| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Komponera ihop snabb E36 - shoppinglista
|
1, 2 >> 6155 besök totalt |
|
Komponera ihop snabb E36 - shoppinglista
Tjena boys n girls! Klurar på vad som ska inhandlas för att få mitt just nu, mer eller mindre, tomma chassie snabbt runt bana. Det är en 316i E36 sedan. Har slitit ut det mesta och börjar nu planera för vad som ska monteras. Jag tänkte dela in frågorna i olika områden; motor inkl. sprut, drivlina, bromsar, fjädring, hjulupphängning, aerodynamik och interiör. Motor inkl sprut: Är inne på en M54b30, dels för att den duger gott som sugmotor till att börja med och när jag väl vill ha lite mer effekt så kan en liten turbo göra gott utan att behöva öppna motorn. MEN jag är fundersam, är det bättre att köpa en M50B25 för en billigare slant och kräma på en turbo direkt? Vill ha en snabb bil som har en trevligt register, ingen ketchupeffekt som ställer till det i kurvorna. Vad rekommenderar folk som har koll? Ang sprut så har jag knappt börjat fundera på det, men jag tänkte köra all info på skärm så ett sprut som antingen stödjer typ surfplatta via blåtand alt ett sprut som har tillhörande skärm - förslag? Bör ju kunna hantera vanos också förstås. Drivlina: Här är jag helt vilse, ett lättat svänghjul har jag förstått är trevligt så responsen blir rapp men i övrigt är jag dålig på det området. Så tips på drivlina vore uppskattat, tänk på att grejerna ska vara lätta, hålla bra och inte kosta en årslön. Jag siktar som sagt på ca 250 hk om jag kör M54 och runt 350 hk om ja skulle köra trimmad M50. Bromsar: Ska man köpa nå D2-kitt eller är det mer värt att kika efter bromsar från en större bmw, isf vilka passar och vilka orkar med bankörning? Vad ska man köra för bromsskivor? Fjädring: Får väl slänga in bussningar på det här området också. Tips? Hjulupphängning: Törs knappt stava till ordet för jag har noll koll på detta. Men rätt hjulvinklar kan ju göra underverk, så jag lär mig gärna. Tips uppskattas! Aerodynamik: Ska man åka snabbt bör man väl försöka få lite tryck på backen. Mitt mål med bilen är att komma under ett ton, så det vore bra ju mera extra tryck man får på däcken av vinden. Vad och vart handlar man? Något man ska tänka extra mycket på? Interiör: Invändigt blir det bur, kollat på finess, duger en driftingbur? Uppskattar alla tips jag kan få för att få en snabb E36, tack! _________________ Kalle Wallingstam |
||||||
|
Hej!
Några frågeställningar för att underlätta rekommendationer är vilken totalbudget och ambitionsnivå du har. Och vad du tycker är roligt? Vad som är roligt är ju väldigt olika från person till person och så även budgeten Själv gillar jag när bilens helhet är i balans medans andra prioriterar tex motor eller chassi först. Jagar du varvtider eller bara kör för att det är roligt?
Vill du köpa bolt on-prylar eller saker som kräver egna arbetsinsatser (bur, stolsinfästning mm)? Vill du montera saker (tex breda fälgar/däck, extrema hjulvinklar) som kanske kräver modifiering av kaross och dylikt? Ska bilen gå att besiktiga? Det kan spela stor roll vid val av motor, bur och bromsar/bromssystem. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
|
Köp en färdig bil punkt slut.
Jag har byggt själv min hirk och det tar en jääääkla massa tid Jag hade köpt en färdig idag om man ska börja om. Mvh _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||||
|
Min ambition är att sätta skapliga tider och jag prioriterar chassiet före motor. Dels pga att det känns som viktigare med bra väghållning och balans före en stark motor för att sätta skapliga tider. Samt att det känns som ett mindre ingrepp att lyfta i en annan motor framöver än att börja labba med chassiet. Jag vill köra, inte skruva, därför vill jag gärna göra de bökiga grejerna nu när bilen är under uppbyggnad.
Budgeten är som för de flesta andra begränsad, jag tänkte hålla utkik efter begagnade delar för att få mer kvalité än att köpa nytt budgetskit. Bilen ska inte besiktigas annat än för bankörning =) _________________ Kalle Wallingstam |
||||||
|
Saknar du helbilsgodkännande så är det fritt fram att modifiera så länge du inte ändrar effekt/avgasrening.
- e46 främre länkarmar för ökad spårvidd och mer camber, - aluminium-bussningar till bakvagnen samt se över övriga bussningar, - bromskylning, - bättre bromsvätska, - bättre bromsbelägg, - diffbroms, - etc Framför allt börja läsa projekttrådar här på rejsa, väldigt många guldkorn! _________________ Tim Anle |
||||||
|
Re:
Precis, den kommer inte gå en meter på gata _________________ Kalle Wallingstam |
||||||
|
Re:
Utöka gärna dina resonemang om vad man bör byta till - vad man ska välja för produkter och varför =) jag är en forumnörd, så det ska nog lösa sig med svar på mina frågor tids nog. Men det vore schyst att slippa läsa i tiotals timmar om folk sitter på raka svar här =) _________________ Kalle Wallingstam |
||||||
|
Jag äger nedan bil och där har du en bra lista på vad man kan göra chassimässigt:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kommer komplettera med ordentlig luftkylning/slangar/stosar mm till frambromsarna för att öka livslängd på frambelägg + undvika fading. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
Re:
Vill inte verka dryg men du tar de bästa besluten om du lär dig av andra. Du lär dig av andras misstag och slipper plöja in pengar i delar som du sedan måste sälja vidare med förlust... Been there, Done that! Med det sagt är 316 helt fel bil att utgå ifrån om du nu inte planerar att regga in den som ombyggt fordon. Ska du ha mer effekt så skulle jag ha satsat på en fräsch 323 eller 328, förslagsvis en bil utan helbilsgodkännande. Skaffar du dig 323/328 så det första du ska göra är att byta insuget mot ett från M50 för att låsa upp några extra hästar! *Solida aluminiumbussningar i bakvagnen dessa köper du hos Millway eller J spec. På J spec är de billigare men jag hade nog satsat på Millways ändå. http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/ba http://www.millway.se/bussningar-bak I övrigt har Millway paket med bussningar till hela bakaxel: http://www.millway.se/bussningspaket Medveten om att det är mycket pengar men är nog värt. *Bättre bromsar Ett populärt val brukar vara att köra med e46 330 bromsar fram. Du får en 325 mm stor skiva för vettiga pengar. Du får dessutom ett stort utbud av bromsklossar att välja på då det är samma som på M3e46. En vettig bromsvätska är ett måste! Motul RBF600 är vettig. Bromskylning är viktig om du kör seriöst, du får dessutom längre livslängd på bromskomponenter. För bromshjälp hade jag nog kontaktat Pean, http://www.peansweden.com . *e46 bärarmar. Här köper du helt vanliga e46 bärarmar. Du måste dock köpa speciella bussningar, eller modifiera "lollipops" från e46. Bredare framvagn och extra camber får du på köpet. *Hjullager tar stryk på bana, så köp och montera nya. Hade i nuläget inte satsat på något annat än SKF. *Lätta, stol och halvbur. Kasta ut allt som du absolut inte måste ha. Montera ordentlig stol (köp inte på nätet, provsitt först). Helbur tycker jag är överskattat om du inte tävlar. Montera halvbur så slipper du bråka med SBP. *En diffbroms kan jag tycka är ett måste om du inte tänker spinna bort all effekt! För e36 är det lite lättare att hitta. Håll koll på blocket samt bildelsbasen! Någon kan säkert fylla på men jag råder dig starkt att läsa byggloggar! Man lär sig MYCKET! _________________ Tim Anle |
||||||
|
Re:
Den ska som sagt inte gå nå gata så en besiktning behöver vi inte oroa oss för. En bekant meddela att 330-oken är gjutjärn och rätt tunga. Även bara 2-kolvs om jag minns rätt. Han rekommenderade från nån 7-serie som hade 4-kolvs brembo och skulle passa utan allt för stora ingrepp. _________________ Kalle Wallingstam |
||||||
|
Re:
Värt att tänka på är att många bankörningsarrangörer kräver besiktigad bil. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
|
330 har en kolv, M3 likaså.
330-bromsar är direkt bolt-on därav rekommendationen. Något säger mig att ok-en från 7-serie bör vara rätt tunga. Är du orolig för vikt så ska du nog inte byta till en 6-cyl heller
Här har du en välbyggd 318is
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Tim Anle |
||||||
|
Re:
Bromsoken från 728,730 E38 är Brembo fyrkolvsok i aluminium. Kräver dock lite modifiering för att passa E36. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Att läsa byggtrådar är grymt bra! Förutom min egen i länken i signaturen, här är några andra;
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php http://rejsa.se/forum/viewtopic.php? http://www.rejsa.se/forum/viewtopic. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php EDIT: Ytterligare en: http://ww.w.rejsa.nu/forum/viewtopic När det gäller bromsar så har i alla fall jag med min M3:a klarat mig väldigt bra med originalskivor och värre belägg kombinerat med bättre bromsvätska ex Motul 600. En anledning, förutom värmen, att byta till andra bromsar är bromskänslan, inget jag provat själv dock. Bromskylning är helt klart att föredra. Finns att köpa från bla Millway men det är ganska lätt att bygga en enklare variant själv, det finns några bilder i min byggtråd på en hemmasnickrad modell. Chassiprylar finns det hur mycket som helst att välja mellan. Mitt råd är att satsa på något som är anpassat för bankörning, dvs hoppa över de "vanliga" gatkitten. Gäller oavsett om du köper lite billigare typ D2/K-sport eller om du satsar på lite dyrare typ KW/H&R/Bilstein. Ha bilens vikt i åtanke när du ska välja fjäderhårdhet. Bussningar finns också som nämnts ovan att köpa från Millway. Alla bussningar behöver dock inte vara i alu eller delrin. Diffbussningarna är ett exempel på där många väljer original eller PU-bussningar istället. Att köra runt i en bil som vibrerar överallt och hela tiden är inte alltid roligt. Krängningshämmare finns det också många modeller att välja på, jag kör med H&R. Hårdhet och inställningar är nog mer en fråga om körstil och hur man vill att bilen ska uppföra sig. Andra saker som gör att bilen klarar av bankörningens påfrestningar bättre är att montera dubbla bränslepumpar (gäller vissa årsmodeller) och att förbättra oljekylningen. Behov av åtgärder för oljekylning är lite olika beroende på vilken motor men extra oljekyl alternativt att koppla förbi oljetermostaten där det går är aldrig fel. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
|
Re:
Tack David, klockrent svar =) om man landar runt 1 ton i vikt, vad bör man köra för hårdhet på fjädrar då? Sånt kan väl iofs återförsäljare a v dämpare men det är ju lugnande om man får samma svar från fler ställen
_________________ Kalle Wallingstam |
||||||
|
Re:
Sitter det andra bromsar på ex 740 & 745? _________________ Kalle Wallingstam |
||||||
|
Hej,
Jag har en medelsnabb club-räser av modell E36 med skruvbur, stoptech bromsar fram och det mesta som de andra killarna rekommenderar här i tråden. Jag byggde utifrån en M3 3,2 som inte riktigt räckte till i slutändan för det jag ville göra med den. Om det inte är så att du har en sjuuuukt fin kaross utan en rostflaga på så hade jag dumpat 316 idéen direkt. För mycket jobb med att förstärka karossen och göra den i ordning kontra att antingen köpa en färdig bil eller kaross med en godkänd bur eller börja från en 328 eller M3 kaross iaf. Jag har all respekt för att man vill bygga, det är kul och väldigt lärorikt. Men man MÅSTE inse att det kostar en jävla massa pengar. Hade jag börjat om idag så hade jag köpt en bil för 200.000kr-400.000kr istället och sedan anpassat den till det jag behöver. Det hade blivit mer än 50% billigare i slutändan. Då kan du börja räkna lite på vad mitt bygge har kostat hittills... (och vad ditt bygge kommer att ha kostat om 3 år) Vad gäller bromsar så är Stoptech kitet i 332mm prisvärt. annars är Porsche ok med adapter från Millway den bästa budgetvarianten. I slutändan kostar den lösningen ca 10000kr. M50 eller en 3liters 6:a är bra budgetalternativ. Färdigt med sprut, mappad och fungerande i bilen från 30000kr - 100000kr beroende på ambition. Själv har jag en S54, en fantastisk motor. i bilen och klar för ca 80000kr om man kör en helt standard motor. Sen ett sista tips. Bygg bilen för en serie/reglemente från början. Har en tråd här på rejsa som du kan läsa i. Du är även välkommen att ringa mig om du vill 0707162550 och har frågor. /Blixten _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
|
Re:
Det bästa är att ta reda på själv vilken hårdhet man vill använda. Det är nog inte många återförsäljare som kan rekommendera fjädrar till en modifierad bil. Nu var det väldigt längesedan jag räknade på fjäderhårdheter men det finns formler att använda, då utgår man ifrån vilken frekvens man vill att fjädrarna ska arbeta i. Man måste också veta lite grundmått på chassigeometrin. E36 är ju en vanlig banbil så att hitta lämplig fjäderhårdhet borde vara lätt även om man inte vill använda formler, det är många andra som kör med bil i de viktklasserna du kommer hamna i så kunskap om detta lär finnas. Själv har jag 160N/mm fram och 180 N/mm bak, bilen väger dock 1360 kg.
Hehe, dagens understatement MEN, som Blixten säger så är det dyrt OCH tar en jäkla tid att bygga själv, det måste man vara medveten om. Även när man fått dit all hårdvara så får man nog lägga en säsong på att justera och ändra sådant som inte funkar innan allt lirar som det ska. Dock är det väldigt lärorikt och när det går fort på banan är det värt allt slit, tycker jag i alla fall.
Jag tycker även att du noggrant ska ta reda på skillnaderna i kaross och chassigeometri mellan de olika E36-modellerna. Det kan te sig billigare att utgå från en motorsvagare variant men i slutändan kan det bli dyrt när du inser att det är mycket som behövs bytas ut för att få till optimala geometrier och hållbarhet. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Komponera ihop snabb E36 - shoppinglista
|
1, 2 >> 6155 besök totalt |

