Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3107 totalt) |
Hur mycket effektskillnad ger olika yttertemeperaturer?
Finns det ngn sätt att räkna ut hur stor skillnaden i effekt blir vid olika temperaturer? Som exempel kan man använda en bil med sugmotor som ger 376 hk vid 35 grader. Vad skulle den ge vid 20 grader resp. 10 grader? Finns det även ngt sätt att räkna på hur mycket effekt lyset stjäl? |
||||||
|
||||||
citat:
Som exempel kan man använda en bil med sugmotor som ger 376 hk vid 35 grader. Det behövs även ett lufttryck också för att kunna räkan om det. På bromspapper från säriösa firmor står det vilken standard de räknar om effekten efter. citat: Finns det även ngt sätt att räkna på hur mycket effekt lyset stjäl? Hur många "WATT" är de på??? ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Anta att lufttryck är samma och "normalt". Menar du att det inte är ngn effektförlust i generatorn eller att den iaf är försumbar? ![]() |
||||||
Min motoreffekt är ju uppe i en annan tråd, men här verkar det passa in bättre.
![]() På mina bromspapper står det att effekten är omräknad enligt DIN 70020 Första gången var det 1003 mbar och 22 grader 160.4 hk räknades då om till 162.5 hk Andra gången var det 1013 mbar och 18 grader 165.9 hk räknades då om till 165.2 hk _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Citat:
Menar du att det inte är ngn effektförlust i generatorn eller att den iaf är försumbar? om vi nu har 2x55W lyse, allså 110W även med verkningsgraden på typ 10% så är det försummbart typ 1kW. Hmm jag kanske glömt typ 2*5W i bakljus men det sk... jag i ![]() En generat som laddar fult, som den för det mästa inte gör, kan väll dra ca ca som max mellan 1-3kW med förluster mm. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tack! Så med andra ord kan jag med gott samvete låta lyset vara på. ![]() |
||||||
Tackar! Så om man vill ha P för t10 grader så är det P=Pm*1013/pm*((Tm+273)/283)^0,5? |
||||||
Re: Hur mycket effektskillnad ger olika yttertemeperaturer?
Borde gå med gamla goda Allmänna gaslagen, pV=nRT. 35 grader Celsius = 308 Kelvin 20 grader Celsius = 293 Kelvin 10 grader Celsius = 283 Kelvin 308 K / 293 K = 1.05 Luft som är 308 K tar alltså 5% mer plats än luft som är 293 K. 376 hk * 1.05 = 395 hk @ 20 grader Celsius 308 K / 283 K = 1.09 376 hk * 1.09 = 409 hk @ 10 grader Celsius Det där visar hur mycket luft motorn pumpar vid olika temperaturer. Men sen kanske det finns andra saker som gör att en varm motor presterar annorlunda än en kall... _________________ William Ekström |
||||||
Då undrar man ju vid vilken temperatur effektsiffrorna på standardbilar är uppmätta? Här kanske man sitter på en hel drös hästar som man inte vet om när temperaturen börjar närma sig nollan.
![]() ![]() ![]() _________________ Kör: Ja, MG TF160 Åker: Nej |
||||||
Man kan korrigera effekten med hjälp av en standard så länge man inte har insugsstrattar. Trattarna är optimerade för en viss våglängd på svängningarna och den ändras med temperaturen. Fyllnadsgraden kommer att påverkas positivt eller negativt beroende på hur bra trattarna var optimerade från början.
Det är kanske att klyva hårstrån men kanske nåt att tänka på om man bromsar sin motor under vintern och åker tävling på sommaren. Det är omöjligt utan ett 1-D motorsimuleringsprogram att avgöra hur långa trattar man ska ha vid olika insugstemperaturer. Det är svårt att testa också. Den temperatur som är avgörande är ju inte utomhustemperaturen utan insugsluftens temperatur. _________________ Sten Isaksson |
||||||
Re: Hur mycket effektskillnad ger olika yttertemeperaturer?
En lathundsuträkning. Räkna 0,16% effektökning för varje grad kallare luft. 20gdr kallare ger då 3,2% mer effekt. Jag har även en formel för density o temp, men behövs det? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Formeln tar upp just detta problem, men är i F och tum eftersom det är Holley som är i farten. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: Hur mycket effektskillnad ger olika yttertemeperaturer?
Har du nån härledning av detta, eller är det baserat på verkliga tester? _________________ William Ekström |
||||||
Re: Hur mycket effektskillnad ger olika yttertemeperaturer?
Det är Holley boken som påstår så. Dom jämför "Ram Air" och menar att den större effektvinsten ligger i att man får KALL luft. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
om jag fattade fulings formel rätt så är det väl snarare såhär det blir vid 10 grader: P=Pm*1013/pm*((10+273)/293)^0,5 Vilket i princip blir roten ur Williams formel. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Eller vänta nu, det kanske var Pm, dvs. effekten vid 10 grader med utgångpunkt ifrån den effekt, P, som mätts upp vid 20 grader, du ville har reda på johann? I så fall blir det: Pm = P*pm/(1013*((Tm+273)/293)^0,5) _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Fast nu menade jag hur du får fram effekt vid 10 grader om du mätt vid Tm. |
||||||
Ah, OK. Så Tm är 35 och du vill ha P vid 10 grader? Jo, då blir det säkert P=Pm*1013/pm*((Tm+273)/283)^0,5, om det nu inte är en empirisk formel som av någon underlig anledning bara skulle gälla för att få fram effekten vid 20 grader. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Fromen är till för att räkna om effekt till 20grd Celsius om 1013mbar lufttryck.
Så det borde bli om man har 376hk vid 35grd C om lufttrycket är samma. t P 0 399 5 396 10 392 15 389 20 386 25 382 30 379 35 376 40 373 45 370 50 367 _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3107 totalt) |