Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En till leverantör av motortävlingsförsäkringar - Nitroz
1, 2, 3   >>
6536 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Nitroz / Lelle Olsson har startat Nitroz Motorsport där man tagit fram korrekta motorsportförsäkringar för när man kör dragrace på Kjula.

Så vi har alltså ytterliggare en aktör förutom SBF, SMA, STEC och nu Nitroz. Fast Lelle kommer nog fortsätta med 100% fokus på dragracing (EDIT: nää! se mer nedan) som alltid så det påverkar ju troligtvis inte bankörning på något sätt egentligen.

Nu på onsdag den 21 mars kl 19 sänder man webtv Motorsoffan där man kommer snacka om just den här satsningen!

Här www.nitroz.se

EDIT: repris på webbtv Motorsoffan finns att kika på på länken ovan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Snackade lite kort med Lelle Olsson om Nitroz Motorsport och deras roll som licens/försäkringsgivare. Han kommer inte bara jobba mot dragracing utan jobbar redan nu brett. Jag behöver sätta mig med honom en lite längre stund för att höra mera. Men lite kort bara, Nitroz verkar erbjuda ett väldigt intressant helhetspaket för klubbar och andra arrangörer och oss utövare.

Vad jag kan se så är det en komplett paketlösning med inte bara försäkringsbiten utan även administrationsverktyg med betalningslösning, medlemsregister och massa annat i kombo med ett komplett försäkringspaket som innehåller den lagstadgade motortävlingsförsäkringen, ansvarsförsäkring för arrangören och försäkring för oss utövare. Som sagt, jag har bara suttit lite kort och snackat med Lelle så infon är från mig lite skjuten från höften. Men det som är helt klart är att det nog är värt för arrangörer att ta ett närmare kik på Nitroz Motorsports paket. Jag ska boka en träff med Lelle och få lite mer detaljkoll!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här är deras site, dyker upp info lite sakteliga nu:

http://www.razing.se/

Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:

Jag har licens där!

http://www.razing.se/driver.asp?id=263

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:

Jag har licens där!

För Speed Week?

Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:

Jag har licens där!

För Speed Week?

I och med att jag anmält mig till Speed Week så ingår en "Nitroz Motorsport-licens" - så jag kan tex köra på Kjula också.

Älska varje varv!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Blev avregleringen bra för oss förare?
Om du åker på arr av olika arrangörer blir det en massa license istf som tidigare 1.
Krångligare och dyrare har resultatet blivit.

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

cat7even skrev:
Om du åker på arr av olika arrangörer blir det en massa license istf som tidigare 1.

Det är precis min senaste reflektion också.

Jag har själv haft stor nytta av "avreglering" eftersom vi lokalt kunnat arrangera saker som inte gått tidigare. Flera andra har gjort på samma sätt och jag tror många ser positiva saker.

Nackdelarna är just att om man vill åka runt lite i landet (eller bor på en plats rätt nära flera olika banor) kan det krävas olika licenser.

Min reflektion är att det skulle vara snyggt om de här organisationerna kunde acceptera varandras förarlicenser/försäkringar under vissa förutsättningar. Jag som arrangör (med SMA som jag haft hittills) skulle personligen inte ha några problem att låta förare med SBF eller annan fungerande förarförsäkring köra på mina event.

Men det kräver nog ett relativt moget samarbete mellan relativt mogna organisationer, med mogen kommunikation - och där skiljer det nog en del mellan dessa idag, tyvärr.

Gustaf

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja det är som vanligt med avreglering. Klara fördelar. Och klara nackdelar. Båda lika sanna.

Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Ja det är som vanligt med avreglering. Klara fördelar. Och klara nackdelar. Båda lika sanna.

rent krasst...

skillnaden mellan när jag startade SMA och vad det innebar är ju en jätteskillnad mot dom andra...

jag gjorde det möjligt för fler att göra evenemang som inte gick inom SBF.... dom senaste två som startat egna varianter handlar ju bara om deras tro på att dom ska tjäna pengar på det.... eftersom dom hade kunnat göra exakt samma saker som dom gör ändå antingen inom SBF eller SMA.......

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

therealpinto skrev:
cat7even skrev:

Det är precis min senaste reflektion också.

Jag har själv haft stor nytta av "avreglering" eftersom vi lokalt kunnat arrangera saker som inte gått tidigare. Flera andra har gjort på samma sätt och jag tror många ser positiva saker.

Nackdelarna är just att om man vill åka runt lite i landet (eller bor på en plats rätt nära flera olika banor) kan det krävas olika licenser.

Min reflektion är att det skulle vara snyggt om de här organisationerna kunde acceptera varandras förarlicenser/försäkringar under vissa förutsättningar. Jag som arrangör (med SMA som jag haft hittills) skulle personligen inte ha några problem att låta förare med SBF eller annan fungerande förarförsäkring köra på mina event.

Men det kräver nog ett relativt moget samarbete mellan relativt mogna organisationer, med mogen kommunikation - och där skiljer det nog en del mellan dessa idag, tyvärr.

Gustaf

jag gör det iofs redan delvis under vissa förutsättningar..... dvs mina försäkringar gäller faktiskt som tilläggsförsäkringar på SBF arrangemang..... tex i dom fallen om dom inte har HNSR på sig och enbart skulle få halv ersättning av sin SBF försäkring och om dom då har båda licenserna så går min in och täcker upp då vi inte har HNSR begränsning.

men i övrigt... jag skulle absolut kunna tänka mig samarbeta med SBF.....

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:

jag gör det iofs redan delvis under vissa förutsättningar..... dvs mina försäkringar gäller faktiskt som tilläggsförsäkringar på SBF arrangemang..... tex i dom fallen om dom inte har HNSR på sig och enbart skulle få halv ersättning av sin SBF försäkring och om dom då har båda licenserna så går min in och täcker upp då vi inte har HNSR begränsning.

men i övrigt... jag skulle absolut kunna tänka mig samarbeta med SBF.....

Jag vet :-) och skulle gärna göra mer runt det. Men "it takes two to tango" - en process att jobba med. Men då är det bra att SMA i alla fall bjuder upp.

Gustaf

Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
dom senaste två som startat egna varianter handlar ju bara om deras tro på att dom ska tjäna pengar på det.... eftersom dom hade kunnat göra exakt samma saker som dom gör ändå antingen inom SBF eller SMA.......

Nja, det är inte riktigt hela bilden bakom varför Nitroz startade.

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
dom senaste två som startat egna varianter handlar ju bara om deras tro på att dom ska tjäna pengar på det.... eftersom dom hade kunnat göra exakt samma saker som dom gör ändå antingen inom SBF eller SMA.......

Nja, det är inte riktigt hela bilden bakom varför Nitroz startade.

Vilken mer anledning finns? Eftersom lelle kunde göra exakt samma sak med tävlingarna i SMA till billigare pris... och vi pratat om det.... enda skillnaden är ju att Lelle tar mer betalt nu... nitroz licens 995... sma 550

dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Eftersom lelle kunde göra exakt samma sak med tävlingarna i SMA

...fast det var inte diskussionen. Frågeställningen var hurvida han kunde gjort det hos SBF.

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Eftersom lelle kunde göra exakt samma sak med tävlingarna i SMA

...fast det var inte diskussionen. Frågeställningen var hurvida han kunde gjort det hos SBF.

Nä...frågan var om han kunde göra det i befintliga alternativ.... och nitroz är inget annat än en dyrare mindre variant av SMA...

dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
och nitroz är inget annat än en dyrare mindre variant av SMA...

Det håller jag inte med om.

I mina ögon så är SMA mer ett försäkringsbolag och Nitroz är mer ett förbund.

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
och nitroz är inget annat än en dyrare mindre variant av SMA...

Det håller jag inte med om.

I mina ögon så är SMA mer ett försäkringsbolag och Nitroz är mer ett förbund.

ja och om vi hade samarbetat som jag har föreslagit Lelle... så hade han kunnat fortfarande haft ett förbund och bestämt regler för sitt inom sig själv..... men till ett billigare pris...

så gör ju tex flera andra som ligger inom SMA...... jag sköter försäkringarna till billigare pris och står för förbundsreglerna inom sportgrenen åt sig själva....

och så hade vi blivit starkare ihop och kunnat pressa priserna ändå mera........

nu har han ju bara dyrare variant och ytterligare sämre i slutändan för alla som vill göra fler saker än enbart hans saker.....

och vi alla förlorar på det på snuttifiering.....

dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:

ja och om vi hade samarbetat som jag har föreslagit Lelle... så hade han kunnat fortfarande haft ett förbund och bestämt regler för sitt inom sig själv..... men till ett billigare pris...

Du låter bara som en bitter konkurrent. Ni har ju inte samma produkt, så hur vet du att det skulle varit billigare?

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Du låter bara som en bitter konkurrent. Ni har ju inte samma produkt, så hur vet du att det skulle varit billigare?

dom tar 995 för en förarlicens.... och jag tar 550.... så jo jag vet att det hade blivit billigare....

inte bitter... tycker det bara är dumt att inte samarbeta och bli starkare istället för svagare.....

mängd gör att man kan pressa priset på försäkringsbolagen som vi återförsäkrar hos.... förmodligen så betalar Lelle mer än vad jag tar till slutkunden föraren idag..... vilket gör att han blir tvingad att hålla dyrare pris...

om han inte betalar mer än 550 som jag tar.... så har han en jäkla bra marginal då hans licens är 445kr dyrare...

hade han samarbetat så hade hans licens kunnat gälla både för Nitroz och alla SMA evenemang inkluderat och ändå blivit billigare för föraren... eller lagt till en förbunds medlemsavgift på 445 om han tycker han behöver det för att göra regler och ändå fått allt annat på köpet till samma kostnad som nu....

dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:

dom tar 995 för en förarlicens.... och jag tar 550.... så jo jag vet att det hade blivit billigare....

Fast nu jämför du äpplen och päron forfarande.

Du framstår tydligt som ett försäkringsbolag, till och med högst upp på din hemsida.

Nitroz är ett förbund som har hela paketet, gemensam kalender för alla evenemang, system för arrangörer/klubbar för att hantera anmälan - inkl betalning osv och som jobbar mer profilerat med lobbying för motorsport osv.

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
6536 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande