Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2311 besök totalt |
STCC video???
Någon som filmat från söndagens STCC? Det finns tydlingen en belöning på 1000 kr för filmklipp av starten då Göransson skulle ha tjuvstartat ![]() ![]() |
||||
|
||||
Ärligt talat så tror jag du får olika svar om du frågar volvo folket alt. BMW folket.
Utrustningen känner av sånt där så jag har svårt att tro att dom skulle fälla honom för tjuvstart om dom inte var säkra. Jag har inte sett loppet btw Sen kan man ju alltid diskutera hur bestrafningen görs, men jag tror inte han var oskyldig. 30sek bestraffning är väl ung som en stop&go tidsmässigt. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Det är ingen i Svensk racing som har tjuvstartsutrustning för och kolla med automatiskt, utan vi alla använder oss av manuell personal som kollar och tycker till. Sen om man har möjlighet så kan man möjligen titta på Video-inspelningar i efterhand för att bedöma om det är rätt eller inte. Men det har jag ingen aning om dom har eller inte har gjort. |
||||
Enligt vissa källor saknades det kamera i Göranssons bil (den enda i startfältet), och kameran bakom startsträckan sände tydligen inte. Plus att live-sändningarna gick ner precis innan startögonblicket (misstänkt virusattack).
om sådana här saker kommer ske fler gånger i Stcc skall jag nog sluta titta, jag får liksom nog av konstiga saker inom Formel1. Det är iaf så att domaren dömde tjyvstart, och det har inte kunnat bevisats att det var en tjyvstart (och inte heller att det inte var en tjyvstart). Därav filmförfrågan. |
||||
Jag menade bara att det troligen finns olika åsikter beroende på vem man håller på. Meissners länktips förklarade 30 resp 20sek debatten bra tyckte jag. Klart som korvspad att det blir debatt för att just mästerskaps ledaren blir "drabbad" men jag har ändå väldigt svårt att tro på att man skulle döma något felaktigt med flit som så radikalt förändrar resultat listan som ändå 30sek gör i ett sprintrace. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Det är ju inte ens STCC AB som bestämmer var kameror ska sitta och i vilka bilar. Sedan att live-sändningarna gick ner vid startögonblicket, va i glödhetaste har det med något att göra? Nån har kollat för mycket på film. ![]() ![]() _________________ Johan Meissner |
||||
Även på www.svartamasken.com går diskussionens vågor höga i detta ämne. Min uppfattning att dömt är dömt utvecklar jag där.
_________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||||
Kolla tvärsnytt gott folk! Fick just tel samtal om att Dahlgren startade ögonblicket innan Göransson.
Det skall enl uppgift gå i repris kl 22:00. Ev på sportnyt kl 22:03 tror jag. Kanske är det dax att ersätta mänskliga ögat med teknik. Vad tror ni? |
||||
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
_________________ ![]() |
||||
Det är bara att konstatera att om inte Göransson vinner sista tävlingen så har STCC AB en praktskandal i sina händer. Det är skittrist när domaren avgör saker och ting, och ännu mycket tråkigare om det dessutom är ett felaktigt beslut (som det inte går att protestera emot). Håller tummarna för WCR (och jag är inte ens BMW-fanatiker, utan hejar på den andra närkingen som kör Audi).
Kan en domare självmant erkänna att han gjort fel i efterhand och ändra en dom? Edit: fast det verkar ju iofs klart att Göransson också tjyvade.. ![]() ![]() Edit2: Sensmoral - man skall akta sig för att använda bakhjulsdrift om alla andra använder framhjulsdrift.. |
||||
Jag tvivlar inte en sekund på att man kan dömma på detta sätt.......om man höjer spänningen till finalen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Näe, när protesttiden har gått ut så är det definitivt..... Och just när det då gäller en fakta-domares beslut så finns det ingen protest-tid och därför är det definitivt direkt. oavsett hur mycket man ångrar sig som domare. |
||||
Som lekman framstår ett sådant system som helt horribelt. Vad ligger bakom framtagandet av sådana regler? En stor entusiasm för att försvara sig i diverse journalistmedier? PS: Antagligen är det väl för att få mer spännande race där publiken vet hur det gick när de går hem, men usch vilket bakslag för regelförfattarna när ett team kan skylla på domarna om/när de förlorar mästerskapet. |
||||
Jag hoppas verkligen Göransson tar hem segern nu så det slipper bli avgjort på detta vis. Men jag tror han fixar det.
![]() |
||||
Tja, det är väl ingen skillnad mot andra sporter iofs, ta t.ex maradona's berömda gyllene guds hand.... när han slog in bollen med handen och vann matchen åt Argentina.... det vet ju alla numera att det var ett felaktigt domslut men eftersom fotbollen har en sådan regelbedömning att domaren dömer direkt på vad han ser , så vet alla förutsättningarna innan.... och likadant är det i bilsport nästan..... enda skillnaden är att vi har både och , och har varit väldigt dåliga på att berätta hur det fungerar till publiken. Men det här med att Faktadomare's uppgift inte går att överklaga kommer faktiskt från Rally, närmare bestämt Svenska Rallyt typ 89 när (Kankunnen??) en fabriksförare tjuvstartade och sen vart det världens hallaballo med protester och motprotester innan det avgjordes om han hade tjuvat eller inte... Och då bestämde FIA att just faktadomare's uppgift inte går att protestera mot.... och faktadomare är dom personer som är tillsatta att vakta på EN SPECIFIK uppgift.... typ tjuvstartsdomare eller kurvdomare..... dom vanliga domarnas beslut däremot kan man protestera mot.... så inom racing, om man får ett domslut mot sig så det första man ska ta reda på är vem det är som uppgav förseelsen, och om det var en förutnämn faktadomare så kan man ge upp direkt... men är det en vanlig domare så kan man fortsätta överklaga. |
||||
Kul med lite historik!
![]() Edit: T.ex. hockeyn har ju faktiskt anpassat sig till informationstiden och tar hjälp av tv-kameror vid svåra domslut. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2311 besök totalt |