Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3678 besök totalt |
Ultima=Världens snabbaste 0-160-0 !!!
100% orginal Ultima KROSSAR 0-160-0 rekordet som McLaren F1 hade! Lite turbos och sexkolvsok på det där kan nog göra susen ![]() ------------------------------------------------------------ 640bhp GTR smashes 0-100mph-0 time by half a second ![]() The Ultima Factory yesterday smashed the production car world record in an Ultima GTR for sprinting to 100mph and back to zero again beating times set by all manner of supercars. Driven by Ultima Director, Richard Marlow, the factory built Ultima GTR set a new world record time of 10.3 seconds to achieve 0-100mph-0 smashing the previous record by half a second. The British built super car stormed from 0-60mph in 2.8 secs and reached 100mph from standstill in an incredible 5.9 secs before coming back to rest a mere 4.4 secs later. All of the times were set by a standard, factory built, fully road legal, road tyred Ultima GTR built using all of the high spec factory specified and proven parts. The car was even equipped with a few luxuries such as air conditioning but no traction control devices; launch control systems or ABS braking aids were used. The car was fitted with its recommended Porsche G50 5 speed transaxle and normally aspirated 640BHP 377ci Chevrolet V8 engine which is a standard offering by the factory from its official engine suppliers American Speed. Ultima are particularly proud that their record time beat the legendary £630,000 McLaren F1 road car by well over a full second at less than one tenth of the cost! Richard Marlow, Director of Ultima Sports Ltd said "The 0-100mph-0 test is believed by many to be the ultimate test for any car and is a true indicator of a cars all round performance ability. We haven't strapped any timing gear onto one of our cars for a few years now and decided that the time was right to demonstrate to everybody how we have been successfully developing our product over the years and gained a world record in the process." Bouyed by his success, Richard continued, "We also wanted to go on to measure the 0-200mph-0 time at the relatively short Bruntingthorpe runway on the same day however severe rain and thunderstorms curtailed this for now but it didn't stop Ted from achieving a rather interesting 192mph pass in the wet on standing water with over 1500rpm still available!" The test was conducted, overseen and verified by an official from Datron Technology and the latest state of the art GPS timing gear was utilised to achieve and ensure maximum accuracy. A submission has been made to Guinness Book of Records. ------------------------------------------ Videos filmat från sidan och innefrån bilen finns för nerladdning här: http://www.pistonheads.tv/video.asp? http://www.pistonheads.tv/video.asp? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Gissa om jag ser fram emot det då!!! Detta gav mig en intressant "hint" om hur min bil blir. Den är ju minst 50 kilo lättare, 25 kilo lättare förare, 350 hästar mer, 35 mm större skivor, 50% fler bromsokskolvar, betydligt större padsarea och bättre stötdämpare. Kan bli kul ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Re: Ultima=Världens snabbaste 0-160-0 !!!
*klipp* The 0-100mph-0 test is believed by many to be the ultimate test for any car and is a true indicator of a cars all round performance ability. *klipp* Förstår inte riktigt hur man kan testa bilens "allround" prestanda genom att endast åka rakt fram och sedan bromsa? ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Re: Ultima=Världens snabbaste 0-160-0 !!!
om det där skulle stämma skulle svaret vara en Top fuel-dragster...0-100 på 0.7 s och stopp på några sekunder.. ![]() ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Helt "vanliga" Goodyear Eagle F1 GS-Fiorano 245/35/ZR18 fram och 335/30/ZR18 bak alltså inga "R"-däck eller DOT trams. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Ryktet säger att en begagnad Ultima Sports (Äldre modell) har inhandlats till sverige för att modifieras till SLC GT. Vet dock inget mer än så. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Mitt projekt har blivit försenat ytterligare några månader på grund av oseriösa leverantörer som lovar och lovar men aldrig levererar, och när de levererar är det dessutom fel... Nu måste jag dessvärre under en tid fokusera på mitt pågående husbygge och mitt nya jobb men jag hoppas att det snart lugnar ner sig lite så att jag återigen kan sätta full fart i garaget. Det är inte så mycket kvar faktist så det ser fortfarande ut som om det blir premiär under 2004 dock så hinner sommaren och stor del av hösten dessvärre passera innan det är dags att rulla ut kärran på jungfruturen. Vi har iof redan tagit några svängar i grannskapet med hjälp av några starka, puttande, kamrater. Barnsligt? Japp! men vi kunde inte låta bli ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Re: Ultima=Världens snabbaste 0-160-0 !!!
Inte MaccaF1, Caterham R500 EVo, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
Re: Ultima=Världens snabbaste 0-160-0 !!!
Då har den typ 8 sekunder på sig att stanna... med andra ord är den väldigt all round... ![]() Sist jag kollade så kunde en raktframbil inte svänga så bra... ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Re: Ultima=Världens snabbaste 0-160-0 !!!
Varför låter det så ofta på rejsa som att motorkraft på något sätt hämmar kurvtagningen...?? Tror nog alla dessa fordon är rätt kapabla att svänga också. (har ej hittat komplett officiell lista) Caterham R500 Evo: 6.92 / 10.73 (0-100, 0-100-0) Suzuki GSX-R 1000: 5.03 / 10.89 Enzo: 6.69 / 10.98 Ford Focus Rally Cross: 4.74 / 11.10 Porsche CGT: 7.31 / 11.63 Zonda S: 7.52 / 11.84 Ruf CTR: 6.71 / 11.85 SLR: 7.70 / 12.13 Ruf R Turbo: 8.50 / 13.10 911 GT3: 9.20 / 13.46 Gallardo: 9.02 / 13.65 Murchielago: 9.00 / 13.90 TVR T350 T: 9.95 / 14.00 CL65: 9.02 / 14.01 DB9: 10.21 / 14.91 M3 CSL: 10.82 / 15.25 NSX Type R: 11.41 / 16.20 Boxster S: 13.00 / 17.65 _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Re: Ultima=Världens snabbaste 0-160-0 !!!
Det är ofta så att svaren blir förenklade i en liknande diskussion. Jag har själv råkat ut för sådana uttalanden från mycket "rekorderligt" folk, som tittat ner i motorrummet och konstaterat att man ska kunna svänga med bilar också. Men samtidigt är det ju lätt att tro att jag bara satt i en stor motor och går omkring å tror att jag är värst bara för det, och betraktaren vet ju inte alla omständigheter. Nu var detta inte översättningsbart till det du syftar på i Rejsa, utan visar bara på en paralellhändelse. Jag har hållit på och provat saker en hel del, och sådana här tester som ska visa att en bil skulle vara av superklass missar alltid poängen. Man kan göra någon "show test" för någon marknadsföring t,ex. Men vill man veta potentialen på en bil får man se till andra saker, som inställningsmöjligheter, konstruktionsmässiga lösningar, aerodynamiska egenskaper och tillbehör, och sist men inte minst vad bilen är konstruerad för. Det är mycket lätt att variera testet, och vips har man andra siffror. Så vad är det man vill visa??? Att bilen är bäst eller att mekanikern ställt in bilen rätt eller att underlaget var bra eller att föraren är suverän. Själv tror jag inte Mc Laren har några problem att ändra om sin bil till vad dom vill, vilket dom har gemensamt med en mängd andra bilbyggare. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
om man bygger en bil enbart för 0-100-0 (mph) på en flygraka så är det väl en hel del man kan skita i. Då behövs 'bara' traction, en hel massa acceleration och j-vlaranammabromsar. Eftersom hastigheten kryper upp lite så spelar luftmotståndet viss roll.
Dynamiskt beteende, balans mm spelar inte så stor roll. om man använder 0-100-0 som jämförelse mellan bilar som är gjorda även för annat kan man kanske kalla det en herrejössesfaktor som är ganska enkel att mäta och utforska. De som köper dessa fordon nya lär utforska acceleration och broms långt innan de försöker optimera lastväxling över krön. ![]() 0-100-0 säger lite mer än enbart 0-100. |
||||||
Du har givetvis helt rätt i det du säger MEN notera att detta handlar om "standardbilar" med fabriksspec, inte specialbyggda fordon. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Ett fyrlink fungerar mycket likt dubbla A-armar, fast längsledes. Det vi inte har med på samma sätt är längsledes fördelning av lastväxling mellan bakhjulen, mot mellan fram o bakaxel sidledes. Även stötdämpare är oerhört viktiga saker i DR. Någonstans tror jag man förlorar information om man kombinerar ihop testområden, (vad är vad). Som sportgren är en kombination däremot spännande. Nu har jag fått till skaplig balans i bilen, lägre tyngdpunkt osv, och åker fortare än förut. Men startgreppet blev sämre. Skulle vi nu göra ovanstående test så skulle jag ha en sämre bil? MVH Göran Malmberg Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Jag har länge efterfrågat någon sorts mångkamp för bilar där man med samma setup testar bilen i olika grenar och får poäng per gren (acc, broms och sväng) och totalsumma. Poängräkningen skall göra att en bil byggd mer för raktframåka eller strikt baninriktning kan få bra summa men den som är snabb "åt alla håll" är vinnaren. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3678 besök totalt |