|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
Trådstartare
04 Jul 2019 16:50
Senast ändrad av gasekke, 22 Feb 2020 15:53, ändrad totalt 1 gång
Nämen vad tusan, då det ändå slöjdats på min tänkta to rule them all M10 i snart 5års tid och det inte fanns någon som ville köpa den så ska jag ta nya tag och försöka få den "klar" bromsad och helst i någon farkost som jag kanske till och med hinner köra någon meter i.
Jag ska försöka mig på att komma ihåg receptet någorlunda iaf.
I stora drag först.
1st M10 2l från 1969, Arborrat toppdeckat borrat osv. Frästa portar under vevlager för att minska skumbildning är tanken.
Topp från E21 portad, org storlek ventiler rejsiga fjädrar med titaniumretainers HD vippor stödgördel för vippor.
Avstämt pulsspilt grenrör 38mm (skiljer ca 5mm per pipa), precision WG 66mm BW 366 turbo.
Tibuc insug 5mm alu, 4x45mm separata spjäll på CNC fräst kluns oringat på bägge sidor om det såklart.
PPF dump 1700cc spridare NUKE fuelrail areomotive regulator.
Egenbyggt torrsumpstråg (kopia ish på AREs tråg till S14).
S14 eftermarknads vevstakar, mahle kolvar 316 graders kam.
MOROSO torrsumpspump OBX torrsumpstank.
Kommer gå på E85
Moddad topp i övrigt för att ta ut vatten från toppen samt suga ut oljan till torrsump då den ska köras rakställd och så vitt jag lärt mig så blir det lätt varmt i toppen redan på org M10.
Bilder kommer upp senare och jag har en del frågor med angående torrsump då jag aldrig haft det innan och uppskattar hjälp.
I övrigt en del saker från M42 som svängningsdämpare bla en hel del frästa saker i div materiel som titan o märkliga idéer.
En hemskt massa dyra AN slangar o kopplingar överallt dessutom huga...
Effektmålet tidigare var rätt sida om 700 hk tidigare iaf.
Sedan bromsade några bekanta 693 whp ur sin M10 med förgasare o tillskottssprut så med inget fancy stuff alls så nu vill jag bara få ihop den
bilder lär dyka upp om intresse finns.
over and out // Erik
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693
Forumägare
04 Jul 2019 17:29
_________________ Magnus Thomé
|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
Trådstartare
05 Jul 2019 05:48
Det är väl här jag är nu, börjar vid vad som förhoppningsvis är "slutet". Kludfas med el och torrsump nu. Jag är lite osäker på hur jag ska göra med avluftningen för torrsumpen. Jag tror det bästa är att plugga igen org vevhusvent och bara köra från tankens egna, någon som vet bättre får gärna svara
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693
Forumägare
05 Jul 2019 06:47
Någon tanke på vad du kan stoppa den i?
_________________ Magnus Thomé
|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
Trådstartare
05 Jul 2019 13:05
Jodå, en massa tankar finns. Den var tänkt i en av mina tidigare 02or först, sedan impulsköptes en e36 coupé bara för att vara lite annorlunda i konceptet. Båda såldes såklart... nu spånar jag på en e12 kanske, den är ganska bred motorn nu så den tar lite plats. Ca 95cm totalt, super 7a har övervägts o h div andra obskyra karosser med..
Men först ska motorn ihop o bromsas, blir att testa ett maxxecu mini efter samråd med Mattias på sävarmotor som ska få göra klar härva o så då jag är 100% elektronik inkompatibel och på sin höjd byter Glödlampor typ
här i 02an.
Fanns även i en tidigare variant, men annan turbo utan torrsump osv.
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
robbansson
Här sen Nov 2015
Inlägg: 315
05 Jul 2019 17:23
Nice!
_________________ Robert Aronsson
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
Trådstartare
05 Jul 2019 20:00
Nisse, är inte du i svarvarbranschen? Jag skulle behöva få en mojäng svarvad som Jag förträngt tydligen. Inget fancyjobb utan jag behöver göra en plugg till oljesticks hålet bara.
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
Trådstartare
07 Jul 2019 12:38
Nåja, mera grubbel då. Då motorn byggdes för ett rörchassie fordon från början så är det mesta ganska generöst tilltaget. Vilket gör det lite lurigt att få ner den i normala karosser. Finns andra grenrör i huset iofs men då hamnar turbon högt alt att jag vänder på det och då hamnar den ju åt fel håll och då kanske det blir strul med oljeretur?
Det här grenröret är kört med innan och räckte väl till då men jag ville bygga ett längre o ballare sedan.
I övrigt lite frästa saker för torrsumps pump o så.
Ingen aning om vilken utväxling det blir riktigt men den räckte till en nascar v8 iaf och tryck går att justera på pumpen.
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124
07 Jul 2019 14:03
På min alfa v6 med torrsump körde jag två ventilationsalangar på 10mm från vardera topplock till tanken, sedan an 12 slang från tanken till avgas/slutrör.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
Trådstartare
07 Jul 2019 14:42
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
Trådstartare
10 Sep 2019 18:06
Jaha ja, ett ryck av inspiration att göra klart har kommit över mig på denna domedags maskin. Lite oväntade problem har dykt upp, vad i hela friden är det för gänga på oljereturen på en sx300 bw turbo? Jag har köpt fläns från speeding för retur men sedan körde det ihop sig.
Trodde stenhårt på M8 men den är för liten, m10 för stor. Övergick till tum fingäng men 5/16 är mindre än m8 o 3/8 för stor. Från andra sidan var det lika hopplöst, jag trodde jag skulle kunna få ner en insex bult men det är omöjligt i rätt längd och jag är tveksam på.att svetsa en gängstång mot huset på turbo. andra sortering på gjutning är val B så nu klurar jag på att borra upp o köra helicoil M8 helt enkelt. Det borde väl funka antar jag? M9 finns det ens, eller är det en vandringssägen.
Nåja tips mottages gärna med bättre förslag
Men en motor börjar det likna iaf
Over and out// Erik
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
Trådstartare
11 Sep 2019 15:36
helicoil gjorde jobbet. Mkt nöjd bilder kommer nog inom kort. Todolistan krymper
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
robbansson
Här sen Nov 2015
Inlägg: 315
11 Sep 2019 20:17
M9 finns 👍
Har både tapp och snitt, men hitta bult som passar blir nog inte enkelt 😁
_________________ Robert Aronsson
|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
Trådstartare
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
Trådstartare
11 Sep 2019 20:44
robbansson skrev: | M9 finns 👍
Har både tapp och snitt, men hitta bult som passar blir nog inte enkelt 😁 |
Förmodligen, löst med helicoil o nu monterat o klart för M8.
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804
Trådstartare
12 Sep 2019 14:34
[quote="gasekke"]helicoil gjorde jobbet. Mkt nöjd bilder kommer
Så där blev det iaf.
_________________ Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
|
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124
12 Sep 2019 16:24
3/8 unc är det vanliga på bw,. De är ju ju amerikanskt ägt till stor del. Men dem finns även med millimeter beroende på tänkt slutkund. Raceaggen är däremot samma oavsett till vart den är exporterad.
Det är min egenhändigt utförda undersökning som dragit den slutsatsen.
Tex om man köper en volvo /scania lastbil lastmaskin etc med bw så är det troligen mm gängor.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
|
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348
13 Sep 2019 11:19
(Vet att det redan är löst, men)
M9 och även M7 sitter på ett flertal ställen på Citroën 2cv
_________________ John Nilson
|
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549
13 Sep 2019 17:49
Redan löst som sagt, men Opel CIH har M7x1 i bröstkåpan och vattenpumpen, samt M9x1 till grenrören mot topplocket.
Insexskalle på grenrörsskruvarna på senare årsmodeller (tex Omega A 2,6).
Kan ju vara bra att veta ifall nån annan söker grejer nån gång.
_________________ Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
|
|