSL: 135 / 157 Km/h
(från http://www.track-challenge.com )

För bilar utan DRC lockas man ju att anta att saker som vikt, däck och bakhjulsdrift kan ha viss effekt på resultatet.

Men nu var det ju din RS4 du ville förbättra. En kompis hade en trimmad tidigare och monterade en hel del chassigodis från ACE Competition. Nu var han ingen banräv, tvärtom snarare, men han var iaf mycket nöjd med resultatet när det började svänga.

Nordic Audi körde Superstage i torsdags. Var det där du var? Mer info?

PS. För övrigt är du välkommen över på ett besök till RS6.com

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Re: Understyrningsfråga ang. Audi RS4.

Pär Hylander skrev:
Strandis skrev:
Nu till min fråga.
Vad kan man göra för att få bilen mer neutral? Däck? Framvagn inställningar?
Förslag och ideér uppskattas!


Hur långt du vill gå är väl en vettig parameter i det hela. Precis som du skriver så kan andra hjulvinklar och andra däck hjälpa. Min favorit med kränghämmare kan hjälpa oxo. Oxo fjädrar och dämpare såklart

Jag hade nog experimenterar med att demontera den främre krängningshämmaren inför en konbana (och återmonterat den sen igen såklart) Med rätt verktyg osv så gör man antagligen det på en halvvimme.

En grej som går att lämna bort är ju en framvagninställning, lite mer negativ camber fram och en gnutta toe out kan kanske hjälpa) Men då kanske den tappar en hel del av sitt bruksvärde... spårig och eländig på våra allt annat än spårfria vägar.


Klockrena förslag!

Sen skulle jag vilja veta hur däckslitaget såg ut! Det kan ge lite tips om var problemen ligger. Både hur slitaget på slitbanan såg ut men även exakt hur långt på däcksidorna du kört (plus vilket däckstryck du hade)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Strandis
Sundbyberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
Erik B skrev:
Jag tror jag sett din RS4 i stan - det kan ju inte finnas så många i den färgen?

I en konbana är det kanske svårt, men kör du fort på bana - bortom vad du tror egentligen är möjligt, kommer den att överstyra.

Jag gjorde en film med en RS4 (original) på Nürburgring och den överstyr ganska fint och kontrollerat.

Annars kan du ju fuska



Säkerligen min RS4 du sett på stan, då färgen är ganska ovanlig.
Nästa gång du ser den kommer du garanterat veta att det är jag, då den numera är dekaltrimmad!

_________________
Thomas Strandgård
Citera
Strandis
Sundbyberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
Re: Mer Fakta

Erik B skrev:
Lite mer: Jag kan inte tänka mig att RS4:an skulle gå så kanonbra i konbana när gränsen börjar närma sig.

Iofs är det väldigt förarberoende, men jag körde 1-2 sek. snabbare i Superstage än 1 st. 500 hk+ RS4 och 1 st. 380 hk RS4 med slicks. Jag körde 1.38 nånting i min A6 2.7T Avant - med automat och gatdäck.
De borde ju kunna komma ner under min tid tycker jag, utan problem.
Audi RS6 har ju försetts med något som kallas DRC - Dynamic Ride Control - ett enkelt system utvecklat av Yamaha för motorcyklar. Men det fungerar för RS6:an klarar storslalom overkligt bra.

Men nu var det ju din RS4 du ville förbättra. En kompis hade en trimmad tidigare och monterade en hel del chassigodis från ACE Competition. Nu var han ingen banräv, tvärtom snarare, men han var iaf mycket nöjd med resultatet när det började svänga.

Nordic Audi körde Superstage i torsdags. Var det där du var? Mer info?

PS. För övrigt är du välkommen över på ett besök till RS6.com


Jo Jag vet att du fick till det riktigt bra i Superstage (efter lite goda råd fran Johann så vart det ju inte sämre )

Jag antar att det är Henkes bil du syftar på? om det är så vet jag hur den gick men jag tror tyvärr inte understyrningsproblemet var löst på den.

Jag är förövrigt mycket nöjd med quattro GmbH chassiet som sitter på (det är stor skillnad mot en orginal RS4) och tror för närvarande inte det är där problemet sitter.

Ang. Nordic Audi och Superstage så har jag tystnadsplikt

_________________
Thomas Strandgård
Citera
Strandis
Sundbyberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
Re: Understyrningsfråga ang. Audi RS4.

Magnus Thomé skrev:
Pär Hylander skrev:
Strandis skrev:
Nu till min fråga.
Vad kan man göra för att få bilen mer neutral? Däck? Framvagn inställningar?
Förslag och ideér uppskattas!


Hur långt du vill gå är väl en vettig parameter i det hela. Precis som du skriver så kan andra hjulvinklar och andra däck hjälpa. Min favorit med kränghämmare kan hjälpa oxo. Oxo fjädrar och dämpare såklart

Jag hade nog experimenterar med att demontera den främre krängningshämmaren inför en konbana (och återmonterat den sen igen såklart) Med rätt verktyg osv så gör man antagligen det på en halvvimme.

En grej som går att lämna bort är ju en framvagninställning, lite mer negativ camber fram och en gnutta toe out kan kanske hjälpa) Men då kanske den tappar en hel del av sitt bruksvärde... spårig och eländig på våra allt annat än spårfria vägar.


Klockrena förslag!

Sen skulle jag vilja veta hur däckslitaget såg ut! Det kan ge lite tips om var problemen ligger. Både hur slitaget på slitbanan såg ut men även exakt hur långt på däcksidorna du kört (plus vilket däckstryck du hade)

Däckslitaget var otroligt jämnt över hela däcket, däcksidorna var orörda och kalltrycket har jag för mig låg på 2.6 (Som tidigare skrivits så låg tryckmätaren hemma )

_________________
Thomas Strandgård
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Re: Understyrningsfråga ang. Audi RS4.

Strandis skrev:
...
(Som tidigare skrivits så låg tryckmätaren hemma )
...


Jo jag såg det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Understyrningsfråga ang. Audi RS4.
1, 2   >>
3571 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande