Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S6 -00
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3634 totalt)
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Blev lite inspirerad och tänkte att jag gör en tråd om lokomotivet till bil jag köpte ett par månader sen, lite kul att bolla med andra och få input!

Efter att som pojke sett highwayfilmerna och ett visst dokument utifrån inslag ville man givetvis ha en RS6, några år senare har jag själv skaffat en (inte RS6 men close enough ) S6 från 2000 med manuell låda.
Egentligen är det efter att kört äldre generationens Quattro som jag fastnat för de här bilarna, riktig 4WD, laid back chassi, analoga och ren estetik. Man känner liksom av Ferdinand Piëchs ande i det hela.

Bilen har Audis 40v V8 som verkar vara en rätt vass motor med 86hk/l kontra S62 på 81.6. Samma motor satt i Spyker C8, då med 400hk.

Nu blir detta ingen race eller banåkabil men vill att den ska funka till att åka några trackdays och åka till och på Nürburgring med.

- Coilovers
- Hårdare bussningar
- Bättre bromsar
- Mer effekt

Provkörning kvällen efter köp Fyllde även CD-växlaren med tidsenlig tysk techno

Initiala intryck var rätt bra med pulver, trött upphängning, och ett alldeles för tungt svänghjul.


_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Då jag inte hade en enda bild på bilen tog jag en för ändamålet, så ser det ut idag. Har hittils inte dokumenterat jättemycket men det kommer uppdatering av vad som hänt och händer.

På g är bussningar, coilovers och bromsar.


_________________
Axel Söderlund
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5569



Skoj!

Flera gånger tänkt samma sak då dessa bilar är riktigt fina och låter gott.
De tankarna jag hade då var som du bromsar, bussningar, chassi men också en styvare krängare bak för att få lite mer "överstyrning".


Ska bli skoj att se vart detta landar.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
robber skrev:
Skoj!

Flera gånger tänkt samma sak då dessa bilar är riktigt fina och låter gott.
De tankarna jag hade då var som du bromsar, bussningar, chassi men också en styvare krängare bak för att få lite mer "överstyrning".


Ska bli skoj att se vart detta landar.


Precis! Bakre krängare är på listan också, om någon har en grövre liggandes så hojta, den på bilen är bara 16mm tror jag.

På en tidigare a6 svetsade jag bara på en vinkelprofil på krängningshämmaren, fick avsedd effekt
Med styvare chassi och lagom toe ut bak blir det rallybilar av de här, iaf på halt underlag är min erfarenhet

_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Efter att ha fått hem bilen började man såklart plocka och titta på grejer, konstaterade att det läckte en hel del kring ventilkåporna och att vakumklockorna som styr det variabla insuget var trasiga, trasiga vakumslangar etc.

Bytte ventilkåporna och plockade bort insuget för att se hur det fungerade. Det gick att röra på armarna som reglerar längden på insugskanalerna (öppnar/stänger olika vägar för luften att gå) även om de kärvade lite.



Passade på att göra rent pcv systemet också. Har inte satt mig in i flödet, går en slang upp till pcv-ventilen som sedan går in i insuget, en annan går direkt till höger topplock i bild, i det topplocket var det mycket skitit vid inloppet, vad är syftet med att mata in vevhus blow-by där? (Om det nu är så det flödar). Ursäkta de usla bilderna, ska bli bättre framöver.



_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Då det finurliga variabla insuget ändå inte fungerade som det skulle bestämde jag mig för att bygga om det och köra med fix längd på insugskanalerna. Nu var det ju i praktiken fix längd då det konstant låg på hög-rpm-läget med kortaste längden men vem vill ha en massa onödigt bös som obstruerar flödet, tänkte jag.

Nu har jag tyvärr inga bilder på hur det såg ut men helt klart MÅNGA ingenjörstimmar nedlagda.

Läste lite om Helmholtzresonans och hur volym på insugs "manifold" påverkar.
Egentligen kan man väl inte säga så mycket utan simulation eller testa i verkligheten. Kommer framöver läsa en kurs i modsim så efter det kanske man kan laborera lite..

Hursom landade jag i att runners på ca 15-20cm bör funka rätt bra för höga varvtal.



_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
När insuget och därmed fuel rail och spridare var av fick de en genomgång och nya filter.

Värmeisolerade lite på undersidan av insuget, köpte även en bit fenolplatta för att tillverka spacers men hade inte tillgång till bra sätt att fräsa dem så det får vänta. Målade om i svart strukturfärg istället för blank silver någon hade sprutat på tidigare.




_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Började kika på bussningar, finns polyuretan att köpa men då går ett framvagn+bakvagnskit på runt 8k, klart utanför budget om man som mig lever mestadels på CSN.

Då tänkte jag att jag köper delrin eller motsvarande för en bråkdel av priset och svarvar egna, har aldrig gjort något liknande men det lär väl funka tänkte jag. Beställde hem material och började få ur de gamla bussningarna varav många helt slut.

Tog ett tag innan jag insåg att i framvagnen behöver alla (utom möjligtvis den där fjäderbenet fäster) kunna tillåta rotation kring två axlar.. Uppenbart egentligen men ibland agerar man utan att tänka.

Vad tror ni om bakvagnen? Vore ju funt om bärarmarna utsäts för rent rätlinjig rörelse och det räckte med mjuk bussning eller någon form av ledlager i toe-staget.



_________________
Axel Söderlund
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961



För drygt 15 år sedan stod det en röd S6 utanför företaget bredvid de jag jobbade hos då. 18" BBS CH fälgar, lätt sänkt. Oj vilket ha begär den väckte BBS CH tycker jag inte passar "bra" på alltför många bilar men just C5 karossen är en av dom jag Verkligen tycker dom passar på

Vad blir det för bromsar? Jag har rejäla bromsskivor som säkert skulle fungera bra till rätt kurs om du är sugen (Beggade RS4 B8 skivor så dom främre är väl 360mm tror jag, bak 330). Borde gå få dit ett Brembo 18Z ok från en modernare Q7 eller Toureg på de skivorna (6 kolvs ok).

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Cassius skrev:
För drygt 15 år sedan stod det en röd S6 utanför företaget bredvid de jag jobbade hos då. 18" BBS CH fälgar, lätt sänkt. Oj vilket ha begär den väckte BBS CH tycker jag inte passar "bra" på alltför många bilar men just C5 karossen är en av dom jag Verkligen tycker dom passar på

Vad blir det för bromsar? Jag har rejäla bromsskivor som säkert skulle fungera bra till rätt kurs om du är sugen (Beggade RS4 B8 skivor så dom främre är väl 360mm tror jag, bak 330). Borde gå få dit ett Brembo 18Z ok från en modernare Q7 eller Toureg på de skivorna (6 kolvs ok).


Verkar vara 365/34 fram, kan absolut vara intressat! Har fått tag på enorma ok från en range rover, ska undersöka vad som krävs för att få de att passa.



_________________
Axel Söderlund
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5569



[quote="AxelSoederlund"]
Cassius skrev:
Har fått tag på enorma ok från en range rover, ska undersöka vad som krävs för att få de att passa.


Köpte du de på blocket för ca 2500kr?

Om så såg de verkligen ut som Brembo 17Z/ZR17 som satt på ett gäng VAG bilar.
Är det dessa samt samma bulthål så kanske epytec eller gulfer mfl har adaptrar så det hela blir bolton.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare



Jämförelse med ok från 997 gt3 (storlek likt 17z?) på 355mm skiva. Lite overkill eller vad tycker ni? Oken fick jag gratis, annars hade jag köpt nåt mer beprövat. Bulthålen kommer funka med excentriska bussningar, men allt blir ju speciallösning.. Vill kunna köra 18"-fälgar men det är kört med de här oken.

Ingen som vill byta?

_________________
Axel Söderlund
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961



Vad har range rovern för fälgstorlek? 19 är nog säkrast men inte omöjligt med 18 om det är en rymlig fälg med lite lägre ET.

Skivorna jag har är Zimmermann skivor med alu centrum och kostar upp mot 20 000 nya idag för alla fyra. Minns jag rätt gav jag 3000+frakt själv och skulle gärna få tillbaka det skicka PM med mail så kan jag dra över lite bilder om det är intressant

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5230



AxelSoederlund skrev:
Efter att ha fått hem bilen började man såklart plocka och titta på grejer, konstaterade att det läckte en hel del kring ventilkåporna och att vakumklockorna som styr det variabla insuget var trasiga, trasiga vakumslangar etc.

Bytte ventilkåporna och plockade bort insuget för att se hur det fungerade. Det gick att röra på armarna som reglerar längden på insugskanalerna (öppnar/stänger olika vägar för luften att gå) även om de kärvade lite.

https://rejsa.nu/im/user/28675/2025-02-20-12-45-49_vim_audi_v8-4251277 . . . .

Passade på att göra rent pcv systemet också. Har inte satt mig in i flödet, går en slang upp till pcv-ventilen som sedan går in i insuget, en annan går direkt till höger topplock i bild, i det topplocket var det mycket skitit vid inloppet, vad är syftet med att mata in vevhus blow-by där? (Om det nu är så det flödar). Ursäkta de usla bilderna, ska bli bättre framöver.

https://rejsa.nu/im/user/28675/2025-02-20-12-44-23_nn.jpg
https://rejsa.nu/im/user/28675/2025-02-20-12-45-07_img_5572.jpg


Jag hade tagit mig tiden och fått det att fungera.

Är en markant skillnad mot det sämre när dessa insug inte fungerar korrekt. Har haft ett som limmade fast efter ett längre stillestånd, tog ett tag att hitta felet.

Vaccumklockor är inte så dyra.

_________________
Roland Johansson
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Cassius skrev:
Vad har range rovern för fälgstorlek? 19 är nog säkrast men inte omöjligt med 18 om det är en rymlig fälg med lite lägre ET.

Skivorna jag har är Zimmermann skivor med alu centrum och kostar upp mot 20 000 nya idag för alla fyra. Minns jag rätt gav jag 3000+frakt själv och skulle gärna få tillbaka det skicka PM med mail så kan jag dra över lite bilder om det är intressant


Du har pm! Navcentrum skiljer dock på dessa ,66.x kontra 57.1 på mina. Någon som vet om man kan använda någon form av spacer eller är det byta nav som gäller?

_________________
Axel Söderlund
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5569



AxelSoederlund skrev:
Cassius skrev:
Vad har range rovern för fälgstorlek? 19 är nog säkrast men inte omöjligt med 18 om det är en rymlig fälg med lite lägre ET.

Skivorna jag har är Zimmermann skivor med alu centrum och kostar upp mot 20 000 nya idag för alla fyra. Minns jag rätt gav jag 3000+frakt själv och skulle gärna få tillbaka det skicka PM med mail så kan jag dra över lite bilder om det är intressant


Du har pm! Navcentrum skiljer dock på dessa ,66.x kontra 57.1 på mina. Någon som vet om man kan använda någon form av spacer eller är det byta nav som gäller?


Har din bil 57,1 och du ska sätta på fälgar med nav 66 så finns det navringar att köpa alt om du har en 3d printer så printar du egna.

Annars typ https://www.amazon.se/centreringsringar-bl%C3%A5-f%C3%A4lgringar-tillverkade-Tyskland/dp/B07B4LLP9T/ref=sr_1_5?dib=eyJ2IjoiMSJ9.RT2hJ1uC1Hdfm9exyon-bixKe8FKK1xJnkKzAFbiZsucT-EcZTS-VUPeCBrs_uaPA6qnxmsISEF1uNvXu-iL_z1qGsqKfvMgBbWYplRrU9xxZjfL7_pws75cpj-MOp9ar25jy7a66ymQZwg-e5kBX5NcjFMzqXatLJBTouRVd6lgMSJ2k7Ri98Dbi1TP8s5Iqv8MGEYMhP--HniTNG_FPhrpG4sIiV58KqjuBG_pOwvGKa1TcyR_1ohHKY380QXQS48DwyByhuE3rHJpAxkZlk3CqUfLyHUUUvx6FXOsgCRxhGXglwhJR4O9ZyK-Bc8mKq5TimAavFHfbpM7tPBr8_wnK09EPuFaFaguFD26wCNeuBOGa0z7OJjEuRqAkFcsSLstDe7FhmH8BoH0VMCyDHsA-K6iLKTU4dTF2QAZ2vkMEonRNsw0Q6k3GeZpaJzD.FTJrM-VqQc49xEs3P3EkY4e-EFLldYkDy2o9QYKOp0w&dib_tag=se&keywords=navringar+66%2C5&qid=1741079900&sr=8-5[/url]

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
I vintras började jag leta och jämföra coilovers, övervägde D2 men kändes ovärdigt att montera kinaprylar, dessutom inte många tusenlappar extra för en uppsättning KW.

Som en gåva från ovan dök det upp en begagnad uppsättning KW v2 här på forumet, jag fick till ett mkt bra pris (tack Rolle).

Efter lite uppfräschning och nya topplagringar:


_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Vad gäller bussningar så kommer jag köra polyuretan och egengjorda av POM-plast där går. Beställde från polycraft i ukraina, någon som har erfarenhet av dem? Ca 1/2 av priset jämfört med strongflex, men tyvärr mjukare.

Skulle haft dem en vecka sedan men pga förljugna UPS är de nu påväg tillbaka till Ukraina. Dröjer väl 1-2 veckor till

Under tiden har jag fixat med annat, blästrat och lackat:


Svårt att bygga bromsoksadapter utan några skivor (är du där Cassius? ) så renoverar orginaloken till att börja med. Riktigt ihopärjade var dem.


Blir plastbussningar i bakre spindel och i difffästena.



Blev precis klar med att byta till färskt högprestandafett i drivaxlarna, riktigt grisjobb.. Det gamla fettet var mer likt en väldigt viskös olja, bra att göra i preventivt syfte tänker jag.

_________________
Axel Söderlund
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961



Jag skickade ett mail den 5e mars, kom det aldrig fram?

Skickar bilder i ett PM nu också då

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Cassius skrev:
Jag skickade ett mail den 5e mars, kom det aldrig fram?

Skickar bilder i ett PM nu också då


Nu ser jag! Fastnade i skräpkorgen

_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Blir poly ShA 90 i bak- och framvagnsbalk. Ingen lust att stå å harva med pom-plasten. Jag hatar egentligen plast https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7967748/


_________________
Axel Söderlund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S6 -00
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3634 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande