Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 6413 besök totalt |
Vilka R-däck ska man ha?
Hej! Jag har försökt forska runt lite om olika R-däck då jag tänkt byta till det nästa säsong. Jag har kört med gatdäck nu i två år med en helt original BMW E46 M3, och jag har tänkt byta till aluminium-bussningar och KW Clubsport coilovers nu i vinter. Så en uppsättning R-däck skulle ju behövas så man får nytta av det nya chassit. Ett litet problem är ju att hela bilen är folierad i Yokohama-dekor.. Och det känns lite väl offensivt (och dyrt!) att börja med A048 som verkar vara grymma i övrigt. Så frågan är om deras AD08R är något att börja på? Om här är någon som testat dem och känner för att förklara hur dem var att köra på? Eller om där är ett bättre alternativ som R888R eller liknande? / Johan _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||||
Kumho V70A tycker jag du ska ha, bra och snabbt däck till mycket bra pris om du handlar av MartinG här på rejsa.
|
||||||||
Re:
Ah okej vad bra, jag får söka upp honom och kolla vad han hart och vad det kostar ![]() _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||||
Har du fått betalt Yokohama av för dekoren, då är läget lite annat men om inte så saknar det relevans för diskussionen.
Du får börja med bestämma vilka egenskaper som viktigast för dig och vilken dimension du tänkt köra. Alla däck olika styrkor. Skall du inte tävla så är du kanske mer intresserad av få ut en träff till än köra 0.5 s fortare på varvet. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Re:
Jag instämmer med ovan. Testade Toyo R888 och det smetade mest tyckte jag, fick ingen speed med dom alls. Bytte till Kumho V70a och dom är jag väldigt nöjd med. bra kallgrepp och mjuka i övergången varma - för jättevarma ![]() Kör långlopp och dom klarar för vår del full attack med en e36 1.33 varv på Mantorp vi plockar 8 timmar race + några träningar ur bakdäcken. framdäcken mår lite sämre. dom har vi till bromstester ![]() Kumho V70a K91 är den hårda blandningen och den enda kumho jag testat. 215/45-17 _________________ Mikael Dalin SpeekEd Racing på Facebook Vill mycket, kan mindre BMW 325 Coupè Långlopp. |
||||||||
Re:
Jag har pratat med dem men det är inget som är nu i närmaste iaf, så som du säger så får det kvitta vilket märke liksom. Bara det är bra grejer. Jag hoppas på att kunna köra 265/30-18 fram och 285/30-18 bak, bredare bak i framtiden. Och eftersom jag inte är så värst erfaren så är det precis som du säger bättre att dem håller lite mer, jag märker ju knappast den där lilla extra tiden nu i början så att säga. _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||||
Re:
Tack för ditt svar! Okej jag förstår, det verkar vara schyssta grejer för pengarna dem där Kumho V70A. 1.33 på Mantorp är ju grymt bra, är det MSLS ni kör om man får fråga? ^^ Jag ska kolla upp vilka dimensioner som finns och vad dem kostar. Och håller dem för all den körningen ska det inte vara några problem för min del ![]() _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||||
Re:
värt att tänka på med Kumho är att jag har extremt svårt för dem när det blir blött, snudd på okörbara skulle jag säga. På mantorp gick jag från 1:34 tider till 1:52 pga lite regn... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Re:
Oj så pass! Jag har inte kört på bana i regn innan heller så det är ju definitivt bra att tänka på ifall det skulle bli en uppsättning sådana. _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||||
Köra lika breda däck runt om, Dels får du bättre balans i bilen samt att det är mer ekonomiskt fördelaktigt då du kan rotera däcken mellan fram och bakaxel så du får ett jämnare slitage.
Mvh//Jesper _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||||||||
Re:
Jaha så det är bättre att göra så kanske? Har sett en del som kört 265 runt om på sin E46 M3 och det är ju bra att kunna skifta runt. _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||||
Re:
Jag kör M3 e46 och bara 5 bankörningar under bältet. 4 första var på original CSL fälgar med 235/265 fram resp. bak och det understyrde nåt så otroligt när däcken blev lite för varma(PS2 och PSS). Fick köpt 4st Apex Arc-8 fälgar med 265/35-18 r888 däck runt om och understyrningen var borta! Problemet var att bankörningen denna dagen var för "tam" och jag fick aldrig upp någon temperatur i däcken(3 varv åt gången). 18x9 Team dynamics pro race 1.2 är väldigt populära på våra bilar också!
_________________ Adam Andersson |
||||||||
Jag hade köpt Michelin eller Pirelli Trofeo. Riktigt fina däck med bra och RUNDA gjutningar
![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Re:
Ah okej ![]() Jag har ju inte tänkt köra mycket alls på vägen, bara någon enstaka "glassrunda" som mest. Så jag vill inte det ska vara någon kompromiss så att säga, utan det ska vara gjort för bankörning och inget annat haha ![]() _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||||
Som jag förstår det så är cup2 minst lika bra som cup1 vad gäller grepp.
Trofeo R är ju erkänt skitbra! Mvh Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Re:
Jaha okej, jag får läsa på lite om dem där ^^ Mvh, Johan _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||||
Re:
Härligt! Inga problem med att dem överhettar eller liknande? Och har ni kört dem i regn? _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||||||
Nej jag tycker att de har hållt ihop det riktigt bra.
Första omkörningen på yttern är av en bil som kör 225 R-däck, jag kör 205 Gatdäck (Yokohama AD08). Det var ett väldigt bra betyg för mig att de orkade hålla i. http://jallaracing.blogg.se/category Regn har vi också provat på men eftersom en driftingklubb hade kört på morgonen precis innan vårt senaste rejs & regnet drog igång så är det svårt att säga ngt om regnegenskaperna. Det var mycket gummi och förmodligen ganska halt för samtliga på banan men vi hade det absolut inte värre än någon annan. ![]() _________________ -= David Aldén =- Racebil: BMW E36 *såld* Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld* Vardagsbil: Passerati GTE -16 jallaracing.com |
||||||||
Vi kör också AD08R på långloppsbil (4-timmars rejs med Nissan Primera GT). Jag tycker att de är riktigt bra men inte i klass med fräscha A048 på torrt. I blött så känns de lite hala på vår bil men det kan också hänga ihop med att de greppar bra på torrt (och att vi tidigare kört bättre "regndäck").
Jag är själv lätt sugen på AD08R till Caprin, mest för att jag upplever de däcken som en bra kompromiss, funkar bra på gata utan att falla igenom på bana. Men jag tror inte man ska tänka att det är R-däck man köper. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 6413 besök totalt |