Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (660 totalt) |
Var ta glykol för värmeväxlaren till oljan?
Hej! Jag har en BMW M42 med extern oljekyl. Den är lite bökigt att montera (och har ingen termostat) så jag vill hemskt gärna byta ut den mot en vanlig vatten/olja värmeväxlare av sandwitch-typ. Större vattenkylare är installerad. Då är frågan om var jag ska ha glykolflödet ifrån. Det smidigaste ur monteringspunkt vore att ta flödet från "overflow"-slangen (lila slangen). Det verkar finnas flöde i den då man kan se glykolen "hällas över" i behållaren med locket av. Alternativ två är i serie med värmepaketet men det vill jag helst inte göra då det blir mycket slangdragning och flödet varierar beroende på om värmen är på eller inte (då det sitter en elpump i serie). Alternativ 3 är att grena en av blåa slangarna. Vad tycker ni? ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Tack för svaren. Som ni ser så är expansionstanken integrerad i kylaren på dessa bilar. Men jag skulle kunna T:a in returen från växlaren i de lila "overflow"-slangen...men det allra enklaste vore att bara koppla in växlaren i serie med "overflowslangen"...om det skulle funka?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
Den är ju inte trycksatt, så visst skulle det funka, men det skulle bli väldigt dålig effekt på den.
Samma sak med stora slangarna till/från kylaren, den varma är bara delvis trycksatt när motortermostaten är fullt öppen. Och då är dessutom vattnet redan ganska varmt i den slangen. Den kalla sidan av kylaren har ett negativt tryck så den är inte heller lämplig. som det ser ut på bilden är det bara slangarna TILL värmepaketet som är trycksatta , och där är nog vattnet dessutom "ljummet till varmt" Finns ingen lämplig "plugg" på motorbloclet du kan sätta in nippel i. Tex någon original plats för motorvärmare eller något som är borrat och sedan pluggat av tillverkningsteknik anledning?? Alt om du kan plocka bort en frostplugg och ersätta med en ny plugg med slangnippel ? På så vis får du trycksatt svalt vatten ut, och den kan du sedan returnera till valfri slang (varma eller kalla) mellan motorn och kylaren. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hur använder du bilen?
Jag hade satt värmeväxlaren på inre krets, dvs innanför termostaten. När motorn värms upp vill du gärna ta med oljan upp i temp, och då har du bara cirkulation i inre krets. När motorn väl är varm är sen inre krets visserligen något varmare än tex retur från kylet, men å andra sidan vill du även troligen nu ha något varmare olja än kylvätska. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Eftersom pump och termostathus sitter så nära varandra så finns ju ingen slang att jacka in sig på. Optimalt skulle vart att jacka in sig på den ljusblåa linjen, men den "finns" ju inte ,( iallafall inte i form av en slang)
Men om man kan ta vatten på sidan av blocket nånstans, Den orangea är värmeväxlare. Och den varma sidan/retur kan du dra tex in i kylaren eller till varma slangen, (sannolikt skulle det i verkligheten gå lika bra att sätta den på den kalla slangen med även om det teoretiskt är något sämre) ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det finns motorer som använder det lilla flödet till trottelvärmaren för sandwich kylare/värmare.
Men om det är "bäst" vill jag inte säga, men produktionsmässigt. |
||
Tack för alla tips!
Det finns faktiskt frostpluggar man skulle kunna jacka in sig på. Gällande värmeväxlare före/efter termostat: det är egalt då motorn är en hårt trimmad sugis som bara kommer att gå på bana. Enda jag vill är bli kvitt Setrab-oljekylen då jag har svårt att få plats med den (samt skulle behöva en oljetermostat). En tanke slog mig: jag skulle kunna TIG:a på en extranippel på termostatkåpans utgående sida, låta den gå via värmeväxlaren och sedan in i ett T som ansluts till "overflow"-slangen? ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Re:
Hmm...där sa du något. Min trottelvärmare är pluggad (det sitter Dbilas ITB's på motorn) men glykolnipplar finns kanske kvar. Knatar till garaget och kollar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Re:
Tack Niklas! Denna slang har jag sett på men inte tänkt på. Just nu är spjällvärmeslingan "kortsluten" och ser ut att passa alldeles utmärkt till ändamålet. Dessutom är den på varma sidan så jag slipper underkyld olja tills termostaten har öppnat. ![]() ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
precis.
slangarna(flödet) till värmepaketet är ju redan designade för rätt egenskaper. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Hmm, det är lite tajt runt slangarna som går till värmepaketet så jag håller det som plan B.
Tänkte ta TB-värme tillsvidare och testa. Om det inte funkar får jag T:a i värmepaketets slangar. E30 har lite speciallösning till värmepaketet där värmen regleras av en liten elpump. Ju mer flöde genom pumpen ju mer värme. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Re:
Håller med Ragnar. De flesta bilar som har värmeväxlare har den på inre kretsen, fördelen är att oljan värms upp av kylvattnet och når rätt temperatur snabbare. Sen när allt är riktigt varmt kommer Oljan bli 10-30 grader varmare än kylvattnet beroende på hur bra värmeväxlaren till oljan är sålänge vattenkylaren är tillräcklig och utloppstemperaturen är lägre än temperaturen på den interna kretsen. Det som är bra är att oljan är lagom varm oavsett om det är väldigt kallt ute. Sätter du oljekylaren på yttre krets kommer oljan kylas väldigt mycket när det är kallt ute. Koppla på slang till värmepaketet eller TB heater plate är rätt. På min bil tas vattnet ut från blocket, går igenom oljekylaren och leds in till vattenpumpen. Nackedelen med denna lösning är när man har en vattenkylare som är på gränsen till förliten och då börjar kylvattentemperaturen klättra när oljan är varm. Det händer på min bil med den väldigt tunna Honda S2000 kylaren. Men du har ju stor vattenkylare så då ska det vara lugnt. Bra att tänka på är att detta ställer högre krav på fläkten om man har kört hårt och byggt oljetemperatur och sen stannar i depån på tomgång. Med den lilla elfläkten jag hade klättrade vattentempen vid stillastående när oljan var varm men höll sig stabil när oljan var kallare. Fördelen med detta är dock att man får en fläkt till sin oljekylare automatiskt som kommer att kyla väldigt varm olja även vid stillastående. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Hej!
"Oljekylaren" är en vanlig sandwich-historia man har mellan oljefiltret och oljefilterhållaren (motorn har insatsfilter original och ingen oljekyl så den är ombyggd med "oljefilterförflyttare"). Jag har faktiskt tre olika "oljekylare" jag tänkte prova med...en från Volvo 945 Turbo, en från Alfa 156 och en från Audi A6 2.5 TDI. Kopplar jag kylaren till TBI-värme så blir det i alla fall på "motorkretsen", dvs. före termostaten. När det kommer till kylkapaciteten, jag köpte E30 "tropisk" kylare, som monterades på bilar sålda i Australien och Sydafrika. Enda skillnaden är att den är cca 2dm längre i nederkant. Planen är att köra utan elfläkt tillsvidare...jag har kört på Gotland Ring utan fläkt och det fungerade fint. ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Re:
Sådana kräver oftast att motorn är anpassad till dem, med två oljeportar på blocket som man skruvar "mackan" på. Annars finns t.ex. Laminovaväxlare. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (660 totalt) |