Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9960 totalt) |
Krackelerade Bromsskivor
Jag åkte ner till Ringen/Spa med ca 5-6mm kvar på mina frambelägg (Blåa Pagid). Efter Ca 10 varv på Ringen så tappar jag helt bromsverkan fram. Det visar sig att beläggen är helt slut och det går metall mot metall (BARA!!!) (Mycket spännande att köra ett varv på Ringen på det sättet!). I vanliga fall brukar det gå max. någon milimeter på en banträff. Fick påsatt nya pagid hos Mathey Racing (Tack för att ägaren fixade det på en Söndag till LÄGRE kostnad än vad bara beläggen kostar hos Forza...... om man kikar på skivorna så ser de ut som nedan!!!! Att Hålborrade skivor spricker är man ju van vid men att ytan krackelerar på detta vis????? En teori från en Bromsspecialist när vi var på SPA är att det är små vattendroppar som träffat skivan när den varit riktigt varm. detta får dels metallen att dra ihop sig på ytan=krackelering och dels får det en effelt av punkthärdning som snabbt slipar ner beläggen. (Detta stämmer med förhållande på ringen, fullt ut på torr bana, sedan plötsligt regn) Efter att beläggbaksidorna gått metall mot metall på skivorna verkar problemet försvunnit (avhärdning???) dock ser skivorna fortfarande ut som på bilderna. Bakskivorna är helt fria från krackelering. ![]() ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Skivorna är inte slut föränn sprickorna går från hål till hål eller ut i kanten/hatten, så det är inget större problem. Alla hålborrade skivor spricker i hålen, det är själva krackeleringen som är problemet. Hålborrade skivor har samma effekt med att skrapa av bromsdam och släppa ut gas som slitsade men med bättre kylning. Det hade alltså antagligen blivit sämre av att gå över till slitsade. Sedan är ju detta ett fenomen jag inte sett tidigare i denna utsträckning på skivorna utan som uppstått under speciella förhållande. Frågan är egentligen vad är det som hänt????????? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Mer än sprickbildnig från hålen (som inte brukar orsak att kassera skivan, ofta är det slitage) så är det väl ingen nackdel med hålborrat. Fenomenet på mina skivor (krackelering+uppätna belägg) tror jag inte har någon påverkan om det är hålborrat eller inte utan är någon annan sorts fenomen (jag tror själv på vattendroppar på ytan av het skiva) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Re: Krackelerade Bromsskivor
Det där hänger ihop med materialet i skivorna. Ju närmare rent gjutjärn ju mer påtagligt. Problemet är att temperaturen stiger för kraftigt i ytan, vilket även hänger ihop med beläggen som används, och "kornigheten" i järnet separerar. Sprickorna slutar altså en liten bit in i skivan Det har inte med fuktigheten att göra. Så långt vad jag vet. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Jag har upplevt samma sak, framförallt på M3:an. Troligen beroende på att jag gillar att bromsa. Hårt.... Men Göran har en stor poäng. Det är antagligen så att beläggens beskaffning medför att det blir för varmt på ytan, att skivan inte blir mer "genomgående" varm, och att detta skapar stressprickor. Jag tror dock inte en sekund på vattendroppsteorin.
|
||||||
Tja, det ser väl mest ut som en överhettad skiva. De brukar krackelera i ytan av temp-differens skäl som Göran säger. Naturligtvis legerar man stålet för att minska beteendet, men över någon viss temp gör alla skivor så. Mina SC-skivor såg ut så efter 5 varv på raken plus att de var skeva dom dasslock.
Att slitaget varit högt på beläggen är ännu ett tecken på att skivor och klossar gått en bit över kritisk temperatur. Över en viss temp slits alla belägg fort som attan för att strukturen i materialet ändras. Enda lösningen är att transportera bort mer effekt från bromsarna. Det är ingen fara att köra med krackeleringarna, de är grunda och kommer slitas bort succesivt så länge du inte överhettar igen. Vattendroppsteorin låter helt osannolik, det skulle göra att härdning genom plötslig nerkylning skulle vara omöjlig, eller? Är "tyvärr" inte bergsman... Det är ju bara att själv räkna på förångningprocessen för en vattendroppe som smetas ut mellan belägg och skiva som är ca 5-600 grader och se hur mycket värme som egentligen transporteras bort och hur mycket temperaturen skulle sjunka på en liten yta och den inte smetades ut. / Jonas Jarlmark |
||||||
Jag har fått den typen av krackeleringar i ytan några gånger (FYI: jag har varken hålade eller slitsade skivor) och det verkade vara efter banträffar där det blivit väldigt varmt i bromsarna med lite blåtonade skivor samtidigt har jag för mig... Med lite lugnare användade så slets skivan "ren" igen efter ett tag. Tyvärr minns jag inte med vilka belägg jag sett det mest eller om det var med nyare eller nästan-slut belägg...
_________________ ![]() |
||||||
Det ser relativt normalt ut. Så såg mina 930 skivor ut efter hård körning. Krackeleringen försvann allt eftersom skivorna slets ner.
Angående hålade skivor: det har debaterats miljon gånger och koncensus är att hålade skivor är till mest av utseendeskäl då utgasning av belägg inte händer med dagens belägg. Slitsat är att föredra. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Egentligen borde man skilja på fenomemet krackelering och ätande av bromsbeläggen.
Det kan ju faktiskt vara så att jag fisbromsat bromsarna varama när jag lallade ut på ringen första gången på två på två år. När det gäller effelten av små vattendroppar så kanske jag skall förtydliga, när jag gick ut på torr bana sista varvet för dagen och kom till hohe acht så kom ett regn som inte var av denna världen, sikrten var ca 20m så gjag gick i princip med helt varama bromsar in i en dusch med kallvatten. Detta borde kunna ge "vissa" effekter på skivorna. Precis som ni skriver så är krackeleringen rätt grund. Den ser dock lite annorlunbda ut än den typ som jag sett tidigare på mina skivor. Sprickorna från hålen har inte ändrat sig från tidigare. Sedan borde man kunna få en ythärdning i och med den partikeldiffusion som går från belägg till järnet i skivorna, vid extremt snabba avkylningar av ytan så går man ju andra vägar i ett ev. fasdiagram och däremd annan ythärdning. Spänningsrelaterad krackelering borde också bli väre av vattenavkylning än av luftavkylnig. Mina Porschemekar har testat med urrensade hål respektive av bromsdam igentäppta hål på GTR och GT3 cup bilarna. Det var en väldigt stor skillnad i dels maxtemp och beläggslitage så någon form av kylande verkan borde hålen ha. man kanske skulle testa med en flödessimulering ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jo. visst kyler hålen. Som du uttrycker det här så får jag känslan att det förekommit diskussioner om motsattsen? Titta på den ökade ytan i alla hål så blir det en del. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Det där att dom skulle spricka p.g.a. vatten tror jag personligen inte kan hända (om man kör med bilen. Däremot om man kör dom riktigt varma och sen slutar köra med bilen och sprutar vatten på skivorna är risken stor att dom spricker). Kolla på rally t ex. rödglödgade skivor och sen ner i ett jättevattenhål. där kan man snacka om att dränka skivorna. Dom spricker inte av det. Jag har kört mycket med mina standardskivor (på bana alltså) från torrt till rejält blött och har inte haft antydan till sprickor) Jag tror på det du skrev om fisbromsningen. Är nog värmesprickor (obs, vad jag tror..) |
||||||
vad är skillnaden mellan att köra skivorna varna och sedan spruta vatten på dem jämfört med att köra dem glödheta och köra rakt in i vattensamlingar så det sprutar upp över hela skivorna. Jag måste nog också än en gång förtydliga att SPRICKORNA HAR UPPKOMMIT TIDIGARE men inte i riktigt samma utsträckning/utseende. Det som jag förundras över ÄR DET ENORMA BELÄGGSLITAGE som uppstod och som jag tror kan ha med vattnets kylande påverkan på härdningen i skivan alt/och överhetning. Som sagt så var härdningsteorin ett utalande av en bromsguru från ett företag som tillverkar bromsskivor (kommer ej ihåg vilket) när jag var på SPA. Det låter inte helt osannolikt när man betraktar fasdiagram och skillnad luftkylning/vattenkylning. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
vad är skillnaden mellan att köra skivorna varna och sedan spruta vatten på dem jämfört med att köra dem glödheta och köra rakt in i vattensamlingar så det sprutar upp över hela skivorna.
[/quote] När man kör med bilen hela tiden kyls dom ej ner i närheten så mycket som när man står still och sprutar vatten på dom. I och med att oket är en stor värmekälla och däri roterar skivan=värme. + att man bromsar hela tiden=högre värme. Står man still lägger man inte till någon vämre vilket (formodligen) ger sprickor. OBS detta är mina egna teorier och erfarenheter. Självklart kanske det inte är så i ditt fall men när jag läste om att det slits mer belägg och sprickor ökar av vatten så skrev jag bara min teori om att det inte är så. |
||||||
När man kör med bilen hela tiden kyls dom ej ner i närheten så mycket som när man står still och sprutar vatten på dom. I och med att oket är en stor värmekälla och däri roterar skivan=värme. + att man bromsar hela tiden=högre värme. Står man still lägger man inte till någon vämre vilket (formodligen) ger sprickor. OBS detta är mina egna teorier och erfarenheter. Självklart kanske det inte är så i ditt fall men när jag läste om att det slits mer belägg och sprickor ökar av vatten så skrev jag bara min teori om att det inte är så.[/quote] ok, nu vet jag hur du tänkte, däremot köper jag det inte ![]() Det handlar det om cykeldjup(max/min temp) och kylhastighet, både i sprickbildningshänseende och ythärdning. Sedan har du iofs rätt när det gälller sprickbildningen att den troligtvis påverkas av om man har långtids(uppredpad)cykling eller enstaka kraftiga cyklingar. Jag tror att ytsprickning beror på cyklisk värmestress i kombination hög tempdiff på skivans djup och påverkan av ythärdning samt mekanisk stress i ytan. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Intressant tråd detta, jag hade precis tänkt starta en likadan. JAg har nämligen haft exakt samma fenomen på mina bromsar. Att det förekommer krackeleringar i kombination med lite blåaktiga skivor. Då har även beläggen ätits hårt (pagid blå). Detta beror alltså på överhettning av grejerna?! Fr"gan är ju då vilken lösning sopm är den bästa?! Jag har ju "bara" 280mm-skivor. ÄR det bäst att köpa större bromsar eller finns det något kul sätt att lösa detta? Kör nu med släta skivor, inte optimalt mao.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Att skivorna blir blåaktiga beror på att det bildas ett tunnt lager av järnoxid på skivorna, när detta lager matchar ljusvåglängden för blått ljus återkastas mer blått ljus och skivorna ser blåaktiga ut. lite tjockare oxidationslager och man får gula skivor, ännu tjockare och nyanserna försvinner. hur tjockt lager man får beror i stort sett på hur varma skivorna varit och avkylningshastigheten. Oxidlagret är mycket tunnt och slits bort med en gång vid lite lättare inbromsningar. Blåtoningen kommer m.a.o. i stort sett enbart från temepraturen från sista inbromsningen, tills dess man ställer bilen i depå och beror inte på uppnådd högstatemp. Men man kör rätt hårt om de blir blåa =) Det absolut vettigaste, billigaste och bästa man kan göra är kylluftsslangar från fronten till skivorna. (Ja, jag håller på att montera) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Faktum är att jag gjort just det innan förra bankörningen, men märkte ingen jätteskillnad. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
får du verkligen in ordentligt med luft? Var är intagen placerade, hur ser de ut, hur ser anslutningen mot bromsskivorna ut? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9960 totalt) |