Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (71265 totalt)
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Opel Ascona B -77

Denna Ascona är min 18-årsbil som jag ska behålla hela livet är det tänkt. Planen är att renovera den till orginalskick förutom motorn, men eftersom det är ett projekt för framtiden så ska bilen få tjänstgöra som banåkarbil fram tills mitt riktiga projekt är färdigt.

Detta är gjort åt bilen

Motor:
- 2.2:a från en Rekord -86:a.
- Nyborrad och däckat block.
- TRW smidda kolvar tillhörandes Ford Pinto 2.3.
- Smidda orginalstakar från Ascona A -72. Dessa är polerade viktbalanserade och kulpeenade.
- ENEM X1 kamaxel (ganska snäll kam, men vassare än orginal).
- Topp som jag portat själv och som är planad till 10.5:1 i CR.
- orginal 2.2 insprutning.
- Extractorrör och 2,5" med tre ljuddämpare (en hembyggd, en "turbodämpare" till jänkare, en simons).

Siktet är inställt på ca 150 hållbara hästar med den motorn. Men just nu är orginalsprutet en stor begränsning. Där rören går in i toppen är nämligen hålen väldigt små. Så jag tippar att effekten ligger runt 130 hästar, om ens det...

Växellådan är en Rekord 5 växlad.
Stötdämpare, bromsskivor, trummor, backar och klotsar är biltema.
Rekord plåtfälgar som är ovala och obalanserade. Bilen skakar som attan.

Resten är orginal förutom kapade fjädrar.

Att göra (i obestämd ordning):
- Montera bättre fjädrar och dämpare.
- Byta orginalsprutet mot antingen dubbla 45:or eller sätta individuella spjäll och ett MegaSquirt.
- Laga rost.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Så detta är besten som jag & Ferdinand får jaga runt Sviesta imorgon!

Ser rätt fin ut! thumbs up

Mvh
Magnus

Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003

Gött att se en massa äldre OPLAR

mitt eget rullar på framåt.........

Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Skruvade lite i helgen på bilen.
Jag har ett missljud som låter ungefär som en lyftare skulle vara dålig, fast det kommer bara vid högre varv. Och sen när motorn blir varm så krävs det mindre varv innan det börjar låta (knacka).
Jag är 99% säker att ljudet kommer från toppen. Det kan ju vara en lyftare trots att dom är nya.

Hur som helst, jag felsökte lite igår och märkte att kamaxelns axialspel var 4mm (!). Det var så mycket så att när den var fullt åt ena hållet så tog en lyftare i ett av kamlagren. Jag har fixat det nu i alla fall. Det blev hembyggt justerbart axialspel och det verkar funka. Men knackningen upphörde inte.

Ikväll är det gatbilskörning på Sviestad och jag tänker köra trots knackningarna. Har kört ca 800 km med bilen, och ljudet har inte blivit värre. Filosofin är går det sönder så går det sönder. Men jag tror det håller. Ska felsöka mer senare i veckan har jag tänkt.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Hydrauliska lyftare på dendär va?

Mao borde det bero på oljan/en lyftare då det kommer tidigare när olja är varm = tunnare.

Så testa att byta olja annars är det nog en lyftare.

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Mmm jag tror samma sak dom dig..

Fast oljan är det inget fel på, den är ny (Shell Helix Ultra 5W-40).

Ska testa byta ut lyftarna en och en.. Men jag hinner inte idag före sviestad så idag blir det att jag gasar tills det rasar.. eller tills åkpasset är slut (förhoppningsvis).

Katrineholm
Här sen Jul 2003

Mega squirt verkar vara en optimal lösning
Rekomenderar att du höjer bränsletrycket till insprutningen, man får bättre spridarbild då.
en halv bar gör mycket!

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Sådärja, då har jag provat bilen på bana. Bevis:

Resultatet är att detta måste förbättras, viktighet i fallande ordning:

1. Bromsarna fadade efter tre varv. Dom blev också glaserade, för när jag körde hem så tog dom väldigt dåligt. Jag måste skaffa större ventilerade skivor fram och skivor bak istället för trummor.

2. Fjädringen var så mjuk nu så hjulen tog i skärmarna.

3. Diffad bakaxel. Varje kurva spann innerhjulet.

4. Stötdämpare. Biltemas oljedämpare är inga rinktiga höjdare.

5. Vettigt insug. Antingen sprut, eller 45:or.

Jag var ju lite orolig över det knackande ljudet, men det verkar inte ha blivit värre i alla fall. Får fortsätta felsöka...
Men det var himla kul att köra i alla fall!

EDIT: Passade på att ändra avatarn också. Tack för bilden Stefan!

Limhamn
Här sen Aug 2004

Hm....framgick inte riktigt om du redan hade bytt till ventilerade skivor fram, och ville ha större....eller om du fortfarande hade orginal oventilerade skivor???

Jag kör iallafall med rekordens ventilerade skivor och ok på min Ascona_A, och även orginal klossar.
Detta funkar bra för mig.....körde på sturup innan dom byggde om banan.
Märkte ingen tendens till sämre bromsverkan, och en polare till mig kör samma skivor och ok....men med Greenstuff klossar, och inte heller han har några problem.
Kan nämnas att vi båda även har stålomspunna bromslangar.

Jag tror det räcker länge om du bara uppdaterar till det, och skivor bak är nog mer jobb än vad det ger.
Du kan ju även om du vill ha bättre ok och större skivor köra på Volvo 240 ok och Honda Prelude skivor.
Eller omega 3000 bromsar.
Gå in på www.Opelsportclub.com om du inte redan är medlem och fråga runt lite så får du säkert fler bra tips ; )

Mv.

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
ok, jag kanske svamlade lite..

Jag har helt orginal (biltema) solida bromsar nu.

Får se om jag sätter rekords ventilerade eller om jag tar just prelude-skivorna som det står om på www.Opeltuners.com. Känns som att om jag ändå ska göra om så kan jag ju ta i ordentligt. Så det lutar mot prelude-bromsarna.. Ska ut till skroten idag och måtta lite.. kanske jag hittar några andra bromsar som passar.

Det är nog inte så fruktansvärt mycket jobb att sätta skivor bak. Jag skulle vilja ha det, inte så mycket för bromsverkan kanske, men för att få mindre pedalspel och bättre känsla.

Jag är OSC-medlem, ja, så jag lusläser forumet där..

Limhamn
Här sen Aug 2004

Nej det finns ju färdiga kit till skivor bak om man inte vill göra allt själv, så det är ju inte så svårt.
Jag tänkte lite på SBP....var ju en medlem på Opelklubben som bytte till skivor bak på sin Corsa_A....och fick otur när han kom till bilprovningen......bla "ombyggt till skivor bak" och fick förelägande om reg-besiktning (och en sådan kostar väl ett par tusen??).
Så har man otur så kan det ju jävlas ordentligt....det var lite det jag menade att det kanske är lugnare att ha kvar trummorna då det räcker länge om man bara uppdaterar fram : )

Mv.

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Det är lite andra besiktningsregler på Åland.. Jag ska höra med dom om det är ok att byta bromsar. Annars får man väl ha en besiktningsaxel..

Men blir det skivor bak så blir det hembyggt. Det är givet!

Limhamn
Här sen Aug 2004

Ah....ok : )

Ta gärna byggbilder så man får se hur du gjort om det blir av ; )

Mv

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jag undersökte tick-ljudet ikväll en del. Bytte ut alla lyftare en och en och kunde konstatera att det inte är lyftarna som har fel i alla fall.. Så nu misstänker jag nåt i bottendelen.

Ska samla lite krafter, sen får jag ta och lyfta ur motorn och plocka isär.

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Igår lyfte jag av toppen och satte dit en helt orginal 2.2-topp, inkl orginalkam. Bara för att testa om ljudet fortfarande var kvar, vilket det var..
Så nu blir det att lyfta ur motorn och ta isär den.

Passade på att ta ett par port-bilder på min trimmade topp.

Det som ser ut som en kant mellan gjutet och maskinbearbetat i porten nära ventilsätet är inte det. Jag polerade hela porten någorlunda överallt först och sedan maskerade jag sätena + lite till med tejp och sen sandblästrade jag portarna och förbränningsutrymmet.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Jamen, det är ju riktigt bra. När du övat på att renovera din Opel-motor så kan du komma förbi mitt garage så plockar vi ut 924ans motor...

Lutar åt nåt med vevaxellagren eller kanske kolvbultar?

/Mangan

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jag vet inte vad det är som låter..

Jag tycker det låter som att en ventillyftare är slut, men nu har jag ju tom provat en annan topp..
Det låter i alla fall inte som vevlager eller ramlager.

Det är ju det att jag kör med kolvar som hör till en Ford, och jag var tvungen att modifiera dom lite för att dom skulle passa. Kapada av skörtarna lite bland annat. Så det kan vara att jag tagit bort för lite material nånstans så att nån kolv går emot en av vevaxelns motvikter vid vissa varvtal. Det är vad jag tror och hoppas just nu..

Jönköping
Här sen Apr 2003

Hur mycket spel är det mellan kolvarna och cylinderloppen? Stort spel där kan ge rejält med slammer.

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jag har grunnat en del på om det kan vara slammer.. Om jag inte minns fel så är det .10 mm spel.
Grejen är den att det kom med info med kolvarna om spel, och min borrare satte det spel som stod på lappen, vilket var 0.05 mm om jag minns rätt. Men efter 50 km så skar en av kolvarna. Antagligen pga att Opelblocket inte utvidgas lika mycket som ford-blocket. Jag mätte upp allt efter borrningen och borrarn hade gjort sitt jobb rätt.
Så jag fick tag på en ny kolv och lät hona upp alla burkarna.

Det lustiga är att ljudet blir tydligare ju varmare motorn är, och det låter tydligt att det är i samma frekvens som ventilerna, dvs ett knack per två motorvarv. Det kommer vid ca 3000 rpm (när motorn är varmare så kommer det tidigare). Och jag tycker mig kunna skönja att när man varvar mer än 4000 så börjar det knacka varje varv. Det handlar alltså bara om en kolv som låter. Men spelet är samma på alla, det har jag kontrollmätt.

EDIT: Problemet är att jag inte ver hur slammer låter, exakt.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Med spelet, innebär det att du mätt både kolvar och cylindrar?

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Med spelet, innebär det att du mätt både kolvar och cylindrar?

Jodå.

EDIT: Brukar det inte vara så med slammer att det låter mest när motorn är kall?

Opel Ascona B -77
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (71265 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande