| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
stora bromsproblem! :/
|
1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (10140 totalt) |
|
hejsan har ett problem med min bil håller på med SFRO med min bil å har kluriga problem...... har monterat 4kolvsok från en nissan 300 på min bil, bak är från en S2 låser betydligt mer på vänster fram än på höger fram? orginal sitter det 1kolvs ok fram var ute på bilprovningen å det visade sig vara klockrena bromsvärden, men låser ändå vä totalt vid tvärnit å knappt något på höger nu till min fråga, kan huvudbromscylinder vara felet? _________________ Tobias Lundin |
||
|
Gamla slangar kan fungera som backventiler pga inre slitage.
Skiftar du anslutningarna vid h-cyl så borde felet byta sida om felet ligger i huvudcyl... _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
|
Min erfarenhet, efter att ha varit med om liknande saker vid besiktningar, är att det oftast är ett fel i hjulupphängningar/däcktryck/cornerweight, så det bör som sagt kollas upp. Kolla speciellt att hjulvinklarna är lika, att stötdämparna beter sig lika på sidorna och att ingenting är löst.
I resterande fall, där hjulupphängningarna inte varit boven, så har jag haft lite olika fel; - felkopplad huvudcylinder, antingen att man använt Volvos triangelindelning men kopplat fel så man har tre ok på en krets och ett ensamt ok på det andra, eller att man bytt bromsar på en bil med korsvis indelning (vä fram och hö bak på samma krets, och vice versa) - och behållt korsvis indelning. Då kan det strula - trasigt bromsbelägg på en sida (överhettat/pulveriserat så belägget var poröst) - felaktigt bromsok Men, om du har korrekt fördelning på rullar, så pekar det i mina ögon på ett geometri- eller lastförskjutningsfel som bara märks när man kör bilen på väg. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
verkligen tacksam för alla svar, försökt på flera forum men här är ni ju underbara! tack som vill hjälpa mig!
jag har gjort följande, hjulinställning på jobbet, allt är 100%
däcktrycken är exakt samma nya bromsbelägg, ska montera mina nya skivor imon har ÄVEN testat koppla bägge bromsarna fram på samma krets men fortfarande samma fel har även funder på cornerwigth meeeen jag tycker den borde låsa på höger isf? jag sitter ju på min egna sida så har ju säkert 70-80 mer vikt på vä hjulet (somnu tvärlåser) så borde varigt tvärtom eller har jag fel? antar det lättaste hjulet låser isf? men de borde ju vara höger eftersom bilen är vä styrd? allt är nytt när jag monterat skivorna, värdena är klockrena på bilprovningen, fattar inte varför just det är å gnälla på då det är GODKÄNT hos bilprovningen men vad vet jag, hade aldrig haft felen om bilen hade haft ABS! tack så länge
_________________ Tobias Lundin |
||
|
Re:
Sitter du på fjäderbenstornet och kör...så kan det bli lite konstigt...
Byt sida på bromsbeläggen. Det har hänt förut att dom blivit inkörda olika. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Jag förstår att det är frustrerande men något är ju fel. Du skriver själv "låser ändå vä totalt vid tvärnit å knappt något på höger" - så ska det inte vara på en bil, allra minst på en prestandabil, och därför tycker jag det är rätt logiskt att SFRO inte släpper bilen vidare.
Att byta belägg är en bra idé men jag skulle gärna vilja veta vad det är för bil, och exakt hur bromssystemet är kopplat. När man kör på Bilprovningens rullar, är bromsverkan jämn även när man börjar bromsa, och med lätt/medelhårt pedaltryck? Min erfarenhet är att den som kör på rullarna gärna håller på bromsen tills värdena är jämna... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Övriga som kommenterar i tråden är mer erfarna än jag, men att du sitter på ena sidan gör inte automatiskt att vikten fördelas som magkänslan säger. Det skulle kunna räcka med att en stötdämpare eller fjäder inte är som den ska så förskjuter du vikten åt helskotta. Jag hade billiga coilovers på en Nissan 200SX i forntiden och innan jag insåg att de inte var identiska på höger och vänster sida kunde jag inte få höger bakhjul att driva bilen framåt.
Med hård fjädring behövs så lite för att få sned belastning så hörnvägning är viktigt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Re:
totalt frusterande!!! blir så trött på bilar, jag är själv bilmek å har rätt hyffsad koll på allt fungerar! men det vill sig inte ändå å snart kommer jag tröttna på bilen å göra något jag kommer ångra! bilen är en ombyggd gammal audi som blivit sportquattro -85:a med bromsar från nissan 300=4kolvsok med resten av bromssystemet från samma bil motorn kommer från, allt i bromsväg är helt nytt nu, monterade slitsade skivor idag! blev ingen skillnad, skivorna jag hade innan var inte i bra skick men duglig, men nu är verkligen ALLT på bilen nytt! just nu på broms systemet har jag kopplat bägge framhjulen på samma krets UR huvudbromscylindern, ena kretsen av nipplarna fram går ner till reduceringsventilen, satt på ett Tkors innan, sen går den bakre på huvudbromscyl ner oxå till reduceringsventil å sedan går ETT rör bak till bägge bromsarna bak! Värdena på bilprovningen var så jämt det kunde vara, bägge pilarna gick identiskt upp, han satt även å pumpade på bromspedalen upp å ner flertal ggr, från noll till iaf 2.5 ca i krokarna, även bak funkade lika dant men kom upp till 1.5 kanske? var även där identiskt, mkt lustigt..... har även lurat lite i broms systemet om ett ok skulle hade kunnat få en snyting nångång å hamnar snett så kolvarna tar längre tid på sig att trycka till? pedalen känns lite svampig, meeeen tar klockrent i bilprovningen... det där med dämparna skulle det kunna vara? men prylarna är ju helt nya men visst allt kan ju hända, men dom måste vart fruktansvärt snea isf? om du inte tog dig framåt? skulle det funka å montera vanliga org fjädrar å stötdämpare?
_________________ Tobias Lundin |
||
|
Jag tog mig iväg, men inte med någon vidare fart. För mycket gas så spann det hejdlöst. Någon borde kunna väga in bilen så du ser om något är galet. Att byta delar i blindo ger nog bara mer irritation.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Re:
fan va sjukt! får kolla upp detta, får isf köpa org fjädrar å dämpare å testa, tack för tipset! _________________ Tobias Lundin |
||
|
"just nu på broms systemet har jag kopplat bägge framhjulen på samma krets UR huvudbromscylindern, ena kretsen av nipplarna fram går ner till reduceringsventilen, satt på ett Tkors innan, sen går den bakre på huvudbromscyl ner oxå till reduceringsventil å sedan går ETT rör bak till bägge bromsarna bak! "
Svårt att greppa vad du beskriver - har du reduceringsventil på framaxeln? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
|
Cornerweight.
Gör en vägning innan du fortsätter. Jag hade exakt samma fel bak på en BMW jag reggade som ombyggt fordon. Det var ena tornet bak som var högre än andra. Då blev andra fjädern mer komprimerad och därför låste det före. Du har frågat, och vi har svarat. Gör en vägning.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Re:
nu har jag ett Tkors på bägge frambromsarna alltså en krets, fortfaramde samma fel, från början satt det T-kors orginal på höger bromskrets ner till reduceringsventilen, antar den justerar trycket på något sett, men då var ju vänster direkt till bromsok från huvudcyl å höger med t-kors å vidare till hö bromsok = trodde det försvann tryck därigenom först, förlåt jag e otydlig men svårt å förklara genom tagenter =P _________________ Tobias Lundin |
||
|
Re:
du menar våg under varje hjul? håller på å kikar om någon har det i krokarna, va rädd det kunde vara något sånt, mina ideer är snart slut! trodde inte de spelade så stor roll, men tydligen _________________ Tobias Lundin |
||
|
Hade också samma fel, berodde även det på corner weighten. Fick justera på coil overs så var det bra. Har du inte coil overs kan du bricka ned fjäderbenet en gnutta
Jag använde inga vågar för att röna ut det, justerade efter och på sfro fick jag en corner weight och den var helt ok. Bromsarna säger en hel del om hörnvikterna. _________________ MVH |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (10140 totalt) |