Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3973 besök totalt |
Banåkning och försäkringar ??
Hej, är ny här på forumet, kommer förmodligen att ställa tusen frågor ( minst ) framöver, vad gäller olika typer av bankörning. ![]() Först och främst skulle jag vilja ha en riktig redogörelse av någon med ordentliga kunskaper och erfarenheter av bankörning med "vanlig" bruksbil, alltså vad gäller försäkringar, vad är det som gäller osv. ?? ![]() Kör idag en M3 -94, är nästan lite för rädd om den för att köra bana men finns det chans att få köra ordentligt försäkrad är det väl hyfsat OK !! Har lite planer för framtiden, på att sälja hobbybilen ( M3:an alltså, har även en bruksbil.... ) och skaffa ett mer renodlat banprojekt, mest för att köra bana på skoj, men kanske tom börja köra en del organiserad racing på sikt, kommer nog ett ANTAL frågor gällande detta ämne framöver....... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Allmänt hållet så är det upp till varje bolag. Länsförsäkringar tar t ex inte ansvar vid bankörning, Folksam däremot gör det. Undersök noga med ditt försäkringsbolag och få det SKRIFTLIGT att det är ok att åka bana.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
If godkänner "banåkning" utan tidtagning, då man kan hävda "förarutbildning". Dock gäller det endast bilar som nybilsregistrerats FÖRE 31/12-03. Bilar registrerade EFTER 31/12-03 faller i händerna på generalagenten. D.v.s i mitt fall avgör KW Bruun (Peugeot's generalagent) om bilen tillåts att köra på bana med.
Man bör som visa talare före mig kolla ordentligt med sitt bolag innan pottan åker på skallen. _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||
|
||||
Jag har också IF och till mig har de sagt så här dumt: försäkringen gäller vid bankörning, men endast så länge jag inte har tagit licensen. När jag går licenskurs och tar förarlicens, upphör försäkringen att gälla! Varför?? Jo, för att har man tagit licens så klassas det som förberedelse inför att man ska börja tävla. Det var svaret jag fick från IF.
![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
IF sitter och omarbetar villkoren så denna säsong är nog den sista som vagnskadan gäller på bana. Trafikförsäkringen (personskada och skada på 3e man) har aldrig gällt.
|
||||
En av de bästa sammanställningarna i detta komplicerade ämne finns på BMW klubbens hemsida:
http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm Generellt kan man alltså säga att man är oförsäkrad om man deltar i en "vanlig banträff" som inte arrangeras av en SBF ansluten klubb i enlighet med SBF:s policy för träning etc. Dessutom skall föraren inneha licens. Som sagt inte helt enkelt ämne det här då det ofta är upp till försäkringbolagens olika bedömningar. Utredningen på BMW klubbens sida är dock väl värd att känna till innan man ger sig ut i hetluften för att gasa ![]() Mvh |
||||
Jag har också BMW originalförs. (genom IF) och om du frågar de en gång till, kommer de att säga samma sak till dig som de sa till mig. Har man tagit licensen är det bara att glömma att försäkringen gäller.... _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Är det verkligen så? om du kör på en SBF-träff (då har du även licens) så har du visserligen bra skydd för personskador. Men alla bilar är väl helt oförsäkrade vid skador? Kör man däremot på en icke SBF-träff så finns det iallafall en chans att bilens försäkring kan gälla. Särkilt om det är under formen "förarutbildning" och inget likt tävling. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Ja
Ja, det är ju mycket upp till försäkringsbolagets bedömning men som du skriver "finns det i alla fall en chans" om man läser PDF:en på BMWCS sida så är det väl paragraferna om "motorfordon som framförs inom inhängnat tävlingsområde" som är rätt avgörande. Det säger att trafikförsäkringen gäller inte vid sådant fall oavsett om det rör sig om tävling, träning eller övning. Arrangören är skyldig att teckna försäkringsskydd som uppfyller lagen om motortävlingsförsäkring. Som sagt verkar detta vara ett både känsligt och komplicerat ämne (jag är ingen specialist inom ämnet försäkringar). BMW clubbens utredning tyder ju i alla fall på att man skall inte vara säker på att trafikförsäkringen gäller bara för att evenemanget kallas "förarövning" om det handlar om körning på inhängnad racerbana. Sedan verkar det ju finnas lika många olika svar från försäkringsbolagen som antalet frågor som ställts i ämnet. Mvh |
||||
Tack! ![]() Mvh |
||||
Någon som hört något nytt i försäkringsfrågan på sistonde ??
De senste två gångerna jag ringt LF har jag fått beskedet att försäkringen gäller även på bana, så länge man inte tar tid eller kör med gemensam start.... Denna eviga fråga känns rätt så avgörande för om det ska bli ett bilbyte ( neråt ) till nästa säsong eller inte för min del....! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Enligt vad baninstruktörerna på PCS träff på Mantorp sa i helgen så var det i LF:s fall upp till varje lokal avdelning att avgöra om det var OK med banåka eller inte. Kändes ju stabilt att höra... Kommer nog att fortsätta leka med bilar jag har råd att förlora.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Har för min egen del dragit ärendet till sin spets vad det gäller min försäkring hos LF ( Östgöta Brandstodsbolag ), men han som var bäst på detta hade fortfarande semester, återkommer nästa vecka, redovisar sedan vad jag fått för svar !
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Har nu haft ett långt och ingående samtal med en väldigt trevlig och kunnig person ( inte i kundservicen alltså ) på Östgöta Brandstodsbolag ( Länsförsäkringar ), för att på ett ärligt sätt kunna förmdedla lite om vad min bankörning etc. går ut på, och naturligtvis få reda på vad som gäller med försäkringen.
Detta kom jag fram till: om försäkringen gäller vid bankörning eller inte kan skilja mellan olika delar av landet tom. inom samma bolag, vad gäller LF i östergötland så är det ok att köra banträffar så länge en seriös organisation finnes, typ alla "märkesklubbsträffar" samt körningarna på Sviestad i LMS regi, naturligtvis är ingen tidtagning eller körning under tävlingsliknande former tillåten ( gemensam start etc. ). Detta kunde personen i fråga stå för att det skulle gälla i alla fall detta år ut, kan komma att bli några förändringar till nästa år. Skönt också att ha fått en seriös kontakt på sitt försäkringsbolag. i fall olyckan skulle vara framme, känns lite bättre än bara kunna vända sig till den inte alltid helt hjälpsamma kundservicen ![]() Alltså kan man fortsätta och köra M3 på banträffarna tillsvidare ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
En vän till mig totalkvaddade sin bil på bana förra året. Han fick ut en sprillans ny kärra! Den var försäkrad i LF. |
||||
Låter ju bra...(missförstå mig rätt) då kanske man alltså kan lita på beskedet jag fick idag ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
SBF håller också på att reda ut försäkringar. Tydligen är det soppa inte bara utanför SBF-sfären, utan även innom. Den praxis som verkar råda för banträffar är precis som sagts ovan, individuellt per bolag. Men om man läser lagtexten så är man oförsäkrad mot personskador och skador på tredje man om inte arrangören har en motortävlingsförsäkring (dvs är SBF anslutna med licens och hela köret).
Altså, enligt praxis är bilen försäkrad, men inte föraren eller åskådare. Det innebär att om du tex. kör på någon så att denne skadas eller åsamkar dej själv en skada så kan det gå riktigt illa. Det kan vara värt att poängtera att BMWSC har utrett rättsläget, altså vad lagen säger. Men det verkar ju vara ett stort NAP-fält över hela frågan som man inte behöver bry sej om innan någon verkligen har skadat sej och vill har skadeersättning. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3973 besök totalt |