Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa bilen ur meksynpunkt
1, 2, 3   >>
4564 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Bästa bilen ur meksynpunkt

Vilken är det?

Har skruvat Saab ett tag och vet alla fel och brister som man kan förvänta.
Men om man nu ska byta fabrikat, vilket ska man satsa på?
och det ska vara en bil som man kan meka själv med och där reservdelar finns att köpa samt inte betingar astronomiska summor.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13286



jänk!!!

för att plocka isär en ameriansk bil behöver du två fasta nycklar - 1/2" och 9/16"

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



volvo..=)

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Radical verkar ju lätt o komma åt på iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
för att plocka isär en ameriansk bil behöver du två fasta nycklar - 1/2" och 9/16"

OCH Lodbrok


Hmm åter till allvaret.
ALLA bilar har sin brister på man säger

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20243



Anders Jeppsson skrev:
jänk!!!

för att plocka isär en ameriansk bil behöver du två fasta nycklar - 1/2" och 9/16"

Detsamma gäller B18-Volvo. Den lednycken blev ju utsliten till slut.
Med Japs så sliter man jämnt på alla hylsor (8-24)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



Låter tråkigt att välja bil efter rationellt tänkande...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Rationell och rationell, den får gärna vara praktisk också.

Såg en rostfri gyllenbrungul Saab 99 på Gotland i lördags.
Habegäret som uppstod efter att jag synat de felfria länkarmsinfästningarna var knappast rationellt, har ju inget garage.

Volvo lär väl kvala in i ursprungskravlistan.
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Imprezan är ruggigt lättmekad, och tämligen enkel och robust i sin konstruktion.
Det enda som tenderar att bli dyrt är om vridet skruvas upp rejält, då växellådan säger upp sig, annars är reservdelarna inte direkt dyra.

Det senare är inte överdrivet relevant då de håller oförskämt bra.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



318is?

Nä men dom flesta äldre bilar är väl rätt lättmekade? Hör iofs hört rykten om bromsbyte på en alfetta... Vet inte hur engelska bilar är..

Är det en lättmekad sportbil du är ute efter?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Golf 1:or och 2:or och till viss del 3:or är inte så svårmekade, har billiga och lättillgängliga reservdelar samt att det finns hur mycket som helst om man vill rejspreparera dom.

oväntat bilförslag från bin sida va?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Köp INTE en Opel Speedster...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Nisse Classon skrev:
Golf 1:or och 2:or och till viss del 3:or är inte så svårmekade, har billiga och lättillgängliga reservdelar samt att det finns hur mycket som helst om man vill rejspreparera dom.

oväntat bilförslag från bin sida va?


Tänkte just på framför allt Golf 1:orna jag också. Gott om plats i motorutrymmet och förhållandevis enkel konstruktion. thumbs up

Att de är kul att köra är ju ingen direkt nackdel heller!

_________________
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Undviker gärna bilar med gråhårs-jetronik (K-jet allstå) om jag kan låta bli.
Golf:arna är tyvärr utrustade med detta eminenta system.

Finns det någon vettig elektroniskt insprutad motor som passar i en Golf?
Man kan alltid byta motor, även om det i viss mån talar emot den ursprungliga tanken bakom tråden.
Fast, säg den som kan hålla fingrarna i styr när det gäller en lekbil.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Det som talar emot BMW E30 är väl att alla skruvar alltid har rostat ihop. Annars är det efter vad jag har förstått ganska lättmekat och jag får väl ändå säga att det lilla jag har givit mig på har löst sig förvånansvärt bra.

Fråga mig inte hur jag vet att alla skruvar alltid har rostat ihop på E30.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17968



Nu vill jag inte vara oförskämd, men om man kommer från en 99 eller gammal 900 så är alla bilar lättmekade.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Lennart: Du har aldrig mekat på en Delta Integrale va? Byter motorn på en 900 på tre timmar, tog mig fyra timmar att fiska fram 1/4" spärrskaftet som ramlat ner i motorrummet på Deltan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 211



Locost Seven, då bestämmer du precis själv hur lätt det ska bli att meka på......

men liiitet jobb blir det innan

_________________
There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games...
- Hemingway
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



Som sagt. Volvo 2/7/940 är rätt simpla att mecka om nu sakerna inte har rostat fast. Orginal är dom ingen höjdare men gott om billiga delar finns det.

Annars är nog BMW E30 rätt lika i uppbyggnad så det borde inte vara så knöligt. Blir ju rätt mycket mera plats i motorrummet när man inte har framhjulsdrift.

Min Renault var riktigt bra i det avseendet. Ingenting hade rostat fast så mycket att det inte gick att fåloss. Iofs ett tecken på att det mesta har varit meckat med Annars är den rätt simpelt uppbyggd.

Nackdelen med Golfarna är ju deras flinta sprut som hängde med ända tills generation 2 las ner. Går ju att stoppa i en 1.8t maskin i dom men det är nog lite jobb

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349



jag tycker 964 an e rätt lättmekad

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jannis, Porsche-reservdelar är väl inte precis billiga.

Lennart, gammelsaabarna är nog lättmekade, men precis som med gamla volvos och E30:or så kan saker och ting rosta fast.
Samt karossen som rostar sönder....

Undantaget gammelsaabarnas kombinerade fram- och handbromsok (t o m -87) som orsakat en del fula ord.
Citera
Allmänt banåkaforum
Bästa bilen ur meksynpunkt
1, 2, 3   >>
4564 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande