| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur känna igen ett dåligt vevlager?
|
1, 2 >> 12 besök senaste veckan (16615 totalt) |
|
Jag har under sommaren utvecklat ett motorljud som jag inbillar mig är ett dåligt vevlager. Lite karakteristika: tyngre än "ventiltick", finns inte när motorn är kall och oljetrycket högt. Men nu kommer det konstiga, det låter inte vid alla varvtal. Inte under 3000 och det varierar med belastning (låter även vid låg/obefintlig belastning). Kan diagnosen stämma in på ett taskigt vevlager eller är det lilländan som glappar? Eller något helt annat? Vågar inte åka bana med det där ljudet i dagsläget. Ljudet hör till
min 2000 GTV och inte 147:an. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Har du testat att koppla loss en tändkabel i taget och se om ljudet upphör vid ngn av dom borta?
Så gjorde jag när jag lokaliserade ett vevlagerras... Dock av det mer ljudliga slaget. |
||||||
|
Ljudet kommer med belastning. Utan belastning och vid varvtal under 3k är det tyst.
Kanske lilländan som gett sig? Det kommer vid moderat och hård last över 3000 varv. Ska ta mej tusan spela in det och räkna varv så får vi se vad det kan vara. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Det är gammelbilen som låter inte min nya. Då får man väl åka Gotland ring med
147 istället. Inte lika sköj. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Min motorbyggara tittade som hastigast på beskrivningen av ljudet.
Han trodde spontant på en kolvbult........ _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Brukar man inte få ett liknande ljud från axial lagret
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
Jag börjar nog luta åt kolvbulten själv. Ingen omedelbar rasrisk misstänker jag,
men jag ska avhålla mig från rejsandet. Ingen som har en komplett maskin 160-170 hk) liggande? (så kan jag renovera i lugn och ro i vinter)
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Jo , det kan tänkas. Johnny kollade, som sagt, bara som hastigast. Och jag har helt lagt av mej när det gäller felsökning på motorer. Jag har ju en guru i min närhet..
Hoppas vi får rapport när den tas isär. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Hur mycket kan du tänka dig att lägga?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Det lätta knackandet berodde på ett kasst vevlager. Det hade till och med börjat snurra,
men vevaxeln såg hur fin ut som helst. Jag var övertygad om att det var en kolvbultsbussning, men ställd inför fakta så...
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
https://www.reodor-racing.com/images
lageret till höger har snurrat och loopat .... det är papirtunnt på några platsar...
_________________ Orjan Sandland |
||||||
|
Men herregud människa, hur kunde du köra runt med det där så länge att det såg ut så där??
Du kan ju inte haft ens en gnutta oljetryck, om det inte var lagret mellan 1-2 eller 3-4, för då lär du ha en tät smörjkanal i veven... Du rensade väl veven nu när du hade ur den?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Men.. jag såg ju inget från innsidan av bilen!!!!! ...dock.. när motorkraften tappades på 3:an på målrakan på Mantorp, och oljetrycket gick rätt i källaren till möjligtvis 0.5kg.... så var saken klar. Om jag hade väntat på bergning kan det vara att den inte sätt så utomordentligt illa ut, men jag hade lite tryck och körde myycket-mycket sakta till pit.
Sorry, detta är vevstakslageret på tvåan. Inte själva vevlageret. Jag läste nog topic lite snabbt..
Veven behöver nog slipas för att bli bra igen, men vi stoppat inn en annan istället
_________________ Orjan Sandland |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 12 besök senaste veckan (16615 totalt) |