Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3501 besök totalt |
Har du ställt frågan på
www.stcs.nu (Saab Turbo Club of Sweden) eller på www.turboperformanceclub.com/ (Volvo's klubb) Svaren kommer att vara nååågot färjade men, blundar man för dessa så ska man nog kunna bena ut vilken som verkar passa bäst för ens egna behov. |
||||||
Vad det än må vara till för, så är saabarun bäst för banåka! en lätt stylad och lite tweakad impreza med saabemblem, sen är ju saab så mycket trevligare än volvo också.
En 9-2X kör nog ifrån en v50 T5 i alla ledder utom möjligtvis spikrakt frammåt i hög fart, så har man nog mycket roligare under tiden i 9-2X'en _________________ Pontus Fyhr |
||||||
För vad det är värt...
Jag har provat V50 ett par gånger (bla T5) o direktjämfört med 9-3SS (bla Aero) Skulle tippa att jag kört sammanlagt en 10 olika bilar - individer ÄR olika... Slutsats; *köp T5 alt Aero! de är iallafall lite kul ![]() *volvon är något rappare i motor/vxlåda, låter gott *rätt små stolar i volvon (kort dyna) *saaben har bättre känsla i styrningen *volvo har något hårdare chassi men sämre vägkänsla än saab * volvon är bullrigare - vind/däcksljud =letar man en familje bil som är "roligare" än grannens V70, så är dessa bland de bättre alternativen - men inte är de sportbilar inte! Vore kul att testa en 9-2 ![]() Någon här som gjort det? Antar att du letar en "familjevänlig" kul bil i prisklass 300k+... varför inte gå med i storlek o kolla på "hot hatch" (typ Cooper S Works + godis...) ![]() ![]() Kan vara värt att försaka lite utrymme för att ha roligare. Biligare är det med! _________________ Jan Å |
||||||
V50 är helt OK på bana - jag är väl färgad iom att jag var med om att ta fram den
![]() Mycket neutral handling och bättre känsla i reglage än de flesta Volvo tidigare. (Den håller också bra för misshandel.) Turbo och sug skiljer åt rätt mycket i känsla - gasrespons, koppling så faktiskt värt att prova båda. Personligen föredrar jag 170 hk med rätt små/smala hjul för känslan, går långsammare men är roligare. 9-2X kan tas in till Sverige från USA via nåt som heter "UBBo" har jag läst i en av motortidningarna. |
||||||
Idag verkar alla bilar lanceras med "bästa vägegenskaperna" i klassen typ... Men ska vi vara ärliga är det stor skillnad på en "familjebil" som i princip enbart hottats upp med större effekt/lite sänkt vs. en från i grunden konstruerad sportbil. Bästa "familjebil" hittils jag kört är M3 (men den är ju också helt moddad jämfört med en vanlig 3-serie) ...fast nog känns det att en M3 väger 1600 kg i kurvorna. ![]() V50 är dock en av de kuligaste familjeblarna helt klart! Trots det är den ganska nära min 9-5 i sportighet relativt den stoooora skillnaden jämfört med "riktiga" sportbilar. Vikten o hög tyngdpunkt är boven! Går liksom inte att trolla bort fysiska lagar hur mycket elektronik man än använder... _________________ Jan Å |
||||||
...vilket är skälet till att Japanträffarna (åtminstone då jag var med för några år sen) brukar visa ett gäng Miator i topp på varvtider före Imprezor och andra klumpedunsbilar.... ![]() ![]() ![]() |
||||||
Även fast man bor i Trollhättan där Saab tillverkas så skulle jag rösta på en Volvo V50 T5.
![]() Jobbar nu på Volvo Brandt i sommar och där har vi en V50 T5 som går riktigt bra faktiskt. Köper du en sådan så fixar jag bra pris på reservdelar ![]() //Performance _________________ Erik Börnstedt |
||||||
Det är helt otroligt var före sin tid Miata var! När kom de andra tillverkarna ut med roadsters värda namnet?? o dessutom... efter nära 15 år i produktion är Miata fortfarande konkurrenskraftig SÄRSKILJT om man tittar på ny/begpriserna Ursäkta trådkapningen.. _________________ Jan Å |
||||||
Jo verkligen ![]() Mitt tips: Köp en 9-3 Aero, roligare att köra och snyggare än V50 och vridstyvare kaross. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Nåja nu är det inte vidare mycket elektronik i en impreza (före WRX STi PSE, med ställbar mittdiff) och visst väger de 3-400 kg mer än en miata, men klumpedunsbil vet jag väl inte, väldigt agil jämfört med valfri annan bil med samma bruksvärde ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Försök lyfta/putta 3-400 kg så inser man att det ÄR ett handikapp i kurvorna... Inget angrepp på Impreza, bra en allmän kommentar. ![]() om jag skulle köpa en sportig familjebil så hade jag inte valt V50 pga sämre "feedback" än SAAB 9-3 Jag har inte kört 9-2 så jag vet inte vad den går för men Impreza som den bygger på är ju kul o kan med lite moddning bli KUL ![]() _________________ Jan Å |
||||||
Tja, MGB är ju verkligen känd för bl.a. sin perfekta viktfördelning, högvarvande aluminium-motor, dubbla länkarmar runt om, aluminiumkarossdelar etc etc. ![]() Seriöst, det enda som är gemensamt mellan bilarna är väl att de är tvåsitsiga roadsters med bakhjulsdrift och motorn fram. 300-400 kg är massivt mycket att dra runt på bana. En gammal Lotus Seven av lättaste sort med Climaxmotor tippar in på 410.... |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3501 besök totalt |