Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (1737 totalt) |
Glykolkontaminerad motor
Provar att konsultera Rejsa: Sprillans nybyggd Subaru racemotor (bara provstartad aldrig körd). Stått I 2år, startad 3 gånger. Glykol läckt via trottelhuset in insug och in i motorn, lite kladdigt kring ventiler av gammal glykol, kikar in med borescope när ventilerna är öppna och ser lite kladdigt ut där med. Tar bort tändstift och kikar in och ser inget kladd men droppar av glykol på kolv och cylinderväggar. Tömde oljan som var mjölkig. Hörde med en duktig mekaniker som tyckte det räcker med ny olja och filter, ut med tändstiften och köra på startmotorn för att skölja ur. Själv är jag inte så övertygad utan lutar åt att plocka ur och isär, inspektera och göra rent. Skulle man inte ta isär ordentligt tänker jag att man först tar bort tråget och gör rent. Tänker att det är bra att få ut resterna där till att börja med och sedan repetera processen tills allt verkar rent. Några idéer? Vilka egenskaper har gammal/torkad glykol? Kan det bli korrosivt? _________________ Axel Söderlund |
||||
Glykol är korrosionshämmande, en av de viktigaste egenskaperna med glykol.
Ta ur motorn och plocka isär låter som väldigt mycket jobb och pengar som du lika gärna kan spara tills motorn verkligen behöver det.... Du kan ju spruta in WD40 (eller liknande) i tändstifthålen och köra runt på startmotorn. Starta du sen när du fixat läckan. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Tack för input men hur kan ni vara säkra på att det är lugnt? Undrar genuint, antar att ni talar från erfarenhet och min erfarenhet gällande sånt här = 0
![]() Läste på lite om kylarvätska och korrosionshämmande medel och Ja glykol är korrosionshämmande men betyder ju inte för alla material under alla förutsättningar. Blir alla möjliga kemiska reaktioner beroende på typ av legering, andra kemikalier etc. Korrosion av varierande typ finns de facto på ventiler och ventilsäten. Jag vet inte hur övrig mekanik i topparna eller typ kolvringarna ser ut. "The main problem in the use of automobile technological fluids thus rests on their compatibility with the structural materials. Simultaneous anticorrosion protection of the various contacting pairs of metals having opposite electrochemical properties and friction pairs with small gaps in which favorable conditions for the development of contact and crevice corrosion are created is a complex problem. ... The working temperature range of the cooling liquid ranges from "30°C to 100°C. The temperature changes the diffusion rate of oxygen, the overpotential of the electrode processes, the degree of anodic passivity, and the solubility of the corrosion products. Local overheating of the metal or the appearance of local stresses gives rise to pitting corrosion. Pressure of significant magnitude can affect the corrosion processes, and the metal is susceptible to corrosion under stress. Pressure increases the solubility of oxygen in the aqueous media and facilitates hydrolysis of the salts. ... Moreover, according to data from various investigators [7], in the presence of glycols, on which the cooling liquids are based, many metals corrode at a significantly higher rate than in pure water. Even in the case where the liquid itself is not aggressive corrosion of the materials corrosion occurs under the influence of oxygen, moisture, and technological and operational impurities." _________________ Axel Söderlund |
||||
Re:
Alltså, du kan välja att plocka ner motorn nu, vilket inte är riskfritt för man kan alltid göra misstag och du lägger en massa tid och pengar på det. Alternativt du kan plocka ner motorn efter du kört den ett tag och upptäckt att den har verkliga problem. Fördelen med alternativ två är att det till 90% inte är något problem och du har sparat tid och pengar. Kör den några hundra mil och gör ett leak down test så ser du om det finns problem men ventiler och ringar. Man kan göra oljeanalyser på oljan och leta spårämnen från lager etc. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Re:
Då är jag med hur du tänker. Det låter som det mest rationella. _________________ Axel Söderlund |
||||
Re:
Yep. Brukar inte nojja men nu känner jag mig lite neurotisk ![]() ![]() Då kan man ju passa på att ändra och köra utan toppackning, bara sån kopparring de gör på WRC-bilarna ![]() Nej men ärligt så kommer jag nog följa Safes råd om inte byggaren säger nåt annat, väntar på svar. _________________ Axel Söderlund |
||||
Har någon sett något liknande?
Efter att ha plöjt de där ryska forskningsrapporterna jag citerade tidigare kunde ju konstateras att det kan bli korrosivt men det här känns ju extremt. Vi snackar storleksordning tiondelar mm det har ätit av cylinderväggen. Ser ju för fan ut som att det är saltsyra som legat i motorn. _________________ Axel Söderlund |
||||
Vet du vad det var för glykol? Något "fancy" racing dito??
För som du säger, ser ut som syraskador.. Vatten dunstar å lämnar som sämst rost efter sig. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re:
En kompis som kör rally har råkat ut för nått liknande. Han totalskotade bilen på en tävling och när han kom hem så ställdes bilen undan längst inne i garaget och en annan bil togs fram för att tävla med... Och när han till slut tog tag i den skrotade bilen, karossbyte etc många år senare motor skulle så klart renoveras den och när toppen lyftes så upptäcktes det att det stått vatten i en cylinder.... bara att skrota blocket _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Oj!
Ser ju märkligt ut att det skulle uppstå sådana skador. Har ingen koll på Subaru priser, men ett nytt/annat block som passar dina kolvar är antagligen den bästa vägen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (1737 totalt) |