Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
1, 2 >> 497 besök senaste veckan (1722 totalt) |
Tjenare!
Jag tänkte dela med mig av mitt stora projekt som nu äntligen har gått av stapeln. Flera vänner och bekanta har bett mig dokumentera under byggets lopp, så jag har timvis med videor och mängder av bilder. I skrivande stund är jag ca 250h in i bygget, så det är väldigt tidigt fortfarande. Så vad är det jag ska bygga? Det är en replica på en befintlig sportbil, jag tror inte att det finns någon som har byggt en replica på denna bil tidigare heller. Så det finns inget kit eller färdiga delar. Jag avvaktar lite med att berätta vad det är för märke och modell jag har gett mig på, så får vi se om någon listar ut det innan ![]() Innan jag påbörjade projektet har jag spenderat lite mer än ett år som en "förstudie" kan man säga, för att kartlägga hur detta bygget ska gå till, vilka tillvägagångssätt finns, hur mycket tid och hur mycket pengar tror jag att detta kommer kosta mig. Så jag har en projektplan med en tidslinje, olika milstolpar, en budget och några öppna punkter som jag inte har bestämt ännu. Lite snabbinfo: - Förväntas ta 10-12 år - Budget ca 1M kr - Första replican av denna modell (förmodligen) - Ca 10,000 byggtimmar förväntas - MG TF 160 ska användas som monocoque - Projektet kommer vara helt transparent, kostnader, problem, lösningar, etc. ska vara helt öppet för de som frågar. - Allt detta byggs i ett litet litet garage (ca 20kvm) - Har två 3D-skrivare (Creality Ender 5 Plus, Creality K1 Max) - Använder Fusion 360 och Blender än så länge, har tidigare använt Solidworks via jobbet så funderar på att skaffa ett privatlicens för det. Förberedelserna Allt börjar med att jag köper ett paket med digitala filer för att bygga min egna plugg. Det var en hel del research innan jag vågade ta klivet och betala denna herre för mina filer. Men det var legit och jag är än idag supernöjd. https://kitcarik.com/shop Jag köpte option 4, där jag fick filer för både CNC och 3D utskrift. Modellerna i listan är de modellerna som har sålts, så om man skulle vilja ha filer från en annan modell går det att lösa. Min modell fanns inte med i listan, vilket den gör nu dock ![]() Han plockar ut modellerna från Forza, skalar upp till 1:1. Efter det styckar han upp modellen med 100mm mellanrum mellan varje kontur. Samlar dessa konturer i en mapp och skickar över tillsammans med instruktioner hur det ska monteras. Utöver detta så har jag även 3D-filer för att printa ut detaljer som vinge, inredning, dörrkarmar, speglar, lyktor, etc. Jag fyller på tråden här med uppdateringar allt eftersom, först ut är pluggen för att bygga hela karossen. Hoppa gärna in om ni har frågor eller synpunkter, jag är ingen expert på området utan en glad amatör ![]() _________________ Christoffer Dunlap |
||||
Så spännande... Hmmm. Alltså en liten mittmotor bil från listan... Som är ovanlig att göra replika på, talar för att det är en ny modell...Det verkar finnas en par tre från listan som uppfyller dessa parametrar...
![]() _________________ Magnus Falk |
||||
Coolt! Jag lägger in en gissning på en LaFerrari ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Kul att ni vill vara med på resan
![]() ![]() Steg 1) Jag kommer som sagt fokusera på att bygga karossen först, främst för att jag tycker att utseendet är det roligaste med en bil, effekt och mekaniska/elektroniska hittenpån är ju alltid roliga de också såklart. Men för mig är det väldigt viktigt att bilen ser bra ut. Så här ser mappen ut som jag fick när jag köpte mina digitala filer till karossen. Jag kan alltså antingen skära ut 37 stora konturer samt 38 små fram och 40 små bak. I 10mm tjocka träskivor, med 90mm mellan varje, vilket resulterar i att bilen blir totalt 3600mm lång (utan de tvärsgående fram och bak. Bilen kommer alltså bli längre än så. Alternativ 2 är att köpa 100mm tjock cellplast och fräsa ut exakta konturer. Man får med .DXF filer för de som vill gå den vägen. ![]() För att kunna montera dessa spånskivor behöver jag bygga en box som de ska fästas mot. ![]() Här är två skissar på hur det kommer monteras, första ledtråden på vad det kan vara för bil. ![]() ![]() I mappen med filerna ser det ut så här, Internet Explorer ikonerna är .dxf-filerna. Jag har inte öppnat dem i CAD därför har de förvirrande loga ![]() Som sagt, det är 37st stora konturer som tillsammans kommer skapa den största delen av bilen, 3600mm totalt. ca 2000mm bred. ![]() När man öppnar en av dessa filer i utskriftsprogrammet så ser det ut så här. Eftersom det är stora konturer som ska skäras ut får man med ett program som möjliggör för att använda sig av vanliga A4 papper. Dessa 37 stora konturer kräver alltså totalt 48 A4 papper per sektion, observera att i bilden nedan är det endast ena sidan av konturen som visas. Jag kommer alltså skriva ut, klippa ut och limma ihop två av varje kontur. ![]() Jag fick även med inställningar för programmet samt distansen mellan varje sektion. Det är viktigt att förstå att det inte är 10cm mellan varje sektion, man måste komma ihåg att räkna bort tjockleken på skivan, vilket i mitt fall blir 100mm - 10mm. ![]() Jag valde som sagt att köra på trä, närmare bestämt 10mm tjock spånskiva (2500x1250x10) från Bauhaus, 31 stycken köpte jag då det var allt de hade hemma på lager. _________________ Christoffer Dunlap |
||||
Garaget
Jag får ofta höra att jag är dålig på att ta bilder och videor efter vägen, vilket absolut märks så här tidigt i projektet. Så ni får stå ut med att det kan vara väldigt hoppigt hehe ![]() Jag bor i en hyresrätt där vi inte har tillgång till egna garage, jag hyrde ett garage ca 30min bort med bil tillsammans med en kollega. Det var då ca 36 kvm för 2000kr som vi splittade på. Sjukt trångt såklart samt det krävdes ändå viss planering när man skulle ut då det var totalt 1h med bil. Så när min hyresvärd lade ut ett meddelande där de ville se om någon var intresserad av att hyra det enda garaget på gården (deras servicebil var för lång och gick inte in), så svarade jag direkt JA! Utan att ha sett det eller ens diskuterat pris. Dealen blev till slut att de smällde upp en liten vägg så jag tappade ca 2kvm, hyran blev 1000kr/mån och då ingår elen. Så jag har fri el, men endast en säkring. ![]() Vid det här laget höll jag fortfarande på med min "förstudie" av kommande projektet, tog reda på kostnader, metoder osv. Så jag passade på att fräscha upp garaget litegrann, kommer ju spendera en hel del tid där hehe ![]() ![]() ![]() Jag köpte garageinredning från Jula samt ett wifi-styrt element. Ja jag förstår att det är skumt att det är Wifi-styrt element. Men jag vet vid det här laget att jag kommer ha min 3D-skrivare där ute, och att jag kommer vilja kunna skicka filer för utskrift direkt till den. Så jag har en router för mobilt bredband, samt har skaffat ett kort förstås. Så jag har idag en Raspberry Pi 4, eget bredband och då wifi där ute. ![]() ![]() Jag satte även upp lite belysning på väggen, tanken är att vid någon punkt i livet eventuellt montera hexagon i taket (och då måla taket svart). ![]() _________________ Christoffer Dunlap |
||||
MGn kommer att kapas ner så att det enda som är kvar av den är monocoquen, bredden på instrumentbrädan skiljer ca 1cm mot för den nya. Så det kommer bli en liten skillnad såklart ![]() Tanken med att använda MGn är bara att jag fick den av min far, den är högerstyrd idag så den är svårsåld i våra kära land :rollingeyes: Tanken är att den är styv och blir en bra grund, för att bygga ut rörram fram och bak. För att på så vis få rätt hjulbas och bredd ![]() Likt de här bilderna ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Christoffer Dunlap |
||||
Det blir Regeran ![]() ![]() _________________ Christoffer Dunlap |
||||
Menar du vad man får och inte får rent juridiskt? Man får inte använda samma emblem eller påstå att bilen är en Koenigsegg, märket är skyddat så att säga. Sen har de en del patent, jag har kollat upp och har hittat dörrmekanismen och jag har för mig att deras KDD (Koenigsegg Direct Drive)- system tror jag också är pantenterat ![]() Kort sagt så får man inte påstå att det är en äkta bil, får inte använda deras loga och inte stjäla deras patenterade ritningar typ. ![]() _________________ Christoffer Dunlap |
||||
Beror ju på vilket företag, Ferrari skickar en armé av advokater bara du råkar rita något som ser ut som en häst på bilen ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Jo precis, vet inte hur "chill" Koenigsegg är, är inte jättetaggad på att ta reda på det heller ![]() ![]() _________________ Christoffer Dunlap |
||||
Fortsättning på steg 1)
Fortsätter lite på uppdateringen här, det var som sagt en hel del utskrifter, strax över 2000 A4 papper till och med. Varje "stor" strukturbit tog ca 2h totalt från att jag skrev ut den, klippte till alla bitar, limmade ihop dem och kapade ut konturen från en spånskiva. Jag köpte en låda A4 (alltså 4x 500 ark) + en extra 500 ark. Det gick strax över 2000 för min del. För att limma ihop dessa ark använde jag stiftlim ibland tejp där det behövdes ![]() Min filosofi var också att jag försöker vara så noggrann jag kan, alltså på mm. Men jag har en modell som har skalats upp och som är pixlad, och det finns otroligt många faktorer som ser till att den här metoden kommer inte ge mig en exakt kopia av den verkliga bilen. Alltså inte på milimetern. Men med det sagt, ju noggrannare jag är hela vägen desto mindre spackel och huvudvärk bör det bli i slutet. Hela den här metoden ser jag lite som skulptering, det är en grov modell som blir finare och mer precis för varje steg, men i slutändan kommer det vara ögonmått och några få vinklar som kommer vara det som styr. Så jag gör så gott jag kan utan att överdriva och spendera 3-4 gånger så lång tid för att jaga tiondels milimetrar när modellen som sagt inte är garanterat exakt. Tanken är även att jag ska köpa en autoart 1:18 modell av bilen för att ha den som referens för vissa delar, placering av speglar etc. Jag skickar med lite bilder från denna fantastiska tid, det gick som sagt ca 200-220h totalt för alla 115 bitar. Ni som har katter vet att de älskar att lägga sig på papper, så jag bjuder på ett av många tillfällen då det tyckte att de skulle vara i vägen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu när jag har sagt vad det är för bil jag ska bygga så kan jag även dela med mig av de idéerna jag har haft, har ännu inte bestämt mig helt för vilken look jag ska köra på. Jag skiter i att bilen skulle bli mindre värd av att breddas, bilen ska inte säljas så den ekonomiska faktorn kan man glömma. 1) Original 2) Breddad och luftfjädring, Khyzyl Saleem eller Bradbuilds breddningar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) Mitt egna GTR-kit som jag snabbt ritat upp i Blender. I så fall skulle bilen kallas för Regera R, en modell som inte finns idag. Agera R finns däremot. ![]() ![]() ![]() ![]() 4) Regera Absolut, montera absolutvinge, aerodisc fälgar bak och eeeeeventuellt en litet förlängning bak. Även har har jag lekt i blender och photoshop. ![]() Som sagt, vilken väg det blir vet jag inte. Men har alltid varit inne på alternativ 2 som huvudsak, det är något fint med att epasänka och bredda en 30-40 Mkr bil. _________________ Christoffer Dunlap |
||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
1, 2 >> 497 besök senaste veckan (1722 totalt) |