Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4585 besök totalt |
Hur snabb är en M3:a?
'grannen står och drägglar varenda gång jag kör ut raseribilen ur garaget, så nu vill han också börja med banracing. Han gillar BMW (åker 325/328/M3 ihopplock) och är väl inne på att köpa en riktig M3 för att åka på bana med. Kommer han att köra ifrån mig? Berätta gärna vad ni har för bästatider på Kinnekulle/Gelleråsen/Mantorp så jag vet om jag behöver vara orolig. 'själv vet jag zippo om M3:or så skriv gärna i klartext vad ni har för vikt, effekt, däck och gummiblandning. /Igino _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jaadu!
om du börjar med att klargöra vad för bil du åker själv och vilka tider du prestera så kan det ju hjälpa till lite på din första fråga...samt vilken modell av M3:a han kikar på. ![]() Först och främst ska vi nog klargöra att största hindret till snabba tider sitter mellan ratt och pedaler. Rätt pilot kan prestera bra eller MYCKET bra tider med vilken M3-modell som helst. Beroende på bana ska man inte ta för givet att ngn av modellerna med 6:a ska vara överlägsen, även den "riktiga" M3:an (E30) är en grym körmaskin på lite kurvigare banor typ Kinnekulle och Knutstorp. Sen beror det på hur mkt han ska modifiera. Ska det bli en tävlingsbil för "riktiga race" så måste man ju fälja ett reglemente tex. Vilken klass man väljer avgör ju hur mkt man får ändra och iom detta hur snabb bilen kan bli. Men om man lättar en E36:a "maximalt", fixar ett vettigt chassi (typ LEDA; Öhlins ![]() Mer info kan ge mer vettiga svar! |
||||||
Är du säker på det? ![]() Vet ju att Mr. Thome himself åker 1.03 tider på kullen med sin överviktiga M3 E36:a ![]() ![]() Tider strax över minuten bör inte vara svårt att uppnå med moderat lättning och chassi/däck.. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Jag åker AlfaRomeo och har åkt på 1.02.48/1.20.60/1.33.88.
Killen är inte gjord av pengar så mer än 200 ksek, inkl. modningar får det nog inte kosta. /Igino _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
För 200 kSEK får man rätt mkt M3 om man exkluderar den senaste E46 M3. Borde verkligen gå att få till en som kommer ner mot minuten blankt för de pengarna. Kolla bara Johan fka M3 E30 och hans gängs 318i som med ca 140-150 hk kör runt på 1.04 på Kinnekulle eller MagnusT som kör runt på 1.03 med sin E36 M3 som väger över 1600 kg. Tänka vad 200 kg diet skulle göra för den tiden! Var kom bantiderna ifrån och vilken Alfa kör du? |
||||||
Trevligt! ![]() Har själv en 75 2.5 6V som skall bli racebil vilket årtionde somhelst. ![]() Dina tider ligger väldigt nära en olättad, lätt moddad E36 M3 3.2 på R-däck som körs av en riktigt bra chaufför. Är dina tider satta med gatdäck? |
||||||
Tiderna är satta med R-däck.
När du säger lätt moddad, är det bara fjädersättningar vi pratar om då eller måste man flytta hjulupphängningarnas infästningspunkter också? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Min bil har ett chassiekit från MK Motorsport med Bilsteindämpare, fjädrar o kränghämmare. Sen kör jag med rdäck. Jag har ökat cambern lite fram o bak. Bilen är extremt välutrustad med allt "nödvändigt" som backvarnare, solskyddgardin, taklucka, farthållare, coupéstolarna....... Osv osv in absurdum. Så vågen stannar tyvärr inte förrän på 1650 med förare o halv tank.
Med bättre rdäck (jag körde Pirellis) och flera hundra kg mindre (bara framstolarna väger 70 kg tillsammans...) så kommer du garanterat under minuten på Kullen. Så summa sumarum, köp en billig men maskinellt sund 3.2, riv ur allt möjligt du hittar, sätt på shyssta dämpare o däck så går det FORT. ![]() _________________ ![]() |
||||||
Sista gången nu. Följ reglerna för namn o signatur. > ![]() _________________ ![]() |
||||||
Jag försöker inte retas, jag har bara dåligt minne (för mycket bensinångor kanske).
Ett prov med signatur tar jag mig friheten att utföra nu. \Igino _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
ok, då vet vi lite mer. Tror expertisen sagt allt som behöver sägas.
Tror även de har helt rätt i sina antagande/kunskaper! ![]() Som Magnus säger, det finns många kg att plocka i en M3 E36! ![]() Inbillar mig att det skulle vara en kanotrevlig vagn att åka klubbträff med. Måste säga att du åkt väldigt vettiga tider med din egen bil...förutsatt att det inte är ett rörramschassi och en turbosnurra på 700hk+... ![]() ![]() |
||||||
Men det är kul o diskutera! Ja inte snöret då alltså... ![]() _________________ ![]() |
||||||
![]() ![]() |
||||||
Så jag behöver inte vara jätterädd för grannens M3:a alltså.
Ingen rörram, väldigt långt från 700 hk. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Här var man sparsam med infon...En riktig hemilghetsmakare... ![]() Varför inte berätta vad du har för en bil (GTV vet vi) och vad du gjort med den så är det nog enklare, och roligare, att fundera vidare i ämnet... |
||||||
de där snöret tror jag mig bestämt ha hört skall vara 25,47cm!
Får man inte mycket lastväxlingar i en oringal tung m3 e36? Den blåa m5:an e34 som brukar vara med bmw klubben, den tycker jag ser ut att lastväxlar rätt friskt. ![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Blir så med chassi som är slut. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4585 besök totalt |