Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3448 totalt) |
BMW 316ti -95 | m43 turbo
Lägger upp en tråd om min 316 compact med förhoppning om att kunna få lite tips på vägen. Tanken med denna bil var att hålla det enkelt och främst använda överblivna saker som jag haft liggande i garaget till ingen nytta. Om jag känner mig själv rätt så kommer det balla ur, och det har det väl redan börjat göra. Jag köpte den för ett par månader sen med förhoppningen att den skulle vara ganska fin. Enligt säljaren var den fri från både rost och bucklor, jag var dock tveksam... Frågade om den hade AC för det hade ju varit en trevlig bonus, och det hade den. Fungerar den också frågade jag, japp, allt fungerade på bilen. Åkte dit och kikade och det visade sig att den hade en hel del bucklor. Framförallt på dörrarna, som även hade en annan nyans än resten av bilen. Någon AC fanns det inte och hade aldrig funnits. Frambromsarna var helt skrot och bakre ljuddämparen hade ersatts med ett rakt rör. Den var verkligen inte i toppskick med andra ord. Till dess fördel så var den inte så farligt rostig, en liten fläck på ena bakskärmen och ett dåligt domkraftsfäste. Inredningen såg också fin ut. Efter lite prutande blev det trots allt affär. ![]() Just hemkommen ![]() ![]() _________________ Richard Brandt |
||||
Då var det dags att fixa lite med bilen.
Störde mig på att dörrarna hade fel nyans, och att ena bakskärmen var rostig. Jag tänkte att dörrarna måste någon ha bytt någon gång så jag tar original färgkod och målar om dem, och fixar samtidigt skärmen. Sagt och gjort, dörrarna fick en stor burk spackel och ny färg och samma på bakskärmen, fast mindre spackel... Kände direkt när jag tittade på färgen i burken att det här blir nog ingen succé. Men jag målade ändå, och på något märkligt sätt visade det sig att dörrarna hade varit rätt färg, men resten av bilen hade en betydligt ljusare vit ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tydligt skillnad på nyans _________________ Richard Brandt |
||||
Bättringsfärg i sprayburk efter färgkod stämmer aldrig 100%, det är bara att förlika sig med det. Den befintliga färgen på bilen har dessutom påverkats av UV-strålning under snart 30 år, det påverkar också.
Lycka till med projektet! E36 Compact är roliga bilar, även om en 316 kräver en hel del moddning för att vakna till liv. ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Re:
Så är det såklart, jag hade inte förväntat mig att det skulle bli 100% rätt, har bättrat ett par bilar innan. Men det var så otroligt stor skillnad så jag har svårt att se att det är rätt färg på resten, men kanske ![]() Tröttare bil får man leta efter, min optimerade Mercedes Vito känns som en raket i jämförelse ![]() _________________ Richard Brandt |
||||
Efter nyansskillnaden från helvetet var man inte helt nöjd. Funderade på om jag skulle orka lacka hela bilen eller om jag skulle försöka få tag i ljusare kulör och lacka dörrarna samt skärm igen. Men eftersom resten av bilen var bucklig ÖVERALLT så blev det alternativ 1, lacka resten också
![]() Jag köpte en till liter av samma färg som innan, den såg mycket ljusare ut i burken. Var det bara skuggan i burken eller hade jag fått fel färg första gången var nu frågan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Färgen I burkarna verkade vara samma så det kändes skönt. Sen var det dags att lacka lite lösa delar. Jag hade en m3 front från kina som legat i garaget i 10 år som kom väl till pass. Bakstöten var sprucken så den lagade/smälte jag ihop med en gasolbrännare och en skruvmejsel. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Richard Brandt |
||||
![]() Bilen ihop igen. ![]() ![]() Dags att ta tag i lite grejer inför besiktning, som rost t.ex. ![]() Lite ny plåt I tröskeln ![]() ![]() Bromsskivorna hade sett bättre dagar. ![]() Monterade dit 330 bromsar samt Spax coilovers som jag har haft på min andra projektbil. _________________ Richard Brandt |
||||
Det var dags för besiktning som sagt.
Däcken som satt på var torrspruckna och nu även vita till stor del. Det spelade dock mindre roll eftersom jag ändå hade tänkt använda en uppsättning fälgar med däck som jag hade på hyllan. Det var några år sedan jag hade kikat på dem och jag hade visst glömt att ett däck var helt slut. Funderade på om jag skulle köpa två nya 225/45/17 som satt på fälgarna eller om jag skulle ha fyra nya i en annan storlek. Jag ville helst gå ner i storlek på däcken både för att bilen är så fruktansvärt trött, och för att det kanske kunde bli snyggare(?). Efter mycket funderande slutade det med att jag beställde en uppsättning Nankang 205/40/17. ![]() Så här i efterhand skulle jag kanske valt 45 profil. ![]() Det blev extremt tajt mellan fälg och bromsok, och ännu värre vid balanseringsvikterna ![]() ![]() Efter lite mätande så bestämde jag mig för att köpa 25 mm spacers och montera runt om. ![]() Mer plats mellan bromsok och fälg och det fyllde upp hjulhusen bättre med de något små däcken ![]() ![]() Bilen gick igenom besiktningen med ett par bra att veta så nu dröjer det två år till nästa. ![]() _________________ Richard Brandt |
||||
Har börjat förbereda för att lyfta ur motorn, men jag har brutal beslutsångest när det kommer till motor val.
Jag har en renoverad m50 på 2.8 liter som jag egentligen skulle kört turbo på i min andra bil. Jag funderar på om jag ska ta den och köra som sugis eller kanske med turbo? Eller ska jag ha en m54b30? Kanske köpa en m52b28 för att komma lite billigare undan än m54an. Fyrcylindrigt är ju smidigt annars, kanske köra en m44 eller m42 med turbo? Ja ungefär så snurrar tankarna, totalt kaos med andra ord. ![]() ![]() _________________ Richard Brandt |
||||
Vad ska du göra med bilen?
M42 vet jag svarar sjukt bra på turbo iom den grymma toppen. Compact med sexa och turbo blir lätt lite framtung och bakhal, jag älskar e30 bakvagnen på dem, jag hade nog kört antingen en oöppnad m42 på 350hk e85, eller byggt en smidd och kört lite argare kammar och varvat lite mer ![]() ![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Jag håller med Erik här, m42 all the way. M42 ser ut att ge motorn en bra placering under huven. ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Re:
Bilen ska användas till trackdays och som reservbil om/när brukisen behöver fixas. Jag gillar verkligen balansen i bilen nu så jag är inne på samma linje som er. Nackdelen är att jag inte hittar någon m42 till salu.. M50in känns fel men kostar mig 0 kronor. M54an är ju lite lättare viktmässigt så den känns bättre så sett, men jag vet inte 😄 Tanken är att regga bilen med en rolig motor framöver. Hade t o m kunna tänka mig att sätta turbo på originalmotorn men det blir väl inte riktigt lika smidigt att regg då. _________________ Richard Brandt |
||||
M42a får du tag i snart, dem är väl inte jätteovanliga
![]() M50 är beprövat, men dem blir tunga. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Kul projekt!
![]() ![]() _________________ Robin Bengtsson |
||||
Tack för erbjudandet men jag tröttnade på att leta m42. Jag kunde dock inte riktigt släppa tanken med 4 cyl så jag bestämde mig för att hitta på något skoj med m43an. Det kan väl räknas som vansinne men det är kul med något annorlunda och det verkar gå att få lite fart på dem trots allt. Jag beställde hem en kina TD04HL 15T till Saab aero och en jäkla massa grenrörsdelar och knåpade ihop ett grenrör. Långt från perfekt men med tanke på hur lite jag svetsat med tig så blev jag väldigt nöjd. Har bara bränt ihop några skrotbitar tidigare. Flänsarna kvar att svetsa sen är det klart. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Richard Brandt |
||||
Jag siktar på att få någonstans mellan 250 och 300 hk ![]() ![]() Svetsat flänsar ![]() Det är trångt även med fyra cylindrar och 8v så utloppet kapades av ett par centimeter. ![]() Sen svetsade jag dit en 90 graders böj. Blev en jäkla massa slipande av tungsten och svordomar innan det ville smälta ihop... ![]() Downpipe/avgassystem blir 2.5" _________________ Richard Brandt |
||||
Re:
Tack, jag väljer bilder med omsorg 😄😉 Lite mer gjort, jag köpte en liten intercooler på biltema som jag monterade i originalplåten mellan rambenen. Sen drog jag ett tryckrör så tight jag kunde för att kunna få plats med bromskylning. Det ser klent ut med 51mm rör ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Richard Brandt |
||||
Skoj att du körde vidare med m43an ändå, dålig koll på den då alla snackar om m42 som du nämner ovan är svår att få tag på.
Vad blir det för styrsystem? Bla Fekzen borde kunna "mappa" ditt befintliga till en början iaf. Pallar en oöppnad m43 250-300hk? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3448 totalt) |