Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SAAB 9-2X eller Volvo V50
1, 2   >>
3501 besök totalt
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Jag funderar på att köpa nya Saaben eller den nya Volvon.

Är det någon som har erfarenhet av dessa ?

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Loffe
Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004

Har du ställt frågan på
www.stcs.nu (Saab Turbo Club of Sweden)
eller på
www.turboperformanceclub.com/ (Volvo's klubb)

Svaren kommer att vara nååågot färjade men, blundar man för
dessa så ska man nog kunna bena ut vilken som verkar passa
bäst för ens egna behov.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är detta för banåka alltså

Lund
Här sen Dec 2002

Vad det än må vara till för, så är saabarun bäst för banåka! en lätt stylad och lite tweakad impreza med saabemblem, sen är ju saab så mycket trevligare än volvo också.

En 9-2X kör nog ifrån en v50 T5 i alla ledder utom möjligtvis spikrakt frammåt i hög fart, så har man nog mycket roligare under tiden i 9-2X'en

Torslanda
Här sen Nov 2002

Finns Saaben att köpa i Sverige då??

Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Magnus,

Kan man verkligen låta bli att inte ta ut en sådan på banan

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

FSN skrev:
Finns Saaben att köpa i Sverige då??

Bor man i LA är 9-2 inget problem

Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Så 9-2X säljes inte i Sverige ??

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Pederb skrev:
Så 9-2X säljes inte i Sverige ??

9-2x säljs bara i Sverige genom grå(?) import.

Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Vart är världen på väg

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

För vad det är värt...
Jag har provat V50 ett par gånger (bla T5) o direktjämfört med 9-3SS (bla Aero)
Skulle tippa att jag kört sammanlagt en 10 olika bilar - individer ÄR olika...

Slutsats;
*köp T5 alt Aero! de är iallafall lite kul (nedan är jämförelse mellan dessa som jag antar är mest intressant)
*volvon är något rappare i motor/vxlåda, låter gott
*rätt små stolar i volvon (kort dyna)
*saaben har bättre känsla i styrningen
*volvo har något hårdare chassi men sämre vägkänsla än saab
* volvon är bullrigare - vind/däcksljud

=letar man en familje bil som är "roligare" än grannens V70, så är dessa bland de bättre alternativen - men inte är de sportbilar inte!
Vore kul att testa en 9-2 thumbs up
Någon här som gjort det?

Antar att du letar en "familjevänlig" kul bil i prisklass 300k+... varför inte gå med i storlek o kolla på "hot hatch" (typ Cooper S Works + godis...) thumbs up
Kan vara värt att försaka lite utrymme för att ha roligare. Biligare är det med!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är V50 någonting att ha på bana ÖHT utan massa modfifieringar? Iof så är det alltid kul på bana i princip oberoende vilken bil man har thumbs up Men kul kan vara kuligare...

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

V50 är helt OK på bana - jag är väl färgad iom att jag var med om att ta fram den
Mycket neutral handling och bättre känsla i reglage än de flesta Volvo tidigare.
(Den håller också bra för misshandel.)
Turbo och sug skiljer åt rätt mycket i känsla - gasrespons, koppling så faktiskt värt att prova båda.
Personligen föredrar jag 170 hk med rätt små/smala hjul för känslan, går långsammare men är roligare.

9-2X kan tas in till Sverige från USA via nåt som heter "UBBo" har jag läst i en av motortidningarna.

Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Kristoffer R skrev:
V50 är helt OK på bana - jag är väl färgad iom att jag var med om att ta fram den
Mycket neutral handling och bättre känsla i reglage än de flesta Volvo tidigare.
(Den håller också bra för misshandel.)
Turbo och sug skiljer åt rätt mycket i känsla - gasrespons, koppling så faktiskt värt att prova båda.
Personligen föredrar jag 170 hk med rätt små/smala hjul för känslan, går långsammare men är roligare.

9-2X kan tas in till Sverige från USA via nåt som heter "UBBo" har jag läst i en av motortidningarna.

Idag verkar alla bilar lanceras med "bästa vägegenskaperna" i klassen typ...

Men ska vi vara ärliga är det stor skillnad på en "familjebil" som i princip enbart hottats upp med större effekt/lite sänkt vs. en från i grunden konstruerad sportbil.
Bästa "familjebil" hittils jag kört är M3 (men den är ju också helt moddad jämfört med en vanlig 3-serie)
...fast nog känns det att en M3 väger 1600 kg i kurvorna. thumbs down

V50 är dock en av de kuligaste familjeblarna helt klart! Trots det är den ganska nära min 9-5 i sportighet relativt den stoooora skillnaden jämfört med "riktiga" sportbilar. Vikten o hög tyngdpunkt är boven! Går liksom inte att trolla bort fysiska lagar hur mycket elektronik man än använder...

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Citat:
Vikten o hög tyngdpunkt är boven! Går liksom inte att trolla bort fysiska lagar hur mycket elektronik man än använder...

...vilket är skälet till att Japanträffarna (åtminstone då jag var med för några år sen) brukar visa ett gäng Miator i topp på varvtider före Imprezor och andra klumpedunsbilar....

Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004

Även fast man bor i Trollhättan där Saab tillverkas så skulle jag rösta på en Volvo V50 T5.

Jobbar nu på Volvo Brandt i sommar och där har vi en V50 T5 som går riktigt bra faktiskt.
Köper du en sådan så fixar jag bra pris på reservdelar

//Performance

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Kristoffer R skrev:
Citat:
Vikten o hög tyngdpunkt är boven! Går liksom inte att trolla bort fysiska lagar hur mycket elektronik man än använder...

...vilket är skälet till att Japanträffarna (åtminstone då jag var med för några år sen) brukar visa ett gäng Miator i topp på varvtider före Imprezor och andra klumpedunsbilar....

Det är helt otroligt var före sin tid Miata var!
När kom de andra tillverkarna ut med roadsters värda namnet??
o dessutom... efter nära 15 år i produktion är Miata fortfarande konkurrenskraftig SÄRSKILJT om man tittar på ny/begpriserna
Ursäkta trådkapningen..

Torslanda
Här sen Nov 2002

Sportbilsentusiasten skrev:
Kristoffer R skrev:
Citat:

Det är helt otroligt var före sin tid Miata var!
När kom de andra tillverkarna ut med roadsters värda namnet??
o dessutom... efter nära 15 år i produktion är Miata fortfarande konkurrenskraftig SÄRSKILJT om man tittar på ny/begpriserna
Ursäkta trådkapningen..

Jo verkligen Konceptet är direkt stulet från England tex MGB med den lilla skillnaden att Miatorna funkar i alla lägen. Ingen som vill byta sin Miata mot en fin Porsche 944S -87.

Mitt tips: Köp en 9-3 Aero, roligare att köra och snyggare än V50 och vridstyvare kaross.

Lund
Här sen Dec 2002

Kristoffer R skrev:
Citat:

Nåja nu är det inte vidare mycket elektronik i en impreza (före WRX STi PSE, med ställbar mittdiff) och visst väger de 3-400 kg mer än en miata, men klumpedunsbil vet jag väl inte, väldigt agil jämfört med valfri annan bil med samma bruksvärde

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Fyhr skrev:
Nåja nu är det inte vidare mycket elektronik i en impreza (före WRX STi PSE, med ställbar mittdiff) och visst väger de 3-400 kg mer än en miata, men klumpedunsbil vet jag väl inte, väldigt agil jämfört med valfri annan bil med samma bruksvärde

Försök lyfta/putta 3-400 kg så inser man att det ÄR ett handikapp i kurvorna...
Inget angrepp på Impreza, bra en allmän kommentar.

om jag skulle köpa en sportig familjebil så hade jag inte valt V50 pga sämre "feedback" än SAAB 9-3
Jag har inte kört 9-2 så jag vet inte vad den går för men Impreza som den bygger på är ju kul o kan med lite moddning bli KUL

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Citat:
Konceptet är direkt stulet från England tex MGB med den lilla skillnaden att Miatorna funkar i alla lägen.

Tja, MGB är ju verkligen känd för bl.a. sin perfekta viktfördelning, högvarvande aluminium-motor, dubbla länkarmar runt om, aluminiumkarossdelar etc etc.

Seriöst, det enda som är gemensamt mellan bilarna är väl att de är tvåsitsiga roadsters med bakhjulsdrift och motorn fram.

300-400 kg är massivt mycket att dra runt på bana. En gammal Lotus Seven av lättaste sort med Climaxmotor tippar in på 410....

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3501 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande