Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trim vs väghållning?
1, 2   >>
2954 besök totalt

Vad lägger du först pengar på
Mer hästar
19%
 19%  [ 11 ]
Väghållning
80%
 80%  [ 45 ]
Totalt antal röster : 56

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Trim vs väghållning?

Vad lägger du pengar och fokus på först när du införskaffat en bil?

Kul o se procentfördelningen bara

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag försöker tänka ut en enda bilmodell som jag skulle prioritera motorn på, ny eller begagnad. *tänker så det luktar bränt*

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Eftersom jag inte är "rakt fram kille" så kommer vägegenskaperna före effekt. Sedan beror det på vilket utgångsobjekt man har, men som sagt går det inte att svänga på ett bra sätt så kvittar motorn.

Att jag skulle satsa på säkerheten före både effekt och väghållning på en "ha kul med" bil är i och för sig självklart för mig.


_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ja det var väl lite o slå in öppna dörrar med den här frågan hehe!!

Men om du går till vilket annat forum som helst på webben så lär du få se HELT andra siffror i en sån här poll!!!



(kolla, han håller inte ratten stilla han svänger )

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag saknar alternativet både och.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
johann skrev:
Jag saknar alternativet både och.


Frågan var vad du gör "först" men du vill göra allt på en gång alltså

Vad skulle du gjort allra allra först om du köpt en ny M3 E46 idag Johan? Nyfiken!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
johann skrev:
Jag saknar alternativet både och.


Frågan var vad du gör "först" men du vill göra allt på en gång alltså


Så har jag iaf gjort hittils.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag inledde ju faktiskt min Opel-epok med en Ascona SM-80 en gång.
Med den lilla 58 hk kadettmotorn på 1,2 liter och bakhjulsdrift var den mycket välbalanserad och trevlig men den saknade väl en del pulver...kanske.

I övrigt är nog de flesta bilar överdrivet starka i förhållande till väghållningen (inte minst min Kadett).

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Lätta lätta lätta därefter däck/väghållning/Bromsar/Motor

Johan Lundberg

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



cat7even skrev:
Lätta lätta lätta därefter däck/väghållning/Bromsar/Motor

Johan Lundberg


oops blev lite fel där

Jag menar (både och)x3 väghållning väghållning sedan trim

Johan

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 573



Eftersom jag fortfarande kör omkring med 142 små ponnyhästar, så räknar jag mig till de som fixar säkerheten, lättar och förbättrar väghållningen före trimningen.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003
Inlägg: 45



tom

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan Jansson skrev:
Bäst att erkänna.

Här läggs det pengar på effekt!

Jag börjar med det, eftersom det i viss mån går att lätta på gasen, och då behålla det mesta av körbarheten man haft med mindre effekt.
Det går ju att kompensera sig lite. Och på raksträckorna så är det ju 95% effekt, och 5% väghållning. (Bara inte rattlåset åker i).

Sen så är det lättare att se vad som är viktigt att göra med väghållningen för att tåla den högre effekten. Det är mycket lättare än att först anpassa chassiet till den lägre effekten, och sedan skrämma upp motorn. För då får man nog oftast tänka om i chassiet.

Mvh, Johan

Sagt av den enda här på forumet med Öhlinare på gatbilen ?

[flame suit on]

Men det är mycket svårare att lära sig banåka med mycket effekt.... Det går att åka så in i bomben fort.... fast fel...


(vet av egen erfarenhet. iaf säger en del det till mig.... )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405



om det inte gör bilen lättare eller ger mer hästar på bakhjulen så gör jag det inte

Men så är det rattlås racing också

Kanske därför jag är så kass på GTR

_________________

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



rattlås rally i all ära men går nog på säkerhet/väghållning,

dock beror det mkt på vad för utgångs punkt.... en m5:a eller en volvo 142


ni kan nog gissa er till resten...

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003
Inlägg: 45



tom

_________________
Avregistrerad användare
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



Johan Jansson skrev:
och på raksträckorna så är det ju 95% effekt, och 5% väghållning. (Bara inte rattlåset åker i).


Skulle vilja säga 25 % utgångshastighet på rakan - 60 % effekt resten är aerodynamik (+ någon procent väghållning, annars blir det jobbigt)... Helt ovetenskapligt dock

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405



Fast jag skulle ju inte behöva lägga några pengar alls på min,

den går ju som en BMW på rakan och en Porsche i kurvorna

_________________

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



hehe @ volvo360 ....



porsche 917 har ju ohygliga 90hk

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17911



Jag lägger min röst på motoreffekten. För övrigt var den högsta hastigheten jag kom upp i på Nürburgring 190km/h (på två ställen).

Fast efter det har jag förstås köpt en 924...och funderar allvarligt på en Smart med det intelligenta tillnamnet Roadster Coupé...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Björn Strömberg skrev:
porsche 917 har ju ohygliga 90hk


Nu har du nog blandat ihop modellerna för 917 är en av de snabbaste racerbilarna genom tiderna, F1-bilar inkluderade.
Citera
Allmänt banåkaforum
Trim vs väghållning?
1, 2   >>
2954 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande