Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lambdavärde vid misständningar
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6540 totalt)
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare

har problem med lågt lambdavärde, men när jag mappar in mer soppa så misständer bilen istället, med resultatet att lambdavärdet inte stiger.

om det går ut oförbränd blandning i avgasröret, borde inte lambdamätaren visa fet blandning då?

funderar på om det kan bero på taskiga stift, ska byta och prova, känns ruggigt tråkigt med en bil som hugger och misständer så fort det kommer laddtryck, bilen är en turbokonverterad 205 gti, missständningarna kommer vid 0,35-0,4bar vid full belastning.

tacksam för raka svar eller misstankar om vari problemet kan ligga.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad menare du med lågt lambdavärde? Visar det snålt?

om du får ut oförbränt bränsle borde väl mätaren visa snålt eftersom du mäter syret, och har du inte förbränt bränslet så har du ju inte använt syret...

BMW 330i -05
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re: lambdavärde vid misständningar

Niklas skrev:
har problem med lågt lambdavärde, men när jag mappar in mer soppa så misständer bilen istället, med resultatet att lambdavärdet inte stiger.

om det går ut oförbränd blandning i avgasröret, borde inte lambdamätaren visa fet blandning då?

funderar på om det kan bero på taskiga stift, ska byta och prova, känns ruggigt tråkigt med en bil som hugger och misständer så fort det kommer laddtryck, bilen är en turbokonverterad 205 gti, missständningarna kommer vid 0,35-0,4bar vid full belastning.

tacksam för raka svar eller misstankar om vari problemet kan ligga.

Jag hade också enorma problem med precis detta fenomen då jag turbokonverterade min Galant för några år sedan.

Felet visade sig vara att gnistan "släcktes" vid det förhöjda förbränningstrycket pga turbokonverteringen.

Min började missa vid ca 0.3bar, åkte orginal komression.

Mina orginal t-stift hade 1.1mm elektrodavstånd och jag minskade det till 0.8mm så fungerade det klockrent thumbs up kunde ladda 0.6bar

Jag provade även att montera en kraftigare t-spole innan justering av elektrodavståndet utan resultat.

Så kolla elektrodavståndet och ev justera ned det till 0.8mm.

Lycka till!

Mvh Peter

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004

Mappar du med en WB eller NB-sond?

Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
jag mappar med smalbandslambda det är så enkelt att jag inte har råd att köpa en lambdamätare som kosta lika mycket som bilen

tack för svaren, detta var PRECIS vad jag ville veta har frågat på flera forum men inte fått något bra svar

en sak funderar jag fortfarande på dock, det där med syret, det är vad jag också tänkt på, men då tycker jag nästan att jag borde få rätt elaka avgassmällar då det ligger soppa i downpipen?

aja, stiftbyte och modifikation idag, så ska vi se om det lirar bättre

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Hade liknande problem på en bil, bilen började mistända vid 1.5 bar, löstes enkelt med en MSD-box. Öppnade stiften till 1.0mm efter det, gick lika fint ändå.

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

MaZ skrev:
Hade liknande problem på en bil, bilen började mistända vid 1.5 bar, löstes enkelt med en MSD-box. Öppnade stiften till 1.0mm efter det, gick lika fint ändå.

Det där är ju en sak som jag ruvat en del på. MSD används inte så ofta på Europeiska bilar utan är lite av en jänkargrej. Det pratas om separata spolar när det gäller sprut boxar för att få mer kamvinkel för laddning. (Gammalt uttryck). Men om en 8:a kan varva 10000 med en MSD så måste väl i rimlighetens namn en 4:a vara helt grön oberoende av varv.

Det är kul att se att det tycks funka för Maz här med MSD. Jag tror det kommer mer och mer. Ok, fyra spolar på en 8:a å wasted spark, men det är klumpigare än en fördelare. Och jag är inte säker på att det slår en MSD i alla fall. Det som möjligen är intressant är coil on plugg, Då kan man dra fördelen av sekvensiell tändning, om det nu behövs. Plus att man slipper tändkablar helt.

Jag har haft olika problem när jag mappade mitt sprut, även den första ECU,n var felaktig. Men spruttiderna har alltid varit ok. Boxen hade ett anpassningsproblem till övriga tändsystemet. Plus andra varvtalsbekymmer som också härrörde från tändnings problem. Man måste veta att tändningen är 100% ok, annars mappar man ihjäl sig. Som i det här fallet ser vi att man inte ens kan rådfråga lambdan.
Många gånger är då ÖRAT bättre, för där kan man känna igen felet.

Det här var mest rundspånande prat, jag ville bara trycka på att MSD systemen ger mycket bra tändning.

Göran Malmberg

Göteborg
Här sen Nov 2002

Japp, det är helt makalöst bra. thumbs up

Synd att de flesta sätter jänke-junk stämpel på grejerna bara precis som du säger.
otroligt enkelt att koppla in (typ plus och minus och flytta kabeln från spolen och sätt den på MSD boxen ist, ersätt med utkabel från MSD) och inget att justera bort sig på.
Var lite knas innan jag fick varvräknaren att funka med det löste sig.

Vid ett tillfälle råkade jag glömma boxen inkopplad när jag felsökte, fick ett knasigt ljud när jag crankade motorn, tog ett tag innan jag fattade att det var överslag mellan spolen och karossen, det är minst 5cm mellan...
Så det är lite kräm och kman bör vara försiktig, det blir inte den vanliga fjolliga gnistan heller (gnist-gnist-gnist) när manvevar utan mera spraaak-spraaak-spraaak..

BMW 330i -05
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
msd låter najs, kanske att tänka på den dagen jag ska ladda mer

en annan sak är att den orkar tända vid halvgas eller mindre, där har jag även bra lambdavärde.

dock så fort jag ger fullt och ladd kommer.. poff så går den snålt, och hackar med tändningen.

ren kuriosa

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Niklas skrev:
msd låter najs, kanske att tänka på den dagen jag ska ladda mer

en annan sak är att den orkar tända vid halvgas eller mindre, där har jag även bra lambdavärde.

dock så fort jag ger fullt och ladd kommer.. poff så går den snålt, och hackar med tändningen.

ren kuriosa

Precis som min galant betedde sig, lite och mellan gas fungerade men fullt då var det som om man tog bort en t-kabel eller två.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
idag bytte jag stiften (hittade inte mikrometern) och lite bättre går den, men när man ställer på soppa så strular den på ladd och hög belastning, men nu vet jag ju vad felet är så imorgon skall det betas av

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Finns det ingen bygganvisning på hur man bygger sitt eget MSD?
och då åsyftar jag tilläggsboxen MSD 6A och 6AL.

Nog måste någon därute ha totat ihop sitt eget system som gör samma jobb som MSD?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Finns det nån mening? MSD grejerna är såpass billiga att jag gärna slipper trixa och fixa med saker som skall vara högspända.
Bygger du egna tändspolar med?

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det finns en firma i Svarige som hetr NPC, som bla reparerar MSD boxar. Samt fixar till dom på något sätt så 6 motsvarar 7:ans box. T,ex min box. Dom går säkert att fråga om ett bygge är tänkbart.
Själv tror jag inte det. Andra boxar har det varit problem med. Jag har själv kört med Accels digitalbox, och den störde Halltech:en.
Det är bara multispark i dom lägre varvtalen och singelgnista en bit upp i registret. Då ändras förmodligen även energiförhållandet per gnista. Frågan är om man kan klura ut lösningen....
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Apr 2003

Gör allt utom att valsa tråden

Skämt åsido, nej, men det är alltid intressant att veta om någon gjort det.

Själv kör jag Saab DI när jag vill ha fjong i tändstiften, även om det vore intressant att prova MSD 6A också.

off Topic, MSD-boxen borde finnas i varje budgetturbotoks budget-turbo.
Skulle antagligen minska antalet "misständningar-dåligt-ladd-m.m."-inläggen på STCS-forumet med en femtedel...

För att återgå till ämnet, går det att mappa med smalbandslambda?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

går och går, det går att mappa med röven och örat med...

Blir ju inte speciellt bra och risken med att mappa fel (snålt) med turbobil är ju inte så frestande.
De som mappar ofta och mycket vill inte ens mappa utan avgastemp och utan bredbandslambda är inte att tänka på.

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Med en vanlig lambda så får man ligga kvar lite i läget för att få rätt värde. Det går, men tar extra tid.
Man kan flytta över siffrorna till excel och göra et 3D diagram. Då ser man ganska bra hur det ser ut och man kan artificiellt bygga ut mellan mätpunkterna. För att sedan skriva ner samma siffror i ECU:n.

Men en avgastemp är ju enkel att koplettera med. Det gäller ju att kunna få till det med dom medel som står till buds. Nu har ju jag jobbat en del med förgasare under årens lopp å då var det liksom inte tal om lambdasonder på den tiden. Vilket kan göra att jag har lite lättare att jobba under "primitiva" förhållanden.

Vill ju inte rekomendera arbetssätt som gör att någon bränner en kolv bara för att arbetssättet är möjligt.

Göran Malmberg

Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
update: har nu minskat gapet i stiften, först till 0,6 utan skillnad och nu till 0,5mm .. fortfarande ingen skillnad, avgassmällar och poffar, men ingen bra gnista. testade att byta spolen ochså till en annan begagnad orginal som jag hade liggandes. utan skillnad, blir tokig av detta, 0,3 bar är ju ingenting!! om jag har mager blandning så går ju bilen, nu har jag mer soppa och då funkar den inte.. grrr..

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Ställ stiften på 0,7 för å ta ett medelvärde som borde gå i alla lägen. Minskar du till 0,3 och liknande så får du inte ut effektiviteten ur gnistan och så tänder det inte pga det istället. Slutar den misstända om du magrar ner? Håller man på och mixtrar med blandningen för mycket så missvisar sonden totalt till slut.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Maj 2003

Lambda värde

Hej
Jag vill bara förtydliga att om en motor misständer så kommer lambdasonden att visa mager blandning.
Detta beror på att sonden jämför syrehalten i avgasröret med syrehalten i atmosfären.
Vid misständning så ökar alltså syrehalten i avgasröret vilket kommer att se ut som att motorn går för magert.
om motorn går fett så kommer allt syra att förbrukas i cylindern.

Försök hålla smalbands sonden på ca 900mV när du kör.

MVH
Eric Lycke

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har en beggad MSD box som ligger och skräpar...

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande