Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mäta varvtider -> Kan du förbli HELT opåverkad som förare
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (4149 totalt)

Mäta varvtider -> Kan du förbli HELT opåverkad som förare?
Absolut ingen skillnad
12%
 12%  [ 13 ]
Nästan ingen skillnad men nog lite påverkad
29%
 29%  [ 32 ]
Blir nog en del påverkad och får lite mer adrenalin i kroppen
25%
 25%  [ 27 ]
Hornen växer nog ut en hel del, man vill ju se bra resultat!
33%
 33%  [ 36 ]
Totalt antal röster : 108

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Vi får inte mäta våra varvtider av försäkringskäl när vi kör gatbilen på bana. Det händer dock att det står folk i depån eller längs med banan o gör det ändå.

Men jag vill att ni svarar ärligt, skulle ni kunna köra EXAKT lika "lugnt" om ni skulle ta tid på några varv? Det är ju en väldigt omfattande och kontinuerlig diskussion om detta speciellt när det gäller Ringen. Med all rätt!

100% ärligt, har du fullständig självdisciplin eller inte? Skriv helst en kommentar osså om du orkar!!

/Magnus Thomé

PS: jag har en del o säga om det osså men vill gärna se vad ni svarar först

Täby
Här sen Nov 2002

Jag tänker överhuvudtaget inte på om någon tar tid eller inte, jag är fullt fokuserad på allt annat som bromspunkter, spårval, flaggvakter, andra bilar etc.
Däremot är det kul att se efteråt vad det blev för tider, hur det gick ett visst varv där man testade ett annat spår i en viss kurva osv. (svårt att memorera bara om det blev 20 varv på raken )

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

På andra banor än Ringen vet jag inte ens om när ngn tar tid.

Vad gäller Ringen så är det svårt att säga men eftersom man inte kollar på klockan under tiden så är det ju svårt att säga att man ökar farten, typ. Snarare så är det så att jag väljer att köra snabbare varv ibland vare sig man tar tid eller inte.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Man vet ju ändå spåret, det är ju detsamma, bromspunkterna är också samma. Och oftast vet man inte om att det är någon som tar tiden förrän efteråt.

Insjön
Här sen Dec 2002

För min del skulle man göra sitt bästa men inte ta onödiga risker, omdöme kallas det ju för?.

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Instämmer med flera tidigare talare. När jag kör på banträffar struntar jag i om någon tar tid på mig (jag ber ingen göra det).
Huvudsaken att det känns bra och man känner flyt i körningen sen får klockan visa vad den vill. Den största intresset med en klockning vore att se hur pass (o)jämn man är.

EDIT: HELT opåverkad, det går inte all kunskap påverkar men frågan är hur.

/Gunnar

Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

På bana har man ju hårda räcken och annat dumt att köra in i om man gör bort sig. Det gör ju att man håller igen lite trots att man kör så fort man kan. För kör så fort man kan/vågar/klarar gör man väl även om ingen tar tid. Det är ju roligast att köra på gränsen och drifta ut ur kurvorna (längtar!) Det är lika vare sig nån klockar mig eller inte.

På konbana gäller andra regler! Där kommer vinnarinstinkten fram och man laddar tills det inte går mer. Det händer inte så mycket om man snurrar på ett flygfält. (eller en snötäckt parkringsplats )

Stenungsund
Här sen Nov 2002

utan att ta tid tappar man en dimension i banåkat tycker jag. jag tycker det är extremt kul att ta tid och jämnföra med mig själv. Därför har jag köpt en GPS och tänker använda OAk trackview i sommar för att kunna analysera varenda meter jag kör. Bara det blir hur kul som helst.

/Anders C

Här sen Jan 2003

tom

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Jag föredrar att videofilma så mycket som möjligt när jag kör på bana.
Då kan jag i lugn och ro i efterhand analysera, dels hur fort jag kört och framförallt vad jag gjort för fel.
Så att jag förhoppningsvis kan förbättra mig till nästa gång.
Kör jag olika bilar på samma bana, så är det också kul att veta ungefär hur mycket det skiljer tidsmässigt mellan bilarna.
Eller om man gjort någon förändring på bilen, så kan det också vara kul att se om det gett något resultat tidsmässigt.
Men när jag väl kör så försöker jag hitta det snabbaste/säkraste spåret runt banan som känns bra.
Inte för att försöka slå något varvrekord!

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Jag saknar helt tävlingsinstinkt, så tider rycker jag på axlarna åt...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
CI

Här sen Dec 2002

Jag har (tyvärr) en ganska så rejäl tävlingsinstinkt och är väl även lite varvtidsfetischist.
Jag anser dock att tar man tid på alla sina varv (någon står i depån och klockar, videokamera eller likn.) så kör jag inte ett dugg annorlunda än jag hade gjort utan tidtagning. Med andra ord så kör jag så snabbt jag kan men med omdömet i behåll. Inga riskabla omkörningar eller liknande.
DÄREMOT, är det så att jag kör många varv men bara tar tid på ETT utav dem, då vaknar ju varvtidsfetischisten till liv och jag skulle i så fall antagligen köra mer på gränsen av min och bilens förmåga och kanske rent av göra tveksamma omkörningar på just det varvet.

Jag har som tur är aldrig testat att bara ta tid på ett varv eller liknande utan jag tar tid på så många varv som möjligt. Jag har därför inte en tanke på att jag blir klockad under tiden jag kör utan all koncentration ligger på rätt saker. Att, som sagt, köra så snabbt som möjligt på ett säkert sätt.
Hittills har jag inte haft någon videokamera men jag ska skaffa det till sommaren och jag tror nog att det är ett mycket bra sätt att analysera körningarna samt kolla varvtider. Jag kommer nog inte ägna en sekund över att fundera på mina varvtider förrän man tryggt sitter hemma i tv-soffan och analyserar sina varv.

Min begränsade erfarenhet säger mig dessutom att de snabbaste varven kommer när man nöter ett tag och får ett bra flyt i körningen. Inte när man bestämmer sig för att "nästa varv ska jag f**n slå mitt personbästa, någon måste klocka det varvet..."!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
KAPLING!!!! Där kom den o satt som en smäck!!! thumbs up

Det är exakt det Zeddie skriver som gäller enligt min mening.

om jag eller någon annan skulle ta tid på ett enda varv (skulle aldrig falla mig in f.ö!!!) så skulle jag stressa och bli en sämre förare oberoende om det gick fortare, långsammare eller exakt lika fort.

Men om någon tar tid eller videofilmar allt jag gör så kör jag precis likadant helt utan bonusadrenalin! För det spelar helt totalt NOLL roll om ett varv går långsammare pga av mycket trafik eller för att jag kände för att peta mig i näsan. Det spelar ingen roll om tio varv går på halvfart för att jag petar mig i näsan.... Varenda varv kör jag som det passar bäst. ALDRIG stressad!!

-----

om man sen tittar på pollresultaten så är det ju bara att hålla med försäkringsbolagen att vi inte ska ta tid....

Fortsätt gärna diskutera!!!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Då jag åkte BMW Cup hade vi ett sk. DTM-kval. Ett varv ensam på banan med tid. Thats it!

Med vetskapen om att överköra då man ska pressa fram en tid intaldes att ta det väldigt lungt. Det svåra är dock att lugna ner sig lagom mkt, så att den överkörning, som ALLTID infinner sig till viss del när man ska prestera saker under press, man kommer göra hamnar på en optimal nivå för en varvtid.

Hänger ni med i flummet...

Mao: Lugn lugn lugn...

xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002

vad kostar en sådan där utrustning som man sätter ena sändaren vid mållinjen o har den andra i bilen...
jag skulle villja ha en sådan när jag kommer igång med banåkat... för då mäts ju alla varv åsså kan man åka hem o koppla in den i datorn o läsa ut alla tider..
Mest för att se hur man utveklas som förare. det vore ju kul att kunna jämföra den första banträffen med den tionde
Jag tror inte på iden att ha någon som står o tar tid på ett varv... för då kör man inte med insidan av hunudet utan bara med högerfoten...

Co-tec
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag har ännu färre körda varv på banan än min bror. Men jag anser att man måste ta tid för att man skall utvecklas.

oftast är det inte de varv som man tror har gått snabbast som verkligen varit snabbast. Man har en förmåga att tro att bara för att däcken skrek lite mer och det släppte i utgången på en viss kurva, så har man åkt snabbare än föregående varv.

om man har konstant tidtagning under ett pass på 10 varv så kan man i pausen analysera varvtiderna och leta efter trender.
Ser man att tiderna sjunker så vet man att man i alla fall gör något rätt.
om tiderna däremot utvecklas åt andra hållet, får man ju feedback på att man har lagt sig till med nån dålig ovana och får en chans att ändra på spårval bromspunkter m.m.

Utan tidtagning kan man ju åka en hel dag utan att veta om man gör rätt eller fel.

Jag kör bana för att det är roligt och för att utveckla mina kunskaper som förare.

Audi 80 GTE Quattro -86
Audi S6 -97
Lupo 3L -04
Citera
uno_nalle
stockholm
Här sen Feb 2003

ang. tidtagning

tycker nog inte att det påverkar en om man åket fler varv med tidtagning.
men om det är ett enda varv man har på sig så blir det lite jobbigare
konbanetävlingen(lazzat) i sommras va ett bra exempel.
där mättes tiden på två försök och det bästa räknades vilket medförde
att pressen va hyfsat stor.
men detta va ju en tävling mot andra så det räknas kanske inte??
i vilket fall så va andra försöket det som gick bäst i alla tävlingar utom en.
det berode troligtvis på att på andra försöket hade man lättare att slappna av.
den enda tävlingen som förstavarvet gick fortast åkte jag med en orginal uno!!! vilket jag fortfarande inte förstår hur i h...ete den kunde gå så fort just det försöket för att sen gå 2sek långsammare trots tre ytterligare repor(2 körda av Niklas)
På bana ligger man oftast och filar på bromspunkter och spårval så där tänker man inte så mycket på tiden förrens efteråt.

www.teamunoracing.net
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den här tråden är jättegammal men väl värd att fler röstar thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Kan väl kommentera eftersom det var några år sen som laptimern började användas (och då på mindre uttalade träningar).

Första gången så blev det helknasig fokusering när man nästan vinglade över rakan när man väntade på resultatet. Men redan i andra passet så blev fokus bättre och varvtiden togs som ett kvitto på rätt utveckling.

Efter nåt år så blev laptimern nåt som hängde med och användes mest som ett verktyg för att se att man utvecklades åt rätt håll (bil och förare), då mest med avläsning i depån, på banan känner man själv lite hur det känns, man måste inte se på varvtiden för att märka när man gjort bort sig, växlingspunkterna talar sitt tydliga språk.

Numera så är transpondertiderna viktigare, det är ju de som gäller. Det händer att laptimern blir kvar i packningen av misstag men jag gråter inte över det. Men numera är det ju inte absoluta tider som gäller utan relativa tider till andra under samma förhållanden. Dessutom så blir kvalen korta så det gäller att kunna förvalta förutsättningarna å bästa sätt (grepp och trafik), då hinner man inte in och justera så mycket (utifall man kan enkelt inse vad som skulle få ner tiderna).

Problemet med varvtidfokusering på en mixad bandag är ju inte så mycket varvtiden i sig utan bristen på vilja att släppa av om det kan närma sig "situation". Min erfarenhet är att det bli olustigt i de situationer där man inte kan "lita på" den andres agerande (inte som i opålitlig men att man inte med väldigt god sannolikhet kan anta vad den andra är på väg att göra, nypa in eller lämna plats, hålla spår eller vingla till).
Är man ute på "hett varv" så kan ju det smyga upp liten frustration om man blir påverkad av den framför i en kurva eller två. Detta kan ju underlättas genom tydlig passindelning men i en del fall så kan det ge mer problem än det är värt för arrangören, och då är det enklast att säga nej till laptimers (och pit-crews med klockor/mobiler).

Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Den motsatta frågan är lika intressant, kör du lugnare utan tidtagning? Svaret är så klart NEJ, ergo är svaret på din fråga "ingen skillnad".

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
KAPLING!!!! Det spelar ingen roll om tio varv går på halvfart för att jag petar mig i näsan....

Men magnus, folk som inte håller händerna på ratten och petar sig i näsan i tio varv är väl inte bättre

1, 2   >>
10 besök senaste veckan (4149 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande