Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skruvförband till tvådelade bromsskivor
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2487 totalt)
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Jag har ett nyinhandlat bromskit från en tvivelaktig firma som jag tänkte montera.
Men innan det så ville jag höra lite här vad det finns för erfarenheter om vad som funkar bra och mindre bra.

Fick med försänkta M8 insexskruv i fin 10.9 kvalite men i andra ändan är det vanlig A2-70 rostfri mutter.
Inga brickor eller nåt sånt, en liten notis om att man bör använda gänglåsning bara.
Navet är i aluminium om det inte framgår från bilderna.
Gänglåsning känns inte som en jättebra lösning med tanke på värmen?
Jag är inne på nån slags låsmutter (inte plastringsvarianten) och/eller nån slags tunnare fjäderbricka.
Framsidan

Insidan

Har några bilder på adaptern till oket också som ni gärna kan få kika på och ge eventuella synpunkter.
Min spontana uppfattning är att de känns ganska klent och väldigt dumt gjort på vissa ställen.
Ok mot adaptern sitter med två M10x40mm, adapter mot spindeln är två M12x20 eller 25mm lite osäker nu.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ang. okhållaren så tror jag att den överlever både bromsok och skiva om den är i stål, normalt så är ok med öron i klenare dimensioner än så där. Brasklapp för skarpt hörn på den invändiga radien om det är det, svårt att se. Skulle personligen bytt till minst 10.9 i skruvarna som sitter i spindeln dock.

BMW 330i -05
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Det är 12.9 skruvar till spindeln och oket så det borde vara lugnt.
Men okhållaren är också i aluminium (6082-T6), hade det vart stål hade jag inte vart ett dugg orolig.
Innerhörnet är väldigt skarpt så där lär det helt klart behövas rundas av lite.

robbansson

Här sen Nov 2015

Du ska absolut ha låsmuttrar! Helmetall, locktite eller annan låsvätska pallar inte för värmen! Inte muttrar med nylon låsning heller

Höllviken
Här sen Jun 2006

Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Två synpunkter jag har är dels försänkt skruv med så kort skruvlängd och stor rörelse och belastning brukar inte vara en hit!
Sen att svarva ur så mycket av kylflänsarna kan försvaga skivan och starta sprickbildning.

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

Roggaman skrev:
Två synpunkter jag har är dels försänkt skruv med så kort skruvlängd och stor rörelse och belastning brukar inte vara en hit!
Sen att svarva ur så mycket av kylflänsarna kan försvaga skivan och starta sprickbildning.

Tycker också det känns konstigt med försänkta skruvar, aldrig sett förut tror jag.
Vad tror du kan hända pga det?
Skivorna är orörda och kommer sådär från Wilwood, vet inte riktigt varför man gör så men de bör väl veta vad de håller på med.

Magnus Mårtenson
Hittade de där Aerotightmuttrarna tidigare idag faktiskt, antar att de funkar bra för dig då.
Sliter de mycket på gängen eller går de att återanvända skruven och muttern fler gånger?

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

fonzeka skrev:
Roggaman skrev:

Tycker också det känns konstigt med försänkta skruvar, aldrig sett förut tror jag.
Vad tror du kan hända pga det?
Skivorna är orörda och kommer sådär från Wilwood, vet inte riktigt varför man gör så men de bör väl veta vad de håller på med.

Magnus Mårtenson
Hittade de där Aerotightmuttrarna tidigare idag faktiskt, antar att de funkar bra för dig då.
Sliter de mycket på gängen eller går de att återanvända skruven och muttern fler gånger?

Om du behöver platsen utanför så blir det försänkt skruv...

Kör de muttrar du fick med, sedan stiftar du varje förband med 2 körnslag cirka 180 grader mellan varandra i skarven mellan mutter och skruv.

Adaptern lär fungera

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

8 st M8or bör inte vara något problem.

På min 911a så sitter framskivorna med 5 st M8or av 8.8 kvalité och med vanliga muttar och en bricka. Detta är originallösningen alltså. Hade jag varit orolig hade jag satt dit nordlock brickor som låsning.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

Är detta willwoods lösning eller har du köpt av någon som sätter ihop egna kit?

Adaptarna lämnade väl kanske lite att önska i konstruktion..

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag ser inget problem..... möjligen förutom att skivan är stumt dragen centrumet och att det är olika material med olika värme-rörelser. så dina ser bra ut.

Vi bygger adaptrar i 4 mm stålplåt eller 6 mm aluminium.

Bra bultar och låsmutter är aldrig fel, så det kan du lägga till.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Re:

fonzeka skrev:

Magnus Mårtenson

De har fungerat perfekt. Har lossat och återdragit dem en gång på mina bromsskivor. Inga problem med slitage på gängan eller funktion.

www.MSCC.se
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Tack för svaren
Kommer putsa till adaptern och navet lite, glasblästra rent och dra på lite värmetålig färg eller ev lämna iväg på anodisering.
Har beställt ett paket med trilock låsmuttrar som jag tänkte dra dit skivorna med.
De bygger inget mer på höjden så då slipper jag köpa nya längre skruvar.

Fixxe: Det freakyparts som satt ihop kittet, antar att de lever upp till sitt namn

Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Är det Aluminium i denna adaptern?
Hur tjock är den över det röda?
Vad för storlek på skruven som håller fast adaptern? (grön)
Är det någon insats gänga eller liknande?

Med vänlig hälsning, Per

Alingsås
Här sen Sep 2005

Är det Aluminium i denna adaptern?
Hur tjock är den över det röda?
Vad för storlek på skruven som håller fast adaptern? (grön)
Är det någon insats gänga eller liknande?

Med vänlig hälsning, Per

Avesta
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Tjena Per
Det är aluminium (6082-T6) och den är 12mm tjock vid det röda.
Är en M12x1.75 12.9 skruv, ingen insatsgänga fast jag funderade faktiskt på att dra i en timesert.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

fonzeka skrev:
Tjena Per
Det är aluminium (6082-T6) och den är 12mm tjock vid det röda.
Är en M12x1.75 12.9 skruv, ingen insatsgänga fast jag funderade faktiskt på att dra i en timesert.

Jag skulle dra en försänkt skruv från andra hållet.... och en riktig mutter på insidan.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag är inne på Håkans linje, men med annan design på adaptern.

Adaptern på andra sidan av örat på spindeln där skruvskallen sitter nu, genomgående hål i adaptern och mutter på utsidan av spindelns öra.
Ser inte ut att vara nån platsbrist på insidan?

Fingängade skruv och muttrar är aldrig fel heller.

fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Det är nog inte aktuellt att göra en ny adapter tyvärr
Hittade ett par bilder på Stoptechs adapter till deras bbk, det är tydligen tänkt att originalskruven ska återanvändas trots att den är onödigt kort.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Jag hade nog bytt ut de rostfria mutrarna till tex de flygmuttrarna ovanför.

Locetite borde dock fungera då det inte är lim. Utan en slags kristaller som spricker och låser gängan. Men oändligt med värme tål de såklart inte, men rostfritt skär gärna.

Kör du bättre mutter kan du smörja med molybden för att motverka skärning. Men att det ändå sitter.

Tex k-nuts.

fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Har precis hämtat centrumadaptrarna från anodisering (Skultuna Ytbehandling kan rekommenderas) och tänkte uppdatera lite innan montage.
Tänkte som sagt köra med förzinkade trilockmuttrar, men kan det vara någon fördel att använda dessa rostfria fjäderbrickor också?
Brickan är bara 0,4mm tjock så tappar ca ett kvarts varv gäng med den där, totalt är det lite drygt 1,5 varv från att låsmuttern börjar gå trögt tills den bottnar.

Det går riktigt tungt att dra den på slutet så det lär nog inte vibrera loss i första taget, men kanske duttar dit lite gänglåsning också för säkerhets skull

Skruva banåkabil
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2487 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande