Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 155 besök senaste veckan (18184 totalt) |
Mazda Miata NA -94 trackdayleksak
Hej! Här följer berättelser från en glad statsvetares självlärandeprocess när det kommer till att modda och hålla rullande en Miata NA för trackdays. Lägger även upp denna tråd för att dokumentera för min egen skull och för liksinnade kollegors nöjes skull ![]() Kommentera gärna med varenda liten tanke ni har! Jag fick min inspiration av Magnus "Varför skriver aldrig DU" på Rejsa?"-tråd ![]() Spec: - 1.8L - IL Motorsport alukylare - Skidnation coolant reroute - Cobalt 2.25" catback Chassi: - GAZ Gold Pro coilovers med 10/7 kg-fjädrar - Ultra Racing-krängare fram - Ultra Racing-krängare bak - Powerflex-bussningar i övre och nedre länkarmar - Powerflex diffbussningar - IL Motorsport motorfästen - Avservofierad, numera korrekt gjort Bromsar: - Carbotech XP10 fram (tidigare Hawk DTC-60 som jag kan rekommendera!) - Carbotech XP8 bak (tidigare Hawk DTC-30 som jag kan rekommendera!) - Goodridge stålomspunna slangar - Mazda standardskivor Interiör: - Full inredning inkl. stereo ![]() - Halvbur - Sabelt Titan GT-140M skalstol, 9kg - Skidnation stolsfäste, modifierad - Beltenick 6-punktsbälte FIA - QSP mockaratt 350mm - QSP quick release - MGS 52mm oljetempmätare i OEM-stil - MGS 52mm vattentempmätare i OEM-stil Exteriör: - JDM-skylthållare - R Package-läpp (kopia) - Bumper cut - Stänkskydd bortplockade _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
En liten teaser från förberedelserna - tvätta hjulhusen först, sen bultcheck:
![]() Ska bli banpremiär med GRC på torsdag 1 april. Nervöst med en depå full av svindyra Ferrari och Porsche men låter mig inte avskräckas. _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Re:
Helt rätt! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Tanken var väl att uppdatera lite löpande, men det gick sådär... Lade iaf till nuvarande spec på bilen i första inlägget.
Jag har hunnit köra 1 trackday på Sturup och 2 på Knutstorp hittills i år - oförskämt kul varje gång ![]() ![]() Samt använda den som bruksbil mkt mer än det var tänkt... rymmer lätt 4 middagsbordsstolar med hardtoppen på ![]() ![]() Nu en fråga om däckslitage till er alla - kan ni hjälpa mig att läsa av vad dom säger om hjulvinklar och tryck? AD08R 195/50 R15 körda på 2.2 bar kalltryck o ca 2.4 varmt senaste banträffen. Ungefär liknande tryck dessförinnan. Siffrorna i bilderna är mönsterdjup efteråt (för sånt fetglömmer man så kvickt annars). ![]() ![]() ![]() ![]() Mina totala killgissningar: FL + FR: Lite för mkt camber? Sliter insida. Men även slitet på yttern "över kanten" in på mönstret. Högre tryck skulle ev hjälpa mot slitaget på kanterna? RL + RR: Liknande slitage på inner och yttersidan = för lågt däckstryck? Grymt om ni vill dela lite tankar ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Sturup går i vänstervarv, det syns
![]() Lite skulderslitage men det ser ut som du får corden framme på skuldran ganska precis när mönstret blir olagligt så det är ju ganska slitageoptimerat ändå liksom. Vad har du för hjulvinklar? ![]() _________________ ![]() |
||||
Right?! ![]() Hjulvinklar kommer strax _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
![]() Jag vet inte så mkt om sådana här blad men spontant känns j skillnaden stor från sida till sida... Det kan säkert vara läge att göra en ny hjulinställning? _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Lite dagbok över senaste banträffarna!
27 maj med GRC på Knutstorp var svinkul. Än en gång blev det både torrt och spöregn och allt däremellan - mitt favoritväder! När regnet kom vid lunch fick jag hela banan för mig själv i säkert en kvart, vilken lyx. Stilpoäng till den trevlige herren i en Ferrari 812 Superfast som inte bangade skyfallet utan anslöt med fullt ös. Höjdpunkten för dagen var när jag tog instruktörspass med Robert Serwanski. Det har sagts förr men... Dom pengarna hade aldrig gjort lika mkt nytta om jag hade lagt dem på eftermarknadsdelar ![]() ![]() Fick många bra punkter om att köra mer i harmoni med bilen och att köra bilen mer som en Miata, mer ballongspår och bromsa mindre. Med mera. Positiv feedback om känslan i bilen - samt om körställningen som jag snickrat många timmar på - värmde. Dessutom hade vi en mkt värdefull diskussion om chassiändringar. Sen knölade Robert ned sig i min tighta skalstol och körde ett par varv. Han kapade såklart direkt två sekunder på mina tider trots mkt trafik. Inspirerande ! ![]() ![]() Igår den 13 juli blev det trackday gatbilar på eftermiddagen/kvällen på Sturup. Inga kylningsproblem alls i 27-gradiga värmen, snarare tvärt om på vägen dit med 70ish C på (eftermonterade) tempmätaren. Termostaten kanske har fastnat i öppet läge? Efter första passet när jag pillat lite på dämparjusteringen fram såg jag att kylarlocket kanske satt lite snett och eventuellt inte höll trycket...? Drog åt det lite till och - POFF - drog det förbi låsklackarna...! I fontänen med hett vatten försvann kylarlocket ned i motorrummet nånstans, och allt blev blött... Men jag brände mig åtminstone inte. Efter många minuters letande hittade jag locket längst ned i fläktkåpan där det är trångt och hett. Jag började leta efter en lång pinne, men en hyvens karl körde ned sin betydligt tåligare underarm och räddade dagen! Körde till slut 6 pass under dom 3 timmarna och lärde känna mina nya Toyo R888R i 195/50R15. Tyvärr med bojsänken till fälgar, men lätta sådana står på modifieringslistan inför hösten ![]() Bästa tid blev 1:15.1. Vet inte om det är nåt att hänga i gran för en Miata 1.8L med full inredning på R-däck, men kul med lite siffror till nästa gång. ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Finns det Rejsianer med MX-5-kunnande som kan ge lite input om offset på fälgar?
Har nu ET37 på banhjulen. Dom flesta sub-6 kg 15x8" fälgar som säljs har ET 25, men ett fåtal finns med 35. Bilens original ET är 40. Gör dessa 12-15 mm någon signifikant skillnad i 1) körupplevelse på bana? 2) grepp på bana? Har försökt läsa på om teorin bakom här på Rejsa och andra forum. Slutsatserna jag drar är att lägre ET ändrar skrubradien och andra parametrar i geometrin. Det ger bredare spårvidd vilket i teorin reducerar viktförskjutningen vid kurvtagning och därmed ökar det teoretiska maxgreppet. På minuskontot står ökade krafter i ratten, tyngre styrning (min bil har redan berövats sin servostyrning tidigare i livet), och mer spårkänslighet. Rätta mig gärna om jag är ute o yrar ![]() Bonusbild på nuvarande banhjul... ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
15x8 ET25 med 205or är en sweetspot (max) om du kör med lite camber och inte är så rädd om skärmkanten. ET35 gör att du slipper anpassa efter skärmkanten.
Bredare spårvidd och mer känsla, men mer krafter (naven fram är konsumtionsvara, även om du byter fett till nåt som tål mer värme, naven bak spricker efter lång användning med mycket kraft, men då ska det till lite mer krafter än vanligt eller 20+ år). |
||||
Re:
kör med 8x15" ET25 ATS DTC och har valsat ut lite för att få plats med 205:orna och trivs riktigt bra /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
OK, tack för input båda! Skärmkanterna är jag inte så oroad över, dom har varit med förr så att säga
![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Re:
Det stämmer! Ja den får tjänstgöra till allt möjligt mellan banträffarna. Mkt rymlig bil... :P ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Någon som har tips på ställen där man kan väga sin bil i Malmö-området?
Tummen sitter i just nu så istället för att plocka ned mina coilovers och kolla/skära ned bumpstoppen, checka glidpinnarna i bakoken, eller byta termostat som befaras ha fastnat i öppet läge så..... Plockade jag av stänkskydden bak. Blev mkt snyggare tycker jag ![]() ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Tummen sitter fortfarande fast på fel ställe... Så jag bekantade mig me MSCC:s klubbmästerskap genom att vara funktionär vid backtävlingen i Minnesberg idag.
Och dekaltrimmade lite. ![]() ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Re:
Tack! Jag har kört ca 1 trackday i månaden sedan april och det har varit jättekul såklart, fast jag trodde inte att jag skulle börja snegla på att tävla så fort... ![]() Tror att MSCC:s KM är bästa valet för mig 2022. Egentligen vore väl MX-5 Cup Standardklassen coolare men min bild är att alla blivit så proffsiga, snabba och seriösa, och Roadsportandan gått delvis förlorad (?). KM körs ju lokalt i Skåne med, så det blir lättare att få ihop med konkurrerande intressen osv ![]() . _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Re:
Jag säger som Brasse: "FEL FEL FEL FEL FEEEEEL!" Roadsport C i SPVM innehåller hela spektrat av amatörer, men vi är alla absolut just det: amatörer. Det finns fina husbilar, skruttiga biltransporter (#Fårrdenärstenhård) och folk som kör tävlingsbilarna till och från tävlingen. Det finns dedikerade räserbilar och bilar som dubblar som sommar/glassbil och tävlingsbil. Vi har framför allt en absolut lysande sammanhållning och hjälper ständigt varandra i depån. Eckeman fick t ex en ny motor installerad av typ 10 "konkurrenter" en lördagkväll, så han kunde slå dem på söndag förmiddag. Jag har t ex bytt koppling på andras bilar för att de ska kunna vara med och tävla. Händer det något hjälps alla åt och ingen lämnas åt sitt öde om de behöver hjälp. Kom och besök depån under en tävling! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Re:
Jag låter mig gärna övertalas att jag har fel! ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 155 besök senaste veckan (18184 totalt) |