Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 -99 Banprojekt nr 2, 3,0 V6
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (12842 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare

Volvo C70 Banprojekt nr 2, 3,0 V6

Det var några såna här bilder som fick mig att tänka på min C70 som banracer.
Zakspeed tog fram en DTM-bil till 2000, men fick inte med sig Volvo på tåget så det blev inget...

Alltså, lite repetition, den blå C70:n får bli kvar som den är och den silvergrå blir det stora projektet, som det var tänkt från början.

Den grå C70:n var så billig så jag kunde inte låta bli. Att den fanns på ön gjorde ju inte saken sämre, så det var bara att slå till.
Kanske ska kalla den Silverfisken så länge.

Att det ska bli bakhjulsdrivet har varit med i planen sen länge och efter mycket funderande kom jag fram till att en Ford 3.0 duratech i form av Jaguar S-type kan bli bra. Så en sån införskaffades.

Den har motorn på rätt håll och jag kommer att använda även växellåda och kardan från den.

Det blir en del upprepningar från den förra tråden, men det får ni stå ut med...

Jag har börjat riva lite.

Efter närmare 28 000 mil kan det se ut så här. Inte mycket kylluft till intercoolern bakom kondensorn...

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016

spänande , den gula var jäkligt fräck

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

fordcapri skrev:
spänande , den gula var jäkligt fräck

Ja eller hur!
Lite synd att Volvo inte hängde på, med tanke på tidigare framgång!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Nu är det bara topplagringar, bromsslangar och styrningen som ska lossas, tror jag, innan hela paketet kan sänkas ner ur motorrummet.

När jag plockat bort främre delen av avgassystemet kan jag inte låta bli att fundera på hur mycket jag måste kapa ur för att få rum med växellåda och kardan och avgassystem...

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Separation, det är kanske normalt förknippat med något negativt, men den här separationen är bara positiv!

Jag har aldrig tagit ur en motor ur en modern bil tidigare så det var första gången jag gjorde det på det här sättet. Det gick överraskande lätt.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Silverpilen ser ju faktiskt riktigt fräsch ut i karossen!

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Silverpilen ser ju faktiskt riktigt fräsch ut i karossen!

Ja, den är riktigt fin i karossen, så det är skönt att slippa laga rost...

Men jag måste skaffa en ny högerdörr. Sen är riktigt bucklig. Sen blir det lite rikta och spackla bakom dörren, men det är inte nåt stort jobb.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Idag har jag separerat motor från motorramen, heter det så på svenska? Detta för att komma åt bärarmar och kuggstång. Jag måste ju få på hjulupphängningarna så att jag kan flytta runt bilen. Det är snart dags för vinterdäck på bruksisarna så den kan inte hänga på lyften hela tiden...

Alltså, det är ett ganska stort paket, volvomotorn...

Jag hade köpt en motorram från en cab sen tidigare. Fördelen med en ram från en cab är att den har bussningar i aluminium istållet för gummi, så det gör schassit stadigare.

Nu sitter den på plats. Så efter lite rengöring kan jag skruva dit bärarmar och fjäderben.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Jag gör rent lite och ska montera tillbaka framvagnen för att kunna ha bilen på hjul och flytta runt den.

En sak som är helt uppenbar är att styrning och bakre delen av subframen måste ändras. Där ska växellådan sitta...

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Nu tänker jag högt:

Du behöver en färdig kardantunnel för en bakhjulsdriven bil... Hmm. Hur mycket skiljer hjulbasen från t ex en Volvo 940? I så fall, är ett alternativ att köpa en skrotfärdig 940 för typ noll-pengar, kapa ut kardantunneln från denna och svetsa in den i silverpilen?

Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Re:

stilldouble skrev:
Nu tänker jag högt:

Du behöver en färdig kardantunnel för en bakhjulsdriven bil... Hmm. Hur mycket skiljer hjulbasen från t ex en Volvo 940? I så fall, är ett alternativ att köpa en skrotfärdig 940 för typ noll-pengar, kapa ut kardantunneln från denna och svetsa in den i silverpilen?

Smart ide, jag tänker lite lägre, borde det inte finnas plåtreservdelar (eller vad det nu heter) så får man det flång nytt utan rost....

Edit: ekonomiplåt heter det visst

stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

En snabb-googling på att finna en kardantunnel som ekonomiplåt gav väldigt skral träff. Misstänker starkt att alternativet är just att kapa ur kardantunneln från annan bakhjulsdriven Våffla. Vill man slippa rost så mycket som möjligt, leta på skrotarna i Norrland där man inte saltar så mycket.

EDIT: Varför inte välja en lämplig donator-bil (Tex 960 med stora 6:an), så kan donera mer än bara kardantunneln? Även t ex bakaxel osv. + annat smått och gott som behövs på en bakhjulsdriven bil.

Reftele
Här sen Jul 2005

Re:

Benjamin E skrev:
stilldouble skrev:
Nu tänker jag högt:

Smart ide, jag tänker lite lägre, borde det inte finnas plåtreservdelar (eller vad det nu heter) så får man det flång nytt utan rost....

Det går inte att använda framvagn/kardantunnel ifrån Jaguaren?

Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Re:

JakobJ skrev:
Benjamin E skrev:
stilldouble skrev:
Nu tänker jag högt:

Är det inte lika bra att vi bokar en biljett till färjan och bygger klar kardantunneln åt Anders?

JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005

Re:

Benjamin E skrev:
JakobJ skrev:
Benjamin E skrev:
stilldouble skrev:
Nu tänker jag högt:

Är det inte lika bra att vi bokar en biljett till färjan och bygger klar kardantunneln åt Anders?

Uppsala
Här sen Sep 2003

Hur ser golvet ut på en fyrhjulsdriven S/V70?

Guson

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Tack för alla input! Det är bra med respons och att spåna lite!

Benjamin, du är välkommen, vi har ju skruvat tillsammans förut...

Det finns en tunnel där avgaset ligger men det känns som att det blir trångt med både kardan och avgas. Jag har funderat mycket på detta...
Men det verkar ju som att det kanske är monteringshål för ett stödlager där vid förstärkningarna.

Jag vet inte om det stämmer men vad jag fått fram så delar C70:n bottenplatta med S- och V-modellerna, eller om det är 850 kanske. Detta borde ju inkludera de 4-hjulsdrivna modellerna. Är det nån som vet mer, skriv!

Det känns inte som något roligt alternativ att kapa ur en tunnel från en annan bil. i så fall känns det enklare att bygga en tunnel från scratsch.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Du får väl dra avgasröret ut genom framskärmen om det blir trångt i befinlig tunnel... Det har gjorts förr...

Göteborg
Här sen Jul 2008

vill minnas att bilsport hade ett reportage om en kille som byggt en fyrhjulsdriven S70 för en herrans massa år sedan, kanske går att vaska fram hur han gjorde.....

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Googlat runt lite mer ang ombyggnad till bakhjulsdrift och det finns ju några byggen. En C70 som var med i ett reportage i Bilsport ombyggd till AWD, med bakvagn och allt från en AWD, verkar det som. så det finns nog plats för en kardan, men det skulle vara intressant att se undersidan på en Volvo AWD för att se hur det ser ut med kardan och avgas. Och om bottenplattan ser likadan ut som på min.

Sen skulle jag tro att jag ändå måste kapa upp lite för växellådan, eftersom original sitter på tvären, oavsett om resten funkar. Jag vill ju också få motorn så långt bak som möjlligt så det blir nog en del kapande i torpeden...

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Kardantunneln verkar räcka till i alla fall om jag förstått rätt
när man kollar på S70 AWD - ser inte ut som karosserna skiljer. Volvo placerade kardan och avgas lite kreativt, dock.

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (12842 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande