Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rädda min hörsel - strategier för öppen bil och integralhjäl
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (2393 totalt)
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012

Trådstartare

Tjoho,

efter en längre period utan busbil har det nu äntligen bättrats på situationen och en sjua står på gården så att säga.

Bilen är utrustad med aroscreen så det är integralhjälm som gäller när det är dags att köra och det är också en hyfsat ljudlig upplevelse. I ett försök att skona min hörsel har jag kört med öronproppar modell "sovproppar" typ 36dB dämpning.

Även om det blockerar en hel de ljud, så blir det fortfarande ett väldans mörkt "durrande" och resonansljud som är smått olidligt respektive resulterar i att det brusar i öronen ändå efteråt.
Propparna tar ju alla "vassa ljud" men det här dova blir ju snarare förstärkt inne i hjälmen.

Har testat med två olika hjälmar också för att se om det gjorde någon skillnad.

Har kikat på "MC proppar" men de verkar ju snarare vara gjorda så att de ska släppa igenom mer ljud, respektive att inte tror att det riktigt blir samma ljudkuliss på en hoj som i en burrig rörram med plast på.

Tänker att jag knappast kan vara först med detta bekymmer och hoppas få lite goda råd hur jag kan njuta min nya leksak och samtidigt slippa tinnitus innan 50.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

När jag kör mc kommer det mesta bullret från underkanten av hjälmen. Mitt sätt att minska det var att påta en yllehalsduk som bryter luften som träffar där. Det skulle vara ännu bättre om den satt fast i hjälmen och inte kunde glida ner.

MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021

Jag kör MC-proppar och har en hjälm där jag kan pumpa upp luftpåsar under hals-polstringen, som tätar bättre den vägen. Dock är det jag haft som fungerat bäst är customgjorda gjutna proppar. Utan tvekan det som dämpar buller mäst, dom finns med olika dB-filters och även högtalare. Fortfarande irriterad över att jag forlorade dom, rekommenderas stärkt!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

I bil tar noise cancelling hörlursproppar bort lägre frekvenser väldigt bra, funkar inte det i hjälm alls?

Skåne
Här sen Apr 2023

Som hörselskadad sedan dagisåldern (bullerskadad samt tinnitus) så är riktiga formgjutna öronproppar the way to go. Innan apoteken privatiserades kunde man göra det hos dem, nu för tiden är jag lite osäker. Går du till en välsorterad musikbutik kommer de garanterat att kunna hjälpa dig, då det är väldigt vanligt i den branschen. Det är en gigantisk skillnad mot "vanliga" hörselproppar då hela registret sänks i decibel och inte bara högdiskant.

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Jag har en sjua med aeroscreen, som inte låter så mycket så länge inte varvstoppet går i.

För gatkörningen har jag inget om jag skall "glida runt" i typ 90km/h, ska jag köra lite längre i motorvägsfart blir det hjälm eller mc/motorsports-proppar i öronen och ibland både hjälm och proppar. Ska jag köra längre sträckor blir det det oftast båda.

För bankörning glömmer jag oftast propparna och det blir bara hjälmen.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011

Jag kör vanliga hörselproppar, korrekt monterade 😄
Med hjälm blir det i stort sett helt tyst. Dock värdelöst om.man har intercom, vilket verkar vara fantastiskt uselt i MC hjälm när man kör 7a på grund av turbulensen.

Stockholm
Här sen Jun 2014

Om jag inte har heelt fel , såär det aktiv Noice canceling gör att skicka ut motsatta ljudvågor för att slå tillbaka ljudvågorna, de tar alltså inte bort något ljud, snarare tillför mera ljud
Så det borde vara ännu mer skadligt för hörseln att använda såna som hörselskydd då de alltså inte alls skyddar hörselnm snarare tvärtom...
(Källkolla gärna om någon orkar)

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Min antika gamla Peltorhjälm har två ordentliga ljuddämpande löstagbara hörselkåpor monterade inne i hjälmen. Mina nyare hjälmar har ingenting speciellt kring öronen. Hur är det egentligen med olika sorters hjälmar kring det här?

08
Här sen Apr 2005

Kört mc i 43 år. Fattar inte problemet. Öronproppar typ Peltor. Jag har fortfarande fullgod hörsel trots raka rör rakt igenom merparten av 80-talet.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Per Honda skrev:
Om jag inte har heelt fel , såär det aktiv Noice canceling gör att skicka ut motsatta ljudvågor för att slå tillbaka ljudvågorna, de tar alltså inte bort något ljud, snarare tillför mera ljud
Så det borde vara ännu mer skadligt för hörseln att använda såna som hörselskydd då de alltså inte alls skyddar hörselnm snarare tvärtom...
(Källkolla gärna om någon orkar)

De skickar ut ljud i motfas som släcker ut det inkommande, så det blir inte mer ljud.

BMW 330i -05
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Re:

Magnus Thomé skrev:
Min antika gamla Peltorhjälm har två ordentliga ljuddämpande löstagbara hörselkåpor monterade inne i hjälmen. Mina nyare hjälmar har ingenting speciellt kring öronen. Hur är det egentligen med olika sorters hjälmar kring det här?

Pris. De dyra hjälmarna har, inte de billiga.

Göteborg
Här sen Dec 2002

Har du utblåset på förarsidan? Kolla möjligheten till annan ljuddämpare med annan vinkel på slutrör eller att dra avgassystemet ut till bakstammen (görs på vissa Westfield och kompisens Pegasus 7, Lasse Falks gamla).

Då kan du bli av med en stor bullerkälla på en gång istället för att leta proppar enbart.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

OscWan skrev:
Som hörselskadad sedan dagisåldern (bullerskadad samt tinnitus) så är riktiga formgjutna öronproppar the way to go. Innan apoteken privatiserades kunde man göra det hos dem, nu för tiden är jag lite osäker. Går du till en välsorterad musikbutik kommer de garanterat att kunna hjälpa dig, då det är väldigt vanligt i den branschen. Det är en gigantisk skillnad mot "vanliga" hörselproppar då hela registret sänks i decibel och inte bara högdiskant.

Även jag är stort fan av formgjutna öronproppar. Jag har provat mycket men de saknar motstycke.

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
I bil tar noise cancelling hörlursproppar bort lägre frekvenser väldigt bra, funkar inte det i hjälm alls?

Jag har provat på motorcykel och drar mig för att tejpa fast dem i öronen, för inga av mina proppar som annars är bekväma sitter kvar och/eller får plats när hjälmen ska av och på.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:

Jag har provat på motorcykel och drar mig för att tejpa fast dem i öronen, för inga av mina proppar som annars är bekväma sitter kvar och/eller får plats när hjälmen ska av och på.

Jag skulle inte bli förvånad heller om vissa funkar dåligt/sämre på att dämpa när de sitter i slutet utrymme (mellan hjälm o öron).

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Figgz skrev:
Har du utblåset på förarsidan? Kolla möjligheten till annan ljuddämpare med annan vinkel på slutrör eller att dra avgassystemet ut till bakstammen (görs på vissa Westfield och kompisens Pegasus 7, Lasse Falks gamla).

På min se7en är det mer ljud från växellådan... har ju en rally variant med rakskuret med synkring och kör jag på 5:n hör man inte så mycket av motorn men växlar jag ner till 4:n då försvinner vinandet och motorn hörs mer än växellådan....

Å avgassystemet är på förarsidan.

CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012

Trådstartare
Avgaset är på förarsidan, men som sagt jag upplever inte det som problemet utan det löser proppar och hjälm.
Vind är inte heller ett bekymmer utan det som jag upplever är att hjälmen plus proppar tar bort det högljudda, men samtidigt blir det liksom ett dovt durrande som liksom snarare förstärks av hjälm och proppar.
Blir liksom som att det letar sig in genom "bullerbarriärren" och sen snarare förstärks av att vara "inkapslat" mellan öra propp och hjälm.
Vet inte hur jag ska beskriva det bättre Echo chamber liksom.

Så jag tror inte att leda om ljuddämparen eller liknande skulle göra någon större skillnad.

Umeå
Här sen Nov 2002

Jag har ju framruta på min se7en och bara provåkt andras på bana, så jag törs
inte svara på hur det är att köra en med aeroscreen.

Men med min är det skinnluva "Mc-ordinans" som gäller när det är gatkörning
jag tycker att man tappar lite av sikten med hjälm man måste ju vrida på huvet så
mycke för att ha full uppsikt hela tiden.

goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006

Jag har en Stilo ST5 i rallystuk som levererades med inbyggda "hörselskydd". Det går utmärkt att även ha ett par proppar innanför och då få väldigt god dämpning. Den finns även med helvisir (min har halv) och tror det är samma hjälm i grunden ändå.

Tips är att kolla på hjälmar som har ursprung i rallysidan då de verkar tänka mer på ljuddämpningen.

Dessa sitter alltså inbyggda i hjälmen, väldigt bekvämt o smidigt.
https://www.sellholmshop.se/produkt/noise-attenuating-removable-earmuf . . . .

Stockholm
Här sen Jul 2012

Trådstartare
Tjusig lösning där på Stilon, lite svettig prislapp dock

1, 2   >>
11 besök senaste veckan (2393 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande