Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nytt i SSK reglemente - tips på LED "varselljus"?
1, 2   >>
1290 besök totalt
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 371


Trådstartare
Nytt i SSK reglemente - tips på LED "varselljus"

Om strålkastarna monteras bort skall två vita LED "varselljus" symmetriskt monteras (min 50cm avstånd). Tekniskt reglemente SSK klass 3 2021-2023 utg1 Rev A

Tar emot tips om lämpliga lampor

_________________
Peter Franzén
Lotus 62
Nissan v6 såld
MB SLK såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20311



Det står inget om ljusstyrka
Cyckellampa av modell som kan lätt monteras och offras?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4189



Borde vara bättre med smala, dessa billiga har jag som innebelysning i skåpbilen:
https://www.swedol.se/pos-lykta-led-8-1224vpg-1002187.html

EDIT: Ser ut att vara utgående vara, det finns liknande: https://www.swedol.se/produktsortiment/fordon-och-garage/fordonsbelysn . . . .

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1790



https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/led-ljusramp-20 . . . .

Man måste ju inte köra med klenaste ljuset man kan hitta

Ovanstående eller liknande lampa finns för ca en tiondel på Ebay och linknande. Gjord i plast, starkt ljus och drar inte särskilt mycket (18W).

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4189



Re:

Niklas Falk skrev:
Det står inget om ljusstyrka

Står det något om fast sken?
Annars kan blixtljus vara störande för andra medtävlare.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14137



De här måste ju vara de billigaste man kan hitta: https://www.24.se/hem-fritid/biltillbehor/bilbelysning/drl-varselljus- . . . .

_________________
Tord Ringenha11
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 371


Trådstartare
Re:

Nillet skrev:
Niklas Falk skrev:
Det står inget om ljusstyrka

Står det något om fast sken?
Annars kan blixtljus vara störande för andra medtävlare.


blinkande blåljus när man kommer farande

_________________
Peter Franzén
Lotus 62
Nissan v6 såld
MB SLK såld
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 371


Trådstartare
Re:

Nillet skrev:
Borde vara bättre med smala, dessa billiga har jag som innebelysning i skåpbilen:
https://www.swedol.se/pos-lykta-led-8-1224vpg-1002187.html

EDIT: Ser ut att vara utgående vara, det finns liknande: https://www.swedol.se/produktsortiment/fordon-och-garage/fordonsbelysn . . . .


Jag tänker runda lyktor ska ju sitta i nosen på bilen cc50cm

_________________
Peter Franzén
Lotus 62
Nissan v6 såld
MB SLK såld
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 478



Snabb sökning på nätet gav bla dessa.

https://www.hojstyling.se/produkt/varselljus-drl-led-enhet-med-ganga/? . . . .

Sök på DRL

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 371


Trådstartare
Re:

Magnus Mårtenson skrev:
Snabb sökning på nätet gav bla dessa.

https://www.hojstyling.se/produkt/varselljus-drl-led-enhet-med-ganga/? . . . .

Sök på DRL


de där tittar bra ut thumbs up

_________________
Peter Franzén
Lotus 62
Nissan v6 såld
MB SLK såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20311



DRL av dimljusstorlek finns det ju en del av
https://www.amazon.se/Qiilu-fr%C3%A4mre-dimlampa-l%C3%B6pning-default/ . . . .

Mitt skämt runt cykellampa var för att att öppna för fristående offerlösning som kan vara lämpligt för löstagbara karossdelar med dålig erfarenhet av kontakter mm. Men alla måste ju inte vara lika slarviga

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 478



Re:

erki87 skrev:
Dessa vet jag folk kört med.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/fordonsbelysni . . . .


Har sett en bil med sådana. Tyvärr är det positionsljus och inte varselljus och tämligen värdelösa till ändamålet. Hela syftet med regeländringen i SSK är att synas i regn.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376



Jasså. Jag har inte sett nån in action.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1907



Re:

Magnus Mårtenson skrev:
Hela syftet med regeländringen i SSK är att synas i regn.

Då skulle man nog ha varit lite tydligare i regeltexten att lamporna ska uppfylla ECE-reglemente R87 (reglerna för varselljus), för dessa är generellt något dyrare än de som bara har parkeringsljusstyrka (och ofta begränsad spridningsvinkel) vilket lämnar öppet för godtycke vid tävlingsbesiktning och/eller bilar som syns dåligt på banan.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20311



Re:

Victor. skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Hela syftet med regeländringen i SSK är att synas i regn.

Då skulle man nog ha varit lite tydligare i regeltexten att lamporna ska uppfylla ECE-reglemente R87 (reglerna för varselljus), för dessa är generellt något dyrare än de som bara har parkeringsljusstyrka (och ofta begränsad spridningsvinkel) vilket lämnar öppet för godtycke vid tävlingsbesiktning och/eller bilar som syns dåligt på banan.
Problemet med hänvisning till standarder är att det vid tävlingsbesiktningen inte finns utrustning för att verifiera standarden...

Det hade räckt med liknande text som för bakljus, "20 watt vardera eller motsvarande röda LEDljus", det ger ju en vink om vad man vill. Att speca lumens på 50m är ju ett annat mått, men orka.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 371


Trådstartare
Re:

Victor. skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Hela syftet med regeländringen i SSK är att synas i regn.

Då skulle man nog ha varit lite tydligare i regeltexten att lamporna ska uppfylla ECE-reglemente R87 (reglerna för varselljus), för dessa är generellt något dyrare än de som bara har parkeringsljusstyrka (och ofta begränsad spridningsvinkel) vilket lämnar öppet för godtycke vid tävlingsbesiktning och/eller bilar som syns dåligt på banan.


Man får hoppas att SSK kan speca lite bättre vad som förväntas (krävs

_________________
Peter Franzén
Lotus 62
Nissan v6 såld
MB SLK såld
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1907



Re:

Niklas Falk skrev:
Victor. skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Hela syftet med regeländringen i SSK är att synas i regn.

Då skulle man nog ha varit lite tydligare i regeltexten att lamporna ska uppfylla ECE-reglemente R87 (reglerna för varselljus), för dessa är generellt något dyrare än de som bara har parkeringsljusstyrka (och ofta begränsad spridningsvinkel) vilket lämnar öppet för godtycke vid tävlingsbesiktning och/eller bilar som syns dåligt på banan.
Problemet med hänvisning till standarder är att det vid tävlingsbesiktningen inte finns utrustning för att verifiera standarden...

Det hade räckt med liknande text som för bakljus, "20 watt vardera eller motsvarande röda LEDljus", det ger ju en vink om vad man vill. Att speca lumens på 50m är ju ett annat mått, men orka.

Man kan ju läsa på glaset (men det utestänger iofs egna kreativa lösningar). Enkelt och snabbt för besiktningen och utan godtycke.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Re:

Niklas Falk skrev:
Victor. skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Hela syftet med regeländringen i SSK är att synas i regn.

Då skulle man nog ha varit lite tydligare i regeltexten att lamporna ska uppfylla ECE-reglemente R87 (reglerna för varselljus), för dessa är generellt något dyrare än de som bara har parkeringsljusstyrka (och ofta begränsad spridningsvinkel) vilket lämnar öppet för godtycke vid tävlingsbesiktning och/eller bilar som syns dåligt på banan.
Problemet med hänvisning till standarder är att det vid tävlingsbesiktningen inte finns utrustning för att verifiera standarden...

Det hade räckt med liknande text som för bakljus, "20 watt vardera eller motsvarande röda LEDljus", det ger ju en vink om vad man vill. Att speca lumens på 50m är ju ett annat mått, men orka.


Men om man hänvisar till en E-märkning är det ju bara att titta på glasen. Har de korrekt märkning så är det (rimligen) OK. Då är det ju enkelt för den som bygger bil att veta att man väljer grejer som accepteras också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20311



Re:

therealpinto skrev:
Men om man hänvisar till en E-märkning är det ju bara att titta på glasen. Har de korrekt märkning så är det (rimligen) OK. Då är det ju enkelt för den som bygger bil att veta att man väljer grejer som accepteras också.
Jag vet tex för egen del att jag valde DOT-märkta för att betala en tredjedel, men då var det större enheter iofs (inte en hundralapp eller två).

Standarder är bekväma att hänvisa till, men när det inte alltid är fullblodsbesiktingspersoner som är vana att leta rätt mikroskopisk sifferkombination på glasen kan det vara lättare att säga "20W eller ekvivalent LED", om nu syftet är att påtala synlighet i backspegeln för den framför vid regnsprej/dimma (bättre synlighet än inget alls som tidigare).
Om syftet är att hänvisa till rätt dokument i Bryssel så kan man ju göra det, och protestera mot mottävlande som råkat köpa glas utan märkning eller "felgjutna" siffror (eller vill montera enheter bakom eget plastglas).
Det är ju inte så många E-godkända bilar i klassen, så det skadar ju inte med lite gummiparagraf
Bara en exempelbild, det finns fler varianter som förekommer http://www.sskserien.se/wp-content/uploads/2020/10/1SSKkl3-200628-169. . . . .

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Re:

Niklas Falk skrev:
therealpinto skrev:
Men om man hänvisar till en E-märkning är det ju bara att titta på glasen. Har de korrekt märkning så är det (rimligen) OK. Då är det ju enkelt för den som bygger bil att veta att man väljer grejer som accepteras också.
Jag vet tex för egen del att jag valde DOT-märkta för att betala en tredjedel, men då var det större enheter iofs (inte en hundralapp eller två).

Standarder är bekväma att hänvisa till, men när det inte alltid är fullblodsbesiktingspersoner som är vana att leta rätt mikroskopisk sifferkombination på glasen kan det vara lättare att säga "20W eller ekvivalent LED", om nu syftet är att påtala synlighet i backspegeln för den framför vid regnsprej/dimma (bättre synlighet än inget alls som tidigare).
Om syftet är att hänvisa till rätt dokument i Bryssel så kan man ju göra det, och protestera mot mottävlande som råkat köpa glas utan märkning eller "felgjutna" siffror (eller vill montera enheter bakom eget plastglas).
Det är ju inte så många E-godkända bilar i klassen, så det skadar ju inte med lite gummiparagraf
Bara en exempelbild, det finns fler varianter som förekommer http://www.sskserien.se/wp-content/uploads/2020/10/1SSKkl3-200628-169. . . . .


Det blir ju alltid en avvägning men vill man att det ska vara mindre godtyckligt får man ju också acceptera att gummibanden eller utrymmet för kreativitet minskar. "20W eller ekvivalent" - hur vet man att det uppfylls?

I just detta fall skulle jag tycka att krav på E-märkning är en enkel lösning eftersom det finns gott om billiga eftermarknadsgrejer som har rätt märkning. Men det kräver att man hänvisar till exakt vad som ska stå på glaset (RL) och inte bara "E-märkt". Sedan får man kanske läxa upp en del ÅF som inte har koll på vad de säljer...

DRL finns ju i sådana former att det funkar på det mesta. Hade vi pratat annan typ av belysning skulle jag hålla med, där är E-märkningen inte bästa sättet att styra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Nytt i SSK reglemente - tips på LED "varselljus"?
1, 2   >>
1290 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande